Kesäkuiset 2020 <3

Oletteko löytäneet jotain kivoja raskaus/vauva podcasteja? Minulla on tapana kuunnella työmatkalla vaihtelevasti äänikirjoja ja podcasteja ja kiinnostaisi löytää jotain tähän aihepiiriin liittyvää :) Itse arvostan erityisesti tutkittuun tietoon perustuvia juttuja, varsinkin kun aihepiiri on näin esikoista odottaessa vielä itselle aika vieras. Toki myös hyviä äänikirjoja voi vinkata. Tällä hetkellä väsymys estää perinteisten kirjojen lukemisen, kun yksi sivu saa jo nukahtamaan :D Töissäkin on vaikea pysyä hereillä, onneksi näin syksyllä voi höpöttää pimeydestä työkavereille ;)
Minusta viihdyttävä, joskaan ei yhtään ammattimainen podcast on "Hei baby". Löytyypi ainaki spotifysta.:)
 
  • Tykkää
Reactions: taatelinen
@MariCarina selvisikö sinulla jo milloin pääset itse ultraan?

En oikein tiedä mitä teen varhaisultran suhteen. Tekisi mieli käydä, mutta poikkeavuuksien takia pitäisi varmaan mennä lääkärin ultraan ja se on tosi kallista. Kätilön ultraan pääsisi ihan kohtuullisella hinnalla, mutta pelkään sen aiheuttavan vaan lisää stressiä jos hän ei sitten osaakkaan tulkita oikein (n)
 
Hurjan kalliita on kyllä nuo varhai
@MariCarina selvisikö sinulla jo milloin pääset itse ultraan?

En oikein tiedä mitä teen varhaisultran suhteen. Tekisi mieli käydä, mutta poikkeavuuksien takia pitäisi varmaan mennä lääkärin ultraan ja se on tosi kallista. Kätilön ultraan pääsisi ihan kohtuullisella hinnalla, mutta pelkään sen aiheuttavan vaan lisää stressiä jos hän ei sitten osaakkaan tulkita oikein (n)
Jos tosiaan varhaisultraa mietit, niin en tiedä voiko siinä kovin pahasti mönkään tulkita mitään. Uskon, että jokainen ultriin erikoistunut kätilö kyllä osaa paikantaa kohdun, raskauspussin, alkion ja sen sykkeen sekä ottaa crl-mitan. Eipä vu:ssa muuta sit selviäkään.
 
@taatelinen Ja sitte nt- ja rakenneultrassa kätilö tarvittaessa aina konsultoi lääkäriä, jos jotain epäilyttävää näkyy tai ei saa jotain mittaa jostain syystä otettua ja sit tohtori tulee avuksi ultraamaan. Ihan rauhallisin mielin voit kyllä olla.:)
 
@taatelinen Ja sitte nt- ja rakenneultrassa kätilö tarvittaessa aina konsultoi lääkäriä, jos jotain epäilyttävää näkyy tai ei saa jotain mittaa jostain syystä otettua ja sit tohtori tulee avuksi ultraamaan. Ihan rauhallisin mielin voit kyllä olla.:)
Kiitos :) Ihan luottavaisesti suhtaudun kyllä noihin virallisiin ultriin. Täällä missä asun on sellainen yksityinen "neuvola" ja heillä ei käsittääkseni ole ollenkaan lääkäriä, niin se vähän mietityttää. Minulla on todettu kohdussa myoomia ja pelkään, että ne voisivat sekottaa juuri varsinkin tuossa varhaisessa ultrassa, kun alkoikin on vielä niin pieni. En kyllä tiedä mitään ultrakuvista ja voisivatko ne sotkea asiaa, mutta mieluiten välttäisin turhat huolestumiset :rolleyes: No, ehkä kannattaisi vaan soittaa ja kysyä asiasta, eikä turhaan stressata etukäteen :LOL:
 
Kiitos :) Ihan luottavaisesti suhtaudun kyllä noihin virallisiin ultriin. Täällä missä asun on sellainen yksityinen "neuvola" ja heillä ei käsittääkseni ole ollenkaan lääkäriä, niin se vähän mietityttää. Minulla on todettu kohdussa myoomia ja pelkään, että ne voisivat sekottaa juuri varsinkin tuossa varhaisessa ultrassa, kun alkoikin on vielä niin pieni. En kyllä tiedä mitään ultrakuvista ja voisivatko ne sotkea asiaa, mutta mieluiten välttäisin turhat huolestumiset :rolleyes: No, ehkä kannattaisi vaan soittaa ja kysyä asiasta, eikä turhaan stressata etukäteen :LOL:
Vaikuttaako nuo kohdun myoomat miten raskauden aikana?
Täällä ainakin erikoistuneet kätilöt hoitaa kaikki viralliset ultrat. Ihan luottavaisin mielin (y)
 
Minä voisin varovaisesti siirtyä tuolta haaveilijoista tänne puolelle. Plussan sain viime viikon lopulla, nyt menossa ehkä n. 5+2.

Viime yönä pelkäsin kuollakseni kun heräsin menkkakipuun x 100. Kipu kesti ehkä n. 10 min ja sen aikana hikoilin ja palelin, ja melkein oksensin kun kipu lopulta helpotti. Olin varma että raskaus meni kesken, mutta mitään vuotoa ei ole kuulunut. Ilmeisesti muillakin oli tämmöisiä kipukohtauksia ollut, joten voinee olettaa että on suht vaaratonta.

Muuten ollut toistaiseksi melko vähän oireita, vähän menkkamaista kipuilua ja tissejä hieman aristaa.

Neuvolaan varasin ajan kuukauden päähän, en tiedä maltanko odottaa vai päädynkö varaamaan ajan varhaisultraan.
 
Meillä päin on yksi yksityinen neuvola, jossa on vain kätilöitä. Uktraavat varmasti tarkasti, mutta ainoastaan mahan päältä. Siksi itse mieluummin menen lääkärille, kun varhaisilla viikoilla mahan päältä on vaikea nähdä pientä alkiota. Lääköriultrassa siis näkevät tarkemmin 6+ viikolla, myöhemmin mahan päältäkin näkyvyys riittää :) kääääk... En tajua miten kestän odottaa!!! Polttelee niin älyttömästi..

Tänään mulle ilmaantui ihan yhtäkkiä häntäluukipua. Tosi outoa. Onko muilla ollu raskauteen liittyen? (n)
 
Meillä päin on yksi yksityinen neuvola, jossa on vain kätilöitä. Uktraavat varmasti tarkasti, mutta ainoastaan mahan päältä. Siksi itse mieluummin menen lääkärille, kun varhaisilla viikoilla mahan päältä on vaikea nähdä pientä alkiota. Lääköriultrassa siis näkevät tarkemmin 6+ viikolla, myöhemmin mahan päältäkin näkyvyys riittää :) kääääk... En tajua miten kestän odottaa!!! Polttelee niin älyttömästi..

Tänään mulle ilmaantui ihan yhtäkkiä häntäluukipua. Tosi outoa. Onko muilla ollu raskauteen liittyen? (n)
Niin tämä minullakin oli ajatuksena, ar-ultraan ei tosin pääse kuin erityisestä syytä kunnalliselle, siksi mennään erikoislääkärille yksityiselle. :giggle:
 
Liityn varovaisesti keskusteluun mukaan. Plussasi viikonloppuna (ja muutaman kerran sen jälkeenkin). Omien laskelmien mukaan LA olisi 20.6. Facebook-ryhmään en ole vielä valmis liittymään, mutta toivottavasti keskustelu pysyy yllä täälläkin. Tästä tää taas alkaa - jännittävää!

Lillin/ 34/ 3. lapsi / LA 20.6.
 
En tiiä onko tyhmää, että tämä huojentaa. Jotenkin kuitenkin oon kauheesti ottanut, että saisin digissä tän 3+. Eihän se mitään tarkoita muuta kuin et hcg:tä on systeemissä tän verran, mut silti. Alkuraskauden epävarmuus vaan on niiiiin raastavaa! :barefoot: Tänään siis 4+5 eli pari pv etuajassa (esikoisen raskauteen verrattuna) sain ton 3+. Oi kun siellä olis nyt oikein sitkas pieni peikkovauva kyydissä :love:

Täällä kiikuttelen ja kaakuttelen, että varaanko ens viikon alkuun 5+jotain vai selviänkö perjantaihin asti, jolloin ois 6+0 ja se ultra ois järkevämpi käydä :ROFLMAO: 7 vai 9 yötä on kuulkaas vaikea päätös :D
 

Attachments

Vaikuttaako nuo kohdun myoomat miten raskauden aikana?
Täällä ainakin erikoistuneet kätilöt hoitaa kaikki viralliset ultrat. Ihan luottavaisin mielin (y)
Aiheuttavat ne ilmeisesti aika monia riskejä. Käsittääkseni suurin haitta liittyy vaikeuteen tulla raskaaksi ja voivat aiheuttaa jopa lapsettomuutta. Olen kuitenkin tullut kahdesti raskaaksi puolen vuoden aikana, joten onneksi eivät ole siihen minulla varmaan vaikuttaneet. Keskenmenon riski on ilmeisesti kaksinkertainen ja muut riskit kai sitten riippuvat siitä, jos ja minkä verran nuo kasvavat raskauden aikana. Ainakin oli mainittu ennenaikainen synnytys ja suunnitellut sektiot ovat yleisempiä. Voivat myös aiheuttaa kipuja raskauden aikana.
 
Hemmetti näitä vatsakipuja! :( Muutaman kerran päivässä tulee n. 10 min kestäviä ihan hirveitä menkkakipuja, säteilee alaselkään ja tuntuu että kohdunkaula yrittää oikein työntää kaiken kohdussa olevan pihalle. Tuntuu tulevan yleensä samassa yhteydessä, jos on jonkilainen vessähätä. Tätä on nyt jatkunut pari päivää 5+5 - 5+7 (lisäksi silloin 4+4 yöllä oli kerran vastaava).

Jossain sanotaan että liittyy kohdun kasvuun, neuvolasta taas kehotettiin seuraamaan, ja että ei pitäis näin kovia kipuja kyllä normaalisti olla. Terveystalon gynekologi ei ollu huolissaan, mutta noihan riippuu ihan siitä miten ne on tän mun kuvaileman kivun tulkinneet. Neuvolan hoitaja käsitti että oon nyt kaks pv ollu vaan kippurassa sängyssä, kun sanoin etten ole päässyt töihin. Kivut siis tulee pari kertaa päivässä ja kestää sen 10 min kerrallaan. Ei siis oo jatkuvaa. Tää on perseestä. Jokaisen kipukohtausen yhteydessä 100 % varma että on keskenmeno käynnissä.
 
@Effis Ei oo yhtään tyhmää että halusit tuon yhden digin vielä tehdä.:) Suosittelen että odotat sen pari yötä enemmän ja menet kun pitäs olla 6+0. Aina on kuitenkin mahdollista että raskaus ei ookaan niin pitkällä ku luulet, ja sit ärsyttää jos siellä ei näe yhtään mitään vielä..

@taatelinen Toivottavasti ne myoomat ei nyt aiheuta sulle raskauteen mitään harmia.(y)

@Täplävaahtera Kuulostaa kyllä tosi inhottavilta kivuilta.:unsure: Tuollanen on oikein omiaan ylläpitämään pelkoa keskenmenosta vaikka tietenkin voi olla vaaratonta kipua. Olitko menossa varhaisultraan?
 
  • Tykkää
Reactions: taatelinen
ON: Pahoinvointi on saapunut. Tyhjällä mahalla, ja etenkin heti herätessä tosi etova olo. Jotenkin myös paha maku suussa kun herää. Pitäs parin tunnin välein syödä, mutta mieli ei tee juuri muuta ku sitrushedelmiä. Vähän yksipuolista.

Mulla on ollu tosi sitkeä flunssa mikä ei meinaa parantua. En halua syödä tähän lääkkeitä, oon päättäny että kyllä mun kroppa pöpöt lopulta voittaa. Täytyy vaan olla kärsivällinen. Rintojen ja nännien arkuus jatkuu myös. Ja väsyttää kyllä helposti jos vähänkään enemmän päivän aikana puuhailee.

Tänään pitäs olla 6+3, ehkä soitan pe neuvolaan. Tänään menen yövuoroon töihin, nii ehkäpä yritän saada ultralla kurkattua mahaan. Toivottavasti jotain näkyis!:)
 
@Effis Ei oo yhtään tyhmää että halusit tuon yhden digin vielä tehdä.:) Suosittelen että odotat sen pari yötä enemmän ja menet kun pitäs olla 6+0. Aina on kuitenkin mahdollista että raskaus ei ookaan niin pitkällä ku luulet, ja sit ärsyttää jos siellä ei näe yhtään mitään vielä..

@taatelinen Toivottavasti ne myoomat ei nyt aiheuta sulle raskauteen mitään harmia.(y)

@Täplävaahtera Kuulostaa kyllä tosi inhottavilta kivuilta.:unsure: Tuollanen on oikein omiaan ylläpitämään pelkoa keskenmenosta vaikka tietenkin voi olla vaaratonta kipua. Olitko menossa varhaisultraan?
Joo meen 24.10. varhaisultraan vielä. Eilen tosiaan saatiin vasta varmistettua että kohdun sisällä kasvaa, ja kuulemma noin viikon päästä pitäis näkyä jo sykkeetkin. Kaikki näytti lääkärin mukaan siltä kuin kuuluukin, mutta näiden kipujen takia haluan vielä uuden ultran tuolloin ens viikolla.
 
  • Tykkää
Reactions: hanba
@hanba sinne yritän sitkuttaa. Vitsi, oispa ultra kotona (tai ees töissä :D) niin vois kurkkia välillä ite :D

@Täplävaahtera mulla oli esikoisen alkuraskaus todella kipeä, koska sillon samaan kiertoon puhkea munasarjakysta ja kohtu velloi niissä kystanesteissä. Vaikka tiesin mitä kivut johtui, olin ihan hermona keskenmenopelon kanssa. Ei oo helppoa luottaa, että kaikki on hyvin kun on kipuja :( mut uskon siis, että kun on katsottu et kaikki on kunnossa niin sillon asiat on niin hyvin kuin olla voi (y) mullekin muuten neuvolasta sillon nuivasti todettiin, että "NO eihän kova kipu normaalia oo että jostainhan se kyllä kertoo" :rolleyes: älä usko niitä. Ite itkin tollasta tölväsyä pitkään hormonihuuruissani.
 
@hanba sinne yritän sitkuttaa. Vitsi, oispa ultra kotona (tai ees töissä :D) niin vois kurkkia välillä ite :D

@Täplävaahtera mulla oli esikoisen alkuraskaus todella kipeä, koska sillon samaan kiertoon puhkea munasarjakysta ja kohtu velloi niissä kystanesteissä. Vaikka tiesin mitä kivut johtui, olin ihan hermona keskenmenopelon kanssa. Ei oo helppoa luottaa, että kaikki on hyvin kun on kipuja :( mut uskon siis, että kun on katsottu et kaikki on kunnossa niin sillon asiat on niin hyvin kuin olla voi (y) mullekin muuten neuvolasta sillon nuivasti todettiin, että "NO eihän kova kipu normaalia oo että jostainhan se kyllä kertoo" :rolleyes: älä usko niitä. Ite itkin tollasta tölväsyä pitkään hormonihuuruissani.
Joo täytyy vaan luottaa että kaikki on hyvin. Jotenkin tuntuu että tää liittyy aina siihen että on vaikkapa ilmaa vatsassa tai kova vessahätä. Toissapv meinaan ensimmäinen kipukohtaus alkoi välittömästi kun söin kiireellä ison annoksen pastaa, eilen alkoi aamukahvin jälkeen, ja illalla ollut kohtaus helpotti kun sai (kröhöm) tyhjennettyä ilmat vatsasta :D ja yöllä helpotti kun kävin pissalla. Ehkä suolen- ja virtsarakon täyttyminen jotenkin provosoi kasvavaa kohtua? Hmm. On nää jänniä juttuja ensikertalaisille...
 
Moikka! Oon lueskellut jo pidempään taustalla, mutta jospa nyt uskaltautuisin virallisesti mukaan. Eilen kävin varhaisultrassa, jossa näkyi pieni sykkivä sydän. Nyt menossa 7+0, eli LA on 3.6.2020. Toinen lapsi tulossa, mutta esikoinen on jo koulussa, niin tuntuu kuin olis ekaa kertaa asialla. Taustalla myös kkm kesältä, joka todettiin varhaisultrassa. Sen jälkeen tätä raskautta on kyllä jännittänyt ihan hulluna, ja saa nähdä osaanko ottaa rauhassa varhaisultrankaan jälkeen..

Mä kävin juuri tuollaisessa yksityisessä neuvolassa Helsingissä ja siellä kyllä ultrasivat alakautta. Ihan mieletön hintaero yksityiseen, kun maksoi 85e ja edellinen vu terveystalolla oli 200e. Ultraajana oli tosi pätevän oloinen ja ihana kätilö, joka näytti mulle ultralla kohdunkaulan, munasarjat yms.

Mulla on ollut pientä vuotoa silloin menkkojen aikana ja nyt pari pv sit. Täällä taisi olla jollain muullakin sama homma? Vaikka sen tietää että on normaalia niin kyllä se aiheuttaa harmaita hiuksia kun esikoisen kohdalla ei vastaavaa ollut. Oireina muuten on lievää pahoinvointia jos ei syö riittävän usein ja rinnat aristaa. Mullakin on karsea räkätauti ja muistan tän saman myös esikoisen odotuksesta, eli kai se raskauteen liittyy. Vastustuskyky alenee, ettei keho hylji sikiötä tms.
 
Moikka! Oon lueskellut jo pidempään taustalla, mutta jospa nyt uskaltautuisin virallisesti mukaan. Eilen kävin varhaisultrassa, jossa näkyi pieni sykkivä sydän. Nyt menossa 7+0, eli LA on 3.6.2020. Toinen lapsi tulossa, mutta esikoinen on jo koulussa, niin tuntuu kuin olis ekaa kertaa asialla. Taustalla myös kkm kesältä, joka todettiin varhaisultrassa. Sen jälkeen tätä raskautta on kyllä jännittänyt ihan hulluna, ja saa nähdä osaanko ottaa rauhassa varhaisultrankaan jälkeen..

Mä kävin juuri tuollaisessa yksityisessä neuvolassa Helsingissä ja siellä kyllä ultrasivat alakautta. Ihan mieletön hintaero yksityiseen, kun maksoi 85e ja edellinen vu terveystalolla oli 200e. Ultraajana oli tosi pätevän oloinen ja ihana kätilö, joka näytti mulle ultralla kohdunkaulan, munasarjat yms.

Mulla on ollut pientä vuotoa silloin menkkojen aikana ja nyt pari pv sit. Täällä taisi olla jollain muullakin sama homma? Vaikka sen tietää että on normaalia niin kyllä se aiheuttaa harmaita hiuksia kun esikoisen kohdalla ei vastaavaa ollut. Oireina muuten on lievää pahoinvointia jos ei syö riittävän usein ja rinnat aristaa. Mullakin on karsea räkätauti ja muistan tän saman myös esikoisen odotuksesta, eli kai se raskauteen liittyy. Vastustuskyky alenee, ettei keho hylji sikiötä tms.
Minulla oli vuotoa dpo7-dpo13. On ollut tosi inhottavaa kun ei oikein osaa ajatella, että kaikki voisi olla sen vuoksi hyvin tuolla mahan puolella. Tai siis voi, muttei osaa luottaa siihen. Eli ihana kun tulit kertomaan, että sinulla kaikki on siitä huolimatta mennyt hyvin :love:

Minulla vuoto loppui siihen dpo13 aamuun, eikä ole sen koomin vaivannut. Nyt siis menossa dpo19 tai 4+5, kumminka vain :)
 
Minulla oli vuotoa dpo7-dpo13. On ollut tosi inhottavaa kun ei oikein osaa ajatella, että kaikki voisi olla sen vuoksi hyvin tuolla mahan puolella. Tai siis voi, muttei osaa luottaa siihen. Eli ihana kun tulit kertomaan, että sinulla kaikki on siitä huolimatta mennyt hyvin :love:

Minulla vuoto loppui siihen dpo13 aamuun, eikä ole sen koomin vaivannut. Nyt siis menossa dpo19 tai 4+5, kumminka vain :)
Mulla sitä vuotoa oli dpo 10-12 ja sit tosiaan yhtenä päivänä tällä viikolla. Ihme hommaa ja kammotti hulluna kun edellisessä keskenmenneessä raskaudessa oli kans vuotoa 5+0 - 5+6. Eikös sullakin ollut kuitenkin aika vähäistä se vuoto? Mulla ei tullut missään vaiheessa pikkuhousunsuojaan asti, vessassa käydessä vaan huomasi. Tosin joillakinhan on tosi reiluakin vuotoa ja silti kaikki hyvin.
 
Täällä on vähän ristiriitainen olo, väsyttää ihan hirveästi ja likimain koko ajan, mutta silti nukahtamisen kanssa on ongelmaa. Esikoisenkin kanssa alkuraskaus oli melkoista "koomailua", mutta ei se sentään yöunia vienyt. Onko muita joilla ei nukahtaminen meinaa väsymyksestä huolimatta onnistua? Tai jotain "kikkakakkosia"?
 

Yhteistyössä