Kesäkuiset 2020 <3

Onko muita joita pelottaa ihan hulluna, että raskaus menee kesken? Mulla on koko ajan hirveä pelko, että kuinka masennun jos tämä menee kesken. Meillä siis vasta 1v yrityksen jälkeen tärppäsi inseminaatiokierrossa, ja esikoisesta kyse. Muita oireita ei juuri ole, kuin menkkamaiset kivut. Välillä kovenee melko koviksi, välillä ei mitään, ja välillä pientä juilimista. Googlettelen kokl ajan keskusteluja kohdun ulkoisista ja tuulimunista.
Minä jännään sitä tuulimunaa ehkä eniten. Tottakai keskenmenokin pelottaa, olis kamala menetys. Yksi tm-raskaus taustalla, niin en uskalla luottaa yhtään. :(
Ei tää varmaan helpota ennen sitä rv12 ultraa, sen jälkeen sit jännätään rakenneultraa :D
 
@Effis
Ihan tuota samaa minäkin mietin että jos siellä onkin kaksi.. en ole tutustunut yhtään tähän kaksosaiheeseen, onko ne sitten siinä samassa ruskuaispussissa niinku nämä? Tuli heti mieleen että jos siellä olisi kaksi niin sitten toisella ei sydän lyö...

@Mohan
Pelottaa, ja pelottaa ihan vietävästi! Tuntuu niin vaikealta päästä aamusta iltaan ilman ettei tee itseään tai miestään hulluksi.. anoppi on ihana tuki muttei auta toisaalta yhtään kun hän on megapositiivinen eikä edes suostu jakamaan ajatuksiani ettei sisällä kasva mitään...

Pelko on myöskin kova koska olen vieraassa maassa, vaikka nykyinen kotimaa onkin, ei ole vastaavaa neuvolasysteemiä jne ketään mihin olla yhteydessä jos joku mieltä askarruttaa...
 
Huutelen täältä tähän väliin, että allekirjoitan nää kaikki kommentit oireettomuudesta tai oireiden vaihtelusta täysin. Nyt siis menossa 7+3. Mulla oli järkyttävää turvotusta lukuunottamatta aika normaalit fiilikset johonkin 5+5 asti suunnilleen. Sitten sen jälkeen alkoi älytön aamuisin ilmenevä huimaus-pyörrytys-tuntemukset. Samoihin aikoihin mukaan tuli ruokahaluttomuus tai oikeestaan valikoiva ruokahalu. Oltiin reissussa muutama päivä, jolloin tuota huimausta ei onneksi ollut. Sitten kun tultiin takasin, alkoi tänään taas tuo huimaus kuin puskista. Siihen ei auta juominen tai syöminen, heti sängyssä ennen nousua tai sen jälkeen. Se helpottaa vasta puolen päivän aikoihin ja sen jälkeen suht normaali olo paitsi läheskään kaikki ruoat ei maistu. Joten ne oireet voi alkaa (tai olla alkamatta) ihan äkisti ja rajustikin.

Sama keskenmenopelko tai lähinnä tuulimuna pelotti itseäkin. Siihen ei omalta kohdaltani auttanut muu kuin se varhaisultra. Ja olen myös vilkuillut todennäköisyyksiä, helpottaa oloa :ROFLMAO:
 
Onko muita joita pelottaa ihan hulluna, että raskaus menee kesken? Mulla on koko ajan hirveä pelko, että kuinka masennun jos tämä menee kesken. Meillä siis vasta 1v yrityksen jälkeen tärppäsi inseminaatiokierrossa, ja esikoisesta kyse. Muita oireita ei juuri ole, kuin menkkamaiset kivut. Välillä kovenee melko koviksi, välillä ei mitään, ja välillä pientä juilimista. Googlettelen kokl ajan keskusteluja kohdun ulkoisista ja tuulimunista.
Voi kyllä, jäätävä pelko keskenmenosta kun sen on kerran kokenu. Mutta jotenkin yritän pitää mielen positiivisena ja ajatella että nyt kaikki menee hyvin. Pelot tuskin kokonaan loppuu ennenku vauva on sylissä, jos silloinkaan.
 
Olipa tänne tullut paljon viestejä! :)

Ennen ultraa olin varma, ettei mahassa ole muuta kuin tyhjä pussi. Ajattelin, että maailma kiusaa mua pahoinvoinnilla ja sit kuitenkaan mahassa ei oo mitään. Aivan älytöntä oli sit nähdä pieni sykkeellinen piste :love:

Mä allekirjoitan yhä sen, et vaikka pahan olon ja taaperon yhdistelmä tekee pärjäämisestä tällä hetkellä tosi hankalaa, niin oireeton aika oli henkisesti ihan kamalan raskasta. Eli ymmärrän kaikkia panikoijia. Esikoisen raskausajan pelkäsin keskenmenoa ja sitten kohtukuolemaa loppuun asti. Joskus pelit on vaan sitkeessä, itellä ne selkeesti liittyy aiemman elämän traumoihin. Mut tässä raskaudessa koitan nyt vähän relata. Esikon jälkeen harmitti hirveästi, kun en nauttinut vähäoireisesta raskausajasta pelon vuoksi yhtään. Pelkohan ei käskemällä lähde, mutta nyt tahtoisin vähän nauttiakin :)
 
Niin ja varmasti ammun tänne heti huomenna kertomaan miten kävi :love: vaikka välttämättä siellä ei selviä yhtään mitään sen enempää kuin nytkään, eli epäilys vain. Luin myös, että kaksosraskauksista jopa kolmannes kuihtuu yksikköraskaudeksi toisen alkion hiipuessa. Eli mitä vaan voi vielä käydä. Ja toki vaikka olisi yksöisraskauskin, niin en ole todellakaan huokaissut, sillä viikkojahan huomenna on vasta 6+0.:confused:
 
Hengissä ollaan, vaikka en tänne hirveästi ole kirjoitellutkaan. :D Pahoinvointi on läsnä joka päivä, yököttää kokoajan. Nämä illat varsinkin pahoja. Tuntuu ettei mikään oikein maistuisi. Vatsakin ollut sekaisin ja päässä huimaa. o_O

Tänään käytiin neuvolassa. Oli oikein mukava neuvolatyyppi. Verikokeisiin parin viikon päästä ja näin neulakammoisena jo vähän ahdistaa. :D Nt-ultra on meillä 19.11.

Viikkojakin on jo 8+3. Hurjaa miten tää aika kuluu niin nopeaan. Tällä viikolla on ollut takaraivossa pieni pelon poikanen, kun viime raskaus oli päättynyt näinä päivinä. Koitan kuitenkin ajatella mahdollisimman positiivisesti ja olla stressaamatta sen kummempia. (y)
 
  • Tykkää
Reactions: 4nniin4 ja Effis
Pelot ovat kyllä tulleet tutuksi tässä raskaudessa. Ensimmäisessä raskaudessa en varmaan ihan oikeasti uskonut, että voisi mennä kesken ennen kuin se meni. Vaikka tiesin toki riskit, tuntui ettei itse voisi kuulua siihen 10-20 prosenttiin. Nyt tuntui varsinkin ensimmäisten viikkojen ajan vaikealta uskoa, että voisi mennä hyvin. :unsure: Välillä on positiivisempia hetkiä onneksi ja uskon kyllä, että niitä on enemmän kuluvien viikkojen myötä. Sykkeen näkeminen ja kuuleminen valoi myös vähän uskoa tulevaan :love: Vasta tällä viikolla onkin uskallettu miehen kanssa puhua vähän siihen sävyyn, että meillä voisi kesäkuussa tosiaan olla vauva.

Ja oireet vaihtelevat täälläkin. Rinnat eivät enää ole niin kipeät, mikä on kyllä kiva juttu. Pahoinvointia ei ole koko ajan, mutta ihan riittävän usein kyllä :ninja:
 
Pelottaa kyllä keskenmeno. Mutta nyt tässä raskaudessa olen ollut jotenkin luottavaisemmalla mielellä kuin edellisen kierron kemiallisessa. Mutta kyllä se pelko aina vaan välillä hiipii takaraivoon. No nyt luottoa tuo se että on edes jotain oireita, vaikkakin vaihtelevasti. Tänään on ollu iha tooosi väsyny päivä. Kaikki tuntuu tahmealta ja hankalalta alottaa. Vähän yököttääkin, mutta syöminen auttaa. Ja nälkä on usein, mutta syödä ei pysty ihan mahottomia kun jo tulee täys olo. Ois niin ihana päästä varhaisultraan kattomaan että kaikki on kunnossa.
 
Noniin arvon naiset, we have a result! :D

Mentiin mehiläiseen ultraan, ja plaah. Ultra laite oli sata kertaa huonolaatuisempi kuin edellisessä paikassa, jonne menin päivystysajalla. :rolleyes: gyne näki pussissa vain yhden vauvan, mutta sanoi, ettei tällä laitteella uskalla silti sanoa mitään suuntaan tai toiseen, kun toinen on muualla nähty. Eli jännitys jatkuu o_O

Mutta mulla on sellanen olo, että miehen kanssa alamme henkisesti odottaa yhtä lasta, koska yksi syke on nähty :love: ei tässä kannata jossitella raskautta, joka on tai ei ole, ja johon todennäköisyydet on todella matalat :) meille siis povattiin torstaina identtisiä kaksosia.

Olen iloinen, huojentunut, vähän haikea, kaikkea ❤

Miten @Daana voit? Miten vuoto?
 
@Daana miten voit? Pääsitkö käymään ultrassa?
Soitin sit eilen terveysasemalle ja sieltä ohjeistettiin seurailemaan tilannetta ja soittamaan uudestaan jos kivut tai vuoto pahenee. Ymmärrän tietty ettei keskenmenoa voi estää, itse olin lähinnä huolissani et jos onkin kohdunulkoinen raskaus niin se voi kyllä huonossa tapauksessa vaurioittaa mun elimistöä jos ei huomata ajoissa.

Tällä hetkellä kivut on onneks vähentyneet eikä enää kramppaile alavatsaa. Vuotoa on edelleen mutta aika niukasti. Toivon että tilanne pysyy viikon rauhallisena ja sit varhaisultrassa saan asiaan selvyyttä. Yritän nyt viikon ajan keskittyä muihin asioihin, etten ainakaan kovin innostu haaveilemaan perhe-elämästä ym etten sitten tipu kovin korkealta jos varhaisultrassa huomataankin ettei ketään ole enää kyydissä :unsure:
 
@ Effis, ihanaa että ainakin yksi pikkuinen on kyydissä. Varmasti fiilikset on sekavat tuon kaksosraskausepäilyn takia, mutta jotain iloista siellä on joka tapauksessa kasvamassa :)
Kyllä pakka meni vähän sekaisin, mutta olemme kyllä onnellisia :)

Mitkö viikot sulla oli nyt menossa? Mulla siis vuoti tiputellen 3+ jotain - 4+1 koko ajan. Sit loppui, ja tosiaan 5+5 vuodon koko päivän. Kuitenkin vauvelinalku oli tästä mahassa täysin tietämätön ja voi oikein hyvin, eli älä heitä kirvestä kaivoon :love: toki olin itsekin ihan maani myynyt enkä odottanut enää mitään, eli ymmärrän kyllä ton itsensä suojelun "turhalta toivolta". Mut tahdon vaan sanoa, että toivoa vielä on :love:
 
Hei mä haluan vielä jakaa tän, koska olin ite niin hajalla tiputteluvuodosta. Ja tavallaan oon yhä, koska you know: kerran kun se epäilyksen siemen kylvetään.... :confused:

Mutta tässä on vähän jotain, mitä löysin kun asiaa selvitin.

- jopa 1/3 naisista on jonkinasteista vuotoa alkuraskaudessa.
- yleisintä vuoto on viikoilla 5-8
- tiputtelu tai kevyt vuoto (yhtäjaksoinen vuoto, joka pienempää kuin kuukautisvuoto) EI lisää keskenmenon todennäköisyyttä eikä viittaa siihen. Riski on 1.1 - kertainen ei-vuotaviin odottajiin verrattuna, eli käytännön tasolla mitätön.
-vain voimakas vuoto ja samanaikaiset kovat kivut lisäävät keskenmenon riskiä, eivätkä nekään jokaisessa tapauksessa. Riski kovien kipujen ja voimakkaan vuodon (kuukautisvuoto tai runsaampi) ilmetessä on 3-kertainen.

Laitan tähän vielä kuvan, joka oli tässä tutkimuksessa. Jouduin pienentämään sitä aika paljon, että sain lisättyä sen liitteenä tänne, mutta.. Siinä näkyy vuoto tyyppien aiheuttama keskenmenoriski jokaista alkuraskauden viikkoa kohden (viikot alhaalla) . Ja siis Huom, eroteltuna ei-vuotavat (harmaa alue kuvassa, eli ns. "perustason riski"), tiputtelee at (neliö), kevyesti vuotavat (musta pallo) ja runsaasti vuotavat (valkoinen pallo).

Minusta tuo kuva on tosi rohkaiseva: esim oma vuotoni 5+5 ei tuon mukaan näyttäisi vaikuttavan lainkaan keskenmenoriskiä nostavasti ❤ tilastollisesti :D
 

Attachments

Ihan HIRVEÄ salmiakin himo koko ajan. Ja sitä kun ei pitäisi syödä raskaana ollessa. Oletteko muut syöneet salmiakkia odotusaikana pieniä määriä turvallisin mielin? Mun on vaan _pakko_ välillä imeskellä pieniä salmiakkipastilleja - auttaa pahoinvointiinkin. Ehkä placeboa kun tulee vaan niin hyvä mieli hetkeks... :D
 
@Täplävaahtera Minä olen ollut nyt aika tarkka noiden suositusten kanssa ja mm. lakritsin (jota rakastan) ja salmiakin olen jättänyt kokonaan pois. Km päättyneessä raskaudessa en ollut kovin tarkka kofeiinin suhteen ja lakujakin tuli syötyä ja sitten kun meni kesken nuo pyörivät paljon mielessä. En järjellä ajateltuna usko, että km johtui kummastakaan, mutta syyllisyys oli silti musertavaa. Tällä kertaa en ainakaan tietoisesti aio rikkoa suosituksia, kahvia juon korkeintaan puoli kuppia päivässä ja olen jättänyt kaikenlaiset karkit melkein kokonaan pois :ninja: Tosin voi olla, että en pysty olemaan ilman suklaata ihan koko raskautta :cautious::D
 
Ihan HIRVEÄ salmiakin himo koko ajan. Ja sitä kun ei pitäisi syödä raskaana ollessa. Oletteko muut syöneet salmiakkia odotusaikana pieniä määriä turvallisin mielin? Mun on vaan _pakko_ välillä imeskellä pieniä salmiakkipastilleja - auttaa pahoinvointiinkin. Ehkä placeboa kun tulee vaan niin hyvä mieli hetkeks... :D
Minä, tässä ja edellisessä raskaudessa. Imeskelen hedelmö-turkinpippureita.. Esikko ainakin on ihan terve :D minusta se oli ennemmin niin, että ei isoina määrinä? Siis tosi isoina.
 
@Täplävaahtera Minä olen ollut nyt aika tarkka noiden suositusten kanssa ja mm. lakritsin (jota rakastan) ja salmiakin olen jättänyt kokonaan pois. Km päättyneessä raskaudessa en ollut kovin tarkka kofeiinin suhteen ja lakujakin tuli syötyä ja sitten kun meni kesken nuo pyörivät paljon mielessä. En järjellä ajateltuna usko, että km johtui kummastakaan, mutta syyllisyys oli silti musertavaa. Tällä kertaa en ainakaan tietoisesti aio rikkoa suosituksia, kahvia juon korkeintaan puoli kuppia päivässä ja olen jättänyt kaikenlaiset karkit melkein kokonaan pois :ninja: Tosin voi olla, että en pysty olemaan ilman suklaata ihan koko raskautta :cautious::D
Mä ymmärrän tän täysin. Esikoista olin monen asian kans tosi tarkka ja ahdisti kun muut saatto valittaa, että nipotan. Ajattelin, et mieluummin nipotan kun jossittelen ja syytän itseäni sit. Kantsii tehdä just niinku itsestä hyvältä tuntuu ❤
 
  • Tykkää
Reactions: taatelinen
Noniin arvon naiset, we have a result! :D

Mentiin mehiläiseen ultraan, ja plaah. Ultra laite oli sata kertaa huonolaatuisempi kuin edellisessä paikassa, jonne menin päivystysajalla. :rolleyes: gyne näki pussissa vain yhden vauvan, mutta sanoi, ettei tällä laitteella uskalla silti sanoa mitään suuntaan tai toiseen, kun toinen on muualla nähty. Eli jännitys jatkuu o_O

Mutta mulla on sellanen olo, että miehen kanssa alamme henkisesti odottaa yhtä lasta, koska yksi syke on nähty :love: ei tässä kannata jossitella raskautta, joka on tai ei ole, ja johon todennäköisyydet on todella matalat :) meille siis povattiin torstaina identtisiä kaksosia.

Olen iloinen, huojentunut, vähän haikea, kaikkea ❤

Miten @Daana voit? Miten vuoto?
Kiva kuulla, että kaikki hyvin! Mut nyt tosiaan täytyy vielä jännittää monta siellä on :p
 
  • Tykkää
Reactions: Effis
@Effis Mä jännäilen myös sun tilannetta! Eihän niitä kaksosia aina vielä vu:ssa löydetä. Olen jännäillyt tätä omaanikin, vu on maanantaina päivällä. Että mitä siellä näkyy? Tämä nälkä on niin hämmentävä. Ei mun elimistö ole kolmessa aiemmassa raskaudessa huutanut ruokaa näin paljon. Esim. söin aamupalaksi !!! lautasellisen lihapataa ja perunaa. Alle kolme tuntia ja nälkä kurni uudelleen. En ehtinyt syömään siinä, kun menin juuri 90min hierojalle, otin banaanin ja purkillisen ananasta ennen sitä.

Hieronnan aikana tuli vähän huono olo, kun oli niin nälkä, mutta en viitsinyt sanoa siitä kun en halunnut tälle hierojalle asiasta kertoa (ja olen itse myös mm. hieroja, niin tiesin ettei mun tarvitse tätä mainita kun osaan arvioida oman tilani ja vaikutukset :D mutta älkää te muut pimittäkö raskautta hierojilta :ROFLMAO: )

Siitä riensin Subwayhin, kokonainen kanapatonki, aaaaaai että! Normaalisti siis puolikkaastakin kestää ähky monta tuntia.

Nyt mulla on kuulkaa taas nälkä ja meen syömään lisää lihapataa.. :ROFLMAO: ja jälkkäriksi teen mango-banaanismoothieta :LOL:

Sitten jotain iltapalaksi :whistle: Tää on ihan kipeetä!! :ROFLMAO:

Itselle kaksosuutinen olisi uusi shokki, kun vasta on alkanut toipua tästä ensimmäisestä. Loppupeleissä se olisi loistojuttu, että kerta yksi tulee niin saisi kaverin samalla (y)
 
@Effis Mä jännäilen myös sun tilannetta! Eihän niitä kaksosia aina vielä vu:ssa löydetä. Olen jännäillyt tätä omaanikin, vu on maanantaina päivällä. Että mitä siellä näkyy? Tämä nälkä on niin hämmentävä. Ei mun elimistö ole kolmessa aiemmassa raskaudessa huutanut ruokaa näin paljon. Esim. söin aamupalaksi !!! lautasellisen lihapataa ja perunaa. Alle kolme tuntia ja nälkä kurni uudelleen. En ehtinyt syömään siinä, kun menin juuri 90min hierojalle, otin banaanin ja purkillisen ananasta ennen sitä.

Hieronnan aikana tuli vähän huono olo, kun oli niin nälkä, mutta en viitsinyt sanoa siitä kun en halunnut tälle hierojalle asiasta kertoa (ja olen itse myös mm. hieroja, niin tiesin ettei mun tarvitse tätä mainita kun osaan arvioida oman tilani ja vaikutukset :D mutta älkää te muut pimittäkö raskautta hierojilta :ROFLMAO: )

Siitä riensin Subwayhin, kokonainen kanapatonki, aaaaaai että! Normaalisti siis puolikkaastakin kestää ähky monta tuntia.

Nyt mulla on kuulkaa taas nälkä ja meen syömään lisää lihapataa.. :ROFLMAO: ja jälkkäriksi teen mango-banaanismoothieta :LOL:

Sitten jotain iltapalaksi :whistle: Tää on ihan kipeetä!! :ROFLMAO:

Itselle kaksosuutinen olisi uusi shokki, kun vasta on alkanut toipua tästä ensimmäisestä. Loppupeleissä se olisi loistojuttu, että kerta yksi tulee niin saisi kaverin samalla (y)
Mulla samat ajatukset kaksosista... Ja samanlainen NÄLKÄ. ei jessus sentään oon ihan sekoamassa täällä kun voin pahoin ja oon nälkä en ihan koko ajan. Yöllä herään 3 tunnin välein pissalle ja syömään, eli väsymys varmasti pahentaa sit pahaa oloa. Jäin tänään kotiin kun olin niin huonovointinen aamulla, melkein laattasin ultraan. Mut sit sohvalla söin ja söin ja söin ja söin koko aamun. Voileipäkeksejö, Karjalanpiirakka, lihapullat ja muusi, leipää, omenaa, päärynää, vesimelonia... Hei Subi kuulostaa hyvältä. Samoin himoitsen hampurilaista ja mustaa makkaraa. Onneks on näin hirveen terveelliset himot niin ei varmasti kerry turhia kiloja :rolleyes:
 
Noista ruokasuosituksista vielä. Vilkaisin ne aiemmin läpi, vaikka muistelin oikein ettei siellä ollut juuri mitään mikä vaikuttaisi mihinkään - siis esim. ajatuskin medium-pihvistä etoo, vaikka normaalisti se on makuuni parasta. Salmiakistahan sanottiinkin, ettei muutamat namit haittaa. Ostin äsken vähän suklaata irtokarkkiosastolta ja muutaman salmiakkinamin, pystyin syömään kaksi ja tuli huono olo. Loput olikin suklaata, sitä syön melkein joka päivä jälkkäriksi eli palan tai muutaman, muita herkkuja tai sokeria ei sitten juuri menekään.
 

Yhteistyössä