Kesäkuiset 2020 <3

Hei, ihan pakko kysyä. Onko muilla ärsyyntynyt limakalvot tms ultrasta kun on alakautta tehty? Eilen ja tänään ihan pikkusen ollut jotain rusehtavaa pikkareissa, mutta pyyhkiessä ei oo tullut mitään. Paniikki tietysti heti läsnä kun on jotain tällästä(n)
 
Täällä varmistettiin tänään, että meilläkin on yksi ainokainen asukas kohdussa kasvamassa ❤ olo on huojentunut, sillä vaikka kaksi lasta ei itsessään olisi ollut kamalaa niin raskaus ja siihen liittyvät riskit kyllä.

Lääkärin kanssa puhuttiin myös jo synnytyksestä. Mulla ensimmäinen synnytys oli kamala ja sain 3. Asteen repeämän, eli melkoisen pahat -, sulkijalihasta myöten repesin. Silloin minulle sanottiin, että seuraava syntyy sektiolla. Nyt olen oikein iloinen, kun lääkäri sanoi, että alatiesynnytys on varsin mahdollinen kunhan vauva ei ole kovin suuri. Ihanaa, sektioon en tahdo kuin pakon edessä:love:

Meidän pikku paketti kasvaakin sitten vauhdilla, vastasi tänään 7+2. Eli eli.. Minulla on tällä hetkellä laskettuja aikoja 15.6. Kuukautisista (tätä tullaan käyttämään, koska heitto alle viikko), 19.6. Oviksesta ja 17.6. Tämän päivän ultrasta :LOL:

Mun alkuraskauden vuotojen syyksi paljastui kohdun pieni hematooma, joka saattaa vielä jatkossakin vähän vuodella. Onko kellään näistä mitään kokemuksia?
 
  • Tykkää
Reactions: Vauhtimamma
Hei kaikki, täällä olen ahkerasti seuraillut taustalla juttuja, mutta jotenkin tämä kirjoittaminen on ollut ylivoimaista väsymyksen painaessa päälle.

Täällä alkoi tänään vuoto, joka hämmentää suuresti. Katsotaan, mihin suuntaan tämä lähtee kehittymään. Viime keskenmenossa vuoto oli huomattavasti runsaampaa kuin nyt, mutta...

@Effis Millaista vuotoa tuohon hematoomaan liittyi? Oliko kovinkin runsasta?
 
@Lillin mulla oli dpo7-14 (eli 3+0-4+0) sellasta tiputteluvuotoa, erityisesti aamuisin kun lähdin liikkeelle ja iltaa kohden sit hiipui. 5+5 tuli koko päivän limaista kirkasta verista tiputteluvuotoa/aivan kevyttä vuotoa, joka sitten loppui siihen päivään. Muuta ei ole ollut. Mutta huolestuttaa kun luin, että hematooma saattaisi kostaa keskenmenoriskiä? Hmm. Mitään kummoisia se lääkäri ei siitä Tänään tuuminut eli noh.. Kaipa se ois sanonu jos tilanne olis ollut jotenkin huono :)
 
Täällä varmistettiin tänään, että meilläkin on yksi ainokainen asukas kohdussa kasvamassa ❤ olo on huojentunut, sillä vaikka kaksi lasta ei itsessään olisi ollut kamalaa niin raskaus ja siihen liittyvät riskit kyllä.

Lääkärin kanssa puhuttiin myös jo synnytyksestä. Mulla ensimmäinen synnytys oli kamala ja sain 3. Asteen repeämän, eli melkoisen pahat -, sulkijalihasta myöten repesin. Silloin minulle sanottiin, että seuraava syntyy sektiolla. Nyt olen oikein iloinen, kun lääkäri sanoi, että alatiesynnytys on varsin mahdollinen kunhan vauva ei ole kovin suuri. Ihanaa, sektioon en tahdo kuin pakon edessä:love:

Meidän pikku paketti kasvaakin sitten vauhdilla, vastasi tänään 7+2. Eli eli.. Minulla on tällä hetkellä laskettuja aikoja 15.6. Kuukautisista (tätä tullaan käyttämään, koska heitto alle viikko), 19.6. Oviksesta ja 17.6. Tämän päivän ultrasta :LOL:

Mun alkuraskauden vuotojen syyksi paljastui kohdun pieni hematooma, joka saattaa vielä jatkossakin vähän vuodella. Onko kellään näistä mitään kokemuksia?
Minulla oli hematooma toisessa raskaudessa. Se alkoi vuotaa kirkkaana verenä rv8. Sen takia pääsin sitten ultraan ja hematooma näkyi. Välillä verta ei vuotanut päiviin ja sitten taas uudelleen. Väri myös vaihteli ruskeasta kirkkaaseen. Rv10 ultrasivat uudelleen ja silloin lääkäri sanoi, että kohdussa näkyy osittain ihan "juoksevaa verta". Veren tiputtelu jatkui niinkin pitkälle kuin rv17, jos muistan oikein. Muistan kanssa lukeneeni, että veri saattaa ohentaa sikiöpussin kalvoja ja jos nuo repeäisi niin, se olisi sitten tietysti menoa. Mutta valtaosa hematoomista taitaa kuitenkin johtaa onnelliseen lopputulokseen ja minullakin nyt tuo "pelätty keskenmeno" on 4,5-vuotias tyttö ❤ Mitään kipuja hematoomaan ei liittynyt, mutta stressaavaa aikaa se oli.
 
Minulla oli hematooma toisessa raskaudessa. Se alkoi vuotaa kirkkaana verenä rv8. Sen takia pääsin sitten ultraan ja hematooma näkyi. Välillä verta ei vuotanut päiviin ja sitten taas uudelleen. Väri myös vaihteli ruskeasta kirkkaaseen. Rv10 ultrasivat uudelleen ja silloin lääkäri sanoi, että kohdussa näkyy osittain ihan "juoksevaa verta". Veren tiputtelu jatkui niinkin pitkälle kuin rv17, jos muistan oikein. Muistan kanssa lukeneeni, että veri saattaa ohentaa sikiöpussin kalvoja ja jos nuo repeäisi niin, se olisi sitten tietysti menoa. Mutta valtaosa hematoomista taitaa kuitenkin johtaa onnelliseen lopputulokseen ja minullakin nyt tuo "pelätty keskenmeno" on 4,5-vuotias tyttö ❤ Mitään kipuja hematoomaan ei liittynyt, mutta stressaavaa aikaa se oli.
Kiitos kun jaoit tämän :) itseäni ihmetytti koko hematooma, koska viimeksi sellaista ei nähty ja nyt kun ei ole viikkoon ollut vuotoa, niin näkyi. Mutta tosiaan, koska lääkäri ei sanonut asiasta oikeastaan muuta kuin että sellainen on (sivulauseessa), niin oletan sen olevan ns merkityksetön tällä hetkellä :) kaikkea voi sattua, mutta hulluksi tulen jos alan murehtimaan. Ja sinunkin kertomuksessa oli ihana, onnellinen loppu :love: toivotaan samaa meille (y)
 
@Mammakatri En ole ainakaan saanut itseäni kiinni vatsan silittelystä tai vastaavasta. Kohtua en myöskään tunne vielä, mutta eipä se kai tuntuisikaan kaiken tämän alavatsan turvotuksen kanssa :LOL:

@Daana en ollut edes ajatellut isänpäivää tuosta näkökulmasta. Tavallaan voisi olla ihan kiva tehdä jotain, mutta toisaalta tuntuu vielä kovin aikaiselta. Meillä on edelleen läsnä km:sta jäänyt menetyksen pelko, joten en tiedä mitä mieltä mieskään olisi jos jotenkin häntä muistaisin.
 
Vartiruusu/34v/1.lapsi/LA 26.6.

Kirjottelinkin jo viikko? sitten, mutta sitten en päässyt kirjautumaan sisälle

Mun eka ja miehen toka, 5v isoveli joutuu vielä jonkun aikaa odottelemaan vauvauutisia, mun perhe jo tietää, miehen ei 1,5 viikkoo ekaan neuvolaan, oon silloin 8+5 menkkojen mukaan, kierto oli 35.

Kiloja on vaikka muille jakaa, mut oon tuntenut jonkun "pallon" alavatsassa, ensin olin et eihän se voi olla viel mitää ku "Tiuku" oon vielä minkään kokonenkaan, mut jos raskausoireet hyökkää päälle hedelmöityshetkestä ni kai se voi sit tuntuu ❤ Isosisko on kyl kovin negatiivinen ja vähättelee ja mollaa, sanoo et vaan kuvittelen oireita ym. Halusin käydä kattoo vauvavaatetarjontaa ni sano vaan et et sä noit tarvii viel vuotee, ultraki on vast puolen vuoden päästä ja älä nyt mitää tee/sano kun menee kesken jne. ☹ Ihan ku ei haluis et saan tän vauvan.

Oireita on, onneks kaikki ei oo tulleet jäädäkseen Jalkojen särky oli ihan hirveetä pari iltaa/yötä, pahoinvointi/kuvotus alko viime viikolla, nälkä oli aiemmin ihan sietämätön, nyt jo hillitympi tai sit oon vaan tottunu Joku mainitsi et vatsa toimii vaikkei ois hätäkää.. Joo-o. Rinnat on kasvanu entisestään, mies on innoissaan ja ei malta odottaa kuin isot niistä voi tullakkaan vielä (normi f-kuppi). Väsymystä, kolotusta ja pahin raskausaivot!!! Siis voiko oikeesti muuttuu ihan nuijaksi Vitsailinki et tähän tahtiin kun tyhmenen, ni en tiedä miten päin se vauva kuuluu..
 
Täällä niukka vuoto jatkuu nyt jo toista päivää. Alkaa ajatukset kääntymään siihen suuntaan, että ehkei meille olekaan tulossa juhannusvauvaa.

Niin tai näin, niin pahinta kaikessa on epätietoisuus. Olin jo ajatellut, että en mene varhaisultraan, mutta täytynee käydä tarkistuttamassa tilanne ensi viikolla.

Tsemppiä muille oireiden kanssa!
 
@Lillin, toivotaan kuitenkin että vuoto olisi vaaratonta. Monihan (itseni mukaan lukien) täälläkin on vuodellut välillä ja silti raskaus jatkunut. Pidän sulle peukkuja.

Meillä näkyi tänään varhaisultrassa pieni toukka, jonka sydän sykki vinhasti. Vastasi viikkoja 7+5, eli laskettu aika olisi 15.6. Olipa ihana ja huojentava käynti. Oon niin onnellinen ja hämmästynyt samaan aikaan :love:
 
@Lillin, toivotaan kuitenkin että vuoto olisi vaaratonta. Monihan (itseni mukaan lukien) täälläkin on vuodellut välillä ja silti raskaus jatkunut. Pidän sulle peukkuja.

Meillä näkyi tänään varhaisultrassa pieni toukka, jonka sydän sykki vinhasti. Vastasi viikkoja 7+5, eli laskettu aika olisi 15.6. Olipa ihana ja huojentava käynti. Oon niin onnellinen ja hämmästynyt samaan aikaan :love:
Ihania uutisia :love:

Onko muita, jotka kärsii nyt lisääntyneistä päänsäryistä? Inhottava, kova jomotus taas ollut aamusta asti, eikä lähde vaikka miespolo kuinka hieroo. Lääkettä en raaskisi ottaa, mutta pakko kai se kohta on. En siis ole lääkevastainen, mutta tiedättehän te... Raskaana ollessa nämä asiat voi tuntua elämää suuremmilta, viimeksikin esikoista odottaessa oikeen dramaattisena esittelin miehelle parasetamolia, että kato nyt minä tämän yhden pillerin nyt otan tähän hedariin :ROFLMAO: ärsyttää vaan kun niin usein jomottaa nyt tuota päätäkin, kaiken muun lisänä. Omalla kohdalla tiedän hormonien aiheuttavan tämän.
 
Tänään käytiin taas kurkkimassa mitä mahaan kuuluu ja siellä oli kova meno ❤ viikkojaam vastaava papu jumppaili siellä niin että jalat ja kädet vaan viuhtoi :love: Tosi ihana kokemus, kun esikoisesta ei vastaavaa koskaan nähty. Nt-ultrassa oli juuri päiväunet menossa, niin ei juuri liikettä nähty. Nyt kuunneltiin myös hetki sydänääniä ja se oli kyllä ihanaa jumpsutusta! Mä oon nyt ihan liikuttunut ja onnellinen ja höperö :rolleyes::LOL:

Ihania ultrakuulumisia sullakin @Daana :love:

Ja @Lillin Mäkin oon vuotanut sekä alussa, että kaksi erillistä päivää tässä matkan varrella. Jospa teilläkin olisi kaikki hyvin ja vaan jotain harmitonta vuotoa. Siltä se kyllä kuulostaa kun on niukkaa.
 
Mäkin kirjoittelen pitkästä aikaa :) täällä huomenna 6+0. Pieni pahoinvointi alkanut aina silloin kun on nälkä. Ja väsymys on jotain kauheeta! Tänään ollu jostain syystä mieli aika maassa.. mutta ehkä huomenna parempi. Ultraan vielä viikko ja paripäivää...
 
@Lumihiutale_ miulla kanssa ollut mieli aika maassa nyt viikon pari, alkoi samalla kun muutkin oireet. Jotenkin elämänilo ihan kateissa, ei huvita mikään, ei jaksais mitään, vois vaan peiton alla maata. Toivon että tämä tästä helpottaa. Surettaa isompien lapsien takia kun äiti ei nyt oikein jaksa eikä pysty. Ihan pelkkä seisominen ottaa jotenkin tosi paljon voimille ja siitä tulee huono olokin. Iloinen asia masussa mutta helvetin mälsät oireet.
 
  • Tykkää
Reactions: Lumihiutale_
@Elsaalviina @Lumihiutale_ mulla kans vähän apaattinen olo, mut lähinnä tulee esille siinä miten huonosti jaksaa ja kestää tätä kehnoa oloa. Ja mä myös suren lapsen kanssa menetettyä aikaa, kun 2-vuotias selvästi reagoi äidin "häviämiseen". Täällähän mä siis oon, mutten jaksa tehdä mitään.

Mulla ystävä kärsi ekassa raskaudessaan ihan kunnon masennuksesta. En sitä ennen tiennyt, että raskaudenaikainen masennus on ihan oikea juttu, aina kun puhutaan vaan synnytyksenjälkeisestä masennuksesta.
 
  • Tykkää
Reactions: Lumihiutale_
Hei, oon seuraillut tätä ketjua taustalta, sillä on ollut vähän epävarmaa mitä tämän yllätysvauvan kanssa käy. Laskettu aika on 17.6, tänään siis 7+4. Ultrassa nähty yksi päivälleen viikkoja vastaava tyyppi, pelkäsin jo monikkoraskautta sillä farkkujen nappi ei enää mene kiinni ja varsinkin iltaisin maha näyttää kuin olisin 5. kuulla. Tämä tosin on 4. raskaus, toivon mukaan 3. syliin saakka saatava lapsi. Ehkäisyn läpi tullut yllätys siis kyseessä, haluttu kyllä, mutta ei vielä tähän vaiheeseen toivottu, mutta hän nyt päätti tulla

Vastailen muihin aiheisiin myöhemmin kun syvennyn mitä täällä on keskusteltu. Facebook-ryhmään en uskalla vielä littyä, mutta listalle voi laittaa
Royalmf/17.6./3.
 
Yksi apaattinen ilmoittautuu joukkoon, tuntuu että maailma voi romahtaa liki mistä vain! Varmaan tästä täysi kiitos hormoneille..

Tietääkö kukaan tuleeko jo alkuraskaudessa (abaut viikolla 9) ns harjoitussupistuksia? Mulla on tänä iltapäivästä alavatsa mennyt jo muutamaan otteeseen kovaksi, ikään kuin lievään kramppiin. Ei voi sanoa, että olisi kivuliasta, mutta sellaista että sen huomaa.
 
Yksi apaattinen ilmoittautuu joukkoon, tuntuu että maailma voi romahtaa liki mistä vain! Varmaan tästä täysi kiitos hormoneille..

Tietääkö kukaan tuleeko jo alkuraskaudessa (abaut viikolla 9) ns harjoitussupistuksia? Mulla on tänä iltapäivästä alavatsa mennyt jo muutamaan otteeseen kovaksi, ikään kuin lievään kramppiin. Ei voi sanoa, että olisi kivuliasta, mutta sellaista että sen huomaa.
Minulla on myös kerran tai kaksi tainnut olla jotain harjoitussupistuksen tapaista kuluneen viikon aikana. Nopean googlauksen perusteella joillakin tulee koko raskauden ajan ja voivat liittyä erityisesti rasitukseen. Ei pitäisi olla vaarallista jos eivät tule ihan peräkkäin ja ei ole vuotoa :geek:
 
  • Tykkää
Reactions: #Exec
Mulla oli jo muutamakin parempi päivä olon osalta tai melkein viikko, nyt alkoi taas heikentyä. Olen onneksi aamuisin ja päivät pirteämpi, mutta eilen illalla nukahdin sohvalle lasten kanssa leffaa katsoessa.

Maha/menkkakivut juilii taas.. nälkä ja pahoinvointi oli hetken laantunut, onneksi ei enää niin hulluna tarvitse syödäkään mutta ajoittain iskee yhtäkkiä jokin mieliteko, kohdistuu usein hiilareihin. Jotain kasvupyrähdyksiä pikkutyypillä!

Ja nämä oireet paukahtaa yhtäaikaa, mitään ei tunnu yksittäisenä. Eli kun alkaa etoa, koskee myös mahaan, väsyttää, palelee, tissejä aristaa ja samaan aikaan tekisi mieli purskahtaa itkuun. Ei mulla nuorempana tällaista ollut.. mitähän se luonto on ajatellut naisen raskausoireita suunnitellessa.

Täällä tieto tuli isällekin, joskaan ei mitenkään kauniilla tavalla.. no se on jo toinen tarina. Sanoi kuitenkin kantavansa vastuun asiasta. Lisää pitäisi jutella, mutta taitaa vuorostaan ensin sulatella asiaa.
 
Täällä on muuten tänään 9+0 eli tänään alkoi raskausviikko 10. Katsottiin miehen kanssa Preglifen video ja nyt ei sitten enää puhutakaan alkiosta vaan pikkuinen on jo sikiö :love: Aika hurjalta tuntuu.
Hei apua me ollaan tasan samoilla viikoilla!:love: Fiilistelin myös tänään tuota faktaa, että hän on nyt sikiö eikä enää alkio. Tuntuu että matka on vielä ihan hurjan pitkä, mutta toisaalta uskon että kunhan päästään seuraavat 10 viikkoa eteenpäin nii sitte olo on paljon rauhallisempi ja voi oikeasti nauttia joka hetkestä.
 
Deleted member 130614
Mulla on ärsyttävän turvonnut olo, ja jotenkin pahoinvointi ehkä vähän jatkuvampaa nyt. Aikaisemmin syömällä sai siirrettyä hyvin, nyt tuntuu ettei maistu ruokakaan ollenkaan. Rasittavaa. Pitäs luennolle lähteä ja tuntuu siltä, että kaivautuisin mieluumin maan alle. 6+5 menossa.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Mäkin vaan niin odotan, että päästäis vähän pidemmille viikoille. Eihän tätä raskautta muuten oikeen tajua tai uskalla tajuta vielä tässä vaiheessa :) se on niin ihanaa, kun alkaa saavuttaan noita virstanpylväitä ja sitä myötä koko homma konkretisoituu itsellekin paremmin :love: meillä odotellaan kovasti myös tuon sikiöajan alkua :love:

Mulla on nyt siis menossa kuukautisista 8+0, mutta pää ei osaa päästää irti ajatuksesta, että oviksesta on 7+3, joten mielessäni meen noilla pienemmillä viikoilla :D viimeksi oli sama ja suostuin päästään irti tosta ovislaskutavasta vasta 20+ viikoilla :LOL:
 
@taatelinen @hanba Mulla taas puolestaan 9+0 tänään, eli tiukasti perässä tullaan. Kiva tosiaan fiilistellä, että voi kutsua jo sikiöksi :love:

On perjantaista asti ollut rusehtavaa "vuotoa" tai siis jäänyt vaan vessareissulla paperiin, mutta kuten täälläkin oli puhetta ja varmistin neuvolastakin, on suht yleistä, kun vuoto on niukkaa eikä liity kovia kipuja. Nyt vaikuttais olevan vähenemään päin.
 

Yhteistyössä