Kesäkuun kullanmurut 2015 **Lokakuu**

*Pihla*, mulla kävi tänään silleen, ku mies paisto jauhelihaa nii mun mielestä se hais ihan märäntyneelle kalalle, mies vakuutteli että kyllä se ihan jauhelihalle haisee :D en tiiä mistä noi tulee, muutenki kaikki hajut tarttuu tosi herkästi nenään. Mua alkaa niin kyllästyttää tää paha olo, voiku loppuis jo ja sais alkaa nauttia tästä ajasta.. :/
 
Huomenta!
Täällä on paljon tapahtunut kun en ole vaan jaksanut kirjotella.
Mulla on myös ollut ihmeellistä alaselkä ja alamaha kipua. Mutta se selkäkipukin ollut sellaista aaltoilevaa siis tulee ja menee. Eilen alamaha kipu oli sellasta vihlovaa liekö sitten kohdukasvukipua?

Kissoista..meilläkin on kaksi sisäkissaa. iältään 1v ja 1v6kk. Ja minä niiden hiekat siivoan. aijemmin vauhkoin toksosta mutta luin että sitä kakkaa pitäs syödä että oisi tartunta vaara ja olikohan se niin että kun kissa tietyn aikaa esim. ollu sisäkissana niin ei se enään sitä pöpöä kanna. Mahtokohan tästä sepustuksesta saada selkoa. Mulla aina kumihanskat kädessä ja pesen niitäkin eri laatikon putsaus vaiheessa.

Mulla oli aijemmin ihan karmeen paha olo koko ajan eikä sihen auttanut mikään. Mutta yht äkkiä keskiviikkona olo helppasi ja soitinkin neuvolaan josta lohduteltiin että välillä on parempia päiviä (en muista kyllä edellisissä raskauksissa).. no mutta sitte tulikin kiire vessaan kun alkoi oksettaa. Nyt taas ollut vaihtelevaa pahaa oloa ja taas sai pönttöä halailla. Kait se tästä.

Mutta täytyy jatkaa paremmalla ajalla, nyt täytyy töihin alkaa valmistautua.

Ninatus ja pikkuiset rv 7+4
 
Moi!

Täällä vaivana aivan hirveä närästys! onko muilla? viime raskaudessakin oli, mutta ei varmasti näin aikaisin. Tää on tosi kamalaa... ihan mitä vaan syö niin rintaa polttaa ja röyhtäilyttää. ja vaikka ei söisikään niin välillä iskee silti. Tosi kiva ihmisten ilmoilla koko ajan röyhtäillä. Pitää juoda kohta vettä paljon jos se auttaisi.

Meilläkin on kissa ja mies putsaa laatikon vaikka melko vanha neiti ja sisäkissa onkin :)

Ruu, mullakin iso nälkä vaivaa heti aamusta ja on pakko nousta sängystä kun ei saa unta ennenkuin on syönyt. :)

Lissu ja Kakku 6+4
 
Lissu123 Mulla on ollu närästys joka on johtanut ihan lääkitykseen ja juu se pahenee joka raskaudessa, ainakin on mulla. Kolmannessa raskaudessa se alko just jo reippaasti ennen 12 vko siihen että tarvittiin lääkitys, onnks pystyin lopettaa lääkityksen hetkeksi aikaakeskiraskaudessa, nyt pärjään vielä Renniellä, josta pari vinkkiä apteekkarilta. Rennien maksimimäärä on 10/päivä. Pahimman närästyksen aikana ei kannata ottaa yksittäin vaan 5 kertaa/päivä 2 tablettia kerralla. Pidä muistissa milloin olet syömässä, ettet ota niitä ennen sitä vähingossa. Muista säästää pari tablettia illaksi juuri ennen kun menet nukkumaan.

Muuten en oo lääkitysten kannalla raskauden aikana mutta närästykseen kyllä! Ekassa raskaudessa nukuin istualtaan ja silloinkin koko ajan heräsin. Ajattelin että eihän raskaudet kuulukaan olla helppoja mutta kyllä olivat eri mieltä kun neuvolassa kerroin tästä ja annoivat lääkityksen ja kun aloin ottaa niitä itkin onnesta!
 
Huoh, mulla on alkanut nyt olemaan tosi huono olo, ei auta tunnin välein syömisetkään. En oo vielä oksentanut, mutta ei paljon puutu ????

Tiistaina kävin varhaisultrassa, jossa todettiin sikiön olevan n. Viikkoa pienempi kuin menkoista laskettuna. Seuraavaksi olisi neuvola tiistaina.

En oikein pysty olemaan koneella ja tää puhelimella kirjoittaminen on niin hankalaa ettei kerralla jaksa pitkiä pätkiä kirjoitella. Luen kyllä taustalla mielelläni tätä ketjua.

Hepuli
 
Hepuli_lle jaksamisia, samassa veneessä ollaan. Tuntuu, että käy pahemmaks päivä päivältä. Kävin tänään työterveydessä, kun en pysty tekemään töitä. Sain mahtavat 2 päivää sairaslomaa. Sanoi, että voin töissä pitää hyvin taukoja... mutta enemmänkin se on niin, että töissä voin tehdä kerrallaan 10 min jotain järkevää, lopun ajan yritän pitää pahaa oloa poissa, stressailen ja haaveilen lepäämisestä.

Kerroin tänään äidille, soitin ja kysyin että osaatko antaa hyviä neuvoja raskauspahoinvointiin. :) Oli toivottu uutinen ja äidiltä sain hyviä neuvoja, hän kun on itse kokenut todella rankan raskauspahoinvoinnin. Sanoi, että nyt pidän vaan huolta itsestä ja teen sitä, mikä tuntuu hyvältä, enkä turhaan yritä pärjäillä töissä huonontamassa oloa.
 
Mamira: Tosi inhottavaa toimintaa työterveydeltä. Jos paha olo jatkuu niin takas vaan ja vaadit pidempää lomaa. Ite oon saanu viikkoa kerralla ja mielellään jatkavat jos on tarvetta. Se on just se kun pitäis saada levätä tasasin väliajoin ja saada samaten tasasin väliajoin justiin sitä ruokaa mikä sattuu milloinki menemään alas. Työpaikalla noi tarpeet huomattavasti vaikeempi tyydyttää ja mulla ainaki paha olo vaan ylty siellä. Voimia!

Ja Hepuli kans, samassa veneessä ollaan, täytyy vaan jaksaa päivä kerrallaan.
 
Kiitoksia kaikille tsempeistä <3

Olin perjantaina varhaisultrassa. Ajettiin pk-seudulta Lahteen Perhe-Arteen. Ultra maksoi 62e (sis. toimistomaksun), ja sen teki kätilö. Alkio vastasi viikkoja yhden päivän heitolla. Syke löytyi. Kaikki hyvin. Kätilö myös sanoi, että kohdussa on joku juttu, joka voi aiheuttaa verenvuotoa. Onko kenelläkään tietoa, mikä se joku voisi olla? Hematooma? Kätilö ei sitä nimennyt.

Mutta kaikkineen voin suositella Perhe-Artea!

Kävin äsken ostamassa pahoinvointirannekkeet. Olen maannut koko viikonlopun sängyssä, koska on niin huono olo koko ajan. En oksenna, mutta koko ajan sellainen olo, että pitäskö mennä vessaan oksentamaan vaiko ei. Syöminen helpottaa. Samoin makuuasento. Toivottavasti rannekkeet toimivat.

Millimamma, toivottavasti saatte välit miehen kanssa kuntoon. Yksinhuoltajuus on raskasta. Meillä on esikoisen takia käyntejä lastenpsykiatriassa (tyttärellä on vaikea unihäiriö ja tunne-elämässä ongelmia). Siellä aion keskustella tästä ongelmasta.

Närästyksestä, itsellä on krooninen närästys. Joudun syömään närästyslääkettä jatkuvasti (korkeintaan pari päivää selviän ilman). Soitin heti raskauden aikana lääkäriin ja pyysin reseptin omepratsoliin. Olen aiemmin syönyt esomepratsolia, mutta sitä ei suositella raskaana oleville, koska ei ole tutkittu riittävästi. Raskaus on aina pahentanut närästystä, ja nukkuessakin valuu mahanesteet kurkkuun (yök). Omepratsoli on todettu turvalliseksi lääkkeeksi. Itsellä ei nuo Renniet ja Gavisconit toimi yhtään (apu kestää max 15min), joten onneksi on tuo reseptilääke. Suosittelen kaikille sitä.

Mua ei ole oksettanut 15 minuuttiin, jee! :D


-Valkoinen 7+4
 
Mirkku91, kiva etten ole ainut :D mulla tekee myös tosi pahaa, jos mies jättää metwurstipaketin avattuna jääkaappiin. Melkein pitäisi laittaa rasiaan... Ja lihapullien kanssa ihan sama juttu! Se haju vaan on jotenkin ihan hirveä. Mukavaa olla näin ruokavammainen :D

Närästyksestä en ole koskaan kärsinyt juurikaan. Sellaista ihan pientä polttelua on joskus raskauden aikana ollut. Lähinnä nukkumaan käydessä, mutta mulla ne renniet on aina auttaneet tosi hyvin :) kun illalla on ottanut, niin ei ole yöllä tarvinnut käydä toista ottamassa. Nyt ei ole vielä närästystä ollut.

Tuo kellojen siirtäminen on ihan syvältä... Viime yö oli jotenkin levoton. Sekä tytöllä, että mulla. Valvottiin varmaan liian myöhään. Aamulla heräsin ennen tyttöä ja olo oli ihan kamalan krapulainen. Join mehua jo ennenkuin nousin sängystä ylös. Pitkin päivää on tehnyt pahaa. Näin paha olo ei olekkaan vähään aikaan ollut. Laitan ihan täysin tuon valvomisen ja kellojen siirtämisen piikkiin. Koko päivä on tuntunut ihan järjettömän pitkältä. Nyt kun saisi taaperon unille, niin pääsisi itsekin nukkumaan.

Muuten menee sangen mukavasti :) ultra toki jännittää sitä enemmän, mitä lähemmäs se tulee. Vielä muutama piinapäivä edessä. Mies on jo pyytänyt vapaaksi. Vaikka kaikki olisikin hyvin, saatan silti olla todella herkillä sen päivän, kun on jännittänyt niin paljon ja kun tämä vauva olisi niiiiin toivottu. Näille tulisi just hyvä ikäerokin. Ihan hyvä, ettei tarvi olla koko päivää yksin taaperon kanssa. Kävi miten kävi.

Vatsa tuntuu kyllä jotenkin painavalta ja raskaalta. Siis juurikin tuo alavatsa. Etenkin iltaa kohden alkaa painaa. Muistelisin tälläistä olleen myös tytön odotuksessa, mutta keskenmenneessä voin tässä vaiheessa kaikin puolin ihan liian hyvin. Nyt oireet on jotenkin tutummat :)
 
Oijoi, tunnen kyllä suurta sympatiaa teitä oksentelevia kohtaan. Pahvoinvointi alkoi perjantaina tosissaan. Mulla on tähän asti ollut vaan paha olo ja yökkäysrefleksi mutta tänään oksensin ensimmäisen julkioksennukseni kadulle kaiken kansan keskelle. Bussimatkalla tuli niin paha olo että oli pakko jäädä pois ja laatata samantien siihen. Todella hehkeetä yrjötä kontallaan keskellä katua... Olen myös saanut tänään kahdesti paheksuvia katseita kun oksennusrefleksi aiheuttaa yskimistä ja välillä ei ehdi edes kättä laittaa suun eteen. Kaupassa vanhempi mies tuli paheksumaan että mitäs täällä noin yskit, laita käsi suun eteen! Teki mieli sanoa että tämä tarttuu vain seksiteitse ja miehille ei silloinkaan.. :D En kakomiseltani pystynyt.

Voi kun voisin vaan pysyä kotona. Huomenna on pakko mennä hierojalle kun yläselkä napsahti niin pahasti jumiin. Loppupäivän voi toivottavasti vaan maata ja voida pahoin.

AUkko ja 7+4
 
Viimeksi muokattu:
Hei, täällä lueskelen taustalla. Vielä kone rikki, niin hankalaa tää palstailu nyt.

Raskauspahoinvointi pahenee joka päivä enemmän ja enemmän...aamut ja illat pahimpia!Ihan kauheeta, päivällä voi olla ihan joku hetki 3minsaakin, kun en koe raskaana olevankaan :D jeiii! Se on mahtava tunne, kun ei oireile näin pahasti.

Närästys, se on alkanut vaivata. Minulla on palleatyrä (todettiin tähystyksellä muutama vuosi sitten), joten olen joskus joutunut syömään närästyslääkkeitä..pelkään että tämä menee niin pahaksi, etten pysty nielemään kunnolla, kun sattuu ja tuntu että tukehtuisin :/ se pelottava tunne. Täytyykin niitä rennieitä hankkia jos ne auttais..niistä ku en oo oikein koskaan mitään apua saanut, ja kiitos vinkistä :)

Tänään mulla ollu tosi raskas päivä henkisesti. Oon vieläkin tosi sekasin tän asian kanssa...olen nyt sitten tuleva yksinhuoltaja. Mies oli tehnyt nyt päätöksen, ettei halua olla missään tekemisissä sittenkään. Haluaa edetä urallaan mielummin.. Meillä siis tämä pikku yllärinä tuli pari viikkoa sitten ja..asiat on nyt sitten mennyt tähän. Joten kyyneleet silmissä, hammasta purren eteenpäin. Hoieman siis hiljaiseloa voi jatkua minun suunnaltani..tämän hyväksyminen vaan on todella vaikeaa :(

Mutta elämä jatkuu, ja toivon teille jotka kamppailette parisuhdeongelmien kanssa,paljon voimia ja toivottavasti saatte selvitettyä asianne <3

rv6-3
 
Mä olen vieläkin suhteellisen "oireeton", ei juuri kuvota. Nännit tietysti julmetun kipeät, väsyttää ihan mahdottomasti ja syödä pitää usein ja hyvin kun iso nälkä hyökkää salamana paikalle. Vähän pelottaa tuo pahoinvoinnin puute, voiko kaikki olla hyvin kun mulla on näin "hyvä" olo..

Torstaina pääsen neuvolaan ja täti lupasi ultrata. Jos siellä on yhtään epäselvyyttä tai "huono näkymä", vaadin päästä saman tien äitiyspolille ultrattavaksi. Mä en enää tyydy huonoon hoitoon.

Lemmikeistä.. Meillä on neljä isoa koiraa, kaksi niistä on vielä pentuja ja aika riehakkaita. Onneksi ovat juhannuksena jo yli vuosikkaita. Liikuttua siis tulee aika paljon koirien takia, mutta kyllä muutenkin. Olen jo ehtinyt miettiä millaiset vaunut toimisi kun tarkoitus olisi lenkkeillä vauvan ja koirien kanssa. Vinkkejä?

Lauantaina bongasin yhden tipan beigeä vuotoa, kyllä meninkin paniikkiin! :( Sillä se KU alkoi viimeksi. Nyt onneksi ei ole tullut lisää mitään vuotoa, huh! Säikäytti aika tehokkaasti..

Kuusama ja Pikku rv 6+3
 
Mahtuisiko vielä mukaan? Olen alusta saakka lukenut sivusta, nyt vasta uskaltaudun itse kirjoittaa..
henskula / 31v. / 2.lapsi / HYS / laskettu aika olisi ilmeisesti 15.6.
Anteeksi, en saa puhelimella noita punaisella!

Esikoistytär on nyt 1v 5kk, meillä kesti 4 vuotta ennen kun onnistuttiin ekassa raskaudessa, tosin kohdunulkonen oli siinä parin vuoden yrityksen kohdalla. Rankkaa odotusta oli kyllä :-(
Mutta nyt täydellinen taapero tuossa touhuilee!
Nyt päästään taas varhaisultraan neuvolassa joka on itseasiassa tämän viikon torstaina, pelottaa jos on taas väärässä paikassa..
Viikkoja on nyt 6+6.

Minulla ei kummosia oireita ole ollut, sama kuin esikoisesta, väsymystä ja mielialan vaihteluja. Nyt masu on kyllä turvonnut mielettömästi, vaikeaa kohta peitellä millään.
Sympatiat niille joilla huono olo vaivaa kovasti!!

Tietääkö kukaan voiko noin pienellä lapsukaisella olla laktoosi-intoleranssia? Olen miettinyt mikä voisi mahaa vaivata öisin ja tuntuu että auttoi kun vaihdettiin maito laktoosittomaan. Hänellä tosin aina ollut ongelmia nukkumisessa, hirvittää miten sujuu jos ei nuku kunnolla vielä silloinkaan kun toinen lapsi tulee.

Henskula + muru 6+6
 
Viimeksi muokattu:
"laapotti"
Minä putoan kärryiltä ihan samointein, hirmuisesti tekstiä päivässä-parissa!
Rv 5+5, eikä mitään oloja, ainoa että tissit räjähtää ihan kohta :D
Väsymys välillä ylitsepääsemätön, mutta sekin vain joskus, mutta ei pidä nuolaista ennenkuin tipahtaa, saa nähdä miten tämä tilanne tässä muuttuu!
Tsemppiä teille jotka kärsitte pahasta olosta! :)

Ainiin, ja tuonne listaan, LA 24.6
Laapotti/19v/1. lapsi/K-SKS
 
Varhaisultra oli perjantaina ja siellähän oli ihan päiviä vastaava pikkuinen ja sydän löi :heart: Ensi viikolla on eka neuvola ja sielläkin kuulemma ultrataan, viikkoja ois silloin n. 8.

Pahoinvointia ei ole edelleenkään paitsi jos nälkä pääsee yllättämään. Mutta nämä rinnat, ai kauheeta! Milloin tämä kipu loppuu? Kävellessä sattuu joka askeleella ja nukkua ei voi kuin selällään, urheiluliiveillä olo on hieman helpompi, kaarituellisia ei ole voinut käyttää enää pariin viikkoon. Rintojen kasvua myös mietin. Minulla kun rintoja ei ole juurikaan ollut ja nyt kasvaa päivä päivältä. Apua jos tällainen kasvuvauhti jatkuu imetykseen asti :D Nyt jo ero on niin selkeä, että varmasti kaikki huomaa muutoksen ja arvailuvaihtoehtoja ei varmaan ole muita kuin raskaus tai silikonit ja kukaan minut tunteva ei kyllä silikoneja mieti varmasti hetkeäkään :D

Närästys on mua vaivannut lapsesta asti ja esomepratsoli ollut enemmän tai vähemmän säännöllisessä käytössä yli 10 vuotta. Nyt kuitenkin ollut hyvä jakso enkä ole mitään tarvinnut. Toivottavasti tämä jatkuu, sillä vapaankaupan valmisteet eikä pelkkä omepratsoli ole yleensä juurikaan helpottanut oloa.

Tervetuloa uusille ja oikein paljon tsemppiä parisuhdeongelmien kanssa painiville!

Hep87 rv 6+5
 
Kuusama: Mä mietin ihan samaa, koska jotenki ekana raskausoireista vaan tulee mieleen se pahoinvointi. Ja vaikka tiedä ettei sitä tuu kaikille ni silti sen puuttuminen saa olon jotenki epävarmaks. (Vaikka taitaa se olo olla epävarma vähän kaikilla tässä vaiheessa :D) Tavallaan oon kyllä onnellinen ettei sitä ole, varsinki nyt ku lukee noita siitä kärsivien tekstejä :/

Emmi85: Tsemppiä! Tosi kurja juttu :/

Mulla oireina on edelleen vaan väsymys ja turvotus, satunnaista vihlontaa ja päivällä jatkuva nälkä.

Musta on kyllä outoa, että noi ultrausmeiningit vaihtelee noin paljon. Hieman harmissani täälä kirjottelen, kun eka ultra on se nt ultra ja jossain ultrataan jo ekassa neuvolassa :(

aida1& pikkukaveri 9+2
 
Mahtuisko tänne varovaisesti mukaan :) Elikkäs.
NeitiMi/25/1.lapsi/K-SKS
Oon tällä vielä pää ihan pyörällä, kun tänään plussasin tosiaa ja neuvolatätin mukaan olisi rv5+2 menossa ja LA 27.6 mut jotenki vielä epäilen, siirryn sit heinäkuisiin, jos siltä näyttää :D Tänne kirjottelu helpottaa niin paljon, kun ei viihti kertoa vielä kenellekkään, paitti tietysti miehelle, joka oli onnessaan kun kerroin ilouutiset :) <3

Mun oireet on ollu välillä aika kovatki alavatsakivut ja ajoittaiset alaselän vihlonnat. Rintoja ja varsinki nännejä arastaa välillä. Mut ei oo vielä ollut pahoinvointia, onneks :) Ei kuullosta niin mukavalta noi kuvotukset ;)
Ehkä pahin tässä on tupakanpoltto. Askissa on 6 tupakkaa, poltan ne ja toivon että sen jälkeen se on historiaa. Paniikki/onnellisuus tupakin poltin heti plussattua ja sen jälkeen käyny kerran ja joka savuilla oksettaa oma itteni ja miks teen sen mitä teen. No ei muutaku salmiakin ja porkkanan ostoon! Luotan itteeni kuitenki sen verran, että pystyn lopettaan kyse kun ei oo enää minusta!!!! :)
 
Tervetuloa uudet! :)

Emmi85, voimia hankalaan tilanteeseen :hug:

Kuusama, ihan varmasti pelästytti! Mutta eiköhän kaikki tällä kertaa ole ihan hyvin :)

Aida1, sama juttu täällä! Ensimmäinen ultra on nt-ultra ja se on ihan hirveän pitkä aika odottaa... Mun mielestä joka paikassa pitäisi olla kunnallinen ultra jo heti alussa ihan jo sen takia, että kohdunulkoiset havaittaisiin mahdollisimman varhaisessa vaiheessa. Ja tietysti tuulimunat ja mitä näitä valmiiksi tuomittuja raskauksia onkaan. Mutta erityisesti ne kohdunulkoiset, ne kun voi olla vaarallisia. Mulla nyt tosiaan tällä viikolla se nt-ultra. Jännittää ihan hirveän paljon jo nyt. En sitä päivää halua kyllä tännekään kertoa, että saan sitten rauhassa sulatella, mitä ikinä sieltä tuleekaan vastaan.

Täällä ei tänään ollenkaan niin etova olo kuin eilen. Mä en pidä sitä pahoinvoinnin puuttumista huolestuttavana. Varsinkaan, jos sitä ei ole missään vaiheessa ollut. Mulla ei tytöstä ollut pahoinvointia ollenkaan, edes ihan pientä etovaa oloa ei ollut kuin oikein nälkäisenä. Ja tosiaan terve tyttö sieltä tuli :) omana mittarina pidän enemmänkin näitä kipuja ja särkyjä... Tytöstä niitä oli ihan alusta saakka ja mitä pidemmälle mentiin, sitä kipeämpi olin. Keskenmenneessä kipuja oli ihan alussa, kunnes ne yllättäen katosi. Nyt niitä kipuja on taas ollut ihan alusta saakka ja toivon, että se on sen merkki, että kaikki on hyvin ja kohtu kasvaa ja tekee itselleen tilaa. Ja liitokset löystyy :D no, tällä viikolla se selviää. Mitenkähän selviän oksentamatta ja pyörtymättä...
 
Tervetuloa uusille :wave:

Ensmmäinen ultra takana, siellä se kellui ruskuaispussinsa kanssa kohdussa, eli ihan oikeassa paikassa. Mutta oli pieni. Jopa 6+6 meinasivat mittojen mukaan.
Mullahan menkoista laskettuna on nyt 8+4. Huomenna verikokeeseen ja ens maanantaina uudelleen. Ja vielä 2 viikon päästä uusi neuvolaultra.
Kyllähän päässä pyörii kaikenlaista keskeytyneestä kasvusta vaikka mihin!
Voi helkutti.

No en murehdi asiaa sen enempää, sen päätöksen tein. En pysty vaikuttamaan kuitenkaan tuleeko keskenmeno vai ei. Katsotaan sitten mitä verikokeet sanovat hormoonitasoista ja murehditaan vasta sitten jos niikseen on.
Jotain ne sanoivat ultralaitteen viimeaikaisesta reistailemisesta yms.
Ja mietin myös sitä, että kun minä aikoinaan synnyin 2,7 kiloisena vaikka olin täysi ikäinen. Niin voisiko äidiltäni tullut joku geeni, että lapsi vaan kasvaa huonommin kohdussa?

Tsemppiä kaikille oman navanseudun juttujen kanssa. Uskon, että kaikilla pyörii mielessä kaikenlaista, niinkuin täälläkin.: /
 
Tsemppiä Ruu79...Mä sanoisin että voi...mehen suvussa on äidiltä tyttärille periytynyt se että lapset syntyvät todella isoina taas. Toivottavasti kaikki on hyvin...Näkyikö siinä sydän?

NeitiMi En haluu säikäyttää, mutta yhdessä alkuraskaudessa mulla maistui porkkana ja sanoin siitä neuvolassa..varoittivat sen liiallisesta käytöstä koska se sisältää A-vitamiinia jota ei raskausvitamiinilisätkään sisällä. Normeja vitamiinejä kun ei suositella just tuon a-vitamiinin takia. Myöskään salmiakkia ei paljon suositella...voit käydä lukemassa siitä keskusteluita, se nostaa verenpainetta ym...kantsii keksiä muuta apuun ettei polta..oon katellu niitä kauhistuttavia videoita sikiöistä kun äiti tupakoi...se voi auttaa lopettaa! Ja siis oon polttanu ennen niin tiiän että se lopettaminen voi olla hankala! Nin en saarnaa, koitan auttaa..! ;)
 
Tultiin juuri varhaisultrasta! Mentiin kun vatsakivut alkoi pelottaa mua. Hyviä uutisia:kaikki juuri niinkuin pitää! Yksi alkio hyvässä kohtaa kohdussa, vastasi 6+2 (menkkojen mukaan 6+3), pituutta 0,47cm ja mikä ihaninta; nähtiin SYDÄMEN SYKKIVÄN :heart: Niin uskomaton tunne! Nyt tää tuntuu todelliselta, ihan erilaiselta kuin kaksi viivaa tikussa. Lääkäri vieläpä antoi peruskäynnin maksulla meille tämän, joten säästimme monta kymppiä.. Oli muutenkin ihana, osaava ja rento mieslääkäri.

Olen onnellinen ja nyt taas varmempi olo jatkon suhteen, vaikkei tietenkään vieläkään täysin varma!
 
Onnea NeitiMi! Esikoista odottaessa sulle tulee vielä paljon uusia juttuja eteen, kuten millimamma jo noista ruuista puhui :) Kannattaa avoimesti neuvolatädille kertoa tupakoinnin lopettamisesta ja että millä voisit sitä tarvetta korvata :) salailla ei kannata. Ja noilla viikoilla alkio ei ole vielä muistaakseni sun verenkierrossa, joten hetki on aikaa tupakan tumppaamiseen, mutta ehkä kannattaa pahimmat vieroitusoireet kärsiä ennen pahoinvointia :D

Ruu79, jospa sun pieni on vaan pieni :) Iloitaan siitä, että alku oli ainakin oikeassa paikassa. Jospa asia selkeentyy lähiviikkoina.

Ja onnea hennaliinalle sykkeestä! Kyllä se on vaan konkretisoiva hetki :)
 
  • Tykkää
Reactions: hennaliina
Onnea uuteen hyvistä ultrakuulumisista! :)

Ruu79, eihän tuossa ole edes kahden viikon heittoa. Mä olen aiemminkin kertonut, että mulla oli tytöstä 14 vai 15 päivän heitto. Siis viikkoja oli se pari vähemmän kuin menkoista laskettuna. Terve, mutta pieni tyttö sieltä tuli viikoilla 37+5 :) keskenmenneessä olikin jo kolmen viikon heitto... Älä siis vielä huolestu. Raskaus on varmaan saanut alkunsa oletettua myöhemmin :)

Porkkana-asiaa piti vielä kommentoida, kun mun ystävälle oli sanottu, että porkkanaa saa syödä ihan niin paljon kuin jaksaa. Hällä oli raskausdiabetes ja jollain piti korvata herkut. Että oli kyllä mullekin uutta tietoa, ettei porkkanaa saisikaan syödä niin paljoa :D
 
Pakko nyt osallistua tuohon porkkana-keskusteluun.
Kyllä sitä porkkanaa saa odotusaikana syödä ihan vapaasti.
Porkkanassa ei ole A-vitamiinia, vaan beetakaroteenia joka on A-vitamiinin esiaste. Siitä elimistö osaa muodostaa A-vitamiinia tarpeensa mukaan. Silloin kun saat beetakaroteenia luonnollisista kasvikunnan tuotteista, niin ei voi kehittyä A-vitamiinin yliannostusta. A-vitamiini on erittäin tärkeä sikiön kehitykselle ja A-vitamiinin tarve lisääntyy raskausaikana, mutta synteettisessä muodossa (apteekin vitamiinit) sitä ei kannata nauttia ja joitain maksavalmisteita saa syödä pieniä määriä.

Tässä parit linkit:
Raskaus- ja imetysaika, sikiön tarpeet - Sana-sol : Sana-sol

Karoteeni :: Terveyskirjasto

Nyt ei tartte kenenkään repiä hiuksia päästä porkkanan syönnin takia. :D

Onnea kaikille hyvistä ultrakuulumisista :heart: ja voimia pahoinvoinnin kanssa kamppaileville.

Itellä ei oo mielestäni enään niin paha olo, mutta kuitenkin tänään oon yökkäillyt ensimmäistä kertaa :O :x ensimmäisen kerran aamulla maitorahkaa syödessä ja toisen kerran hampaita pestessä. Eiköhän tämä tästä. :) Neljä yötä enään neuvolaan ja ultraan!! :heart: Oon kyllä super kiitollinen siitä, että Seinäjoen alueella ultrataan jo ekassa neuvolassa, niin se pitäisi olla joka paikassa, näkee onko kyytiläinen oikeassa paikassa. :heart:

jjennna ja pikkumurunen 8+0 (poks)
 
Viimeksi muokattu:
Hih, kiitos kaikille vastauksista, ja anteeksi porkkanan maininnasta ja siitä syntyneestä keskustelusta ;) Mut joo siis en mä tiiä millä alan oikeesti korvata tuota tervapätkää! Yök. No onneksi seki jo etoo. Oikeesti. Pelottaa että alan syömään senki eestä.. No sen näkee sitten. Toi oliski mahtavaa, jos ultrattais ekalla neuvolakäynnillä joka paikassa! Meillä eka neuvola 24.11 ja sit saaki varmaa siitä vielä pari viikkoa oottaa ennen ekaa ultraa. Toivotaan, että on tarrasukkia paljon matkassa, perhessä kun on ollut kaikilla keskenmenot niin jänskää miten tässä käy. Ei voi kun ootella :) Mulla ollu tänää semmonen olo et haluais kertoa jollekki ja päätettiinki miehen kans et v-loppuna kerron porukoille ja siskoille niin on ainaki tukijoukot koko matkan kävi miten kävi :) <3
 

Yhteistyössä