Kesäkuiset 2020 <3

@lilja1234
Voi eiiii, aamuitkut tirautin kun viestisi luin, olen niin pahoillani puolestasi, vaikka minulla on jo pikkumöykky nähty muttei vielä sydämenääniä niin pelko jatkuu yhä..

@Lennis
Täälläkin käytännössä täysin oireeton raskaus, ehkä kerran viikossa aamulla yksi sekunnin kestävä hetki kun voin kuvitella että hetken etoo ja kerran viikossa ehkä nännit herkät mutta niin ne on aina kun minulla on luonnostaan aika runsas varustus..
Muuten ei mitään, ei yhtikäs mitään oireita! Ultrassa nähty möykky eli kai siellä jotain on mutta se että onko se elossa ei tiedä koska viimeksi ei vielä sydänääniä nähty, ensi torstaina uudelleen, pelottaa ettei näy vieläkään... teen 2x viikossa testin ja plussaa näyttää vahvasti edelleen eli ainakaan ei ole hormonit laskenut... olen nyt siis viikolla jotain 6+
Täällä kans, äsken ehkä 5 sek tuntui, et taidan oksentaa. Sit se meni ohi. Tätäkään ei oo ollu moneen päivään.
Meillä ultra ois keskiviikkona, kamalaa odotusta.
 
Moi täällä taas yksi ☺ Tuun seurailemaan keskustelua. Plussasin vasta viime sunnuntaina eli vajaa viikko sitten. Näyttäisi olevan menossa 5+5 tällä hetkellä. Laskuri näytti la olevan kesäkuun lopulla. Tiedossa oli mahdollinen plussaaminen, mutta silti yllätys oli suuri. Kyse kuitenkin ensimmäisestä raskaudesta niin olo ollut aika epätodellinen ja vaikea ymmärtää, että tässä sitä nyt ollaan. Ajatukset ihan solmussa... Menkkamaisia vatsakipuja, tissit todella kipeät. Muita oireita ei vielä tässä kohtaa ole ollut Neuvolaan soittelen ensi viikon puolella. Josko siellä käynnin jälkeen alkaisi kunnolla ymmärtää, että tämä on nyt totta ☺
 
@Effis miulla ekaa ja tokaa (tyttöjä) oottaessa oksentelua ja pahoinvointia yms. oli vähän plussauksen jälkeen ja kesti ehkä 14+ viikoille asti. Senkin jälkeen jos oli liian pitkä väli syömisessä niin laatta lenti herkästi.
Kolmatta (poika) oottaessa ei ollu oksentelua, mutta muita oireita kyllä. Miula siis sukupuolella on ollu väliä raskaudessa. :LOL: Ainakin aiemmin, katotaan miten nyt. :ROFLMAO:
 
Niin ja oireet on kyllä voimistunu. Nälkä jos pääsee "yllättämään" niin tulee tosi etova ja öklöttävä olo, hajut tekee pahaa. Pitäs koko ajan jotain napsia, mut hittokun ei vaan jaksas. Väsyttääki saatana ja masentaa ja kehtuuttaa. Tää on niin kokonaisvaltanen olo että on tunne että tätäkö tää nyt sitten on? Tämmönenkö mie oon? Mut eihän tämä kestä kun tovin ja sitten helpottaa.
 
Niin ja oireet on kyllä voimistunu. Nälkä jos pääsee "yllättämään" niin tulee tosi etova ja öklöttävä olo, hajut tekee pahaa. Pitäs koko ajan jotain napsia, mut hittokun ei vaan jaksas. Väsyttääki saatana ja masentaa ja kehtuuttaa. Tää on niin kokonaisvaltanen olo että on tunne että tätäkö tää nyt sitten on? Tämmönenkö mie oon? Mut eihän tämä kestä kun tovin ja sitten helpottaa.
Itsellä oli niin jäätävä ketutus esikoisen raskaudessa, et ajattelin ettei se lopu ikinä :LOL:
Ja nälkäkin vaan paheni loppuraskautta kohden!
 
Hei! Olen uusi keskustelija. Olen testien mukaan raskaana ja samaten verestä otettavan HcG -arvon, joskaan ei oikein tunnu siltä. Oletteko muut käyneet mittauttamassa istukkahormonin määrää verestä? Tämä raskaus on täysi yllätys, eikä hajuakaan oviksen ajankohdasta.. Laskurin mukaan olisin joko viikolla 5 tai 6..
 
@Elsaalviina apuaaaa 14+!?! Kuolen :eek: joo siis ei vaan se, että oksettaa. Ja että oksentaa. Mutta kun myös ketuttaa ja itkettää ja tulee se maailmanloppuajattelu, että tää ei lopu ikinä. Oon vielä 80-vee mummona tässä tilassa ja lervaan ja kiljun ja lervaan ja kiljun. Anteeksi dramaattisuuteni :poop: (miehen onneksi oon silti säyseämpi nyt ekaan raskauteen verrattuna)
 
Oletteko muut saaneet jo kutsua ensimmäiseen ultraan? Siis tuohon, joka kuuluu sikiöseulontoihin. Luulin, että se varattaisiin neuvolan ensikäynnillä, mutta eilen oli tullut kutsu postissa. Ultra on toki vasta kuukauden päästä, mutta tuntui silti jotenkin hurjalta :ninja: Tuntuu, että tässä on itse vielä niin kovin alussa kuitenkin. Nyt mietinkin malttaisiko tässä odottaa sinne asti vai pitäisikö käydä välissä kuitenkin yksityisellä ultrassa vähän kurkkaamassa :LOL:
 
Sellainen kauppareissu sitten. Heitti nurin, kun alkoi huimaamaan
Oletteko muut saaneet jo kutsua ensimmäiseen ultraan? Siis tuohon, joka kuuluu sikiöseulontoihin. Luulin, että se varattaisiin neuvolan ensikäynnillä, mutta eilen oli tullut kutsu postissa. Ultra on toki vasta kuukauden päästä, mutta tuntui silti jotenkin hurjalta :ninja: Tuntuu, että tässä on itse vielä niin kovin alussa kuitenkin. Nyt mietinkin malttaisiko tässä odottaa sinne asti vai pitäisikö käydä välissä kuitenkin yksityisellä ultrassa vähän kurkkaamassa :LOL:
Täällä pitää varata aika itse.
Minä pääsisin ikäni puolesta nipt-tutkimukseen.
Mietin tässä menisinkö vai enkö.
 
Täällä pitää varata aika itse.
Minä pääsisin ikäni puolesta nipt-tutkimukseen.
Mietin tässä menisinkö vai enkö.
Luulin, että täälläkin pitäisi, mutta ei näköjään :D Minulle on nyt kaikki ihan uutta, kun ensimmäisessä raskaudessa ei ikinä päästy näin pitkälle. Jännää.
Minä en varmaan iän puolesta vielä saa tuota nipt-tutkimusta, mutta haluaisin kyllä ehkä sen silti. Ehdottomasti kyllä menisin jos tarjottaisiin, kun sehän on ihan riskitönkin. Pitää varmaan kysellä asiasta neuvolassa...
 
@Ofelia88 jos ei mitään keskenmenoon viittaavaa ole, niin en näkisi syytä miksi arvoja kannattaisi mittailla. Kunnallisella puolella tuskin edes suostuvat ja yksityisellä varmaan melko kallis tutkimus.

@taatelinen, meillä pitää myös muistaakseni varata ultrat itse. Ensimmäisen neuvolan jälkeen, kun on saanut lähetteet verikokeisiin.

@Mammakatri, hui! Lähtikö ihan taju? :confused:

Omat olot, nimittäin on oloja! :ROFLMAO: Kukaan ei voi olla niin riemuissaan tästä, mutta oksensin saunan jälkeen lattialle ja sit vielä myöhemmin iltaruuat. Paha olo tuli niin puskista, ehti ehkä 10sec tuntua ja sit lensi laatta. :sick: Mut nyt on oireita!!! Jeee (y)
Pelottaa huomenna töissä olo, kun ei oo vessaa lähellä, minne pääsisi juoksemaan. Josko tää onkin iltapainotteista.
 
@Effis miulla ekaa ja tokaa (tyttöjä) oottaessa oksentelua ja pahoinvointia yms. oli vähän plussauksen jälkeen ja kesti ehkä 14+ viikoille asti. Senkin jälkeen jos oli liian pitkä väli syömisessä niin laatta lenti herkästi.
Kolmatta (poika) oottaessa ei ollu oksentelua, mutta muita oireita kyllä. Miula siis sukupuolella on ollu väliä raskaudessa. :LOL: Ainakin aiemmin, katotaan miten nyt. :ROFLMAO:
No tässä tais olla selitys eiliselle pahoinvoinnille Syöminen huonoa, koska kyläiltiin koko päivä.. Reilu tunnin matka oli kotiin ja ajomatkalla oli järkyttävä olo.. Helpottui vasta syömisen jälkeen Kerkesin jo hetken epäillä, että lapsuuteni matkapahoinvointi on tullut pahempana takasin
 
@Elsaalviina apuaaaa 14+!?! Kuolen :eek: joo siis ei vaan se, että oksettaa. Ja että oksentaa. Mutta kun myös ketuttaa ja itkettää ja tulee se maailmanloppuajattelu, että tää ei lopu ikinä. Oon vielä 80-vee mummona tässä tilassa ja lervaan ja kiljun ja lervaan ja kiljun. Anteeksi dramaattisuuteni :poop: (miehen onneksi oon silti säyseämpi nyt ekaan raskauteen verrattuna)
Jep, niin pitkään se kesti. Ja joillakin kestää vieläkin pidempään, täydet sympatiat ja tsempit heille. :sick:
Ja just tuo olo että tää on nyt vaan tätä lopunaikaa! Pelkkää syömisen miettimistä koko päivän, en vaan jaksais. No, ei se nyt auta ku vaa tottua tähän, kyllä tämä loppuu joskus. :cautious:
 
Paleleeko muuten muitakin? Olen muutenkin vähän vilukissa, mutta nyt tuntuu ettei mikään määrä vaatteita/peittoja oikein riitä :cautious: Meillä on kotona ollut aina tosi lämmin ja miehen mukaan ei ole tilanne mihinkään muuttunut, mutta silti vaan palelee koko ajan o_O Nytkin mies pärjää T-paidassa ja minä palelen paksun hupparin ja villasukkien kanssa.

Kovasti tsemppiä kaikille oksentelijoille ja jatkuvasta pahoinvoinnista kärsiville. Ei varmasti ole helppoa.
 
Muutamaa puglintaa lukuunottamatta enemmän on mullakin ollut tässä raskaudessa etovaa oloa ja hajuista yliherkkyyttä - miehen kanapalojen marinadi esmes olivat lemuavinaan niin pahalta, että en pystynyt hänen kanssaan saman pöydän ääressä syömään.
Pinna on ollut aika kireällä, ja tuntuu että haluaisi vähän väliä olla nukkumassa - ja silti nukahtamisen kanssa on edelleen iso ongelma.
Ruokasuositusten kanssa meinaan tulla hulluksi! Alkaa suoraan sanottuna tuntua, että mitään ei saa THLn mielestä syödä, miten viidessä vuodessa nämäkin ovat näin paljon muuttuneet. Okei, 9 kk on alle vuosi ja on, se toivottavasti tuleva pieni on tärkeämpää kuin mun mieliteot, mutta - kun nämä kaikenmaailman rajoitteet ottavat silti päähän ja hormonit taitavat mun kiukuttelemista vain vahvistaa entisestään..
 
Onnea @Lennis oksennuksesta! (On kyllä hulluin onnentoivotus ikinä :LOL:)

Täällä kuvottaa ja väsyttää tappavan tasaisesti. Nukuin 11h viime yönä ja tunnin päikkärit päälle, ja taas ihan zombie olo. Eilen olin niin huonovointinen, että eka kertaa tuli itkukin, kun pelottaa töissä jaksaminen. Enkä ole edes oksentanut, vaan kuvottaa vaan koko ajan.

Tänään 6+1 ja ultra vasta 2 viikon päästä. Mulla on kaksi kertaa todettu keskenmeno 12. viikon nt-ultrassa. Eka kerran ei ollut käyty ar-ultrassa ja tuulimuna oli ihan shokki. Toka kerralla käytiin ar-ultrassa rv 7 ja siellä näkyi syke, joten tuli täytenä yllärinä silloinkin km-diagnoosi. Jospa ar-ultra viikolla 8 toisi jo vähän varmempia tuloksia ja ainakin tuulimunan sulkee varmasti pois.

@taatelinen mulla kans kylmä koko ajan, nytkin villatakki ja tuplavillasukat päällä.
 
Hcg arvot saa mitattua esim. suoraan Mehiläisen labraan menemällä, ei tarvii lääkärin lähetettä ja ei se kovin montaa kymppiä maksa.

Mä olen myös palellut paljon. Tykkään käydä avannossa niin nyt en ole voinut uida viikkokausiin.

Mulla pahoinvoinnit on kestänyt vain ensimmäisen kolmanneksen ajalla ja sitten pfuff kadonneet. On alkanut muistaakseni helpottaa jo ennen rv12. Nyt neljännellä kertaa tämä pahoinvoinnin malli on mulle ihan uusi kokemus eli samaan aikaan olen huonovointisempi kuin olen koskaan aiemmin ollut MUTTA se huono olo häviää syömällä! Aiemmin nimittäin ihmettelin, että miten huonovointisena voisi syödä, mutta näköjään voi.

Mulla oli tänään harvinaisen hyvävointinen päivä, maanantaina tulee rv7 täyteen. Olin pihahommissa lumen tuloon ja talveen valmistautuessa ja ulkoilmassa melkein koko päivän, kun päätin illan vielä paljuiluun. Mullahan on synnytysallas nykyään omasta takaa :D Meinasin kyllä nukahtaa sinne ja jo päivällä yhdessä kohtaa. Varmaan tuo raikas keli auttoi kuitenkin voinnin suhteen. Olin myös varautunut ravitsemuksellisesti eli ruoat ja välipalat oli valmiina, 2h pitempään kun en pysty olemaan tällä hetkellä syömättä. Tavallisesti mulla saattaa venähtää syöminen pitkäksikin aikaa kun jotain puuhastelen keskittyneenä.

Maanantaina siis ultra! Mietin, etten kuitenkaan taida liittyä fb-ryhmään. Eniten tätä höpöttelypaikkaa olen kaivannut tähän alkuun, kun ei ole oikein muita keille näitä juttuja jauhaisi :D Kohta palaan saikulta töihin ja sitten tulee olemaan kiirettäkin. Äitiysrahan määräytyminenhän nyt muuttuu eli se määräytyy ensi vuonna edellisten 12kk ajalta eli kun la on kesäkuussa, äitiysraha alkaa toukokuussa ja se lasketaan huhtikuusta 12kk taaksepäin. Mä olen ollut nyt saikulla 5kk ja elelin säästöillä, joten saa lopun aikaa painaa todellakin töitä ettei ole ihan lirissä..
 
@Ofelia88

@Mammakatri, hui! Lähtikö ihan taju? :confused:
Ei kai, kun nousin melkein heti ylös. Istun hetken siinä hyllyn vieressä ja söin yhden satsuman (olin jo punninnut ne). Ei onneksi sattunut. Yritin penkille istumaan, kun alkoi tuntua et en pystyssä pysy, mut en ehtinyt. Tuli vaan semmonen ihme humina päähän ja humps.
En kyllä taida enää mennä yksin kauppaan.
Yksi asiakas muuten kysyi, et onko kaikki ok. Sanoin et eiköhän tää tästä. Tuli vaan vähän heikko olo, kun oon syönyt huonosti.

Tein luumukeittoa ja nyt muuten p***a irtoo.
Mut onpahan helpompi olla, kun tyhjenty kunnolla.
 
@Paniini Tervetuloa! Eihän tänne keskustelupalstalle osallistumisessa rajoituksia ole, onneksi!
No hyvä. Täällä ei vissiin olekkaan monta pientä raskausryhmää. Viime raskaudessa kuuluin tosi tiiviiseen keskusteluporukkaan johon otettiin vain tietty määrä ihmisiä mukaan. :)

Meillä toinen muksu siis tuloillaan. Eka lapsi on jo yli 4v. Eniten odotan sitä, että pääsisi jäbälle kertomaan, että siitä tulee isoveli. Muuten oonkin semmoinen, että haluaisin kaikilta muilta salata (taas, niinkuin viime raskaudessa) asian suht pitkään. Vähintään sinne rv12 asti.

Paniini/27v/toinen muksu/LA 30.6
 
Hcg arvot saa mitattua esim. suoraan Mehiläisen labraan menemällä, ei tarvii lääkärin lähetettä ja ei se kovin montaa kymppiä maksa.

Mä olen myös palellut paljon. Tykkään käydä avannossa niin nyt en ole voinut uida viikkokausiin.

Mulla pahoinvoinnit on kestänyt vain ensimmäisen kolmanneksen ajalla ja sitten pfuff kadonneet. On alkanut muistaakseni helpottaa jo ennen rv12. Nyt neljännellä kertaa tämä pahoinvoinnin malli on mulle ihan uusi kokemus eli samaan aikaan olen huonovointisempi kuin olen koskaan aiemmin ollut MUTTA se huono olo häviää syömällä! Aiemmin nimittäin ihmettelin, että miten huonovointisena voisi syödä, mutta näköjään voi.

Mulla oli tänään harvinaisen hyvävointinen päivä, maanantaina tulee rv7 täyteen. Olin pihahommissa lumen tuloon ja talveen valmistautuessa ja ulkoilmassa melkein koko päivän, kun päätin illan vielä paljuiluun. Mullahan on synnytysallas nykyään omasta takaa :D Meinasin kyllä nukahtaa sinne ja jo päivällä yhdessä kohtaa. Varmaan tuo raikas keli auttoi kuitenkin voinnin suhteen. Olin myös varautunut ravitsemuksellisesti eli ruoat ja välipalat oli valmiina, 2h pitempään kun en pysty olemaan tällä hetkellä syömättä. Tavallisesti mulla saattaa venähtää syöminen pitkäksikin aikaa kun jotain puuhastelen keskittyneenä.

Maanantaina siis ultra! Mietin, etten kuitenkaan taida liittyä fb-ryhmään. Eniten tätä höpöttelypaikkaa olen kaivannut tähän alkuun, kun ei ole oikein muita keille näitä juttuja jauhaisi :D Kohta palaan saikulta töihin ja sitten tulee olemaan kiirettäkin. Äitiysrahan määräytyminenhän nyt muuttuu eli se määräytyy ensi vuonna edellisten 12kk ajalta eli kun la on kesäkuussa, äitiysraha alkaa toukokuussa ja se lasketaan huhtikuusta 12kk taaksepäin. Mä olen ollut nyt saikulla 5kk ja elelin säästöillä, joten saa lopun aikaa painaa todellakin töitä ettei ole ihan lirissä..
Omalla kohdalla tää äitiysrahan uudistus on parempi vaihtoehto. Toki, huono jos joutuu olee raskauden takia sairaslomalla (teen vuorotyötä ja lisät jää saamatta), mutta palkka on nyt parempi kun aiemmin, joten tää on realistisempi.

Tervetuloa @Paniini :)
 

Yhteistyössä