Kesäkuiset 2020 <3

Löysinkin mielenkiintoisen hcg-taulukon https://www.vau.fi/raskaus/hcg-hormonin-pitoisuudet-raskauden-aikana/

kun aloin pohtia miksi oma olo on ollut yhä niin huono. Tämä osuu hyvin kohdilleen ja nyt ihan viimeiset pari päivää on alkanut voida paaaaljon paremmin! Rv14 tuli juuri täyteen. Hyvä, että olo alkoi helpottaa samalla kun Tyyppi ryhtyi potkimaan, muuten saattais raatona tiuskasta että älä ny potkikin siellä kaiken päälle! Mutta ihan muutamista potkuista vasta kysymys, tuskin näitä olisi vielä tunnistanut ellei olisi jo useampi raskaus takana kun sitä ekaa jysäystä vielä itsekin epäili. Mutta niiden toistuessa ei oo enää epäilyä, mun jalkapalloilija :love:

Olon helpotuttuakin huomaa, että alkaa olla helpompi ryhtyä olemaan avoimesti raskaana. Kunhan ensin kerron lopuille lapsille, kehitän jotain joululahjapaketteihin :love:
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: antsukka
Noniiin, tämän raskauden ensimmäinen oksennuskin tuli aamusella, rv 13+0 kunniaksi. Tähän asti on kyllä etonu mutta on helpottaku kun on saanu syötyä. Ja helpotti toki nytkin oksun ja aamupalan jälkeen. :p Oon niin aatellu että mahassa ois poika mutta nyt en ole enää yhtään varma. :D
 
Täällä poksahtaa 14+0 huomenna. Melkein tasan 4 viikkoa edellisestä vuodosta tuli taas ruskeaa tuhruvuotoa eilen. No, arvasin kyllä, että hematooma juttuja vain, mutta kävin silti näytillä. Onneksi hematooma on vain 1,5cmx0,8cm ja tosiaan aiheuttaa vain vähäistä tuhruvuotoa (sekin loppui jälleen kerran yhteen päivään),mutta ärsyttäväähän tämä kyllä on. :rolleyes: ilmeisesti tämä hematooma ei aio hevillä kuivua kokoon. Tuli silti mieleen, että menkat ois alkaneet about nyt jos en olisi raskaana.. Ja edellisestä tuhrusta tosiaan melkein tasan 4 viikkoa, eli voisko olla, että kohdunkaula "läpäisee" tuota vanhaa verta näin tasaisin väliajoin ihan jostain kuukautiskiertohaamuilusta? Tiedäpä häntä, pitää kysäistä ensi viikolla neuvolassa :)

@Elsaalviina toivottavasti jää yhteen oksuun! :) mitkä voinnit siellä on muuten?

@Vauhtimamma aika hurjaa, että noilla viikoilla tuntuu jo potkut! Esikoisesta tunsin 17+ etuseinäistukasta huolimatta. Tällä kertaa on taas etuseinäistukka ja odottelen, että aikaisintaan kuukauden päästä alkaa tuntua niitä pikku nykäisyjä - potkuista ei kyllä voinut mulla puhua ennen rv 25 edelliskierroksellakaan :)

Toivottavasti kaikilla menee muutenkin hyvin. Minä odottelen kovasti 24 viikon maagista rajaa, kun komplikaatioiden iskiessä aletaan jo hoitaa myös vauvaa eikä pelkästään äitiä :) siihenhän ei onneksi nyt niin kamalan pitkä matka edes ole, pari kuukautta! Meillä on muuten 30.1. Varattuna rakenneultra, mites muilla?
 
Viimeksi muokattu:
@Elsaalviina Mua myös oksetti vasta myöhäisemmillä viikoilla ja pelotti, miten olo etenee. Mutta niin se vaan nyt yhtäkkiä helpotti! Minä itkeä pillitinkin monta kertaa viikossa välillä ihan hulluna, toki lapsen isän takiakin mutta en mä normaalisti niin itkupillimäisesti reagoi :D Alkaa tulla sitä keskiraskauden virtaa viimeinkin, ooh! Oon niin odottanut tätä kun kuukausiin ei ole jaksanut muuta kuin pakolliset kotihommat tehdä, jos niitäkään niin nyt on todellakin tää puunausvimma. Onneksi tuli ennen joulua, niin jaksan laittaa kaiken kauniiksi, normaalisti mä innoissani paistelen laatikoita yötä myöten jne :love:

@Effis No on kyllä yllättävää mullekin potkujen tuntuminen jo nyt, mutta niin se vaan välillä tuolla on pitänyt pitempiäkin potkusessioita :love: Mulla on muistaakseni joskus ollut istukka edessäkin, niin ei ole aina näin varhain tuntunut.
 
  • Tykkää
Reactions: antsukka ja Effis
Täällä onkin ollut melkoisen hiljaista viime aikoina. Ehkä se sit tarkoittaa, et kaikilla on silleen hyvällä tavalla tylsä vaihe raskaudessa, kun kaik on hyvin mutta mitään suuria uutisiakaan ei oo kertoa :LOL:

Hei @Vauhtimamma het ku ihmettelin tuota sun liikkeiden tuntuista niin tottakai aloin ite tunteen pientä kuplintaa. Voi kyllä olla ihan vaan ilmakin, mikä siellä poksuu.. Mutta onpa jännittävää taas kuulostella näitä :) no, varmaan se kolmisen viikkoa vielä menee ennenku alkaa kunnolla mulla tuntua mitään.
 
On ollut ihanaa, kun on päässyt kertomaan uutisia nyt lähipiirille! <3 Melkein kaikki kyselleet hankinnoista ja tajusin etten ole uhrannut ajatustakaan asialle. Oletteko jo miettineet mitä aiotte hankkia vauvaa varten? Äsken hieman googlailin 2019 vuoden äitiyspakkausta ja pakko sanoa, että siinä olevat vaatteet eivät ole kyllä oikein omaan makuuni ja pohdinkin pitäisikö jättää tuo pakkaus lunastamatta ja ottaa se rahallinen avustus tilalle. Yhtään en siis aikaisessa vaiheessa mieti näitä! :LOL:
 
@Effis Ei mullakaan potkuja tunnu aamusta iltaan mutta välillä selkeät pikku treenit siellä on menossa. Välillä testailenkin käden laittamista alamasulle ja siihen beibi usein reagoi :love: Joskus hän tykkää potkutella kun ajan autoa ja laulan :D ”Ole hiljaa please” :ROFLMAO:

On tää kyllä käsittämätöntä nyt kun olo helpotti, illalla kun tulin töistä ysin maissa kotiin niin aloin tehdä lasagnea ja siivota keittiötä, pyyhkiä pölyjä, poika sanoi vielä aamullakin että ”en voi uskoa että teit sen, kun oot tullut aiemmin kotiin ja ollut ihan että ääää nyt väsyttää ja nukkumaan” :D No hän ei vielä tiedä miksi näin on ollut.

Närästää vaan törkeästi. Ugh. Ummetusongelma on takana päin, ai että on solakka olo nyt kun turvotus häipyi sen mukana! Joku lähemmin tunteva voisi huomata pientä pömppömahaa ja mutta vieraammat ei kun monella on tällainen ilman raskauttakin.

Mä olin ajatellut, että teen hankintoja vasta ihan loppumetreillä. Niin kuinka ollakaan, sainkin sitten yhtäkkiä aivan ihanat yhdistelmävaunut ja toiselta kaveriltakin vaikka mitä tarvikkeita ja vaatteita kassikaupalla. Äitiysavustuksen otan rahana, kuten kahtena edellisenäkin kertoja, laitan sen mieluummin kestovaippoihin. Muuta en sitten enää juuri tarvitsekaan. Kantoliina ja turvakaukalo, nekin löytynee käytettynä.
 
Tasaista odotusta on kyllä nyt ollu, ei kamalasti mitään kerrottavaa. Huomenna kuitenkin lääkärineuvola, mikä on oikein kiva.:) Ite en ole vielä liikkeitä havainnu, luulen että menee vielä useampi viikko siihen. Innolla odotan kyllä!

Hankintoja en oo tehny. Kahdet vauvansukat löytyy (ostin ne keskenmenneen raskauden aikana) ja sitten on tiedossa vaunut ja turvakaukalo. Ne kotiutetaan varmaan vasta tammikuussa. Rakenneultran jälkeen sitä uskaltaa ehkä vähän ostaa jotain. Jos siellä hyviä uutisia saa, nii aattelin ekaksi suunnata kirppiksille kattelemaan vaatetarjontaa.:)

Oireilu on vähäistä. Pientä lievää etomista joskus, pissattaa useammin kuin ennen raskautta ja välillä tosi levottomia öitä. Hengästyn myös paljon herkemmin ja väsyn nopeammin. Maha kasvaa, ja sitä on jo mahdotonta piilottaa. Onneksi tämän viikon jälkeen ei enää tarvikaan.

15+2
 
En millään malttaisi enää odottaa mahan kasvamista! Luulin jo sen alkaneen tulla esille, mutta kyseessä oli kai lähinnä turvotus, kun nyt menevät taas tavalliset housut jalkaan :whistle: Painokin on pysynyt samana eli pari kiloa alle lähtöpainossa.

Olen pari kertaa ollut tuntevani liikkeitä, mutta en ole yhtään varma tuntuuko oikeasti jotain vai kuvittelenko vaan, kun haluaisin niin kovasti jo tuntea pikkuisen liikkeitä :ROFLMAO:

Nyt on tosiaan aika rauhallinen vaihe menossa. Perheille on kerrottu ja nyt vaan odotellaan rakenneultraa. Ollaan sovittu miehen kanssa, että sitä ennen ei vielä hankita mitään. Tuleville isovanhemmillekin laitettiin ostokielto ultraan asti :D
 
Meinasin tulla raskauden kanssa julki joulun aikaan, mutta enpä tiedä. Etukäteen jo ärsyttää ihmisten reaktiot. ”Voi voi kun oot yksin!” Joo. Mua ei sinkkuus ja yksin olo vaivaa millään tavalla, nyt vaan kun vauva potkiskelee olisi kiva kun voisi sille isälle hymyillä että hei, se potkii! Mutta sehän vaan porskuttaa jossain Tindereissä ja toivoo kädet ristissä vieläkin keskenmenoa ja varmaan minunkin kuolemaa. Kunpa en olisi koskaan kertonut hänelle koko raskaudesta, mutta rehellisyydestä taas sakotetaan.
 
Voi että, miettikää miten viikot non vierineet! @hanba Sullakin jo 16. Viikko pitkällä, huh! :)

Noista hankinnoista, meillä ois akuutteja turvakaukalo, yhdistelmät ja pinnasänky. En vielä viitsi alkaa tilaamaan, kun odottelen myös tammikuun mahdollisia tarjouksia. Käytettynä myös tykkään ostella mahdollisimman paljon, mutta tällä kertaa yhdistelmät ostan uutena :) ja ehkä on ihan kiva odotella vielä hetki raskauden etenemistäkin, tosin tuskin jaksan tammikuun loppuun asti hankintoja pantata kun silloin olisi se rakenneultra:)

@taatelinen no kovin epävarmaa se vielä mullakin on, onko mää liikkeitä vai pelkkä pieru joka siellä mahassa jumppaa :LOL: mut sulla kun oli esikko tulossa, niin varmaan mahan kasvussa menee vielä hetki. Musta se olis taas ihan kiva kun ei olis vielä ihan kauhea pallero, kun en vaan oo valmis kertoon vieraammille ihmisille vielä. Vaan kyllähän meillä taitaa töissä olla kaikki jo tästä perillä :LOL:
 
Meillä ollaan menossa Rv 16 ja luulen että nyt on liikkeitä alkanut tuntua, tai sitten mielikuvituksella on osuutta asiaan.. Mulla on jättimäinen maha, mutta ihan väärästä kohtaa (ylävatsa) - ilmeisesti olen totaalisen turvoksissa (tai yksinkertaisesti tullut liikaa massaa..)

Tänään kävimme koko perhe neuvolassa, esikoinen 5 v tarkastuksessa (meni aiempi aika peruuntumisen takia pieleen, siksi pari kuukautta ns. myöhässä) ja "juniorin" tarkastuksessa. Nyt sai esikoinenkin kuulla pikkusiskon sydänäänet, ja alkaa pikku hiljaa innostua asiasta, mikä tietysti on todella mukava ja helpottava juttu. Arvatkaa vaan, mistä on tämä ilta puhuttu..

Hankinnoista sen verran, että heräsin tässä yksi päivä pohtimaan että tosiaan, meillähän menee turvakaukalo telakoineen uusiksi - sillä setillä on ikää reippaasti yli 5 vuotta, että viimeinen käyttöpäivä todella on mennyt sekä sillä että telakalla.. Mutta noiden hankinta ei ole tässä vaiheessa vielä ajankohtainen asia, hyvä että tuli silti mieleen nyt ajoissa..
 
Täällä oli eilen np-ultra, jossa kaikki oli hyvin. Seulonnoissakaan ei ilmennyt mitään huolta. Laskettu aika muuttui 23.6. Olipa ihana nähdä vihdoin, että siellä pikkuinen matkassa. Kovasti siellä jumppailtiin. :love:

Nyt odotellaan 6.2., että pääsee rakenneultraan. Tänään soittelin tammikuun alkupuolelle seuraavan neuvolan. :) Nyt voi huokaista helpotuksesta. Olokin alkaa vähän helpottaa. Ei edo ja okseta koko aikaa. Satunnaisesti oksennus lentää.

Susku87/la 23.6/2.lapsi
 
Ei olekaan tullut muutamaan päivään täällä käytyä.

@Effis toistaseks jäänyt yhteen oksuun vaikka etookin aamusin, välillä enempi ja välillä vähempi.
Muuten olo ihan ok, nyt taas muutamana päivänä väsyttäny ihan toodella kovasti. Joulusiivoja yritän tehdä, lauantaina mummoni hautajaiset ja sen jälkeen voikin laskeutua joulunviettoon.

Minusta tuntuu yhä vieläkin epätodelliselta tämä raskaus, johtunee siitä kun ei liikkeitä vielä tunnu. No, jonkun kerran olen tuntenut pieniä muksauksia alavatsalla,mutta en tiedä voisko ne olla jo potkuja kun istukkakin etuseinässä.
Perjantaina neuvola, jospa nyt jo kuuluis siellä sydänäänet.
Ja rakenneultra on helmikuun alussa.
Hankintoja ei tarvinne sen kummemmin tehä, kotona vain vähän huonekalujärjestelyjä että saa vauvalle oman vaatekaapin/laatikon. :)

Ihanaa ja rauhallista joulunaikaa kaikki kesäkuisten odottajat :love:
 
@Effis joko sulle osattiin kertoa missä istukka on? Kysyin itse ultrassa mutta kuulemma vasta seuraavassa näkee sen :( Sillon sitä kuulemma oli vielä joka puolella ts. niin iso suhteessa babyyn. Ekasta oli istukka edessä ja ”potkuja” eli hentoja tönäisyjä tuntui muutamia päivässä, houkuttaisi kokea sekin että joku oikeasti potkii ja useasti :love:
 
@Elsaalviina mukava kuulla, ettei äitynyt pahemmaksi :) myös täällä vielä väsy painaa eikä unta ole tarvinnut houkutella iltaisin, iltapäivisin.. No, oikeestaan ikinä kun pääsee vaaka-asentoon :LOL:

@Suvifiina mulla on itseasiassa jännä kokemus nyt tästä. Muistan, että esikoisen aikana mulle myös sanottiin noin, että vielä rv 12 ultrassa vauva on niin pieni, että istukka on usein monellakin puolella ja siksi ei voi suoraan sanoa onko etu-vai takaseinäistukka. Näin sanoi siis lääkäri. Kuitenkin Kätilö sanoi silloinkin np-ultrassa, että etuseinässä on. No, niin olikin ja ihan siis koko etuseinän täytti koko raskauden ajan, eli hankala oli potkuja ja liikkeitä tuntea sen läpi. Sivuilta vain tuntui. Ja alta. Ja päältä.

No nyt sit taas sanoi Kätilö np-ultrassa, että etuseinäistukka on. Kuitenkin 13+5 kääri sanoi kun asiasta kysyi, että istukka on enemmän funduksessa (kohdun katossa) ja lisäksi vähän etu- ja takaseinän puolella. Eli voisi kasvaa vielä mihin päin vain. Ehkä tulkitsen asian nii, että näillä viikoilla varmoja ennusteita istukan sijainnista on vielä vaikea tehdä, mutta ehkä joskus näkee selvemmin, että istukka ln jo hommalle kummalle puolelle enemmän kallellaan. Tiedäpä häntä.

Ymmärrän @Suvifiina täysin mitä tarkoitat. Olin vähän pettynyt etuseinäistukka tuomiosta, vaikka ymmärrän kyllä, että se voi olla helpotuskin kun ei tunnu siltä kuin vauva lopussa koittaisi mahasta läpi :D silti tahtoisin myös itse tuonkin ahdingon kokea :D

Täällä kuplintaa alamahalla jatkuu, aina samassa kohdassa (jossa myös jokin vauvan osa dopplerilla kuuluu viuhtovan). Mutta tosiaan, niin on he toisia nykäyksiä että voisi kyllä olla myös kasvavan kohdun juuri siihen kohtaan työntämä suolen mutka, jossa ilma kuplii :)

Täällä 14+2, muutaman viikon päästä selviää onko ne potkuja vai ei :)
 
Ihanaa, kaikki näytti olevan nt-ultrassa hyvin. Yksi vauva ja istukka oikealla puolella. Kovasti oli liikettä ja kieltään näytti. :love: Laskettu aika meillä siirtyi 27.6. Eli eiköhän tää heinäkuulle lopulta mene.

En kyllä itse muista oliko edellisessä raskaudessa mitään puhetta koskaan istukan paikasta (n) ei varmaan edessä ollut ainakaan kun hyvin tunsin liikkeet, mutta ei itsellä tehnyt koskaan kipeää se potkiminen ja mujuaminen :D
 
Ihan hyvä, että päätin pysyä vielä kaapissa. Mulla olisi alkamassa 16. rv ja tänään on aamusta asti sattunut ihan hulluna mahaan. Äsken huomasin verestävää limaa vessassa. Mun kaikki kolme synnytystä on alkanut sillä. Ei tarvii hirveesti vauvahuuruilla enää. En ole tänään tuntenut potkujakaan.

Mutta eipä tässä, jos tämä tähän nyt päättyy niin ehkä sitten hyvä niin.
 

Yhteistyössä