Kesäkuiset 2020 <3

Toi esitietojen täyttö hieman vaikeaa.
Alkoholin käyttö. En käytä, mut vaatii vastaamaan kysynykseen
Laskin silmät kierossa, että listalla olisi 44 kesäkuista odottajaa :)

Hihii, minä.en voinut vastustaa ja äsken dopplerilla leikkiessä sekä minä että mies kuultiin selkeästi pikku sydämen pauhu :love: ei kyllä osunut kohdilleen niin, että olisi sykkeen saanut doppler laskettua, mutta siellä se jumputti :love:

Tänään on kyllä niin paljon helpompi päivä olojen kanssa, ah ihanuutta! (y)

Kiva kun tänne alkaa pian tippua paljon ultrauutisia :love:
Mitäs sulla nyt onkaan viikkoja? Laskinko miä ihan oikein et oot melkein 2vk lyhyemmällä, kun minä.
Mietin vaan, et voisitko mitenkään olla pidemmällä?
Ei kai meinaan ihan noin aikaisin sykkeet dopplerilla löydy. Vsin ultralla näkee.
 
Kokeilin äsken doppleria taas ja laitoin puhelimen helpommin saataville ja niin, et saan helposti ääniä nauhoitettua, jos äänet löydän.
Löytyihän ne muutamaksi sekunniksi, mut ei ehtinyt äänittää.
Jotai lukenia 136-157 välillä vilahti näytölläkin.
 
Mulla on olotila pysyny lähes normaalina. Ei oo mitään huonoa oloa (edelleen toivon, että säästyn nyt oksentelulta joka viimeksi alkoi jo näillä viikoilla), ei väsytä, ei mitään. Ainut on että rinnat on vähän turvonneet ja mahassa tuntuu ihan kuin olisi ilmapallo sisällä. Toki pieniä liitoskipuja myös. Tuntuu, että jo nyt näillä pikkuviikoilla (4+6) esim kyykätessä on lähes yhtä epämukava olo mahassa kun esikoisen raskausaikana loppupuolella.

Doppleri olisi kyllä kätevä sitten isommilla viikoilla. Että jos sinne asti päästään niin pitää varmaan itsekkin miettiä dopplerin tilaamista.
 
Itse kirjoittelen Vantaalta. Mulla on ollut pelottavan vähän oireita. Tissit on kipeänä ja välillä mahassa vihlaisee mutta muuten ei mitään. Vielä pitäisi viikko jaksaa odottaa varhaisultraan. Miten aika meneekin niin hitaasti :( Toivottavasti mahassa joku asustelee vaikka oireet on aika pienet.

Mut voi lisätä listaan: Nuune / 33 / 1 lapsi / 23.6.
 
Viimeksi muokattu:
Muistanko oikein, että joku muukin oli piikkikammoinen?.
Minä! Varasin verikokeet ensi viikon maanantaille ja pelkästään ajatuskin jo saa ahdistuksen pintaan. :oops:

Pahoinvointi on voimakkaampaa iltaisin. Viime viikonloppuna kesken saunottelun oli pakko juosta oksentamaan. Tosin luulen sen johtuvan suurimmaksi osaksi siitä, kun söin niiiin paljon herkkuja sekaisin, että muutenkin olisi tullut ylös. :whistle: Sitä seuraavana yönä en nukkunut kovinkaan hyvin ja heräilin oksettavaan oloon. Eilen avasin jääkaapin oven ja sieltä tuoksahti voimakkaasti ranch dipin haju, niin eikun kauhealla vauhdilla vessaan kakomaan. Ainut mitä tällä hetkellä napostelen kokoajan on leivät ja jugurtit. Hapankorput ja keksit alkaa jo hieman tulla korvista ulos, niin koitan niitä vähän vältellä.

Tänään viikkoja 9+0. Jouduin ostamaan jo löysemmät housut, kun farkut kiristää. Väsymys on kyllä ollut omaa luokkaansa. Oon miettinyt myös kotidopplerin hommaamista, mutta varhaisultran lääkäri sanoi kohdun olevan taaksepäin kallellaan, niin sydänäänet ei välttämättä kovin helposti kuulu. :cautious:
 
Kävin juuri ultrassa. Siellä oli möykky vastaten viikkoja 6+3 ja syke :)

Istun vielä täällä ja vedän vähän henkeä.. sitten ruokakaupan kautta kotiin. Mahakivut on muuten lieventyneet. Mietin jos kerron isälle vasta joskus kuukauden päästä.. sillä on nyt töissä niin tiukkaa, että mietin etten viitsisi tuoda lisästressiä siihen päälle. Kuukauden päästä sillä helpottaa ja me tuskin nähdään tässä toisiamme sinä aikana, en mä pystyisi kasvotusten salaamaankaan tätä.
 
Kokeilin äsken doppleria taas ja laitoin puhelimen helpommin saataville ja niin, et saan helposti ääniä nauhoitettua, jos äänet löydän.
Löytyihän ne muutamaksi sekunniksi, mut ei ehtinyt äänittää.
Jotai lukenia 136-157 välillä vilahti näytölläkin.
Juu 6+3 vasta menossa, mutta eipä siellä mikään muukaan voi mahassa sillä tavoin läpättää :) ei ne nyt tosiaan niin vahvana kuuluneet, että olisi dopplerkaan laskenut sykkeen taajuutta, mutta en sitä odottanutkaan :) hyvällä tuurillahan se doppler voi osua kohdilleen näilläkin viikoilla. Esikoisesta löytyi sykkeet 7+2 :)
 
Kävin juuri ultrassa. Siellä oli möykky vastaten viikkoja 6+3 ja syke :)

Istun vielä täällä ja vedän vähän henkeä.. sitten ruokakaupan kautta kotiin. Mahakivut on muuten lieventyneet. Mietin jos kerron isälle vasta joskus kuukauden päästä.. sillä on nyt töissä niin tiukkaa, että mietin etten viitsisi tuoda lisästressiä siihen päälle. Kuukauden päästä sillä helpottaa ja me tuskin nähdään tässä toisiamme sinä aikana, en mä pystyisi kasvotusten salaamaankaan tätä.
Voi että tuli vähän luottavaisempi mieli, kun meillä on torstaina varhaisultra ja mulla sillon 6+4,niin mietin että onko ihan turha käynti.. Toivotaan että mekin saadaan hyviä uutisia!
 
@Täplävaahtera Minä olen ollut nyt aika tarkka noiden suositusten kanssa ja mm. lakritsin (jota rakastan) ja salmiakin olen jättänyt kokonaan pois. Km päättyneessä raskaudessa en ollut kovin tarkka kofeiinin suhteen ja lakujakin tuli syötyä ja sitten kun meni kesken nuo pyörivät paljon mielessä. En järjellä ajateltuna usko, että km johtui kummastakaan, mutta syyllisyys oli silti musertavaa. Tällä kertaa en ainakaan tietoisesti aio rikkoa suosituksia, kahvia juon korkeintaan puoli kuppia päivässä ja olen jättänyt kaikenlaiset karkit melkein kokonaan pois :ninja: Tosin voi olla, että en pysty olemaan ilman suklaata ihan koko raskautta :cautious::D
Tuo on kyllä täysin ymmärrettävää. Vaikka tietenkään et ole mitenkään voinut itse km aiheuttaa millään tavoin, mutta varmasti sitä mieli toimii juuri niin, että seuraavalla kerralla haluaa toimia tosi tarkasti ja aivan varman päälle noiden suositusten suhteen - mikä ei tietenkään onneksi haittaa mitään :)
 
@Täplävaahtera mulla on tänään parempi päivä, mut ylävatsan yhä oudon tuntuinen (vähän ku ois jatkuva nälkä, vaikka oikeasti ei oo, lisäks kipua). To-su olin toimintakyvytön huonosta olosta suurimman osan päivää. Rinnat myös kipeet. Tänään ei rinnatkaan kipeet. Eli kai se aaltoilee hyvinkin paljon. Miten sulle määrättiin se primperan? Tai että kuinka pahaan oloon? Oon ihan valmis lääkitseen mahani ja oloni paremmaksi :confused:

@Mammakatri kyllähän sykkeet voi hyvinkin kuulua dopplerilla 8+, eli varmaan voit vähän huokaista (y)
Gynekologi sanoi viime viikon varhais-UÄ:n yhteydessä Primperanista, että voi tarvittaessa ottaa 1 x 10 mg iltaisin, kun kerroin etten ollu lähes viikkoon saanut syötyä niin että olis kertaakaan nälkä lähtenyt. Alkoi olla jo tosi kamala olo syömättömyydestä. Oksentanut en oo kertaakaan, lähinnä tärisin ja yökin. Tosi tehokas lääke kyllä kun ei oo ollu mitään oloja sen ottamisen jälkeen... hmm. Ei nyt ehkä ihan normaali ruokahalu kylläkään ole ja esim. työpaikkaruokalassa vähän etoo kaikki se ruuan määrä mitä siellä näkee ja haistaa :D

Mietin kyllä myös että voihan sekin ehkä vaikuttaa, kun tuli viikonloppuna levättyä tosi hyvin. Että jos se pahoinvointi jotenkin korreloisi väsymyksen kanssa.
 
Gynekologi sanoi viime viikon varhais-UÄ:n yhteydessä Primperanista, että voi tarvittaessa ottaa 1 x 10 mg iltaisin, kun kerroin etten ollu lähes viikkoon saanut syötyä niin että olis kertaakaan nälkä lähtenyt. Alkoi olla jo tosi kamala olo syömättömyydestä. Oksentanut en oo kertaakaan, lähinnä tärisin ja yökin. Tosi tehokas lääke kyllä kun ei oo ollu mitään oloja sen ottamisen jälkeen... hmm. Ei nyt ehkä ihan normaali ruokahalu kylläkään ole ja esim. työpaikkaruokalassa vähän etoo kaikki se ruuan määrä mitä siellä näkee ja haistaa :D

Mietin kyllä myös että voihan sekin ehkä vaikuttaa, kun tuli viikonloppuna levättyä tosi hyvin. Että jos se pahoinvointi jotenkin korreloisi väsymyksen kanssa.
Muistan lukeneeni joskus, että stressi ja väsymys pahentaa pahoinvointia. Ja omakohtainen kokemus tästä kyllä puoltaa myös tätä. Okei mut kiitos, hyvä tietää noi kriteerit, millä sulle määrättiin. Koska mulla tosiaan oli välillä jo niin vaikea olo, että meinas paniikki kohtaus tosissaan lähestyä. Hyi olkoon.. Oon varmaan vähän säälittävä, kun en kestä pahoinvointia, mutta nää on varmaan sellasia juttuja niinku kipukin, että n kynnys ja sietokyky on kaikilla eri. Mulla varmaan jotenki erityisen matala sitten. :sick:

@Lennis varmasti näkyy, kun mulla näkyi sykekin hyvällä ultralla jo 5+5 :) ja siis sillon mitat vastasi just ton 5+5. Ja viime pe vauveli oli 6+1 kun saatiin siitä ekan kerran mutta otettua, ja oikein hyvin näkyi syke :) sulla lähestyy ultra, iiiik! :love:
 
Muistan lukeneeni joskus, että stressi ja väsymys pahentaa pahoinvointia. Ja omakohtainen kokemus tästä kyllä puoltaa myös tätä. Okei mut kiitos, hyvä tietää noi kriteerit, millä sulle määrättiin. Koska mulla tosiaan oli välillä jo niin vaikea olo, että meinas paniikki kohtaus tosissaan lähestyä. Hyi olkoon.. Oon varmaan vähän säälittävä, kun en kestä pahoinvointia, mutta nää on varmaan sellasia juttuja niinku kipukin, että n kynnys ja sietokyky on kaikilla eri. Mulla varmaan jotenki erityisen matala sitten. :sick:

@Lennis varmasti näkyy, kun mulla näkyi sykekin hyvällä ultralla jo 5+5 :) ja siis sillon mitat vastasi just ton 5+5. Ja viime pe vauveli oli 6+1 kun saatiin siitä ekan kerran mutta otettua, ja oikein hyvin näkyi syke :) sulla lähestyy ultra, iiiik! :love:
Mulla on sama homma pahoinvoinninsietokyvyn (/-kyvyttömyyden) kanssa. Meinaan myös helposti panikoida, siis ihan oikeasti, jos on huono olo. En ymmärrä mistä se johtuu, mutta kipua tai muuta fyysistä kärsimystä kestän hyvin niin kauan, kun ei vaan tule paha olo. Oon myös tosi pahoinvointiherkkä, mikä ehkä ylläpitää sitä että kun sitä ällötystä alkaa jännittää, esim. matkalle lähtiessä tai jossain tärkeissä tilaisuuksissa, niin sillähän sen pahoinvoinnin varmasti saa oikein kutsuttua paikalle :(
 
Mulla on kans vaikea olla pahoinvoinnin kanssa. Siis vaikka hulkulla tapaa kai olen onnellinen näistä oloista.
Enkä mä nyt ole edes joutunut oksentamaan, kun kerran.
Mut ai kamala miten paljon oksentamista pelkäänkään. Ihan älyttömästi.

Hirmu kiva muuten. Mulle tulee pahempi olo miehen tuoksusta tai musta se haisee. Miehen dödö haisee pahalle ja se, kun hän tulee töistä. Haisee "työlleen".
 
@Täplävaahtera, arvaa minkä väännön kävin terveyskeskuksen kanssa, kun pyysin primperaneja reissuun hätävaraksi. Esikoisen raskaudessa se kun oli voi voi että on paha olo. Ensimmäinen lääkäri ei suostunut reseptiä kirjoittamaan, kun ei muka ollut turvallinen. Vähän avauduin sairaanhoitajalle puhelimessa, et ois syytä lääkärin tarkistaa vaikka omista tietokannoistaan väärää tietoa. Viiden minuutin päästä toinen lääkäri soitti, juttelin hänen kanssaan ja hän kirjoitti reseptin. Halusin sen ihan hätävaraksi. Mutta enpä ole tässä suuremmin nyt oksennellut.

Hyvä kuulla @Effis, eiköhän siellä sit jotain näy!
 
Tosiaan varasin sen ajan neuvolaan tänään.
Ikäni puolesta pääsen siihen nipt-tutkimukseen.

Ennen täällä on vaan varattu aika neuvolaan ja menty tai ainakin viimeeksi näin.
Nykyään terveydenhoitaja soittaa ennen ajan varaamista.
Soittikin tosiaan tänään ja puhelimessa kyseli jo kaikenlaista.
Netissä täytin ne esitiedot.
Ensl viikon tiistaina on aika.

Niin ja sain vaihdettua terveydenhoitajaa. Ei edes tarvinnut perustella miksi.
Kuulosti oikein mukavalle se mun tuleva terveydenhoitaja.
 
Deleted member 130614
Tsemppiä ultra-aikoja odottaville! :giggle:

Sain itsekin varattua ensimmäisen neuvolan, mutta ultraa siihen ei tietääkseni kuulu. Meni just maanantaille 11.11, ei ehtinyt ennen isänpäivää. Puhelu sujui hyvin, paljon sieltä tuli kysymyksiä jo etukäteen, ja sen jälkeen kävin vielä täyttämässä myöskin esitietolomakkeen netissä. Kehottivat katsomaan niitä kiellettyjen ruokien listaa ja syömään foolihappoa.

En ole ehtinyt omia oireita tietoisesti edes seuraamaan kauaa, joten en tiedä, paljonko ne vaihtelevat. Heikotusta, huonovointisuutta ja normaalia turvonneemmat rinnat oli jo ennen testaamista. Nyt on lisäksi särkenyt päätä ja ollut vilu. Ja luennolla meinas kyllä mennä pilkkimiseksi, vaikka nukuin yöllä varmaan 8h. :sleep::LOL:
 
Tsemppiä ultra-aikoja odottaville! :giggle:

Sain itsekin varattua ensimmäisen neuvolan, mutta ultraa siihen ei tietääkseni kuulu. Meni just maanantaille 11.11, ei ehtinyt ennen isänpäivää. Puhelu sujui hyvin, paljon sieltä tuli kysymyksiä jo etukäteen, ja sen jälkeen kävin vielä täyttämässä myöskin esitietolomakkeen netissä. Kehottivat katsomaan niitä kiellettyjen ruokien listaa ja syömään foolihappoa.

En ole ehtinyt omia oireita tietoisesti edes seuraamaan kauaa, joten en tiedä, paljonko ne vaihtelevat. Heikotusta, huonovointisuutta ja normaalia turvonneemmat rinnat oli jo ennen testaamista. Nyt on lisäksi särkenyt päätä ja ollut vilu. Ja luennolla meinas kyllä mennä pilkkimiseksi, vaikka nukuin yöllä varmaan 8h. :sleep::LOL:
Ei meilläkään ultra kuulu, ihan omakustanteisesti mennään yksityiselle.

Eikä hirveesti kysellyt puhelimessakaan, vaan monesko raskaus ja milloin ollut menkat. Ja käski aloittaa foolihapon. Vaikka sitähän pitäis jo käsittääkseni syödä yritysaikana. Toki, kaikki vauvat ei tuu yrittämällä, vaan vähän yllätyksenä :LOL:
 
Kuinkas usein sitä käydään neuvolassa jos aiemmin lapsia jo? En yhtään muista kuinka usein viimeksi kävin. Harmittaa kun oon hävittänyt esikoisen äitiyskortin :( toisen lapsen kortti on tallella.

Kauhee ku mä palelen joka ilta... Että kun menis pari viikkoa äkkiä ja olis se varhaisultra, jotenkin alkais uskoa tähän koko hommaan :D
 
Minäkin olen miettinyt doplerin hankintaan, mutta luin jostain blogista, ettei sen käyttö kuulemma ekalla kolmanneksella ole välttämättä edes turvallista? (n)
Täällä oireina vain kasvanut nälkä (ei mikään mega), kipeytyneet rinnat ja yhä edelleen välillä juilii mahaa, tosin vähenemässä määrin. Etovaa oloa on todella pientä ja harvoin. Mietin vaan onko oireita liian vähän o_O
 
Meilläkin on doppleri, mutta ajattelin käyttää vasta nt-ultran jälkeen. Silloin sydänäänet pitäisi varmasti jo kuulua ja kun toisaalta vauvan liikkeitä ei vielä tunne, niin se tuo vähän mielenrauhaa.

Edellisellä sivulla joku kysyi neuvolakäyntien määrää uudelleensynnyttäjillä. Meidän kunnassa käyntejä on 9 raskausaikana.
 
  • Tykkää
Reactions: Lumihiutale_
@Mohan oliko siinä blogissa avattu jotenkin sitä, miksi ei olisi turvallista? Olen itsekin lukenut jostain sen suuntaista, mutta en muista mistä ja en siis tiedä mihin väite perustui (n) Itsekin olen miettinyt doppleria, mutta jää kyllä hankkimatta jos siihen oikeasti liittyy jotain riskejä.
 

Yhteistyössä