Kesäkuun keijukaiset helmikuussa

En oo lakua tai salmiakkia syöny, en oikeestaan tykkää edes kummastakaan joten helppoa on ollut olla ilman.

Tänään käytiin esikoisen kanssa uimassa taas aamulla, vielä olisi kolme uintia ennen kun lopetetaan tuo taaperouinti. Sitten ei jaksa masun kanssa enää lähteä uimaan ja heräillä aikaisin su aamuisin :D Pitää sitten silloin tällöin käydä perheen kesken niin isikin on mukana.

Tänään huomasin että selässä napsahteli aamulla pari kertaa, alkaa jumeja tulemaan vissiin, mutta hyvä jos vielä napsuu itsekseen auki. Hierojalla ajattelin alkaa käymään sitten taas kun omat keinot on käytetty. Vasemmassa jalassa on tänään ollu penikkakivun tyyppistä kipua, eilen kävin vaunulenkillä eli johtuisko siitä sitten... Jalkojen hieronta on vaan kauheinta mitä tiedän, tekee niin kipeetä! Toivon siis että levolla menis nuo jalat ainakin tällä kertaa :D

Ens viikolla lähdetään miehen synttäreitä juhlimaan, syömään ja elokuviin jne :) Kiva päästä vähän kahdestaan rentoutumaan, poika on hoidossa silloin. Ennen synnytystä olisi vielä tarkoitus 3. hääpäivää juhlia, vauvan kanssa oon vähän laiska sitten järjestämään taas yhteistä ravintola-aikaa tms. Pitää hyödyntää tehokkaasti tämä aika ennen vauvan tuloa ;)

Huomenna tosiaan täälläkin rv 24 jo! Eihän tässä ole kauaa kun viimeinen kolmannes jo alkaa :)
 
Meillä päin on ollu jonkinlaista vatsatautia liikenteessä, pitää toivoa ettei nyt ainakaan itseen tarttuisi, sitten se varmasti tarttuu tuohon poikaankin :( Nyt käsidesiä töissä ja ennen kotiin tuloa, tutin keittämistä joka päivä vaikka harvoin esikoinen tuttia enää edes syö. Onko muualla norosta tai vatsapöpöistä yleensä havaintoa?
 
Kiitos kaikille painoarvioiden jakamisesta! Isoimmasta päästä tämä meidän möhkäle on, mutta mitä sitä voi odottaa, kun vanhemmat on molemmat olleet lähemmäs neljäkiloisia syntyessään. :unsure: Miehen syntymä on kuulemma ennen laskettua aikaa käynnistetty, kun epäiltiin että hänestä tulisi muuten niin iso, JAIKS! Onneks mulla on tällainen synnyttäjän lantio (jonkun jo edesmenneen sukulaistädin sanoin). o_O:cautious:

Ajattelin kuitenkin järkevöittää tätä makealla herkuttelua, kun olen vaivihkaa ottanut joulun jälkeen takaisin sitä etten pahimman pahoinvoinnin aikana saanut edes suklaata alas... Arkena yritän syödä vain sitä tumminta tummaa suklaata (josta onneksi tykkään tosi paljon), kun siinä on ihan tosi vähän sokeria. (y) Sinänsä en tiedä, vaikuttaako tässä vaiheessa makealla mässäily vauvan painoon? Omakin paino on noussut vasta noin 2,5 kiloa, mutta eipä kai tuo makea mitään terveellistä missään nimessä ole. :geek:

Haluatko @uutsimam listalle mukaan? Laitatko siinä tapauksessa myös lasketun ajan? :)

Mä oon myös syönyt silloin tällöin salmiakkia, kun se on mun ykkösherkkua! Täällä nyt tietenkin tulee aina sitä säännösteltyä kun ei sitä mistään oikein saa, eli ei ole liian isoista annoksista vaaraa.

Ja mun mielestä on ollut myös helpottava ajatus, että täällä käynnistetään synnytys viimeistään viikko lasketun ajan jälkeen (Suomessa kai kahden?). Siinä kohtaa varmaan ainoa toive on saada vauva ulos - ja ehkä pysyä itse suht ehjänä rytäkässä - ja tosiaan kamalan iso vauva pelottaa jo nyt...

Toivottavasti säästytään kaikki noroilta ja muiltakin pöpöiltä! Ne on varmasti vielä tavallistakin inhottavampia, kun on elimistö muutenkin koetuksella raskauden vuoksi. :sick:
 
Vielä olisin sellaista kysellyt konkareimmilta äideiltä, että oletteko käyttäneet kukaan kestovaippoja? Me oltiin miehen kanssa pohdittu, että ainakin osa-aikaisesti olisi kiva kestovaipattaa vauva, mutta vinkkejä kaipaamme. Osaisitteko siis vinkata hyviä merkkejä ja malleja ja muutenkin jakaa hyviä/huonoja kokemuksia?
 
Mannamakaroni, mä käytin esikoisella ekan vuoden lähes kokonaan kestoja. Taskuvaipat koin parhaaksi, jonkinverran oli käytössä myös sisävaippa ja villahousut. Lempimerkkiä en saa nyt raskausdementiassani päähän millään, mut sellainen missä oli nepparit istui meidän pitkälle ja laihalle tyttövauvalle parhaiten. Kannattaa sovitella, jos vaan jostain saat halvalla esim.käytettyjä, ennen kuin hankkii useamman samaa merkkiä.
Mulla oli viime viikon neuvolassa paino pudonnut joulukuusta neljä kiloa, pahoinvointi ei vaan ota hellittääkseen. No, lihon sitten viimeistään imetysaikana.
Me lähdetään huomenna Lappiin, onneks yöjunalla, ei mun kivuilla sitä matkaa autossa istuttaisi.
AdAstra 23+0
 
  • Tykkää
Reactions: mannamakaroni
Poksista poks 24+0.

Olen yksiä vaunuja katsellut mutta mistään ei oikein löydy käyttökokemuksia kyseisille peleille niin en tiiä uskaltaako sitten ostaa. Höh.

Ei olla vielä ostettu mitään. Parit sukat kerran, että saatiin joku ale. Mun äiti osti popista semmosen haalarin. Ihana. Tuolla se roikkuu hengarilla ja odotelee kavereita vierelleen. Hirveesti kyllä netissä selailen ja kerään ostoskoreihin tavaraa mutta sitten en vaan uskalla ostaa. Neuvolantäti sano, että se lähtis sujumaan, kun sen ekan ostoksen tekisi. Jospa se sieltä tulee. Onneksi on aikaa ja onneksi vauva tulee vähällä toimeen vaikka vauva ehtisikin syntyä.

Vauva on hyvin liikkuvainen tapaus. Istukkakin alhaalla takana niin tuntuu ja näkyy liikkeet paljon paremmin mitä keskimmäistä odottessa, kun oli täysin edessä istukka ja oli liikkuvainen tapaus. Tytöt sitten on olleet hiljasia vaikka istukkaakaan ei ole ollut edessä tiellä. Hassua miten onkin erilaista vaikka neljäs odotus.

Oma painonnousu ahdistaa. Mun olomuoto ällöttää itseä. Ekaa kertaa koen tämmösiä oloja.

Siinähän sitä. Ei oikein mitään erikoista tapahdu niin ei tuu kirjoteltua.

Emiliaksi ja Hattivatti 24+0

Ps. Eilen tuntui vauvan eka hikka. :eek:
 
Kestovaippoja en oo koskaan edes kokeillut, liian laiska pyykinpesijä oon semmoseen. :D

Tääläkään ei oikeen tuo vauvan vaatteitten ja tavaroiden hankinta ota sujuakseen, ei vaan oo tullu sellasta fiilistä et lähtis ostelemaan jotain, ja ku löytyy nuo perusvaatteet jo kaapista,pitääs vaan kattoa tytön ja pojan pienimmät vaatteet niin on sitte tarvittavat ainaki valmiina käyttöön heti :D Enkä vielä tiedä äitiyspakkauksestakaan ja stressaa ku aika kuluu kovin nopsaan.
Mandukan ostan sukulaiselta vähänkäytettynä, onko jollain käyttökokemuksia??

Vauva liikkuu suht säännöllisesti, mutta tuota hikkaa en kyllä oo vielä tuntenut, esikoisella tuntui olevan aina hikka :D

Täälä etelä-pohjanmaalla ainakin Noro jyllää mukavasti ympärillä, joten toivoa sopii ettei meille eksy.

Uinti on kyllä ihanaa raskausaikana, olo tuntuu edes himpun kevyemältä :)

Lähteekö muilla hiuksia,saatika katkeilee?
Muita "oireita" ?

Mieli on positiivinen ja odottava, silti tuntuu että aika loppuu kesken kun paljon ois tehtävää ennen vauvansyntymää :D

mimma ja pieni 24+3
 
Oi, uimaan oliskin ihana päästä! Tällä kropalla ei kyllä söpön(?) vauvamahankaan kanssa bikinejä päälle laiteta ja normaali uikkari tuskin enää mahtuu... Raskausarpiakin on sen verran ihan jo esikon odotusajalta. Ootteko ostaneet jonku mammauikkarin?

Ja täällä yks keneltä hiuksia tippuu ja katkeilee! Musta tää alko jo esikoisen odotusaikana, eikä kyllä helpotusta oo näkyny välissäkään eli nelisen vuotta kärsitty.. Ennen mun tukka oli PAKSU ja luonnonkihara, josta tuli kehuja valehtelematta viikottain, nyt tää on tällänen ohut hiirenhäntä, joka ei edes kiharru enää..

Kertoisitteko muuten hyviä vinkkejä/neuvoja ym. mitä kannattaa huomioida kun toisen lapsen saa :) mitkä asiat on helpottanu teidän arkea ja mitkä vaikeuttanu?

Meillä esikoinen nukkuu edelleen meidän makkarissa, omassa sängyssään tosin.. Ei raaskis häntä omaan huoneeseen siirtää, kun niin tärkeetä tuntuu olevan meidän läsnäolo ja aamuöisinkin havahtuu useastikin, mutta ehkei tää järjestely toimi sit vauvan synnyttyä.. Ekallekaan mulla ei oma maito riittänyt ja jouduin hyppäämään monta kertaa yössä maidon lämmitykseen, niin lopputulemana kesällä meillä ei varmasti nukkuis kukaan. Eli pakko ehkä tääkin projekti ottaa toteutukseen :/ haikeaa äidillekin :D

Onko täällä sellasia toisen (tai useamman) odottajia, joilla ois ekassa ollu radi, mutta nyt ei? Mulla ekassa oli, mutta nyt ainakaan viikolla 17 sokerirasituksessa ei ollut mitään siihen viittaavaakaan. Enköhän joudu uusintaan kuitenkin, niin vähän pelottaa. Tosin viimeksikin meni pelkällä ruokavaliohoidolla, eikä tainnut lopulta kertaakaan tulla edes ylityksiä, vaikka vähän herkuttelin mm. pitsaa :eek: ja vauvan paino rv 40+3 oli lopulta himpun alle 3kg.

Enkä ole hikkaa tuntenut minäkään! Ihanan vilkas kaveri kyllä <3 verrattuna edelliseen odotukseen jolloin istukka oli edessä ja loppuvaiheessakin liikkeitä tuntu musta aika vähän

yyyyyy noro en halua! Hoitoalalla kun työskentelee, niin jes. Tosin meidän osasto on sairaalassa varmaan viimeinen, mihin moinen tauti ainakaan potilaiden osalta rantautus.. *koputtaa puuta*

Kestovaippailua en ole edes harkinnut. En esikoisen kanssa, enkä nyt. Liian laiska ja saamaton, eikä todellakaan houkuta pestä kakkavaippakoneellisia saatika säilöä niitä että ei tarttis yks kerrallaan pestä. Mutta hienoa, kun jotkut jaksaa :)

Olikohan tässä taas tarpeeksi yhteen viestiin :'D niin paljon asiaa aina kun vähän harvemmin ehtii kirjotella
 
Miehellä tuli eilen kurkku kipeäksi, toivotaan ettei siitä kehity mitään pahempaa tautia :notworthy: Eilen onneksi ehdittiin juhlia niitä miehen synttäreitä, käytiin kahdestaan syömässä, leffassa ja kaupungilla shoppailemassa, mulle vähän uusia alusvaatteita, matalavyötäröisiä alushousuja ja uusia liivejä isommalla kupilla ja ympärysmitalla :D Nätit alusvaatteet tekee kyllä paljon, tuntuu olokin viehättävämmältä vaikka muoto tässä koko ajan muuttuu :rolleyes: Ostin liiveihin niitä jatkokappaleita joilla saa ympärysmittaa jatkettua, maha on samalla niin ylhäällä mutta kuitenkin niin alhaalla, tuntuu inhottavaöta jos liivit painaa mahan yläosaan.
Vauvalle ostin pari pientä juttua eilen, pojalle uudet rukkaset, lapaset ja kurarukkaset. Saatiin illalla uusi tv-taso kasattua, nyt on ollut pari päivää kun oon saanu asioita tehtyä ja hoidettua, hammaslääkärin sain myös varattua, tarkastuksessa pitää käydä. (y) Eilen ehdin salillekin, nivuset kiittää taas :whistle: Muistissa on kuitenkin miten kunnosta huolehtiminen nyt tekee hyvää palautumiselle sitten synnytyksen jälkeen...

Meillä ei aiota kestovaippailla. Ei ole ollut ajatuksissa missään vaiheessa. Säästetään luontoa jossakin muussa toivottavasti.

Painon nousuei vielä huoleta, vaikka nyt viime neuvolassa oli tullut 7kg muistaakseni. Viime raskaudessa tuli yhteensä 22kg ja sain kaikki pudotettua sitten vauvsn syntymän jälkeen, kyllä siinä piti ihan pudottaa ja tehdä töitä, ei jäänyt synnärille eikä imettäminen tiputtanut kaikkia kiloja o_O Olin itselleni luvannut että toista lasta aletaan yrittämään vastakun lähtöpaino on ennallaan +/- 3kg. Se kyllä motivoi niin, että toista lasta aloin odottamaan ja paino oli +2kg entiseen lähtöpainoon (y) Se oli hyvä motivaattori ja nyt tietää ettei tarvitse ottaa stressiä kiloista, samaan pystyn kyllä uudelleen varmasti.

Tänään mennää leikkitreffeille kaverin ja hänen lapsensa luokse, pääsee ipanat leikkimään ja me mammat juttelemaan mammojen juttuja :love: Kävin eilen jo arnoldsilta meille vähän herkkuja kahvin kanssa :D:D

Mulla on ihan tavallinen kokouikkari ollut vauvauinnissa, poika repis bikinit päältä. Jos kylpylään mennään vielä raskausaikana, kuten on suunniteltu, aion laittaa bikinit. Muutama raskausviiru (arpi) on masussa edellisestä, aika vaaleita kuitenkin.

Hiuksia minulla alkoi katkeilemaan oikein kunnolla vasta jossakin vaiheessa imetystä viimeksi. Nytkään en ole katkeilua erityisemmin havainnut, mutta eiköhän sekin "vaiva" palaa taas viimeistään imetysaikoina. Nyt on aika kova iskiaskipu vaivannut tämän viikon, selästä pakaraan säteilee, siitä sääreen ja semmoista hermosärkyä tai penikkakivun tyyppistä on ollut. Johtuu paikkojen löystymisestä ja liikunta auttaa, nyt ei vaan kipulääkettä oikein oteta, paitsi viimeisessä hädässä :( Yksi burana tai panadol tässä tuskin mitään autaisi. Tällaista raskausiloittelua siis :D

Tässäpä maraton kertomus.

Nobelius & Rusetti 24+3
 
Viimeksi muokattu:
Juu kyllä meillä kestovaipat tuttuja on! Esikoista kestotin noin pari vuotta, mutta en ihan pienenä. Nyt yritellään heti alusta lähtien. Sisävaipat, flanut ja villahousut testiin vaan :). Mutta stressiä en aio asiasta ottaa, parikin kestoa päivässä on ihan ok (y).

Myös kantoreppu ja kantoliina löytyy :). Niitä ei esikoisella saatukaan kokeiltua, ehkä nyt (y).

Meillä on vaatepuoli kunnossa, ei oikeastaan puutu mitään. Britaxin vaunuja suunniteltiin, mutta jospa sitä maaliskuulle mennään ennen ostoa.

Kävin pelkopolilla juttelemassa, tutustuttiin synnytysosastoon, kätilö merkkasi että kiinnostaa amme ja tens-laite :). Toukokuulle varattiin lääkärikäynti, jossa katsotaan mm. kokoarviota, kun tämä mietityttää... Ihan hyvä olo nyt synnytyksen suhteen.

Lahja* 25+1
 
Minulla on jo kestovaipat odottamassa. Kuopuksen kanssa kestoiltiin 8-kuisesta lähtien joten vastasyntyneen vaipatus kestoilla on uutta. Minulla on flanelletteja ja Nalle Nöttösiä sekä äp:n oransseja totsbotseja. Eiköhän niistä löydy toimiva paketti.

Minä koin ainakin kantovälineet hyväksi toisen lapsen kanssa niin vapautu kädet esikoisen kans touhuamiseen. Manduca oli pääasiassa käytössä, se oli ihan ok kun laittoi olkaimet ristiin. Nyt hankin Tulan koska se käy minulle paremmin selkäpuolelle kuin manduca.

Minulla oli esikoista odottaessa radi mutta sit toisessa raskaudessa ei. Ja nyt sitten taas on :oops: Onneksi on pysynyt kurissa ihan ruokavaliolla.

Huomenna poksuu 25+0 :ROFLMAO:

Särö 24+6
 
Onpas tänne tullut paljon asiaa! Itsellä mennyt reilu viikko muuttohulinassa... alettiin maalaan ja tapetoimaan uutta asuntoa vkloppuna ja mennyt joka ilta siinä. Huomenna pitäisi muuttaa isommat tavarat mutta siellä on vielä aika kaaos :confused: Miehenki kanssa välit kiristää kun ei yhtään tykännyt tästä remppa-ajatuksesta mutta sanoin ettei sen tartte laittaa tikkua ristiin siihen hommaan. Mun äiti siis ehdotti koko hommaa ja miehensä kanssa suurimman osan tehnytkin.

Nytkin se tossa istuu ja tiedän että sitä ottaa päästä ku pitää jo huomenna muuttaa vaikka kesken vielä. Kun ehdotti että oltais siirretty muuttoa viikolla mutta mä sanoin että nyt lauantaiksi ehtii (y)

Ja voi kamala sitä tavaramäärää mikä pitäis järjestää paikoilleen! No yritän ottaa rennosti, yleensä oon aika kärsimätön ja halun asioiden tapahtuvan heti mutta jos nyt hillitsis itseensä ja laittelis rauhassa, ihan vauvankin takia. :love:
 
Me aiotaan osakestoilla ihan alusta asti. Esikoisen kanssa osakestoiltiin ekat puolivuotta, sitten jäi siihen kun vaipat jäi pieniksi. Nyt toivottavasti onnistuu pidempään, nykyiset äp vaipat on 10kg asti ja niitä olen kirppareilta haalinut. Imsevimsejä ja villahousuja on ennestään. Reissut ja yöt kertseillä, kestoja muuten oman jaksamisen mukaan. Hyvä mieli tulee vähästäkin yrittämisestä, paineita en aio ottaa

Uiminen ois kivaa mut bikinihousut on niin kulahtaneet et pakko hankkia uudet. Voi siis hyvinki jäädä kesään tai syksyyn toi projekti. Tuskin rinnatkaan mahtuis yläosaan..
 
Nuo kantojutut meillä menee varmaan niin, että kantoreppu on ykkönen ainakin ulkona ja trikoinen kantoliina löytyy jo ennestään, sillä mennään sitten sisällä varmaan. Baby björnin reppu saadaan lainaan ja sd on jo aiemmin hyväksi todettu esikoisen kanssa. Liinailtu ei olla paljon aiemmin, en saanut esikoista viihtymään liinassa aikanaan, katsotaan miten tällä kerralla onnistuu.

Nyt bebe on alkanut mönkimään masussa ihan kunnolla, käännökset tuntuu jo selvästi, etenkin kun itse makaan kyljellään.

Iskiaskipu on vähän helpottanut iltaisin lämmitetyn kauratyynyn avulla, saa hyvin unen ja ei se yöllä onneksi herätä. Nyt on päiväunet taas tullut tarpeeseen, väsyttää vaan taas vähän enemmän.

Esikoisella puskee pientä uhmaa päälle. Riehuva taapero sylissä antaa masullekin kyytiä välillä :D Pitää jo vähän alkaa varomaan ettei poika potkaise masua, sen verran sillä jo voimaa löytyy. Jospa tuo uhma menis nyt ennen vauvan tuloa ja sitten ois taas seesteisempää, voi sitä ainakin toivoa ;)

Täälläkin rinnat alkaa olla jo melkoiset entiseen verrattuna. Lähtötilanne ennen raskauksia oli kiinteä B-kuppi ja nykyään semmonen ei niin-kiinteä D :D Mutta sitähän tämä raskaus saattaa tehdä, rinnat venyy ja iho löystyy joillakin. "Pahimmat" raskausarvetkin minulla tuli viimeksi rintoihin, vaaleita kylläkin jo nykyään. Itse olen ajatellut muotoa ja kokoa käydä sitten parantelemassa joskus kun lapsiluku on täynnä, sen verran tyytyväisempi olin aikanaan pienempään (ja kiinteämpään) kokoon.
Nyt piti käydä isompia liivejäkin ostamassa jo, kahdet imetysliivit ja yhdet tavalliset ostin :) Näillä jos pärjäis ihan loppuun sitten...

Nobelius & Rusetti 24+6
 
Kiva kuulla, että monilla on positiivisia kokemuksia kestoilusta! Mä löysin nyt itse asiassa täältä meidän alueelta sellaisen palvelun, josta voi kuukaudeksi kerralla vuokrata vaippasetin (eri merkkejä ja malleja niin voi sitten kokeilla, mitkä on mieleisiä) ja halutessaan myös niiden noudon kotoa ja pesetyksen. Meidän kotikunta ilmeisesti tarjoaa ilmaiseksi yhden kokeilukuukauden (eikä ollut muutenkaan mitenkään hirveän hintava, vissiin 60€/kk) niin ajateltiin tällä aloittaa, kun on niin vaikea muuten ihan sokkona arvailla, mikä malli itselle ja omalle vauvalle on eniten mieleen. :) Ja voi toki olla että ekat viikot mennään kertseillä jos on kovin rimpulajalkainen vauveli.

Kantoliinat ja -reput kiinnostaisi myös kovasti, mutta niihin en ole vielä kerennyt perehtyä lainkaan. Täytyykin seuraavaksi niitä selvitellä!

Mulla oli vihdoin paino liikahtanut vähän ylöspäin (nyt tullut yhteensä 3,5kg) ja maha kasvanut sen verran, että ekat työkaverit (joille en siis ole erikseen kertonut) uskalsi tulla onnittelemaan. :geek::barefoot: Itellä on kyllä niin tukeva ja punkero olo kuin voi olla, ja yöt menee välillä ihan pyörimiseksi kun haen mukavaa asentoa ja vauva reuhaa minkä kerkeää. Kai se on hyvä vähän harjoitella tätä yövalvomista etukäteen, mutta voi veljet että odotan äitiyslomaa ja mahdollisuutta nukkua myös päivisin vähän... Jostain syystä päiväunet maittaa nimittäin tosi makeasti (ehkä kun vauva on silloin myös rauhallinen).

Sain vihdoin viime viikolla vauvan vaatevarastoa ihan reilusti kasvatettua, kun löysin yhdeltä nettikirpparilta edullisesti kassillisen vastasyntyneen vaatteita ja sitten vielä keskustan käytettyjen vaatteiden liikkeestä löytyi muutamalla eurolla kaikkia ihanuuksia. Tosi kivan näköisiä ja tuntuisia olivat. :p

Hiukset ei ole erityisemmin katkeilleet, mutta eivät myöskään pettymyksekseni paksuuntuneet niin kuin joillain kuulemma käy. Ihan hyväkuntoiset ne ovat ja kasvavat ehkä vähän normaalia nopeampaa mutta olisipa ollut kiva edes kerran elämässä kokea, miltä tuntuu oikeasti tuuheat hiukset! :LOL::ROFLMAO:

Tulipahan taas runoiltua, kun harvemmin oon nyt viime aikoina ehtinyt tänne. Työpäivät on venyneet ihan tolkuttomiksi (viime viikolla melkein joka päivä 8.30-19) enkä sitten iltaisin jaksa kuin kännykästä vähän vilkuilla muiden kirjoituksia...
 
Ei olekkaan tullut moneen viikkoon kirjoteltua, koneella tulee niin harvakseltaan käytyä.

Kestoilua en ole missään vaiheessa edes harkinnut, taidan olla myös aivan liian laiska moiseen.. :oops:

Esikoisen kanssa ei tullut kokeiltua mitään kantovälineitä, mutta nyt asia on ollut välillä mielessä. Olis varmasti kätevää saada kädet vapaaksi, kun esikoinen varmasti vaatii oman huomionsa. Täytyisi siis minunkin jossain vaiheessa jaksaa perehtyä asiaan.

Eilen kävin neuvolassa ja kaikki arvot oli kohillaan. Painossa olen päässyt vasta takaisin lähtölukemiin, alkuraskaudessa kun paino putosi nelisen kiloa. Katsoin muistiinpanoistani, että esikoisen odotuksessa olin myös samoihin aikoihin päässyt takaisin lähtöpainoon. Sf-mittakin oli nyt sama, kun esikoisesta näillä viikoilla. Hauskaa, kuinka samaa tahtia tässä mennään.

Rakenneultrakin oli ja meni, ja siellä kaikki oli hyvin. Liitoskivut pysyy kurissa, kun ei innostu liikaa riehumaan, ja kävelyille laitan suosiolla tukivyön. Tällaista tasaista menoa täällä siis, kevättä odotellessa :)

Annenna 23+0
 
Mulla on esikoisen ajalta trikoinen kantoliina, se oli ihan jees ulkona talvella. Sisällä kun testattiin molemmille tuli sika kuuma siinä. Nyt olen ajatellut kantoreppua mutta en vielä ole perehtynyt mitä vaihtoehtoja on. Istuvan vauvan kanssa kantorinkka oli kätevä matkoilla, viimeksi lainattiin 7kk vauvan kanssa reissuun sitä. Jopa kätevämpi kuin matkarattaat ihmisjoukoissa. Tuossa oli jalatkin eli meni kahviloissa tavallaan syöttötuolista myös.

Potkut on voimistuneet, välillä on vilkkaampia päiviä ja välillä hiljaisempia. Kovasti yritän nähdä niitä päälle päin mut tuntuu et tyyppi vaistoaa sen ja pysähtyy aina kun katson alaspäin nyt jo 23+1 menossa, eilen kun uusi viikko alkoi jouduin ihan miettimään et mikä viikko nyt olikaan..
 
Heipä hei,
Olen uusi tällä palstalla - seurannut olen, mutta nyt vasta muistin salasanani palveluun ja pääsin itsekin jotain raapustamaan.
Meillä la 21.6. Epshp synnytys. Sukupuolta emme halua etukäteen selvittää, ja tämä tuleva pienokainen on meidän 3.

Olen ollut sairaslomalla nyt noin 1 kk:den ja voi olla että se jatkuu. Jotain epämääräistä oloa, pääkipua, jatkuvaa väsymystä ja huimausta. Osa on sairauteeni liittyvää, osa varmaan siitä että valvon joka yö.

Pitkä aika vielä odottaa, jos ei töihin enää palaile. Mutta joka päivä joudun nukkumaan 1-2 tunnin päiväunet vaikka lepäilen muunkin ajan. Lapset hoidossa ja koulussa, että niidenkään hoitamisesta en ole rasittunut nyt saikulla.

Huomennna neuvola ja perjantaina äitipolikäynti. On se vaan ihana nähdä pienokainen ruudun takaa.

Kestoilua tuli ensimmäisen kanssa harrastettua, mut toisen kohdalla en enää kokeillut kertaakaan. Mua jotenkin ällötti ne sankoissa lilluvat vaipat, kun ei niitä jokaista vaippaa erikseen voi koneeseen laittaa. Olen lahjoittanut kaikki vanhat kestot pois. Mutta kyllä ne kestoilijoiden lapset oppivat nopeammin kuivaksi.

Meillä oli manduca-reppu, mutta jos oikein muistan niin sitä ei voinut aivan heti alkuun käyttää. Hyvä tuote! Samoin isomman lapsen kanssa deuterin kantorinkka, aivan ehdoton menopeli luonnossa liikkuvalle perheelle. Voin lämpimästi suositella.

Vaatteista: en ole ainuttakaan hankkinut, osittain siitä syystä etten ole käynyt kaupoilla ja osittain siitä syystä, että meillä mahtaa olla vauvanvaatteita vielä varastossa. Sitä tavaran paljoutta on niin hirveästi jo tässä vaiheessa, että olen alkanut karsimislinjalle - marittamaan vähän.

On oikein mukava lukea muiden odotuksesta ja arjesta! Kiva kun jaksatte kirjoitella.
 
Moikka! Vieläkö pääsee mukaan keskustelemaan? :) oon kyllä lueskellu tätä ketjua monta kuukautta, äsken sain aikaiseksi tehdä tunnukset.. Kännykällä tätä viestiäkin kirjotan, että saas nähdä tuleeko ikinä perille :whistle:
Nimimerkiksi yritin ainakin laittaa Hannakau, laskettu aika olis juhannuksen korvilla 22.6, synnytyssairaala EKKS ja ensimmäinen lapsi. Ainiin ja itse täytän toukokuussa 25.

Jätin pillerit pois syksyn alussa ja hetihän se sieltä sitten nappasi, tosi varovainen oon ollu siinä mielessä ettei aluksi oikein uskaltanu kellekään kertoa eikä itekään liikaa suunnitella, nyt pikkuhiljaa alkaa jo uskoa, että kyllä tää oikeesti tapahtuu :ROFLMAO: rakenneultrassa veikkailtiin tyttöä, ei uskaltanut varmaksi luvata. Sanoi vaan, että synnytyksessä sitten näette..

Omassa kaveripiirissä todella vähän lapsiperheitä, joten ei hirveästi ole ns. kokemusta näistä hommista. Mitään ei olla vielä ostettu, eikä ikinä osata th:llakaan mitään kysyä, aattelee varmaan että mikähän pariskunta tää on.:ROFLMAO: jos se tästä pikkuhiljaa!

Ja tosiaan on ollut kiva teidän juttuja lueskella "vertaistukena", jos nyt sitten itsekin aktivoituisi myös kirjoittelemaan:)
 
Tervetuloa Hannakau! Sinulla on aika samanlainen tilanne kun minulla oli esikoista odottaessa, täytin 25 samassa kuussa kun poika syntyi, lähipiirissä ei vauvoja tai lapsia ollut eikä ole vieläkään :) Kyllä niitä kysymyksiä alkaa tulemaan jossakin vaiheessa, ei kannata huolehtia. Jos ei tule kysyttävää niin kyllä ne hommat luonnistuu yleensä kysymättäkin.

Nyt toista odottaessa jo helpompaa. Tietää just mitä haluaa kysyä, mitä tarvitsee hankkia ja omalla kohdallani olen ollut koko ajan aika luottavaisin mielin että kaikki menee hyvin tässäkin raskaudessa.

Huomasin tuossa positiivisen yllätyksen että mulla on lomaviikko vielä ennen mammalomaa ja se alkaakin jo kolmen viikon päästä ;) Sitten meneekin aika nopeasti mammalomaan asti, ei taida olla enää kun 5 vkoa sitten.
 
Niin, sitä tuo mieskin sanoi että kun ei oikeen tiiä mistään mitään niin ei sitä osaa kysyäkään :ROFLMAO:

Olin ensin ajatellut, että pitäisin kesäloman pois ja siitä suoraan äitiyslomalle, mutta ilmeisesti rahallisesti kannattavampaa on jemmata nuo kesälomat..? Ainakin työkaveri vinkkaili että niin kannattais tehdä. Talviloma tuli jo pidettyä, tosin se meni remonttia tehdessä :ROFLMAO: ainakin jonkinlaista pesänrakennusta meneillään..

Parin vkon päästä olisi toinen sokerirasitus. Miulla ei ollu mitään riskitekijöitä minkä takia pitäs niissä käydä mutta aattelin, että hyvähän ne on tarkistaa ja samalla osallistua Eddie-tutkimukseen. :) tosin nyt ekan kerran jälkeen vähän pelottaa, kun toisella tunnilla lähti taju. (n) erittäin hyvät arvot kuulemma oli, että tuskin nyt tokallakaan kerralla mitään ilmenee.. Olen kuitenkin pyytänyt ystävää henkiseks tueks mukaan, saa heittää miut sitten makuulleen jos taas käy päässä humisemaan.
 
Tervetuloa mukaan keskustelemaan, @Nuutti79 ja @Hannakau ! Lisäsin teidät mukaan etusivun listalle, toivottavasti meni oikein. :)

Mulla on kans usein toi olo, että en "osaa" kysyä järkeviä lääkärin luona käydessä... Onneksi voi sitten täälläkin välillä käydä huutelemassa omaa tyhmyyttään ja saada kokeneimmilta neuvoa. :geek: Eiköhän ne asiat selviä sitä mukaa kun pitääkin joka tapauksessa.

Onko @AdAstra teillä jo Lapin reissu ohi? Toivottavasti on ollut rentouttava loma pahoinvoinnista huolimatta. :) Entä miten edistyy remontti, @Miaaak ?

Tuntuu, että raskaus etenee niin omalla painollaan, ettei sitä aina edes huomaa. Vaateasiat vähän riepoo, kun töissä pitäisi jaksaa pukeutua asiallisesti, mutta kohta tää pötsi ei enää mahdu mihinkään "omiin" vaatteisiini ja oon niin pihi etten haluaisi kamalasti törsätä ylihintaisiin raskausvaatteisiin, jotka on käytössä vaan muutaman kuukauden maksimissaan. Käytän nyt vuorotellen paria mekkoa ja yksiä raskausfarkkuja, jotka löysin h&m:stä, ja olo alkaa olla aika kulahtanut. Mulla on myös vähän samaa ilmassa kuin sulla @Emiliaksi että painonnousu ja turpoava olomuoto ahdistaa. Mulla on nyt jo tosi lihava olo ja tuleva palautuminen huolettaa. :unsure::poop: Mun mielestä raskaana olevat naiset on aina ollut tosi kauniita, ja harmittaa kun en nyt ehkä tästä omasta tilastani kykenekään nauttimaan niin paljon kuin olisin toivonut.

Hups, menipäs negailuksi vaikka ei ollutkaan tarkoitus! Viime yönä jäi unet tosi vähiin, kun oltiin teatterissa puolille öin. Ei vaan enää jaksa alle kuuden tunnin unilla tsempata. :p
 
Minäkin jemmailen lomia vielä :) Helpompi järjestää äitiysloman jälkeen kotiin jääminen, haluaisin ens vuonna elokuulle olla kotona ja nyt oon lomia jemmaillut varmaan noin 2-2.5.kk:n verran, voi sitten mammaloman perään pitää nuo pois ja sitte kotihoidon tuella ne loput kuukaudet mitä aion kotona olla. Toinen vaihtoehto ois mennä tekemään vaikka 60% työaikaa sitten kesä ja elokuu, rahaa tuli kuitenkin jonkun verran mutta vuoroja ois vaan pari viikossa. Tätä nyt ehtii miettiä vielä moneen kertaan, mutta rahallisesti nuo lomat tulee varmasti tarpeeseen sitten myöhemmin. ;)

Vähän sama täällä nyt ettei uni meinaa riittää millään. Viime yönä nukuin hyvin 8h ja nyt äsken heräsin jo tunnin päikkäreiltä, vieläkin tuntuu että nukuttais :D No illalla meen ajoissa nukkumaan ja ens yön ja huomisen päivän keräilen unta vielä, viikonloppuna sitten olikin töitä jo, ei tainnut aikaisia herätyksiä olla kuitenkaan.

Tuolla toisessa ketjussa kävin kurkistelemassa ja siellä puhuttiin imetysliiveistä, niiden tarpeellisuudesta ja hankinnasta. Minä en ainakaan pärjäis kokonaan ilman, jos yhtään kertaa aikoo julkisesti imettää niin on niin paljon helpompi avata imetysliiveistä vaan hakanen ja tarjota tissiä. Mulla oli esikoisen aikaan vaan yhdet imetysliivit ja pärjäsin kyllä niillä, nyt on kahdet uudet ja luulen kyllä oikein hyvin pärjääväni. Ostin nyt aina sopivaa kokoa olevat, kyllähän ne tissit maidonnousun myötä vähän paisuu, mutta toivottavasti koko palautuu taas pienen imetyksen jälkeen tähän mikä nyt. Yhden koon isommathan sitä neuvotaan ostamaan, siis yhden koon isommat kun loppuraskaudessa, joillakin kun tissit kasvaa jo odotusaikana mikä onkin hyvin normaalia. Onko muut miettinyt noita liiviasioita vielä? Niin ja itsehän kävin toiset liivit h&m:ltä ja toiset lindexiltä :)
 
Tervetuloa uusille!

Mulla vointi on aivan hyvä. Ei kummempia vaivoja. Joitain liitoskipuja ehkä vähän alkanu tuntumaan, mutta niiden kanssa pärjää aivan hyvin. Ruon määrää en opi ikinä säätelemään ku syönnin jälkeen tulee kamalan täys olo ja maha tuntuu niiiin täydeltä.

Seuraavaan neuvolaanki on vielä kuukausi aikaa. Sillon tehdään samalla isyyden tunnustaminen.

Imetysliiveistä sen verran, että esikoisen aikaan mulla taisi olla neljät liivit ja olin ostanut ne lindexiltä. Olen käyttänyt niitä jo nyt raskauden aikana ku ne tuntuu paljon mukavammilta ku normi liivit. Vähän aikaa sitten ostin 3 uudet imetysliivit ku edelliset alkaa olemaan jo aika kuluneet.

Esikoinen taputtelee vatsaa ja sanoo "iso maha" ja napaan ois myös mukava laittaa sormet. Mulla vähän ärsyttää ku esikoinen könyää päällä koko ajan ja tietenki mahan päällä.

Viikkoja tänään 25+6 :)
 
Munki puolesta tervetuloa uusille höpisijöille! Kiva kun on sit kesäkuussa paljo odottavia ja saa ootella vauvakuulumisia jatkuvasti ;D

Itellä ollu ny niin surkee olo monta päivää, ettei oo tehny mieli tehdä yhtään mitään. Ihan liikaa stressiä ja pakollisia tekemisiä + mies jatkuvasti töissä.

Nuorimmaisella on nyt joku uhma alkamassa (jesjes) ja yötki menee päin seiniä.. Kaikki pelottaa ja yöt menee vain huutamises.

Jatkuvasti olu nyt kolmenpäivän ajan semmosta kovaa menkkajomotusta joka säteilee alaselkään, periaatteessa tuntuu samalta kun supistukset , mutta silti ei supista...
Vatta on kipee,päätä särkee ja liitoskivutki on jo ikävän tuntusia..
Valivali siis tänne :D

Pissanäytettä pitäis viedä huomenna vaikkei mitään oireita mistään tulehduksesta oo. Sokerirasitus ens torstaina ja seuraavana päivänä tais olla neuvola.

Ruokahalu on palautunu suht normaaliksi, välillä toki maistuu parilautasellista ruokaa + lastenki jämät :D

Ens viikko ois hiihtolomaviikko, tosin ei vaikuta mitenkään meihin ku ei lapset oo vielä koulus tms :D Oon kyllä sanonu nyt kokoajan miehelle , että mitä jos mä varaisin itelleni jostain huoneen pariks yöks ja oikeesti vaan huilaisin rauhas.Tuntuu siltä et ei pysty nauttimaan tästä ihanasta masusta ja potkuista ym yhtään ku kokoajan stressaa kaikki ympärillä oleva. Mutta tuskin onnistuu, kuhan haaveilen..

Tuo manduca mikä mulla on , on yli 3,5kg joten meiän lapsi siihen saa luultavasti mennä heti :D Tuntuu taas että yli 4kg mennään nin että pärähtää.

mimma 25+3
 

Yhteistyössä