Kesäkuiset 2020 <3

Sain uudella yrityksellä ensin synnärin ja sitten päivystyksen kiinni. Onneksi on vielä omalla paikkakunnalla niin matkaan sinne. Mun on vaan pakko ensin odottaa yksi lapsi kyytiin ensin. Olo on niin järkyttävän huono ja kuumeinen, palelee sairaalloisesti, että haluun tarkistuttaa ettei olis jokin tulehdus. Kipukin on vain pahentunut.
 
Nuori gyneksi erikoistuva lääkäri ei löytänyt sykkeitä, olin tuntevani pari potkua niitä etsiessä.. mutta mentiin vielä hänen työaikansa ja koko terveysaseman kiinni ollessa toiselle puolelle taloa ultraan ja siellä löytyikin liikkuvainen reipas pikkukaveri :love:

Pissatulehdus löytyi! Kuumetta melkein 39, nyt alkaa panadol vähän vaikuttaa. Luoja mikä kipu, mua ei oo synnyttäessäkään sattunut näin kovaa! Supistukset kun aina taukoaa ja nyt kipu on ollut jatkuvaa.

Olin ihan varautunut siihen, että se oli tässä.
 
Mulla on elämäni aikana ollut varmaan ainakin 30 pissatulehdusta. Kaikkea uutta sitä taas oppii, miten oireet voi yllättää. Kipu alavatsassa on ollut niin hirveää, että tän jälkeen synnytys ei paljoa kirpaise :D

Tai ehkä mä nyt neljännellä kertaa yllätyn ja koen sen h-lvetillisen synnytyksenkin, kun aiemmat on menneet niin helposti :confused:
 
Eipä se niin hyvin mennytkään. Kivut paheni yöllä ja olivat jatkuvia, aamulla alkoi verinen vuoto, kirkasta, tummaa ja hyytymääkin (sorkin jo pönttöä oliko se baby, mutta ei ollut), samalla supistukset. Vointi oli niin heikko, että nipin napin pysyin edes kontillani. En kyennyt liikkumaan, oksentelin, kauhea olo, hirveät kivut, joten soitin ambulanssin. Mittasivat kuumeen, 39.9 astetta. Tulivat hakemaan kiireettömästi mutta lopulta tultiin pillit päällä sairaalaan.

Sain suoneen niin hyvät kipulääkkeet, että ensimmäistä kertaa pystyin hengittelemäänkin. Nyt sitten supistelen päivystyksen sängyllä sellaisin tuntemuksin kuin normaalisti synnytyksen käynnistyessä ja odotan lääkäriä. Tasan rv15 ja synnärillehän ei näillä viikoilla tarvii mennä.

Kyllähän pissatulehdus voi kuulemma supistuksiakin aiheuttaa, mutta tuo verenvuotokin.. oon taas ihan varma, että tässä se sitten kuitenkin oli. Infektio vie vauvan.
 
Eipä se niin hyvin mennytkään. Kivut paheni yöllä ja olivat jatkuvia, aamulla alkoi verinen vuoto, kirkasta, tummaa ja hyytymääkin (sorkin jo pönttöä oliko se baby, mutta ei ollut), samalla supistukset. Vointi oli niin heikko, että nipin napin pysyin edes kontillani. En kyennyt liikkumaan, oksentelin, kauhea olo, hirveät kivut, joten soitin ambulanssin. Mittasivat kuumeen, 39.9 astetta. Tulivat hakemaan kiireettömästi mutta lopulta tultiin pillit päällä sairaalaan.

Sain suoneen niin hyvät kipulääkkeet, että ensimmäistä kertaa pystyin hengittelemäänkin. Nyt sitten supistelen päivystyksen sängyllä sellaisin tuntemuksin kuin normaalisti synnytyksen käynnistyessä ja odotan lääkäriä. Tasan rv15 ja synnärillehän ei näillä viikoilla tarvii mennä.

Kyllähän pissatulehdus voi kuulemma supistuksiakin aiheuttaa, mutta tuo verenvuotokin.. oon taas ihan varma, että tässä se sitten kuitenkin oli. Infektio vie vauvan.
Voi ei, kamala tilanne.:cry: Toivo elää, vaikka tuo pahalta kuulostaakin. Toivottavasti saisit jotain supistuksia estävää, jos vauva edelleen on ok siellä. Tiedän ettei aktiiviseen hoitoon lähdetä yleensä noilla viikoilla mutta jos kyse tulehduksesta eikä niinkään keskenmenosta nii voisivat kyllä valita minusta sit eri linjan ja yrittää estellä. Tsemppiä ja voimia kamalasti tähän päivään. Olette ajatuksissa.
 
Vauva molskahti juuri vaippaan ja pönttöön eli poistun ketjusta. Vointi koheni heittämällä. Mulla on kuitenkin jo kolme ihanaa lasta, eikä tätä ollut suunniteltu niin Luoja hoiti asian lopulta näin.

Ihanaa odotusta kaikille teille ja hyvää joulua :)
 
Mä jo luulin lähteväni kotiin, mutta lääkärin mukaan tulehdus on noussut munuaisiin eli sairaalahoitoon on jäätävä kuulemma vähintään yön yli. Phuuuuuh. Kaikkea voi pissatulehdus teettää eli kannattaa käydä tarkistuttamassa jos on oireita, mä huomasin kunnon oireet vasta nyt ja se meni sitten näin nopeesti.
 
@hanba sellaisia nämä mun ihmettelemät kivut kuulemma on, kauhistuin kun joskus yölläkin heräsin siihen että kylkeä kääntäessä tuikkasi kovan, pistävän ja viiltävän kivun vatsaan. Yleisemmin samanlaista kipuilua, joka menee nopeasti ohitse, on tullut päivällä. Kohdun kasvuun neuvolan terkkari nämä yhdisti, kun hieman huolestuneenakin näistä kysyin. Esikoisen kanssa näitä ei ollut, ja varmaan juuri siksi aiheuttivat enemmän ihmetystä.
 
@hanba sellaisia nämä mun ihmettelemät kivut kuulemma on, kauhistuin kun joskus yölläkin heräsin siihen että kylkeä kääntäessä tuikkasi kovan, pistävän ja viiltävän kivun vatsaan. Yleisemmin samanlaista kipuilua, joka menee nopeasti ohitse, on tullut päivällä. Kohdun kasvuun neuvolan terkkari nämä yhdisti, kun hieman huolestuneenakin näistä kysyin. Esikoisen kanssa näitä ei ollut, ja varmaan juuri siksi aiheuttivat enemmän ihmetystä.
Joo, tuollasia repäisykipuja on mullakin ollu kylkeä kääntäessä, viimeksi viime yönä. Mutta enempi tämä on sellasta jomottavaa. Välillä selkeästi suolistoperäistä, mutta ei kyllä koko ajan..
 
Onko muilla ollu kohdun kasvukipuja? Miltä ne tuntuu?
Täällä aivan alkuraskauden kovat alavatsakivut kuitattiin kohdun kasvukivuiksi. Kipu oli aika ajoin sellaista, että pyörin kippurassa ja hikisenä sängyssä ja itkin. Kipu oli jatkuvaa, mutta paheni aika ajoin ja pahemmat piikit saattoi kestää useampia tunteja kerrallaan. Liike vähän helpotti.

Tosiaan silloin käynti naikkarilla, ja ultrassa sekä näytteiden puolesta kaikki hyvin. Lämpö (lämpöpakkaukset ja kauratyyny :love:) oli oikeastaan ainoa apu kipuihin ja sai olon siedettävälle tasolle. Panadol ja Panacod ei kipuja vieneet pois.
 
@hanba mulla on jomotuksia! Luin esikoisen ajan kirjoituksia näiltä viikoilta, enkä muistanutkaan, että silloinkin oli tällaista. Ei ehkä ihan näin paljon.. Itseäkin siis välillä ihan huolettaa, kun on niin kovaa, menkkamaista jomottelua alavatsalla. Ehkä vähän toispuoleisesti yleensä. Sit lisänä vielä selvästi kovemmat repäisykivut (liitoskivut) kuin esikosta, silloin ei ollut juurikaan tällaisia.


Hmm. Olin kyllä ihan varma, että en lähtisi Facebook-ryhmään, mutta nyt alkoi vähän kiinnostaa.. Pitäisiköhän sittenkin.
 
@hanba mulla on jomotuksia! Luin esikoisen ajan kirjoituksia näiltä viikoilta, enkä muistanutkaan, että silloinkin oli tällaista. Ei ehkä ihan näin paljon.. Itseäkin siis välillä ihan huolettaa, kun on niin kovaa, menkkamaista jomottelua alavatsalla. Ehkä vähän toispuoleisesti yleensä. Sit lisänä vielä selvästi kovemmat repäisykivut (liitoskivut) kuin esikosta, silloin ei ollut juurikaan tällaisia.


Hmm. Olin kyllä ihan varma, että en lähtisi Facebook-ryhmään, mutta nyt alkoi vähän kiinnostaa.. Pitäisiköhän sittenkin.
Okei, no jotenkin huojentavaa etten ole ainoa. Itekin kyllä aattelen että varmaan ihan normaalia. Saatan silti vielä kysyä ammattilaiseltakin jos alkaa kovin mietityttää.:)
 
  • Tykkää
Reactions: Effis
@hanba minulla on myös ollut tällä viikolla saman kuuloisia kipuja. Osa on ihan selvästi lähtöisin suolistosta ja välillä tuntuu kuin tuolla vatsan alueella olisi "liikaa tavaraa". Sellaista kiristävää tunnetta, minkä liitän myös kohdun kasvuun ja siihen, että suolet ja muut sisukset painuvat vähän kasaan :cautious:Tuntuu, että vatsa on nyt aika herkkä ja välillä alushousutkin tuntuvat kiristävän kivuliaasti.

Kaveri oli tänään käymässä kolmen kuukauden ikäisen vauvansa kanssa, joka oli tietysti aivan ihana :love: Vauva viihtyi hyvin miehen sylissä ihmettelemässä maailmaa, mutta heti kun tuli minun syliini alkoi hakea tissiä :ROFLMAO:
 
@hanba minulla on myös ollut tällä viikolla saman kuuloisia kipuja. Osa on ihan selvästi lähtöisin suolistosta ja välillä tuntuu kuin tuolla vatsan alueella olisi "liikaa tavaraa". Sellaista kiristävää tunnetta, minkä liitän myös kohdun kasvuun ja siihen, että suolet ja muut sisukset painuvat vähän kasaan :cautious:Tuntuu, että vatsa on nyt aika herkkä ja välillä alushousutkin tuntuvat kiristävän kivuliaasti.

Kaveri oli tänään käymässä kolmen kuukauden ikäisen vauvansa kanssa, joka oli tietysti aivan ihana :love: Vauva viihtyi hyvin miehen sylissä ihmettelemässä maailmaa, mutta heti kun tuli minun syliini alkoi hakea tissiä :ROFLMAO:
Samaistun tuntemuksiin siitä kun maha olis liian täynnä kaikkea. Eipä se tietenkään ihme ole jos jossain tuntuu se kun sisäelimet liikkuvat kohdun tieltä. Mullakin tosi herkästi painaa kaikki vaatteet epämukavasti mahaa. Toivottavasti tää on pian ohimenevää, häiritsee oloa aika paljon.
 
Vauva molskahti juuri vaippaan ja pönttöön eli poistun ketjusta. Vointi koheni heittämällä. Mulla on kuitenkin jo kolme ihanaa lasta, eikä tätä ollut suunniteltu niin Luoja hoiti asian lopulta näin.

Ihanaa odotusta kaikille teille ja hyvää joulua :)
.

Voi ei. Hurjasti voimia sinne.

En ole ehtinyt edes ketjua lukemaan.
Nyttenkin kovassa flunssassa ja pitäisi jaksaa joulua järjestellä.

Luen myohemmin mitä ootte kirjoitelleer.

Mulla oli se nipt tutkimuskin joku aika sitten m.
Terve pikkuinen sen mukaan.
Sukupuoli saatiin tietää.
 

Yhteistyössä