**KESÄKUUN KULLANKERÄT** jatketaan täällä!

H***etti! Kirjotin äsken pitkät pätkät ja meinasin just sen lähettää, niin kone kerto löytäneensä jonkun virheen ja heitti mut ulos netistä... v*t*t*aa! No, ei muuta kuin miettimään mitä olin kirjotellu...

Ensinnäkin onnittelut Di:lle uudesta kodista!

Mulla on Mehnitin kanssa ihan sama onglema noiden menkkojen suhteen.. ei kuulu ei näy. Synnytyksestä tulee kohtakuluneeksi 4kk:ta ja imetyskin loppunut jo pari kuukautta sitten ja menkkoja ei vaan näy. En mä niitä mitenkään kaipaa, mutta tää epätietoisuus on tosi rasittavaa. Olis kiva olla jotenkin kartalla sen asian kanssa. Joskus kuukausi sitten mulla oli kovastikin raskaustuntemuksia ja sitten menkkatuntemuksia, mutta ei mitään. Testitkin näyttäny negaa (ONNEKSI). Tosin nyt en ole testiä kohta kuukauteen tehny, mutta eipä ole enää pahoinvointiakaan tai muitakaan tuntemuksia. Ehkä mä viimestään Rasmuksen 4kk-neuvolan jälkeen teen taas testin, jos ei siihen mennessä ala mitään näkyä.

Mä olin aivan kauhuissani lukiessani Haikaraemon lintuepisodia. Ällöttävää. Mä olin toissa talvana ihan kauhuissani, kun meidän lasitetulle parvekkelle pääsi joku tintti. Onneksi se pääsi sieltä omin neuvoin ulos. Jos meille olis sisälle asti joku hemmetin tipu eksyny, mä olisin varmaan pätkiny täältä kiireen vilkkaan ulos. Mä suorastaan kammoan kaikkia lintuja! :/

Mun tulevaisuuden suunnitelmat ovat enemmän kuin auki. Kotona haluaisin poikaa hoitaa mahdollisimman pitkään. Aikaisintaan olisin menossa töihin alku vuodesta 2010, jos on pakko. Tietysti, jos keksisin jo aikasemmin jonkun opiskelupaikan, niin sinne voisin mennä suorittamaan ainakin jotain kursseja, mutta kyllä ihan tuon meidän pikku herran ehdoilla.. en mä sitä haluaisi minnekään hoitoon laittaa vielä vähään aikaan. Toivon todellakin, ettei mun tarvitse mennä enää takasin mun vanhaan työpaikkaan. Olen mielestäni nähny sen homman jo ihan joka kantilta eikä kiinnostusta sitä hommaa kohtaan löydy enää missään määrin. Toivottavasti nää Suomen talousnäkymät ei nyt tästä kovin huonone, että mullekin sit joku työpaikka (tai opiskelupaikka) löytyy kun sen aika tulee.

Mulla on oikeessa kädessä alkava jännetupin tulehdus ja toivon, että se alkavaksi jääkin. Nyt oon yrittäny tehdä vähän enemmän vasemmalla kädellä ja antaa tuon oikean edes vähän levätä.. ei oikein tuppaa onnistumaan. Mulla on muuten kummatkin käsivarret tosi kipeinä. Nimenomaan nää mun huimat hauislihakset. :LOL: Ihmettelin tossa yks päivä niiden kipeyttä, kunnes tajusin, et kyllähän tuo mamman ikioma pikku puntti jo painaa jonkun 7,5kg... kai se alkaa jo jossain tuntumaan, tässä niin kovin treenatussa vartalossa! :LOL: :LOL:

D-vitamiinitipoista kysyisin teiltä. Meillä kun juodaan jo n. 1 1/2 litraa korviketta päivässä, et vieläkö pitää antaa d-vitamiinitippoja. Mulla on sellanen mielikuva, et jos korviketta menee yli litra päivässä, niin d-vitamiinilisää ei sais antaa.. Onko teillä arvon palstalaiset tietoa asiasta? Mietin, et saakohan tuo lapsrukka nyt koko ajan jotain yliannostusta siitä d-vitamiinista.. :eek:

No nyt mä lähetän tämän, jos nyt sit vaikka konekin olisi siihen suostuvainen

Rebel
 
Ai niin Ammulle piti vielä kommentoida noita soseen syöntiharjoituksia. Meillä Rasmus söi aluksi tosi pienillä sotkuilla soseensa, mutta nyt se homma on menny ihan yhdeksi päristelyksi. Rasmus siis syö luumusosetta vatsan toimintaa parantamaan. Aluksi sotkua ei tullu juuri laisinkaan, mutta nyt poika on keksiny, et se on tosi kiva juttu, kun suu on täynnä sosetta, niin päristellä suuta. Sitä sosetta on sit todellakin joka paikka täynnä, mukaan lukien äidin paidan etumus. Tänään pesin viimeksi sitterin päällisen koneessa, kun se oli ihan luumussa. Onneksi se luumu on ainakin tähän asti lähteny ihan kiitettävästi kaikista vaatteista ja muista tavaroista. Seuraavaksi pitäisikin sit taas käydä tän meidän lapsiperheitä varten tehdyn valkoisen sohvan kimppuun.. :LOL: Mutta odotan innolla 4kk-neuvolaa, joka on ens viikon keskiviikkona, kun sit saadaan virallisesti lupa alkaa maistelemaan muitakin soseita. Voipi olla Rasmuksella taas kovin kauhistuneet ilmeet kehissä! :LOL: :heart:
 
Heti alkuun täältäkin haukotus |O
Haikaraemo: meillä on kanssa ihan samanlaista. Viime yönä mun pisin unipätkä (1 kpl) oli 2 tuntia. Sitten taas syötiin yö läpeensä 1-1,5 h välein. Ja sama meno on jatkunut päivälläkin. Maito ei ole lopussa, koska mun daisarit on tällä hetkellä suuremmat kuin povipommeilla ja normisti olen kyllä enemmänkin tuota lautamallia :LOL: On siis ilmeisesti täälläkin joku tiheän imun kausi. Olen vaan ihan uupunut. Pari tällaista yötä peräkkäin, niin kyllä sen alkaa huomata.

Vauva ei ole nukkunut päivälläkään yhtään pidempää pätkää ja koko päivä on meidän hymypojalla ollut yhtä kitinää, sylissäkin. Voitte arvata onko Babybluella kohta babyblues... Nyt se on ollut kaksi minuuttia lattialla sideharson kanssa suht natisematta, päivän ennätys... ;) Huhhuh!

Ajattelin palata töihin ensi syksynä. Ja nyt se huuto taas alkoi.
 
rebel: samaa olen kuullut d-tippojen suhteen mutta ei kuulemma ihan herkästi saa yliannostusta kun ovat kuiteskin niin pieniä nuo määrät.
Muistelen kuulleeni ettei yli litra korviketta päivässä tee välttämättä hyvää munuaisille eli aivan varmasti saat neuvolasta luvan soseille jos luvan haluat.
 
Kiitos äää. Sitä oon vähän miettinytkin. Ai, että ei tee hyvää munuaisille... nyt rupes mietityttää. Meillä on meinaa syöty tota yli litraa jo kohta kuukauden verran. No, onneks ens viikolla on se neuvola. Mitä sosetta nyt sit uskaltaisin tuolla antaa luumun lisäksi, ettei se vatsa taas jumittuisi? Peruna, porkkana ja mustikka kun kuulemma sitä ummetusta voivat aiheuttaa. Melkein kaikki kasvissoseethan on just noita. Aiheuttako bataattikin ummetusta samalla tavalla kuin peruna?

Rebel
 
Noista "kadonneista" menkoista vielä... Kiertohan ei palaudu ennen ku kroppa on periaatteessa valmis uuteen raskauteen ja synnytyksestähän me kaikki toivutaan eri tavalla. Esim. mulla kesti esikoisen jälkeen kauan, koska oli monenmoista mutkaa toipumisessa, eli ei se aina välttis tarkota uutta raskautta. Varsinkaan, jos ehkäsystä on pidetty huolta.
 
Käytiin sitte rokotettavana vaikka pieni nuha vaivaakin. Ei kuulemma ollut mitään estettä sille. Tyttö raukka parkaisi kunnolla kun tätsy häntä pisti. :'(

Neiti kasvanut tosi hyvin. (3kk) Lähes rintamaidolla mennään ja hän painaa jo 6700g ja pituutta 62.5 cm. Aika pitkä???

Meillä vielä ei ole ajankohtaista aloittaa kiinteitä mutta kysyn silti että millä kanattaa aloittaa?

Terkka sanoi et ehdottomasti perunalla ja/tai porkkanalla. Ei kuulemma kannata aloittaa vellillä tai makeilla soseilla. Mikähän olisi vatsalle parasta? Neitillä kun muutenki on vatsavaivoja (ainakin ollut!!!) Niin tietenki haluaisin antaa sitä mikä vähiten tekee vatsanpuruja. Kokeilemalla kai se selviää mutta saa antaa vinkkejä. Olette varmaan puhuneet jo asiasta mutta mulla mennyt ohi koska vielä ei ole ollut ajankohtaista.... mut kohta kai on ja täytyy itse henkisesti valmistautua ajatukseen. :LOL:

Niin.... Tyttö teki enkkarit viime yönä. Nukkui 21- 04 välisen ajan omassa sängyssä täysin sikeitä. Yhesti söi ja jatkoi unia yhdeksään asti!! Mulla ei enää riittänyt unta kun olen kai jo tottunut lyhyempiin uniin. Oli ihanaa syödä aamupala rauhassa ja kerrankin ei niin uni silmässä kärttyisenä!
 
rebel: kannattaa kysyä omassa neuvolassa tuosta munuaisten kuormituksesta mutta meille th suositteli antamaan tytölle 3 kk iässä vellejä vaikkei mennyt kuin n. 800 ml korviketta päivässä. Velli on kuiteskin sen verran kiinteämpää että tiputtaa tuota päivässä syötyä korvikemäärää.
Kaipa se bataatti toimii samalla tavalla kuten perunat ja muut kasvikset kun siinä on tärkkelystä.. nuo kiinteäthän tietysti sulaa hitaammin, mutta jos annat jälkkäriksi luumua, toimisiko siten? Sitten on tietysti Levolacit, mallasuutteet yms.
Meillä ummetti kunnes ruvettiin antamaan joka päivä maitohappobakteereja.
 
Heips.

3kk neuvolan kuulumisia.. Nennin strategiset mitat 5520g ja 59cm

ja kehuttiin kuinka on tyytyväinen ja hymyilevä neiti mutta senhän mä jo tiesinki =)
rokotus kun annettiin ni ilmekkään ei värähtäny.. nyt tosin Nenni on ollu pari päivää tosi kärttynen.

niin ja tärkein KAIKKI HYVIN!!!!
 
opiskelusta äippälomalla Mua tosissaan houkuttaisi opiskelu avoimessa yliopistossa 30 opintopisteen verran/2 lukukautta. Mutta onko jollain kokemusta, että riittäkö se aika/energia uuden oppimiseen samalla kun lapsi kasvaa ja lähtee liikkeelle...? En kuitenkaan haluaisi, että lapsi olisi toissijainen juttu opiskelujen ohessa, vaan luonnollisesti päinvastoin.

rebel Juu, meillä on kanssa valkoinen sohva - itseasiassa koko sisustus on pääasiassa valkoista. Kaverit on jo etukäteen naureskelleet asialle. On kuulemma tuhoon tuomittu koko kämppä kohta :/ No joo, voihan se olla, kun on kahdelle aikuiselle tämä koti tehty. Mutta eiköhän tässä selviydytä :whistle: Sofiahan luonnollisestikin istuu kiltisti sohvannurkassa, ja heiluttelee jalkojaan samalla kun silittää käsillään mekkonsa helmaa. :LOL:

Meillä menee korviketta n. 900ml /vrk. Ei ole neuvolassa sanottu mitään noista d-tipoista, eikä kyllä kehoitettu kiinteitäkään aloittamaan ennen 4kk ikää. Nyt alkoi kyllä mietityttämään... :|

wiivi Meillä oli neiti myös tosi känkkäränkkä 4 pvä rokotusten jälkeen. Nyt on onneksi taas oma itsensä.

Ai niin, kävin ostamassa Ikeasta perunapuristimen. On kuulemma tosi kätevä, kun tekee vauvalle sosetta. Peruna tai muu vihannes vaan sisään ja puristus. En ole vielä testannut, mutta tulen kertomaan kommentit sitten. Ja siis ihan kokki Aki Wahlman on sitä alunperin suositellut. :D
 
Omaa napaa piti tulla kehuskelemaan :D
Tänään leikin piilosilla leikkiä likan kanssa ja voi ihana sitä naurua :D :heart:
Kikatus on mahtavaa ja sitten iskee hikka :(
(muistakaa jos laskette harsoa naamalle että sieltä tulee se sukellusrefleksi) :attn:

Esikoinen on sen 2v3kk ja muutaman selvän sanan sanoo ja on aivan ihana katsella kun sillä on se "hoivavietti" niin suuri, jos likalla tutti tippuu niin poika on sitä samantien laittamassa suuhun =) Tuumaa vaan että Tu, lykkää huokaillen suuhun.
Poika maistaa myös välillä siskon tuttia, omakin on, tarkastaa vain toisen tutin maun :LOL:
Unirytmistä mun piti kirjoittaa mutta se meni samaan malliin kuin, öööö, noh kukahan se nyt oli... (noloa kun en muista millään)
Millä ihmeellä saisin tuon muistini takaisin? Tietääkö kukaan? :attn:

Yösyötöt on palanneet, muutamana yönä, ei peräkkäisenä. Jos sitä kohta pääsis vellittään että jaksaa paremmin kelliä :D

*kauan jasoin olla kirjottamatta* :D :whistle: (en ole riippuvainen) ;)

Nyt taas sitä BB:tä 1h ja nukkumasan kanssa treffit :saint:
(ukko lähti yövuoroon)

:attn: kenelläkään vinkkiä millä mä saisin merkattua tuon syöntimäärät joka kerta ylös, joka kerta mä unohdan ja jos muistan aamupäivän niin illan syönnit unohtuu...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mamitzu06:
:attn: kenelläkään vinkkiä millä mä saisin merkattua tuon syöntimäärät joka kerta ylös, joka kerta mä unohdan ja jos muistan aamupäivän niin illan syönnit unohtuu...
Lataa useampi pullo aina kerralla valmiiksi jääkaappiin (siis jos on tuttipulloja enemmän), ja post it -laput kylkeen, paljonko sisältää. Ja kun otat jääkaapista viimeisen valmiin pullon, niin lataa samalla uusi satsi lappuineen. Näin ei pääse unohtumaan tuo merkitseminen. Kun pullo juotu, merkkaa paljonko jäi samaan lappuun. Iltasella kerää laput yhteen, ynnää ja vähennä :wave:
 
Huomenta pitkästä aikaa =)

4 viikon sairastelut alkaa oleman ohi..ONNEKSI. Tää flunssa kun iski niin oli kyllä sitkeetä sorttia, onneksi kukaan lapsista ei tätä ssanut *koputtaa puuta*

Päivittäin olen kyllä käynyt lukemassa teidän juttuja.

Max on päivä päivältä tyytyväisempi nauruja ja kiljumisia kuuluu koko ajan :heart:

Yösyöttö on palanut myös meille..ei kyllä haittaa kun nukahtaa aina heti syömisen jälkeen..Meillä rytmi on pääsääntöisesti tälläinen

Yöunille: 19.30-20.30
Syö; 05-06 sillä välillä (tuttia joutuu käydä antamassa 1-2 kertaa yön aikana )
Herätys: 7-9
Päivä unia nukutaan 3-5 kertaa riippuen kuinka pitkiä pätkiä kerralla nukkuu

kääntymisestä ei vielä mitää merkkejä..kyljelleen menee välillä kun lattialla on

Korvikkeen määrästä mulle sanottiin että jos menee yli 1000ml/vrk niin sitten vellit ja soseet käyttöön, meill ne on ollut käytössä jo jonkun aikaa

REBEL: joo ei saisi antaa D-vitamiiniä jos korviketta menee yli sen 1000ml/vrk

Kadonneista menkoista ollut puhetta: MITÄ ne on??? Mulla oli tässä 2 viikon tauko menkoista ja TAAS vuodan kun niagaranputous (viikon kestänyt jo) eli mulla ollut pari viikkoa vuodottomia päiviä sen jälkeen kun MAx syntyi :kieh:

Nyt en muista mitä kaikkea muuta olette kirjoittaneet mutta koetan taas aktiivisemmin tänne kirjoitella :hug:

Kaalis ja Max
 
Alkuperäinen kirjoittaja Tiivari:
opiskelusta äippälomalla Mua tosissaan houkuttaisi opiskelu avoimessa yliopistossa 30 opintopisteen verran/2 lukukautta. Mutta onko jollain kokemusta, että riittäkö se aika/energia uuden oppimiseen samalla kun lapsi kasvaa ja lähtee liikkeelle...? En kuitenkaan haluaisi, että lapsi olisi toissijainen juttu opiskelujen ohessa, vaan luonnollisesti päinvastoin.
Itsellä ainakin on sujunut ihan hyvin opiskelut mammalomalla. Esikoisen kanssa kun oli äitiyslomalla suoritin opiskelut loppuun enemmän tenttimällä ja etätehtävillä ja ihan hyvin onnistuin. Vaikka esikoinen lähti aikaisin liikkeelle, silti löytyi aina jokin rako lukea ja tehdä etätehtäviä ja lukea tenttiin.

Nyt onnistuu kans ihan hyvin, kun oikeastaan meillä ei lisätehtäviä tule vaan kaikki pyritään käymään tunneilla läpi. Opinnäytetyö tosin tulee viemään jonkun verran aikaa, mutta uskoisin selviäväni. Esikko meillä rajoittaa oikeastaan enemmän kuin pikku kakkonen. Mutta isi meillä on luvannu hoitaa poikia, jotta tää mamma saa opiskeltua. Ja jos meillä isi ei pysty töidensä takia hoitamaan poikia, mummo on luvannu auttaa aina jos on tarvetta ja pystyy auttamaan.Ei mulla missään vaiheessa ole käynyt niin että lapsi olisi toissijainen juttu. Pikemminkin musta on ollu jaksamisenkin kannalta hyvä juttu,että saa välillä heittää kotijutut narikkaan ja miettiä ihan muita asioita. Mä otankin tän opiskelun vähän niin kuin harrastuksena niin tästä ei tule pakkopullaa. Mulla kuitenkin on duuni mihin palata eli eihän tässä pakko opiskella ole, että näin meidän mamman selvitymistarina.

Noista korvikkeiden määristä, luin täältä http://www.tampere.fi/tiedostot/5b7fSSNaF/vauvan_ruoka0_6kk.pdf , että 3-5kk iässä korviketta "saa" mennä 700-1200ml/vrk. Meillä menee aika tasan litra ja varmaan tänään aloitellaan perunaporkkanavelliä, koska poika on päättänyt ruveta aamuyöllä heräilemään. Ja tää mamma ei tuohon menee suostua.

Ja nyt valmistautumaan esikon 4-v lääkärintarkastukseen. :wave:

 
Täällä oli niin helvetillinen yö että meinas mennä hermot

Siis tyttö heräs joka kerta ku jompikumpi käänsi kylkeä, imi tissiä nukahtamatta aina sen puoli tuntia (mul on tisut niin kipeät, että itkettää) ei huolinut pullosta maitoa ollenkaan, vinkui, valitti, hyöri ja pyöri ja öhisi, minä hain jo ITSELLENI patjan lattialle että sain edes hetken nukkua (tais jäädä n 20minsaan, siltä ainakin tuntui). valehtelematta 10 kertaa herättiin viime yönä. IHAN KAMALAA

Mikä ihme sillä nyt on? Voiko ne olla jo hampaat, vaikka ikenissä ei mitään tunnu? voiko puolikas teelusikallista pepo-sosetta aiheuttaa tuon? onko se kipee, kun ei sil oo kuumetta eikä se ole mitenkään erityisen tukossa?... Mie olen ihan naatti, tällasta on ollu nyt jo muutama yö, eilen en koko päivänä jaksanut edes ajatella tietokoneen avaamista.

Mie kyl soitan neuvolaan tänään ja sanon, et jos ei täti keksi mitään selitystä ja neuvoa niin saa tulla ens yöks ite hoitamaan tätä enne ko sanoo et se vaan kuuluu asiaan. ÄRH.

Oli vissiin muillakin ollu levottomia öitä?

Nyt täällä menee korviketta jo pari purkkia päivässä, eli alkaa olla imetys kohta takanapäin. voiko se tutteli olla sit syynä tohon nukkumattomuuteen? vai pitäskö se laittaa omaan huoneeseen kun heräs joka kerta ku käännettiin kylkeä? Mitä ihmettä???

Velv
 
Juu no kuukausi kumminki vaihtunu...
Jaahas, mitä me ollaan tehty...hmm, vkloppu oli ihana, mun sisko heidi kutsui minut pizzalle heille, ja mulle se sopi todella hyvin:p kun en ollu syöny viel sillo mitään.
Ja heidän tekemä pizza oli todella hyvääää..:p
Mieheni oli tallilla ruuvaamas autoja, joten voinut tulla mukaan pizzalle..

Sunnuntaina mentiin mun vanhempien luo syömään, oih mun mamma oli laittanu muusia ja ylkkä ihania jauheliha pihvejä...
Sieltä kotiin katsomaan formulaa..

Emma on edelleen nukkunu hyvin yöt 13-14h, 1-2 syöttöllä. Eli tämä on sitten varmasti syy ettei nuku pitkiä päikkäreitä.
Emma syö kiinteitä nyt päivällä klo13-13.30 ja illalla klo18-18.30, ja hyvin maistuu, niin tai paitsi hedelmä sose..oli varmaan aika kirpeetä, joten annetaan jälkkäriks sit päärynää ku se kyll meni, ja uustena yritetään mangoa.

Maanantaina kävin mun työkaverin luona, hänellä pian vuoden ikänen tyttö...oli kiwa käydä.

Tiistaina Emman fyssari, kaikki oli hyvin, enkä edes tiedä miksi saatiin uusi aika...noh jos se viel tarkistaa..

Eilen olin kaverin luona, hän pian poksahtaaaaa...iiih=)...jaariteltiin ja syötiin jädee...

Eipä ole viel tullu poli aikaa emmalle...sitä odotelles siis...
 

Yhteistyössä