Kesäkuiset 2020 <3

@Mohan oliko siinä blogissa avattu jotenkin sitä, miksi ei olisi turvallista? Olen itsekin lukenut jostain sen suuntaista, mutta en muista mistä ja en siis tiedä mihin väite perustui (n) Itsekin olen miettinyt doppleria, mutta jää kyllä hankkimatta jos siihen oikeasti liittyy jotain riskejä.
En sana tarkkaan muista, mutta niitä virta-aaltoja, joilla kuunnellaan sykettä, ei ole tarpeeksi tutkittu, että niiden vaarattomuus sikiölle olisi taattu tms. Kuulemma ihan lääkäri oli sanonu varhaisultran yhteydessä näin, ja eihän varhaisultrassakaan sydänääniä kuunnella, vaan katsotaan kuvasta.
 
Silloin noin 5 vuotta sitten kun odotin esikoista. Sillonkin oli puhetta dopplereista. Muistelisin, että juuri sillon puhuttiin siitä, että sikiö menee levottomaksi kun kuunnellaan sydänääniä. Oli puhetta, että se voisi olla epämiellyttävää tai jotain sikiölle. Mutta eikös samoilla laitteilla neuvolassakin seurata sydänääniä?

Ja itse lähinnä ajattelen, että doppleri on tosi kätevä niinä hetkinä kun epäilyttää onko kaikki hyvin. Esim jos vauva ei ole liikkunut normaaliin tapaan mahassa. Se voi jopa pelastaa jos huomaa itse, että nyt ei ole kaikki ok.

Mutta olisi kyllä kiva tietää tarkemmin mikä tällä hetkellä on dopplereissa huolenaiheena. :) Jos joku tietää niin infotkaa meitäkin.
 
No mun selvittelyjen perusteella on mainittu, että ei ole tutkittu tarpeeksi, jotta voitaisiin sanoa pitkäaikaisen jatkuvan käytön olevan varmasti turvallista. Samaan hengenvetoon, pitkäaikaishaittoja tuskin harvasta käytöstä on, kun näitä laitteita on tosiaan käytetty neuvoloissa vuosikymmenet (eli tässä jonkinmoinen pitköaikaisnäyttö)..Tein vielä pikagooglauksen, ja monella sivustolla todettiin suurimpien "vaarojen" maallikkokäytössä piilevän siinä, että syke ei välttämättä löydykään ja äiti hätääntyy suotta.

Nää on varmaan näitä, että jokaisen pitää tehdä.se oma ratkaisu :) itsellä aiemmassa raskaudessa etuseinäistukka esti liikkeiden tuntuisen, joten koin dopplerin hyödyllisenä. Ajattelin käyttää huoletta tässäkin raskaudessa :)
 
Hei! Täällä kanssa uusi ryhmän jäsen. Laskettuaika kesäkuunlopussa ja nyt uskaltauduin ryhmään mukaan.

@Nuune Mullakaan ei juuri mitään oireita vielä, vatsan nippailua ja väsymystä (ota on kyllä usein muutenki :D). Jännityksellä odottelen, koska alkaa tai alkaako edes.
Robebbe / 31 / 1 / 21.6
 
@Mohan En ollut tiennytkään, että varhaisultrassa ei yleensä kuunnella sydänääniä. Kävin itse päivystyksessä vuodon takia 6+5 ja siellä kyllä sain ihan erikseen pyytämättä kuunnella sydänääniä, toki myös katsottiin näytöltä sykettä :)
 
@Mohan En ollut tiennytkään, että varhaisultrassa ei yleensä kuunnella sydänääniä. Kävin itse päivystyksessä vuodon takia 6+5 ja siellä kyllä sain ihan erikseen pyytämättä kuunnella sydänääniä, toki myös katsottiin näytöltä sykettä :)
Kyllä varhaisultra ssa kuunnellaan sydänäänet aina kun viikkoja on riittävästi siihen, että se onnistuu. Eli yleensä 6+ :) se on kyllä jotenkin ihana kuunnella sitä pikku jumpsutusta :love:
 
  • Tykkää
Reactions: taatelinen
No mun selvittelyjen perusteella on mainittu, että ei ole tutkittu tarpeeksi, jotta voitaisiin sanoa pitkäaikaisen jatkuvan käytön olevan varmasti turvallista. Samaan hengenvetoon, pitkäaikaishaittoja tuskin harvasta käytöstä on, kun näitä laitteita on tosiaan käytetty neuvoloissa vuosikymmenet (eli tässä jonkinmoinen pitköaikaisnäyttö)..Tein vielä pikagooglauksen, ja monella sivustolla todettiin suurimpien "vaarojen" maallikkokäytössä piilevän siinä, että syke ei välttämättä löydykään ja äiti hätääntyy suotta.

Nää on varmaan näitä, että jokaisen pitää tehdä.se oma ratkaisu :) itsellä aiemmassa raskaudessa etuseinäistukka esti liikkeiden tuntuisen, joten koin dopplerin hyödyllisenä. Ajattelin käyttää huoletta tässäkin raskaudessa :)
Googlettelin myös, enkä löytänyt mitään muuta virallista faktaa asiaan, kuin juuri tuon, että voi aiheuttaa huolta vanhemmille jos ei kuulukaan.

Aamu aloitettu oksentamalla aamukahvit vessanpönttöön. Huhhuh, että onkin huono olo, siihen oikeastaan heräsinkin 6.40, vaikka vapaapäivä. :sick:
 
Deleted member 130614
Te, joilla ei ole enää ensimmäinen kyseessä, milloin aloitte valmistamaan kotia ja tarvikkeita lapsen tuloa varten ensimmäisen kohdalla? Entä muut esikoista odottavat, miten olette suunnitelleet tekevänne?

Olen lukenut artikkeleita ja blogikirjoituksia, joten jonkunlainen käsitys on siitä, mitä yleisesti on koettu hyödylliseksi ja mitä taas turhakkeeksi. Ja ymmärrän, ettei tässä nyt kiire vielä ole, kun kaikki on vielä niin epävarmaakin, mutta voisin koittaa tehdä etukäteen vähän suunnitelmaa kuitenkin.

Me ollaan suvun serkkukatraasta ensimmäiset, ja myös kaveripiirin ensimmäiset, joten käytettynä ei saada tutuilta oikein mitään. Ja kokemuksia ei myöskään ole, joten siksi kysyn! :) Mitä esimerkiksi kannattaa katsoa kirppareilta?

Ja sitten vielä sekin, että me asutaan aika pienessä kaksiossa. Välttää varmaan jonkin aikaa mainiosti, mutta täytyy alkaa henkisesti valmistautumaan vaihtamiseen. Ollaan haaveiltu, että muutettaisiin takas maalle jossain vaiheessa. :coffee:
 
Ja tuo mun doppler lähde oli tosiaan joku blogi, jota en enää muista, mutta siellä kirjoitettiin että lääkäri ei varhaisultrassa suostunu ääniä kuuntelee ja tuo oli syy! Mutta harkitsen kyllä itsekkn doppleria, sitten np ultran jälkeen!

Hei miten muuten meinaatteko ottaa influenssa rokotteen? Raskaanaolevat ovat riskiryhmässä (eli influenssa tosi vaarallinen) ja rokotetta suositellaan. Uskaltaako sen ottas näin varhaisessa vaiheessa?
 
Ei tulisi mielenkään ottaa rokotetta, varsinkaan raskausaikana.. eipä olekaan ikinä pöpöt tarttuneet raskaana ollessa ja vaikka tarttuisi, pidän niitä turvallisempana kuin noita rokotteita.

Kodin valmistelusta; ekan kohdalla heti alusta asti alettiin katsella ja alkoi tulla hankintoja sukulaisiltakin, tuliterät yhdistelmävaunut, kaukalon taisin ostaa käytettynä, pinnasänky, hoitopöytä.. eikä lapsi sitten sänkyä tai omaa huonettakaan tarvinnut vuosikausiin :ROFLMAO:

Eli tän 4. odottavan hankintalista on nykyään tällainen: turvakaukalo käytettynä (niin lyhyt käyttöaika, että ne on ihan priimoja), vaunut käytettynä (kesällä nukkumispaikka kun teen pihahommia ja olen [koti]rannalla), tulen käyttämään kantoliinaa muutoin eniten, joten vaunuihin ei tarvii panostaa. Halvat ja pienet rattaat riittää siksi myös. Kehto, jossa isosisarukset voi hytkytellä kun käyn suihkussa tms, innokkaita hoitajia on takuulla vaikka lapsilta loksahtaa leuat, kun olen paasannut etten enää ehdi hankkia lapsia :whistle: Poika (3-lk) tosin tilasi pikkuveljen viimeksi tänä syksynä, mun vaisto vaan sanoo että tulee sisko. Kestovaipat, erityisesti harsot.

Siinä sitten olikin mun hankintalista :ROFLMAO: Bodyja pitänee mennä hypistelemään lähiaikoina :love:
 
Te, joilla ei ole enää ensimmäinen kyseessä, milloin aloitte valmistamaan kotia ja tarvikkeita lapsen tuloa varten ensimmäisen kohdalla? Entä muut esikoista odottavat, miten olette suunnitelleet tekevänne?

Olen lukenut artikkeleita ja blogikirjoituksia, joten jonkunlainen käsitys on siitä, mitä yleisesti on koettu hyödylliseksi ja mitä taas turhakkeeksi. Ja ymmärrän, ettei tässä nyt kiire vielä ole, kun kaikki on vielä niin epävarmaakin, mutta voisin koittaa tehdä etukäteen vähän suunnitelmaa kuitenkin.

Me ollaan suvun serkkukatraasta ensimmäiset, ja myös kaveripiirin ensimmäiset, joten käytettynä ei saada tutuilta oikein mitään. Ja kokemuksia ei myöskään ole, joten siksi kysyn! :) Mitä esimerkiksi kannattaa katsoa kirppareilta?

Ja sitten vielä sekin, että me asutaan aika pienessä kaksiossa. Välttää varmaan jonkin aikaa mainiosti, mutta täytyy alkaa henkisesti valmistautumaan vaihtamiseen. Ollaan haaveiltu, että muutettaisiin takas maalle jossain vaiheessa. :coffee:
Taisin viimeeksi NP-ultran jälkeen käydä tekee maltillisesti hankintoja. Turhin oli kyllä pinnasänky, sillä siinä ei nukuttu kuin muutama puolikas yö. Vaunut oli isorenkaiset, jotta päästiin liikkumaan lumessa, hyvä ostos! Mutta hankin myös manducan ja sen jälkeen tulan, se pelasti itkuisen vauvan kanssa paljon. Sai tehtyä kotihommiakin.
Ai ja tuttipulloja hankittiin paljon, kun kaikki niitä käski hankkia, että riittää. Meillä ei niitä tarvittu ikinä :LOL:
Nämä on vähän yksilöllisiä juttuja, mitä tarvitsee. Jos asuu kaupungissa ja kulkee julkisilla, panostaisin näppäriin matkarattaisiin.
Vaatteita kertyy kaappiin puolivahingossa, kun löytyy aina kaikkea ihanaa. Nyt on onneksi kaikki valmiina, paitsi jos tulee poika ;)
 
@Vauhtimamma Miksi et ota rokotetta, kun sitä selkeästi raskaana oleville suositellaan? Influenssa voi aiheuttaa keskenkasvuisuutta ja keskenmenon (n) Influenssarokote on aivan eriasia kuin se pelätty zikainfluenssa, josta joitain vuosia sitten meuhkattiin. JA influenssa on täysin eriasia kuin perus nuhakuumeflunssa. Itse ajattelin siis ottaa rokotteen suojatakseni itseä, ja siten myös lasta.
 
Muillekin sanottiin varhaisultrassa, että sydänääniä ei kannata kuunnella näin pieneltä, kuulemma osa tutkimuksista viittaa siihen, että lämpöön perustuva sydänäänten mittaus ei tekis hyvää ihan pienille sikiölle. Mutta sanoi toki myös, että syke näkyy niin selkeästi ettei ole tarvitaan kuunnella. Mäkin oon miettinyt kyllä dopplerin hankkimista, jos ei tää huoli meinaa helpottaa. Tässä just mietin että menisinkö vielä uudestaan varhaisultraa ennen sitä np-ultraa.

Kävin eilen neuvolassa ja se oli yllättävän kivaa, jotenkin konkretisoi tätä raskautta. Varmaan johtuu siitä, että en oo vielä uskaltanut sitä kauheasti ajatella aiemman keskenmenon takia.

Esikoisen aikaan saatiin about kaikki käytettynä. Tällä kertaa varmaan sama homma, kun on paljon pieniä lapsia kavereilla ja sukulaisilla. Ajattelin, että tällä kertaa ostan paremmat vaunut ja sellaiset rattaat, johon saa turvakaukalon kiinni. Hoitopöytä on maailman turhin, sen korvaa pehmeä alusta vesipisteen lähellä. Ajattelin vuokrata vaavi-sängyn ja hankkia pinniksen sit joskus myöhemmin.

Ai niin, mutkin voisi lisätä listalle: vilkevälke/33/2/3.6.2020/PKS
 
Otan influenssarokotteen, neuvolassa se varmaan annetaan.
Dopplerikin kaapissa odottaa, ei vaan sitä geeliä ole mutta siihenkö kävis ihan vaikka joku muukin voide? Tai sitten tilaan jostain sitä geeliä niin onpahan ainakin. Vielä ei kyllä ole kiirusta ääniä kuunnella, ehkä joskus 9+ viikoilla. Taaksepäin kallistunut kohtu niin ei kuulu kovin aikasin.
 
Mohan, kiitos huolenpidosta, mutta olen elänyt läpi sen ajan kun Calmette-rokotusta pidettiin hengenpelastajana ja yhtäkkiä se poistettiin aiheutettuaan enemmän vakavia haittoja kuin hyötyä, sikainfluenssarokotus-kriisit ja skandaalit, ”turvallisen” essuren ja kuinkas sitten kävikään (melkein otin sen), hpv-asia on ollut sydäntä lähellä kun itsellä nuoria tyttäriä, eikä talidomidi-kriisistäkään ole kovin pitkä aika, nämä vain pintaraapaisuna.. niin olen varsin tarkka mitä elimistööni millään tavalla menee raskausaikana. Myös sen verran luolamies-henkinen ja nykyään kriittinen mediaa ja eri tutkimuksia kohtaan, kun niitä on puoleen ja toiseen, etten suoraan purematta niele sitä mitä meille suositellaan, sillä suositusten motiiveja voi miettiä ja sitä, mikä on totuus *raapii foliohattuaan*

Mummoni tapasi sanoa, että jos muut hyppää kaivoon, niin hyppäätkö sinäkin? :D
 
Mohan, kiitos huolenpidosta, mutta olen elänyt läpi sen ajan kun Calmette-rokotusta pidettiin hengenpelastajana ja yhtäkkiä se poistettiin aiheutettuaan enemmän vakavia haittoja kuin hyötyä, sikainfluenssarokotus-kriisit ja skandaalit, ”turvallisen” essuren ja kuinkas sitten kävikään (melkein otin sen), hpv-asia on ollut sydäntä lähellä kun itsellä nuoria tyttäriä, eikä talidomidi-kriisistäkään ole kovin pitkä aika, nämä vain pintaraapaisuna.. niin olen varsin tarkka mitä elimistööni millään tavalla menee raskausaikana. Myös sen verran luolamies-henkinen ja nykyään kriittinen mediaa ja eri tutkimuksia kohtaan, kun niitä on puoleen ja toiseen, etten suoraan purematta niele sitä mitä meille suositellaan, sillä suositusten motiiveja voi miettiä ja sitä, mikä on totuus *raapii foliohattuaan*

Mummoni tapasi sanoa, että jos muut hyppää kaivoon, niin hyppäätkö sinäkin? :D
Influenssarokotehan on ihan eri asia kuin mikään mainitsemistasi, ja sitä on käytetty jo 70-luvulta asti :) Mutta kukin tekee toki niinkuin tuntuu hyvälle! Se vaan ei mielestäni ole mikään peruste, että ”en ole ennenkään sairastunut”.
 
Influenssarokotehan on ihan eri asia kuin mikään mainitsemistasi, ja sitä on käytetty jo 70-luvulta asti :) Mutta kukin tekee toki niinkuin tuntuu hyvälle! Se vaan ei mielestäni ole mikään peruste, että ”en ole ennenkään sairastunut”.
Minulla on liuta perusteita, tuo mainitsemasi ei edes ollut yksi niistä kun jo ensimmäisenä sanoin, että vähemmän pelkään yhtään mitään flunssaa kuin itse rokotteita.

Muistui ihan mieleen edellisen vuosikymmenen keskustelut tälläkin palstalla, silloin kun niitä jaksoin vielä veivata :whistle: Nyt on sellainen vahva levollisuus, ettei näe tarpeelliseksi kun heti lähdetään vääristelemään sanomisia ja perustelua, maailma ei joissain asioissa koskaan muutu :D
 
Nyt on menossa 8. raskausviikko, eilen menkkojen mukaan 7+1 ja ultrassa siis 6+3. Hedelmöittymisajankohta onkin lähempänä ultran viikkoja. Vointi on todellakin alkanut helpottaa viime päivinä! Välillä on jopa hetkiä, että unohtaa olevansa raskaana. Kauaa ne ei silti kestä, kun alkaa jomottaa päätä ja etoa, mutta pahoinvointi on hitusen alkanut lieventyä.
 
Voi että, raskaus on kyllä sellaista aikaa, että varmasti monet sellaiset perusperiaatteet tulevat pintaan. Ajattelisin, että niin dopplereissa kuin rokotuksissakin kaikki tekee, nii kuin sydän (ja toivottavasti vähän järkikin :LOL:) sanoo.

@Naarassusi mä aloin tehdä hankintoja noin rv 13 ekasta, ja mulle se oli ihan ok. Sain rauhassa miettiä ja valmistautua, mutta varaudu siihen, että Ekan kohdalla hankkii usein paljon turhaa ja sit saattaa jättää tarpeellisia asioita hankkimatta - ihan vaan, koska perheillä on niin erilaiset tarpeet. Meille esim sanottiin, et itkuhälytin on täys turhake, mut kun lapsi nukkui kaikki päikyt terassilla pohjois-suomessa, en olis pärjännyt ilman. Tällä kertaa skippaan pinnasängyn oston (esikko-voimamies rikkoi edellisen :LOL:) ja ostan suoraan pinniksen, jonka saa muutettua junnusängyksi turvalaidalla. Meillä lapsi nukkui aina omassa sängyssä ja 1v2kk muutti ko junnusönkyyn, kun tosiaan hajotti pinniksen laidan :LOL:

@vilkevälke onpa mielenkiintoista toi varhaisultra juttu! Oisko sit niin, että tässäkin on tieto 3 vuoden aikana muuttunu ja nykyisin vain silmämääräsesti havaitaan syke. Tiedä häntä :)

Ja tähän rokotekeskusteluun, otin esikoista odottaessa influenssapiikin rv 6 ja otan sen nytkin, kunhan neuvolassa piikitävät. Esikoinen on myös aina rokotettu influenssaa vastaan, itse kerran sairastaneena olen saanut tuntea sen taudin nahoissani niin mielellään skippaan jatkossa :LOL: meillä myös naapurin sukulaislapsi 2,5 (perusterve) kuoli kaksi vuotta sitten influenssaan :cry:

Rokotukset jakaa toki mielipiteitä, mutta tällä hetkellä käytettävien rokotteiden turvallisuudesta on todella vahva näyttö :) kaikilla on Suomessa silti oikeus toimia tässä asiassa niin kuin parhaaksi näkee :)
 
Hei taas! Olen ehkä maailman surkein palstalainen, kun en vaan jaksa kirjoitella mitään vaikka kaikkien kuulumiset aina luenkin. Moni kamppailee pahoinvoinnin ja väsymyksen kanssa, tsemppiä kovasti oireiden kanssa! En malta oottaa että tässä ryhmässä päästään nt-ultravaiheeseen, odotan kovasti kaikkien ultrakuulumisia.:)

Täällä pitäs olla viikkoja ehkä 8+1. Pahoinvointi jatkuu. Pari päivää oli jo ihan hyvä olo, ja heti aloin miettiä että onkohan jokin vialla. Paha olo palasi sit kuitenkin, onneksi. Eihän tämä kivaa ole eikä mitään takaa, mutta saa silti rauhallisemman mielen kun tuntuu joltain.:D

Influenssarokotteesta sen verran, että otan sen. Koen sen toki velvollisuudeksi ammatin puolestakin, mutta raskaana en jättäisi etenkään välistä sitä mistään hinnasta. Oon nähny miten pahaa jälkeä se tauti voi raskaana olevalle tehä, että en kyllä tietoista riskiä sellaiseen ota.

Syömisistä on puhuttu paljon kans, ja ite oon osannu nyt ottaa rennommin kuin edellisessä raskaudessa. Siinä noudatin kaikkia suosituksia ihan viimeisen päälle mutta sit kun kaikki meni silti pieleen nii päätin vähä höllätä. Kyllä toki niitä suosituksia pitkälti noudatan, lähinnä vaan se että en koe huonoa omaatuntoa muutamasta salmiakista tai jos joskus syön maksalaatikkoa.

Päivät kuluu tosi hitaasti ja mulla meinaa tehä tiukkaa tämä salailu. Haluais jo niin kertoa kaikille, vaikka toki vieläkin epäilyttää että näinköhän tässä oikeasti ens kesänä lapsi taloon tulee. Ajateltiin tosiaan kertoa vanhemmille vasta jouluna, mutta jestas kun siihen on toooosi pitkä aika!:X3:
 
@Effis Se on niin kuumottavaa kun oireet vaihtelee. Mutta luulen kyllä että sullakin masussa kaikki on hyvin. Onhan se niinkin, että jossain kohtaa yleensä keho tottuu hormonimuutoksiin ja sit ne oireet vähenee eikä oo yhtä voimakkaita. Mutta kyllä tämä alkuraskaus sellasta aikaa on, että vois vaan nukkua ekat 4-5kk ja sit herätä ku voi jo tuntea liikkeet.:D
 
  • Tykkää
Reactions: Vauhtimamma
Mäkin otan influenssarokotteen, työn puolesta se pitäisi myös ottaa ja otan sen nyt varsinkin kun oon raskaana :) meiltä löytyy pinnasänky, mutta uudet vaunut ehkä joudutaan hankkimaan, tai ainakin jotkut hyvät matkavaunut/rattaat. Itkuhälytinkin löytyy ja muuta kahdelta aikaisemmalta mutta esim jonkun kantoliinan haluaisin! Ja koliikkikeinu oli hyvä viimeksi.
 

Yhteistyössä