Kesäkuiset 2020 <3

Minulla on liuta perusteita, tuo mainitsemasi ei edes ollut yksi niistä kun jo ensimmäisenä sanoin, että vähemmän pelkään yhtään mitään flunssaa kuin itse rokotteita.

Muistui ihan mieleen edellisen vuosikymmenen keskustelut tälläkin palstalla, silloin kun niitä jaksoin vielä veivata :whistle: Nyt on sellainen vahva levollisuus, ettei näe tarpeelliseksi kun heti lähdetään vääristelemään sanomisia ja perustelua, maailma ei joissain asioissa koskaan muutu :D
Heh, no ihan ensimmäisenähän sinä sanoit, että ”ei ole ennenkään pöpöt raskaana tarttunut”, joten turha siitä on kimpaantua, jos tuosta selkeästä sanomisesta tekee johtopäätöksen. Peace (y) Thl:n sivuilla selkeästi kerrotaan mitä rokotteita raskauden aikana suositellaan, JA myös mitä ei suositella. Eli rokotteita ei kannata summata yhteen isoon pahaan könttiin, vaan katsoa jokaista rokotetta erillisenä tapauskohtaisesti. En minäkään lähtisi mitään uutta ja tutkimatonta rokotetta ottamaan! Luin myös jonkun saaneen influenssan johdosta kohtutulehduksen ja vauva meni kesken viikolla 25.
 
Mullakin oli eilen eka neuvolakäynti tämän raskauden tiimoilta. Pakko tunnustaa, että menin sinne (mulle täysin uudelle terkkarille) täysin "piikit pystyssä" - varmaan suurilta osin siksi, että edellinen kerta esikoisen kanssa oli edellisen uuden terkan (=sijaisen) kanssa ihan katastrofi. Mutta tällä käynnillä ne piikit aika nopeasti karisivat pois ja käynnistä jäi kaikkineen hyvä fiilis ja tunne, että aidosti tukena ovat. Rokotekeskusteluun sen verran liipaten, että eilen sain neuvolassa oman influenssarokotteen, eikä tullut mieleenkään kieltäytyä tästä.

Hankinnoista sen verran, että esikoisen aikana tuli hommattua "yhtä ja toista", ja taitaa tosiaan olla niin, että mikä sopii yhdelle, jää toisella käyttämättä. Eli, varmaan vasta käytännössä näkee, mitä hankinnoista tulee käytettyä enemmän ja mitä vähemmän. Meillä esim. Rintareppu oli turhin hankita, mikä puolestaan toisille on ollut paras hankinta. Pinnasänky meilläkin meni esikoisen "podaillessa" (esikoisen ollessa vähän isompi, liki valmis siirtymään isompaan sänkyyn) tyylikkäästi osiin sen näköiseksi, että melkein teki mieli viedä koko pinnasänky-taideteos Kiasmaan. Mutta kyllä meillä tälle toisellekin meinataan pinnis kasata.. Itkuhälyttimet meillä oli, ja ahkerassa käytössä olivatkin.. ja mies taisi onnistua nyt sitten kadottamaan niistä toisen - ja laturit.
 
Naiset hei, kaikissa hormonihuuruissa, otetaan rauhallisesti! :LOL:(y)
Rokotekeskustelu jakaa ihmisiä puolin ja toisin, näin anonyyminä onkin hyvä miettiä mitä kirjoittaa, laukoisinko samat asiat myös tuntemattomalle päin naamaa kasvokkain keskustellessa?!

Minäkin meinasin odottaa jouluun, tai ainakin ”aikaiseen” jouluun (Eli ehkä vähän etukäteen voi kertoa), ennen kuin kenellekään läheiselle kerrotaan. Viimeeksi kerrottiin isovanhemmille plussasta joululahjana, joten josko tänäkin vuonna samalla tavalla :love:
 
Naiset hei, kaikissa hormonihuuruissa, otetaan rauhallisesti! :LOL:(y)
Rokotekeskustelu jakaa ihmisiä puolin ja toisin, näin anonyyminä onkin hyvä miettiä mitä kirjoittaa, laukoisinko samat asiat myös tuntemattomalle päin naamaa kasvokkain keskustellessa?!

Minäkin meinasin odottaa jouluun, tai ainakin ”aikaiseen” jouluun (Eli ehkä vähän etukäteen voi kertoa), ennen kuin kenellekään läheiselle kerrotaan. Viimeeksi kerrottiin isovanhemmille plussasta joululahjana, joten josko tänäkin vuonna samalla tavalla :love:
Hei tuli mieleen tästä muistot kertomisesta esikoisen ajalta (virsi miten sitä sillon JÄNNITTI, nyt vaan odottaa sydän väristen :LOL:).

Mua siis pelotti keskenmeno aivan hulluna ja ihan tarpeettomasti, kun mitään ongelmia ei ollut. Ei kyllä ollut mitään oireitakaan. No, sitten sovittiin miehen kans et kerrotaan kun ollaan käyty ylimääräsessä ultrassa kätilöllä rv 18, koska siellä selviäisi sukupuolikin. Rv 18 sitten mentiin miehen vanhempien luo toiseen kaupunkiin ja lyötiin pöytään kirjekuorellinen ultrakuvia. Anoppini oli ekat 15min aivan puulla päähän lyöty, mutta toki innoissaan, kunnes sitten loukkaantuneena totesi, että no sentääs raaskitte kertoa nyt melkeen puolivälissä, ettei tultu viikkoa ennen vaan sanoon et kohta syntyy kaksoset.

Nyt, kaksosmahdollisuuden kevyesti leijaillessa ilmassa, muistin tämän ja hajosin :ROFLMAO: pikku piru olalla miettii, että jos olisin kaksoset, niin kykenisinkö tekemään juuri noin :ROFLMAO:
 
Me kerrottiin molempien äideille samalla tavalla peräkkäisinä päivinä "meillä on ajatus, että kasvatetaan tätä meidän laumaa". Meillä siis oli ennen esikoista kaksi kissaa ja koira. Äitini reaktio yllätti täysin, hän ei uutiseen juuri erikoisemmin reagoinut ja syy tähän oli, että hän oli jo aikaa sitten minusta arvannut mikä on homman nimi. Anoppini taas.. Hän oletti että kyseessä olisi uusi nelijalkainen ja sen päiväinen ripitys saatiinkin asiasta. Meni ihan jonkin aikaa, ennen kuin mieheni sai äidilleen selitettyä ja rautalangasta väännettyä ultrakuvien kera kupletin juonen.
.. Olemme päättäneet, että tämänkin kanssa asiasta kerrotaan vasta ekan ultran jälkeen, mutta josko tällä kertaa mietitään sanakäänteet hieman tarkemmin..
 
@Effis Facesta bongasin äsken videon, jossa vanhemmat oli jättäneet kertomatta että kaksoset tulee. Se oli hillittömän hauska, kun oli kuvattu läheisten saapuminen synnärille ja äiti oli siellä kaksi vauvaa kainalossa. Kaksosilla oli vielä bodyt, joissa luki ”Best kept secret” tms :ROFLMAO:
 
@Effis Facesta bongasin äsken videon, jossa vanhemmat oli jättäneet kertomatta että kaksoset tulee. Se oli hillittömän hauska, kun oli kuvattu läheisten saapuminen synnärille ja äiti oli siellä kaksi vauvaa kainalossa. Kaksosilla oli vielä bodyt, joissa luki ”Best kept secret” tms :ROFLMAO:
Mäkin saattaisin tehdä näin.
Tosin enpä minä kaksosiin usko.
 
Hyi mitkä olot on olleet tänään :sick: Kahdesti noussut oksu suuhun asti ja äsken kun join lasin vettä se meinasi tulla saman tien pihalle, piti ihan ottaa pari juoksuaskelta vessaan. Onko muilla alkanut oksentelu näin? Olin jo ehtinyt tottua jatkuvaan huonoon oloon ja ajattelin, että sen kanssa kyllä pärjään vaikkei kivaa olekaan... Töissä olen jatkuvasti tapaamisissa ja vessaan ei pääse ihan helposti niiden aikana (n)

Kommentoin illemmalla muiden juttuja, nyt oli vaan pakko päästä purkamaan omaa kurjuutta jonnekin, kun työkavereille en halua vielä kertoa :rolleyes:
 
@Mohan Opettele lukemaan lauseet loppuun, kyllä se on mahdollista vielä aikuisiälläkin :whistle:

THL:sta voisin lausua, mutta olen lausumatta laajemmat mielipiteeni :whistle:
Ja ihan viimeistään tässä vaiheessa elämää sinunkin kannattaisi oppia olla menemättä henkilökohtaisuuksiin ja osata ottaa myös kritiikkiä vastaan ;) Ja olet selkeästi vähemmistönä rokotusvastaisuuden kanssa, joten mitäpä tätä keskustelua enää kanssasi jatkamaan :LOL:
 
Jee, se on jo heinäkuistenkin ketju.
Ei olla enää hännänhuippuja.

Rokotuksista ootte keskustelleet tai tuosta influenssa rokotteesta.
En aio ottaa, eikä meillä ota muutkaan.
Vaikka esikoinen pm riskiryhmään kuuluva

Muille kertomisesta: ei aiota kertoa vielä pitkään aikaan tai ehkä vasta, kun itse huomaavat ja kysyvät.

Olen ollut todella väsynyt.
Tekisi mieli vain pötkötellä sängyssä.
Olokin on niin heikko, kun jatkuvasti ällöeto olo.
Tämä huimaus on ihan hullua.
En muista, et minulla olisi aikaisemmissa raskauksissa ollut näin heikko olo.
Mietin voisiko vaikuttaa imetys. En aikaisemmin ole imettänyt raskaana ollessa.
Voiko nui luget tehdä tämän olon.
Kohtahan ne voinkin lopettaa. Ohjeessa oli rv 9 asti. Päättelin nyt, et tarkoittaa 9+0.
 
  • Tykkää
Reactions: Vauhtimamma
Minäkään en ota influenssarokotetta enkä ottanut aiemmissakaan raskauksissa. Ns. pakolliset rokotteet otetaan toki. Ymmärrän argumentteja molempiin suuntiin, mutta itseäni eniten häiritsee, että rokotus saattaa kohdistua väärään viruskantaan kuin mikä lopulta ihmisiä kaataa. Ainakin 2017 kävi näin. Meillä töissä useampi sairastui rokotteesta huolimatta.
 
Hyi mitkä olot on olleet tänään :sick: Kahdesti noussut oksu suuhun asti ja äsken kun join lasin vettä se meinasi tulla saman tien pihalle, piti ihan ottaa pari juoksuaskelta vessaan. Onko muilla alkanut oksentelu näin? Olin jo ehtinyt tottua jatkuvaan huonoon oloon ja ajattelin, että sen kanssa kyllä pärjään vaikkei kivaa olekaan... Töissä olen jatkuvasti tapaamisissa ja vessaan ei pääse ihan helposti niiden aikana (n)

Kommentoin illemmalla muiden juttuja, nyt oli vaan pakko päästä purkamaan omaa kurjuutta jonnekin, kun työkavereille en halua vielä kertoa :rolleyes:
Minulla kanssa lentää yli ihan hetken varoituksella, ettei siinä ehdi paljon miettiä. Teen kans sellaista työtä, et vähän haastavaa juosta kesken kaiken vessaan. Ja omassa työssä paljon pahoja hajuja, jotka ei ainakaan tätä yhtään helpota!
 
@Lennis kääk!!!!!! :D mua jännittää sun puolesta! Vaikken olle kaan ajattele, et siel ois mitään pielessä, niin jännittää muiden osalta kun se on niin iiiiiiiihanaaaaaa nähdä se eka kuva siitä tulevasta vauvasta :love: oon ehkä vähän kajahtanut :ROFLMAO::love:

@taatelinen hei täällä on ihan oikeasti ollut lapsilla liikkeellä jotain mahatautia. Mulla alko viime viikolla tosi rajusti pahoinvointi maha kipuineen, joten epäilen nyt vähän oisko mulla ollut ihan pöpö. Muut perheenjäsenet ei oireelleet ainakaan kovin pahasti, mutta maha oli outo miehelläkin yhden päivän ja taapero teki yks päivä ehkä 6 lakkaa vaippaa tavoistaan poiketen. Arvatkaapa muuten kykenenkö niille kakkavaipoille mitään tekemään :sick: onneks on nyt mies apuna...

Mutta eilen ja tänään tosiaan helpottaneet sekä maha kivut että huono olo, vaikka lounaan meinasinkin lervata. Mut muutos on ollu niin iso et saa miettii kyllä sitä mahataudin mahdollisuutta (n)
 
@Lennis ja @taatelinen - kuulostaa tutulta, tulee muistoja mieleen. Tässä raskaudessa ei ole mulla ollut, ei ainakaan vielä, tuota "äkkilaattaamista", mutta viimeksi se meni kyllä ihan kaavalla max kolme askelta ja pelivaraa ei enää ole ja siinä ollaan. Tänään tosin kerkesin nippa nappa kotiin viemästä esikoista päiväkotiin, kun piti jo "luovuttaa" aamupala pois.
Tsemppiä kaikille pahoinvoinnin kanssa painiville!
 
  • Tykkää
Reactions: Effis
Täällähän on jutustelut kuumana.

Itse en ota kyseistä rokotetta. Vaikka vauva tietenkin kaikki perinteiset rokotteet saakin synnyttyään.

Sain eilen aikaiseksi varata neuvolaan ajan. Pitäisi tulostaa joku esitietolomake. En yhtään muista mitä kaikkea semmoisessakin on. Mutta on tässä kyllä aikaa se täytellä.
 
Ooo, tsemppiä @Lennis ultraan!

Mulle ei sanottu neuvolassa mitään influenssarokotteesta, outo homma. En oo koskaan ottanut sitä mut jos kanta on tänä vuonna oikea niin voisin harkita. Mut terveysasioista toisiin, ootteko joutuneet koskaan syömään antibiootteja raskauden aikana? Mulla on ollut 2 viikkoa korva lukossa ja tänään lääkäri totesi että tulehdushan se siellä. Kirjoitti ab-kuurin, mutta mä pyrin välttämään niitä aina kun mahdollista ja etenkin nyt raskaana. Toisaalta myös rasittavaa olla puolikuuro. En oikein tiedä mitä tekisin :unsure:
 
@vilkevälke aikuisilla valitettavasti usein noi korvatulehdukset ei parane ilman kyuria, kun tuppaavat oleen hankalampia kuin lapsilla :( mut Ab kuuri on ihan turvallinen raskauden aikana. Kunhan siis on raskausaikana sallittu Ab - tän voi vielä tarkistuttaa kuuria hakiessa apteekissa :)

Tähän pahoinvointi keskusteluun vielä... Toivon, että meidän kaikkien kärvistelyt on pian tän asian kans ohi. Musta oli ihana kuulla, etten oo ainoa, kelle pahoinvointi on Superpaha (siis lähes paniikkikohtauksen arvoinen) juttu erityisesti pitkittyessään. Luulin aina, et oon ainoa joka heti murtuu tällaisen kans :D
 
Deleted member 130614
Kiitos kaikille näkökulmista! Alustavasti menen varmaan tolla Effiksen taktiikalla, että katsellaan sinne rv12+, ja sitten ehkä alkaa olemaan ajatukset jossain järjestyksessä. Yrityksen ja erehdyksen kautta löydetään ne meidän jutut matkan varella :alien:

Mies on influenssarokotteen jo saanut. Arvelen, että otan itsekin kun tulee saataville meikäläisen kunnassa. En ole nyt muutamaan vuoteen sairastanut, joten puolustuskykyni vastaa huonosti uusia mutaatioita. Saapahan jonkun osan uudemmista epityypeistä sitten blokattua, toivottavasti.

Tänään tuli ensimmäinen pahoinvointihetki ympäristössä leijuneesta hajusta. Kävelin vihannesosastolla punajuurien ja kaalien ohi, jostain syystä alko vatsalaukun porttia vähän kutittelemaan :sick:
 
Deleted member 130614
Ainiin, piti vielä tuosta kertomisesta jutella, pahoittelut spammista!

Meillä tämä mietityttää kovasti sekä mua että miestä. Toisaalta tekisi mieli kertoa heti, että saisi sitten tukea kaikissa vaiheissa, kävi miten kävi. Toisaalta ollaan niin hämmentyneitä vielä itsekin, että haluttais vielä vähän puntaroida itteksemme, ennenkun omat vanhemmat alkaa kovasti hössöttämään. Ja oletetaan, että hössöttämistä on tiedossa, kun ois eka lapsenlapsi kumpienkin porukoille.

Yks vaihtoehto olisi mennä yksityiselle varhaisultraan ja tehdä isäinpäiväkortit omalle isälle ja yh-anopille. Toinen olisi tuo joululahja-paljastaminen.

Muutamille kavereille kerroin jo, koska he ovat seuranneet mun pohdintoja aiheesta jo pitkään, niin tuntui luonnolliselta kertoa heille heti miehelle kertomisen jälkeen. :love:
 
Kiitos @Effis, tarkistin että penisilliinit kuuluu niihin turvallisiin antibiootteihin. Harmaa alue tässä just onkin hankalaa, jos voisi olla ihan varma että se kuuri on pakko syödä niin sittenhän sitä ei tarttis arpoa. Mut kai se on apteekkiin laahustettava.

Piti kysyä että onhan teillä pahoinvoivilla jo käytössä Sea bandit, eli ne pahoinvointirannekkeet? Musta ne tuntuu auttavan, ihan sama onko palseboa vai todellista. Mulla vaihtelee edelleen pahoinvointi ja yleensä pahenee iltaa kohti. Mä meinasin jo ahdistua siitä tosi paljon, mutta noi rannekkeet tuntuu auttavan. Mulla on toisaalta helppo tilanne, kun teen hommia kotoa käsin, niin pystyn ottamaan rauhassa eikä tarvii stressata että huomaako muut. Nyt pahoinvointia enemmän harmaita hiuksia aiheuttaa mahan toiminta :poop::unsure: Tähän vielä antibioottikuuri niin ei varmaan uskalla poistua kotoa lainkaan:whistle:
 
Kertomisesta: vielä ei olla plussasta kerrottu kellekään. Ultran jälkeen, jos siellä sydän sykkii, ajateltiin kertoa jo ihan läheisimmille. On niin vaikea pitää asiaa sisällään, kun on niin innoissaan. Toivottu ja 12kk yritetty esikoinen kyseessä. Kunhan vain kaikki menisi hyvin ja siellä elävä yksilö on :)
 
@vilkevälke mul oli viime viikolla niin paha olo, et mies toi sea bandit mulle - vaikka oon vähän vaihtoehtohoitovastainen :D ja voi kuulkaa ku meni sukkelaan ranteeseen, kyllä se tosiaan on ihan sama mihin se pahan olon häviäminen perustuu, todellisuuteen vai kuvitelmaan, kunhan helpottaa! :ROFLMAO: mulla ei ihan hirveästi ole ollut apua noista valitettavasti, mutta oon kyllä kuullut, että joillakin ovat auttaneet (y)

Onko sulla @vilkevälke ummetusta vai sitä vastakkaista? Mä en oikeen enää ees pysy mahani perässä, kun tuntuu et vuorotellen molempia:poop: anteeks tällainen yleinen tiedonanto aiheesta, mutta oon vaan jotenkin... Yllättynyt. Oliko se viimeksikin näin pahaa ja oon vaan unohtanut vai mitä hittoa.. o_O huh. Kyllä tämä lapsen luominen tällaisena ikäihmisenä on rankkaa :ROFLMAO:
 

Yhteistyössä