Kertokaa miten kuukautiset voivat jäädä pois/myöhästyä vaikka ei ole raskaana

  • Viestiketjun aloittaja Fiksuja paikalla?
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Oletko aivan 100 % varma, että ovulaatio on tapahtunut? Joskushan ovistestikin voi antaa väärän positiivisen... Tietysti, jos lääkäri on sen ultrassa todennut, niin eri asia. jos olet aivan varma tuosta ovulaatiosta, niin pyytäisin kyllä varmuuden vuoksi terkkarista raskauskokeen verestä...
 
vieras
Mulla on aina ollu tosi epäsäännölliset kuukautiset ja nyt kuuden lapsen jälkeen voi sanoa et on ihan päättömät. Miettiny et kait pitäs lääkärissä käydä asian kans. Mutta mulle siis normaalia et jää yhdet tai kolmetki kuukautiset väliin.
 
Jos sulla mhadollisuus et voisit olla raskaana niin ei välttämättä heti näytäkkään mullakin näytti vasta kun ois pitäny seuraavat menkat tulla. Et jos tallainen mahdollisuus on niin tekaseppas jonkin ajan päästä testi uudestaan.
 
Nainen
Miljoonasta erilaisesta syystä ja toisaalta joillakin testit näyttää + vastaa joskus viikolla 9-12.
-Stressi
-laihtuminen
-voimakas vauvakuume
-huono ruokavalio
-hormoonihäiriö
Noi on ilmeisimmät ja heti mieleen tulevat
 
aa
-stressi
-laihtuminen
-lihominen
-elämänmuutokset
-liikunta
-raskaus
-ovulaation viivästyminen
-sairaudet kuten pco yms.

voivat aiheuttaa kuukautisten poisjääntiä tai pidentää kiertoa. Ei ole syytä olla huolissaan, ellei kuukautiset jää kuukausiksi tulematta tai kierto ole jatkuvasti epäsäännöllinen. On hyvin tavallista, että kerran jos toisenkin jää kuukautiset tulematta. Ovulaatio testi ei myöskään takaa 100% että ovulaatio on tapahtunut, kuten ei takaa lämmöt tai limatkaan 100% varmuudella. Ovulaation myöhästyminen myös usein myöhästyttää kuukautisia.

Ei myöskään kannata puhua kuukautisten myöhästymisestä, kierron pidentymisestä jos kyseessä on päivä pari. Viikkoja/kuukausia myöhästyvät menkat on syy mennä lääkärille, myöskin se jos kierto on epätavallisen pitkä eli esim. entisen 30 päivän sijasta yli 35, niin antaa aihetta lääkärikäynnille.

Sairaudet ovat harvinaisempia, yleisesti, kuin muiden syiden aiheuttamat satunnaiset kuukautishäiriöt.

Googlella kyllä löytää paljon luotettavaa tietoa.
 
epävakaa
Minulla on kuukautiset ovat todella oikukkaat. Murrosiässä tuli jopa 2 vuoden tauko. Kun 18-vuotiaana minulle tuli tasaisemman vaiheen jälkeen taas puolen vuoden tauko, niin menin tutkituttamaan itseni gynekologilla. Gynekologi oli oikein tiukka täti ja passitti minut heti verikokeeseen raskaustestiä varten, vaikka yritin kertoa asian olevan täysin mahdoton :). Sen jälkeen munarakkuloitani on tähystetty kahdesti, kuulema ovat terveen ja oikein toimivan näköiset.

Kun aloin asua poikakaverin kanssa yhdessä 21-vuotiaana, niin kuukautiset alkoivat vihdoin tulla aika tasaisesti kuukauden välein. Tosin tällä hetkellä tasaisuus on loppunut, sillä ne ovat tällä hetkellä 2 viikkoa myöhässä.

Olen terveystaulukoiden mukaan ihannepainossani enkä urheile paljoa. Elän vaihtelevasti stressaavaa elämää, eikä kuukautisten säännöllisyys näyttäisi olevan kovinkaan selvästi yhteydessä stressijaksoihin. Joskus mietin onko kehoni niin viisas, että pitää normaalikiertoa vain silloin kun raskaus on mahdollinen eli potentiaalinen mies jatkuvasti lähistöllä ;). Onko totta, että kova vauvakuume voi vaikutta kiertoon? Sitä minulla on kyllä aina ollut.
 
apua
harrastin noin 3kk sitten seksiä jätkäni kanssa ja menkkani tuli yhden kerran sen jälkeen nyt ne on ollut poissa 2kk ja pelkään että olen raskaana :( harrastin myös seksiä tässä pari päivää sitten. menkkani olisivät pitäneet alkaa aika monta päivää sitten. en uskalla kertoa kellekkään varsinkaan vanhemmilleni koska he suuttuisivat ihan hirveästi. olen vasta 13 koht 14
 
Kiltti kukkahattutäti
Sinun iässäsi kuukautiset voivat vielä olla hyvinkin epäsäännölliset. Minkä ikäinen olit kun ne alkoivat?

Et kertonut, oletko käyttänyt ehkäisyä? Jos et ole, paras mennä ostamaan se raskaustesti ja sitä kautta sitten edetä asiassa.

Jos sinulla on säännöllinen seksielämä, pitää myös huolehtia ehkäisystä. Menepä vaikka käymään kouluterkkarilla ja selitä tilanne, jos et kehtaa mennä ostamaan testiä apteekista (voi myös tilata netistä).

Jos kehtaa harrastaa seksiä, pitää kehdata myös huolehtia ehkäisystä :)
 
"Can"
Mullakin on olleet välillä menkat todella epäsäännölliset, nyt myöhässä 2 kk. Ei kait siinä mitään, mutta ärsyttää, kun ei tiedä millon ne sitte päättääkin tulla yhtäkkiä ja missä olen silloin.. Urheilen kyllä paljon ja olen hoikka ja stressaan helposti, joten näiden syiden vuoksi en vaivaudu lääkärille mennä valittamaan.
 
"mimmu"
Moi,oon 18v. ja mulla on jo 2 kk menkat myöhässä. Parit testit tehty ja negatiivista näytti! Nyt on ollu kipuu alavatsassa ja rinnat arat! Pitää vissiin lekuriin mennä,jos ei ala kuuluu mitään. Tänään teen taas testin! ://
 
"huoh"
Minä taas 17v. lukion toista vuotta käyvä opiskelija. Seurustelin vielä pari kuukautta sitte ja harrastettiin sitten seksiä... Käytimme kyllä kondomia, mutta pelkään silti hirveesti että olisin raskaana. :/ Kahet menkat oli ihan normaalisti, joten en osannu epäillä raskautta vielä aikasemmin. Nyt kuitenkin menkat myöhässä jonkun verran.. Aijon kyllä mennä ostamaan raskaustestin tässä joku päivä, että saa varmuuden et panikoinko ihan turhaan vai en. Toivon todella, että olisin aivan turhaan huolissani. :/ Muistin kyllä just, että on jo useamman kuukauden ajan kuukautiset myöhästyny muutamalla päivällä, kierto siis koko ajan pidentynyt entisestään, joten ehkä, toivottavasti, nytkin olis niin. En stressaa mun mielestä mitenkään erityisen paljoa, en oikeastaan urheilekaan tms. Mut onko kenelläkään käynyt samalla tavalla? Mulla alkoi menkat 14-vuotiaana, minkä jälkeen ne oli aivan normaalisti ja vasta nyt viime kuukausien aikana tällee... Ainiin, ja jos on raskaana, niin missä vaiheessa ei enää voi tehdä aborttia? Oliks se niin että ennen kun sikion on 12 viikkoa? Mua nimittäin huolestuttaa, että jos olen raskaana, niin sikiö ois jo yli sen 12vkoa. Mitäs sitten voi tehdä?! Synnyttää? No thanks :S
 
"Stressaaja"
Hei! Voiko tulla raskaaksi jos on ollut kerran epäsäännlliset menkat? Vai johtuuko liiasta stressitä? PS. VASTAKKAA JOKU TÄHÄN NOPEESTI KUN HALUAN TIETÄÄ VASTAUKSEN OLENKO RASKAANA VAI JOHTUUKO LIIASTA STRESSISTÄ??
 
"huolissaan"
epävakaa
Vierailija

"Minulla on kuukautiset ovat todella oikukkaat. Murrosiässä tuli jopa 2 vuoden tauko. Kun 18-vuotiaana minulle tuli tasaisemman vaiheen jälkeen taas puolen vuoden tauko, niin menin tutkituttamaan itseni gynekologilla. Gynekologi oli oikein tiukka täti ja passitti minut heti verikokeeseen raskaustestiä varten, vaikka yritin kertoa asian olevan täysin mahdoton . Sen jälkeen munarakkuloitani on tähystetty kahdesti, kuulema ovat terveen ja oikein toimivan näköiset. "

Hei, epävakaa.
Oliko sinulla siis kuukautiset poissa melkein 2 vuotta murrosiän aikana? Kävitkö missään lääkärissä tms. asian takia? Olen 16-vuotias ja kuukautiseni ovat olleet jo pidemmän aikaa pois ja olen huolissaan siitä. Kiitos jos vastaat !
 

Yhteistyössä