Kesäkuun kullanmurut 2015 **Tammikuu**

Lauwra, mulla oli viimeksi alimmillaan 113 ja nyt oli jo viime neuvolakäynnillä enää 112. Eiköhän tässäkin saa popsia rautaa loppuun saakka :D

Lissu, no on tuolle miehelle nyt sanottukin! Eilen se sitten panostikin tässä kotona enemmän, mutta saa nähdä miten pitkään taas muistaa :D tänään vielä sanoinkin sille, että kiusallani en laiskottele, vaan silloin kun jämähdän sinne sohvalle, niin siihen on joku fyysinen syy, vaikken sitä joka kerta sanokkaan suoraan. Jospa se nyt muistaisi :D

Ikäeroa meillä tulee n. 2v5kk. Se on just passeli :) mä pelkäsin, että pelkään, miten sille toiselle lapselle voi riittää rakkautta yhtä paljon kuin tälle ensimmäiselle :D mutta en kyllä pelkää enää yhtään. Normaaleja tunteitahan ne on, mutta mä itse en osaa pelätä, etteikö sitä rakkautta riittäisi :) eniten huolettaa se sairaala-aika, kun tyttö on niin mun perään. Ja toki se, että pikkusisarus vie mun aikaa. Toisaalta vauva nukkuu paljon, jolloin ehtii huomioimaan sitä isompaa lasta ja vauvaa voi myös hoitaa yhdessä tytön kanssa. Tyttö voi hakea vaipan ja voidaan paijata vauvaa yhdessä jne. Saa osallistua siihen vauvanhoitamiseen sen minkä osaa ja haluaa opastettuna ja yhdessä tehdä :) ehkä mulla on ruusuiset kuvitelmat, kun en osaa pelätä, etteikö rakkautta riittäisi tai että mulla ei olisi tytölle enää aikaa. En osaa murehtia edes sitä, että entäs jos tällä vauvalla on koliikki :D luotan vaan siihen, että kaikki sujuu omalla painollaan. Silloin, kun odotin tyttöä, en osannut murehtia sitä, ettei meidän eläimet sopeutuisi vauvaan. Ja hyvin ne sopeutuivatkin. Silloin tosin pelkäsin koliikkia. Eiköhän kaikki tunteet ja pelot ole ihan normaaleja :) mä en vaan sen keskenmenon jälkeen ole oikein muusta osannut murehtia kuin siitä, että kaikki menisi nyt hyvin ja saataisiin tämä lapsi elävänä maailmaan.

Olen sitten koukuttanut itseni kokikseen. Voi huoh! Se on mun ainut kofeiinin lähde, enkä olisi uskonut, että jos jättää sen yhden tölkin juomatta, niin tulee päänsärky. Ehkä se yksi tölkki päivässä ei ole katastrofi? :D vauvan synnyttyä voikin sitten taas koukuttua energiajuomiin.

Pihla 20+5
 
"Catnip82"
POKS eli 17+0!
Huh mikä viikko! Ja siis nythän on vasta perjantai-iltapäivä... Aloitin keskiviikkona työt ja neiti hoidon, sanomattakin selvää, että pienet itkut tuli itkettyä kun lapsi jäi huutamaan hoitotädin syliin. Kuulema päivä oli kuitenkin mennyt ihan hyvin, toki neiti oli itkenyt kun isänsä oli hänet sieltä hakenut. Eilen perhepäivähoitajalla olikin vapaapäivä (ilmoitti siitä maanantaina) ja en tahtonut vielä viedä lasta varahoitoon. Olisi ollut uusi paikka ja uudet ihmiset jo toisena päivänä putkeen. Rakas äitini sitten tuli 300km päästä tyttöä hoitamaan ettei minun tarvinnut olla töistä poissa. Tänä aamuna sitten pph ilmoitti olevansa sairaana..joten pidän etätyöpäivää, mutta eihän neidin hereilläoloaikaan mitään saa tehtyä. Siihen kaiken lisäksi tämä jäätävä flunssa, joka nyt jo hieman osoittaa laantumisen merkkejä, niin olo on niin puhki kettuuntunut. Eikä töiden aloittaminenkaan suurta lystiä ole ollut, kun kerroin uudesta älomasta niin yhtään onnittelua ei ole kuulunut. Vuoden paskin työntekijä palkinto taisi napsahtaa tähän osoitteeseen jo nyt.. sitten suurella todennäköisyydellä maanantaina joudun viemään lapsen varahoitopaikkaan, jotenkin tuntuu ettei pph parane viikonlopun aikana. Jotenkin jäänyt itselle huono maku tuosta hoitajasta ja se ketuttaa itseäksin. Mutta meillä on hoitotarve vain huhtikuun puoliväliin niin eiköhän me sinne saakka kituuteta keinolla taikka toisella..

Mutta se tuosta avautumisesta!

Ikäerosta, meillä tulee olemaan sellaiset 1v7kk. Ihan passeli omasta mielestä, en osaa lapsia kalenteri kädessä tehdä niin tuo nyt tulee ikäeroksi. Toki se pelottaa miten kaikki tulee menemään ja kun nyt ensimmäistä on niin paljon pidetty sylissä ja suukoteltu, niin saako toinenkin niin paljon huomiota. Mutta eiköhän se ala sujumaan omalla painollaan kaaosmaisen hallitusti :)

Äitiysvaatteista: itsellä on muutamat housut, töissä on omat vaatteet niin tahtoo vaihtelua kuitenkin. Sitten paitojakin on muutamia, pidän niistä kun ne ei nouse mahan päälle kuten tavan paidoilla on tapana tehdä kun kessi kasvaa. Alusvaatteita en ole hankkinut, ainakin viimeeksi meni ihan normi alusvaatteet loppuun asti. Kun ei tuo rintavarustus kasva ollenkaan niin menee siinäkin samat vanhat. Äitiystakin ostin nyt, taisin vain ostaa hieman reilun kokoisen. Mutta se on sellainen kevyesti topattu, niin sinne alle pitäisi mahtua esim. fleece kylmillä keleillä. Ja sitten muuten menee varmaan tuonne maaliskuun loppuun ihan kevyesti. Eihän sitä tiedä miten kylmä kevät tulee. sitten voi kulkea villatakissa ja kerrospukeutumalla :)

Mutta tänään siis 17+0, nyt liikkeitä kyllä tuntuu. Eilen useampaan otteeseenkin. Töissä istuessa on aikaa kuulostella ja tunnustella. Ensi tiistaina sitten neuvola. Meillä on siihen neuvolaan tuo voimavarakysely lappuset odottamassa täyttämistä. Tuohan kulkee siillä laajennettu terveyskysely -nimellä tuo neuvolakäynti. Meillä ei sitä ollut esikoisen odotusaikaan, mutta oli sitten esikoisen ekoina neuvolakertoina. Vaihtelee miten sitä pidetään. Meillä mies on ollut mukana neuvolassa silloin kun pääsee hyvin. Aina on ekat kerrat ollut sekä ultrat. Esikoisen kohdalla taisi olla ehkä joka kolmas kerta mukana. Neuvolatäti otti todella hyvin miehen niillä kerroilla huomioon eli kyseli häneltä miten kaikki on mennyt ja mitä ajatuksia on. Samoin kertoi perusasioita mm. sikiön kehityksestä, synnytyksestä, synnytyksen jälkeisestä masennuksesta, ravinnosta ym. Eli tällaisia asioita mitkä on hyvä myös miehen tietää. Sitten ne kerrat kun mies ei ollut mukana, niin keskusteltiin tarkemmin esimerkiksi imetyksestä ja nänneistä ja sen sellaisesta naiseen liittyvistä asioista :) Nytkin mies kulkee varmasti mukana niihin mihin pääsee. Loppuvaiheessa raskautta onkin isyysvapailla niin pääsee hyvin mukaan, koko perheen voimin päästään neuvolaan!

Kohta neiti varmaan herää päiväunilta, joten jos laittelis työjutut pois, valmistelisi välipalan niin sitten pääsisi ulos puuhailemaan ennen päivällistä ja pikkukakkosen ihmettelyä! Hyvää viikonloppua!

Catnip82 + kyytiläinen 17+0
 
Mä aloitin tällä viikolla taas työt piiiiitkän loman jälkeen. Onneksi on heti tällainen vajaa viikko, saa vähän kevyemmän startin. Kyllä olen ollut väsyksissä töiden jälkeen, aivan mahdoton ero energiatasossa lomailuun verrattuna. Tämän uuden aktiivisuusrannekkeen myötä tajusin myös sen että henkisen kuormittavuuden lisäksi mun työ on myös fyysisesti aika aktiivista. Nytkin askeleita on kasassa jo melkein 10 000 ja vielä pitäisi lenkille lähteä =)

Tuntuu muuten vihdoin siltä että painonhallinta on taas omissa käsissäni. Alkuraskaudessa nälkä, väsymys ja kuvotus saneli tahdin, ei tullut juuri lenkkeiltyä ja herkkujakin meni reiluhkosti. Herkkulakko ei ole nyt tuottanut mitään ongelmia ja pystyn jo vähän kontrolloimaan syömisiäni. Aktiivisuuskin on lisääntynyt. Olisko tämä nyt sitten sitä energistä keskiraskautta :D En halua kerätä "turhaa läskiä", joten vähän pitää katsoa mitä suuhun laittaa.

Mies on käynyt kanssani yhdessä neuvolassa, lisäksi tietysti nt-ultrassa. Rakenneultraan tulee kyllä mukaan, muuten saa puolestani olla. En näe oikein mitään järkeä siinä että mies ottaa töistä palkatonta jotta pääsee näkemään kun minulta mitataan verenpaine.

Äitiyshousuista käytössä on yhdet farkut ja yhdet legginsit. Kotona menen löysissä verkkareissa. Olen onneksi säästänyt laihdutusprojektin ajalta kokoa suurempia trikoopaitoja. Niillä pitäisi päästä hetken aikaa.

Liikkeitä tuntuu päivittäin, välillä on hiljaisempaa ja sitten taas kuplii =)

Kuusama ja vauva-T rv 17+0
 
"lauwra"
Pihla, mulla menee kans nyt cokista kun on joutunut jättämään energiajuomat. Toki olen saattanut tölkin batteryä juoda joskus, siinä on sama kofeiinimäärä kuin 2 kupissa kahvia, joten en nyt niistäkään murehtisi jos ei joka päivä litki.

Meillä lapsille tulee ikäeroa 2v3kk ja se on aika mukava :) Ajatuksena oli, että jos alle 3 vuoden ikäerolla päästään, että saan samat äitiyspäivärahat kuin esikoisesta, niin hyvä.

Tänään on taas saanut oksentaa niin, että sisuskaluissa asti tuntui. Huah, johan tässä olikin jo muutama parempi päivä.

lauwra poksuttelee tänään la:n mukaan ja huomenna ultran mukaan 20+0!! kääk :D puoliväli!
 
"lauwra"
Pihla, mulla menee kans nyt cokista kun on joutunut jättämään energiajuomat. Toki olen saattanut tölkin batteryä juoda joskus, siinä on sama kofeiinimäärä kuin 2 kupissa kahvia, joten en nyt niistäkään murehtisi jos ei joka päivä litki.

Meillä lapsille tulee ikäeroa 2v3kk ja se on aika mukava :) Ajatuksena oli, että jos alle 3 vuoden ikäerolla päästään, että saan samat äitiyspäivärahat kuin esikoisesta, niin hyvä.

Tänään on taas saanut oksentaa niin, että sisuskaluissa asti tuntui. Huah, johan tässä olikin jo muutama parempi päivä.

lauwra poksuttelee tänään la:n mukaan ja huomenna ultran mukaan 20+0!! kääk :D puoliväli!
 
Äitiysvaatteista: En ole ostanut vielä mitään, mutta nyt on viikon verran omat vaatteet tuntuneet niin epämukavilta, että pakko se on lähteä metsästämään.
Alusvaatteet menee vielä vanhat, tässä raskaudessa ei ole ollut mitääb rinta tuntemuksia, kun aikaisemmista ollut todella kipeät ja turvonneet. Todella outoa!

Liikkeet on alkaneet tuntua jokapäivä vaikka istukka on edessä, mutta vaimeena tuntuu.

Mulla on tullut kauhea himo ranskalaisiin, mutta ytitän hillitä sitä ettei nyt vallan roskaruualla eletä :)

Ihanaa, että on viikonloppu. Hyvää viikonloppua kaikille!

Taikax ja 18+0
 
Catnip, onpas ollut ikäviä tilanteita. Onneksi äitisi tuli hoitamaan lasta sen yhden päivän. Toivottavasti pph tervehtyy viikonlopun aikana tai lapsen hoito järjestyy muuten mukavalla tavalla, ettei varahoitopaikkaan tarvitsisi mennä :) mä olen niin iloinen, kun voin itse olla vielä tytön kanssa kotona ja tosiaan hoitovapaalta on tarkoitus jäädä suoraan äippälomalle :)

Lauwra, mä olen kuvitellut, että niissä energiajuomissa on jotain muuta kuin se pelkkä kofeiini, miksei niitä suositella raskaana oleville. Mistään en vaan ole löytänyt, että mikä se jokin muu sitten on :D niinpä olen nyt kiltisti pysytellyt tuossa kokiksessa. On se halvempaakin :D

Mulla liikkuminen on vähän niin ja näin. On kipuja ja kävely saattaa alkaa ihan yhtäkkiä tuntumaan epämukavalta. Mies on nyt lenkittänyt koirat ja saa lenkittääkin siihen saakka, että olen päässyt käymään siellä neuvolalääkärillä. En mä kävellessäni yleensä rekisteröi supistuksia ollenkaan, joten en tiedä, tuleeko niitä silloin. Mutta parempi olla nyt vaan varovainen siihen neuvolalääkäriin saakka, että tietää voiko jatkaa normaalisti. Jos supistukset ei ole saaneet mitään aikaiseksi, yritän taas alkaa käymään köpöttelylenkeillä koirien kanssa :) ihanaa olisi, jos pystyisi normaalisti liikkumaan, mutta mulla raskaus pakotta hidastamaan tahtia. Normaalistihan heitän kaksi 1-1,5 tunnin reipasta lenkkiä päivässä. Nyt ei onnistuisi mitenkään päin :D

Mulla ei tällä hetkellä onneksi ole himoja mihinkään. Paitsi se kokistölkki on saatava joka päivä. Mutta ei ruokahimoja, mitä olisi pakko saada. Alussa oli ne sipsit ja niitä kuluikin! Onneksi se himo on selätetty, vaikka välillä sipsejä syönkin :)

Nyt kirjan kanssa peiton alle :)
 
"lauwra"
Pihla, mun ymmärtääkseni niitä ei suositella, koska niitä ei ole vielä järin paljon tutkittu. Kofeiinin ja sokerin ohella energiajuomissa on tauriinia, jota siis erittää ihmisen kehossa luonnostaan ja synteettisesti sitä on lisätty energiajuomiin ja äidinmaidonkorvikkeeseen, koska tauriini on pienelle lapselle välttämätöntä saada. Eli sen en usko olevan haitallinen raskausaikana. Toki on liuta e-koodeja, joita en ole selvittänyt, mutta niitä koodeja löytyy kaikesta vähänkään käsitellystä ruuasta. Mä pidän tässä järjen käytön sallittuna, kyllä minä maksalaatikkoakin syön kohtuudella. Ekalla kolmanneksella en juonut energiajuomia ja olisinko koko raskauden aikana juonut 2-3, silloin kun on tajuttomasti väsyttänyt.

Mä toisaalta kateudella kuuntelen muiden työjuttuja :) Itsekin olen siis hoitovapaalla/omaishoitajana, puoliksi pakon sanelemana. Olen ollut työtön nyt vuoden. Jäin äitiyslomalle ja sain jatkoja vuoden ajan kunnes rahat loppui (valtiolla siis olin töissä). Jos saisin töitä, niin hetkeksi varmasti palaisin hommiin ja mies jäisi vuorostaan kotiin :) Mutta eipä tässä keväällä oikein enää ehdi, kun Kelalle pitää ilmoittaa 2kk etukäteen ja äippäloma alkaa jo huhtikuun lopussa...
 
Pihla, kiitos tsempistä! Toivon tosiaan, että ensi viikko menisi hoidon suhteen rauhallisemmin. On kyllä ollut stressaava viikko ja ei tässä turhia stressejä kaipaile. Mutta asioilla on tapana järjestyä, siihen olen aina luottanut ja siihen luotan nytkin! :)

Energiajuomista, itse lopetin niiden juomisen esikoista odottaessani ja en ole niihin sen jälkeen koskenut. Kahvia en ole koskaan juonutkaan, maistanut olen ja on niin pahaa että ei kiitos. Kofeiinia siis vain teestä ja pepsimaxista :) Mielestäni kanssa energiajuomat on sen takia kielletty, että ne on niin uusi juttu vielä ja siten ei ole tutkimuksia tehty miten ne vaikuttaa. Runsas käyttö kun terveelläkin voi aiheuttaa ongelmia, niin saati raskaana. En kyllä usko, että yksi tölkki silloin tällöin haitaksi on. Nykyään itselle se pelkkä haju tuntuu jo kauhealta, miten sitä onkaan mennyt aikanaan yksi 0,5l ED joka aamu :D

Rakenneultrasta, meillä se on 20+4. Esikoinen oli 20+2 eli samoihin aikoihin. Me sanottiin silloin ja sanotaan nytkin heti alussa, että ei sukupuolta kiitos! Eli kun alkaa siellä suunnilla pyörimään niin sanoo meille niin tiedetään katsella miehen kanssa vaikka toisiamme silmiin sen ajan. Ei tahdota edes itse nähdä vilausta koko alakerrasta :D Mielestäni jos sen haluaa tietää, niin hyvä on odottaa että kätilö saa työnsä aloitettua ja tehtyä sen mitä rakenneultrassa on tarkoitus katsoa. Lopussa sitten on mielestäni hyvä kohta kysyä, että näkyykö siellä millaiset vehkeet.

Sukupuolioloja, ei sitten minkäänlaisia. Viime raskaudessa kaikki merkit viittasi poikaa ja oli kuulema poikamahakin, mutta tyttö sieltä tulla tupsahti! Kaksi synnytysunta olen nähnyt, ekassa tuli potra poika ja nyt pari yötä sitten syntyi tyttö. Tuossa unessa oltiin kyllä miehen kanssa varmoja, että poika sieltä tulee ja sitten kun kurkattiin, niin hieman pettynyt olo molemmilla. Mutta nämä on unia! :) eli siltä osin ollaan tasatilanteessa 1-1, lisää synnytysunia odottaessa!

Nyt päiväunille!

Catnip82 + kyytiläinen 17+1
 
No poikaahan se tännekin lupailtiin :) eikä tosiaan jäänyt epäselvää :D

Meillä mies oli mukana kahdessa ekassa neuvolassa ja molemmissa ultrissa, jatkossa ei neuvoloihin mukaan pääse, kun työt alkaa ja työ on sen luontonen ettei ihan niin vaan kesken päivän sieltä lähetä. Voimavarakysely iskettiin meillekin käteen ekalla kerralla ja tokalla kerralla terkka ne katto mutta ku ei niissä ollu mitään ihmeellistä :)

Mä oon kyllä ajoittain kans juonu kokista (ja muitaki limuja) tän raskauden aikana, mutta ei enää nykysin ees tee kauheesti mieli. Nyt oon löytäny uutena juomana makuvichyt. Tai lähinnä niitäki tulee juotua esim. lauantai iltana :)

aida1& pikkukaveri 20+1
 
Uusi raskausoire täällä, nimittäin kutina! Joka päivä kutisee päätä, kaulaa, reittä, vatsaa (valvotti yöllä)... Tulee nokkosihottumaa. Ihan kauheaa! :( Pitää varmaan alkaa syödä allergialääkettä päivittäin. Sitä on nyt ollut kolmena päivänä eikä osoita mitään helpottamisen merkkejä. Mietin, että olisko täitä, mutta mistä olisin niitäkään saanut? Ja kun kutisee muuallekin.

Vatsaa rasvailen Bio Oililla kahdesti päivässä ja kookosöljyllä vielä ylimääräistä. Pelkään, että vatsan kutina enteilee raskausarpia :( En halua niitä.

Ei liikkeitä vieläkään.


-Valkoinen 18+4
 
Ensimmäinen (kolmenpäivän ((tänkkaad))) työviikko selvitty, meinasi vähän olla jalat puhki perjantai-iltana. Lauantaina oli kuitenkin jo meno päällä taas.

Löysin eilen Baby stylestä itselleni työhousuiksi jotain sekoitekangasta olevat "farkut" (ei farkkukangasta kuitenkaan), olivat nin hyvät jalkaan että taidan hakea muutamat lisää ihan paremmiksi housuiksikin jos tili näyttää plussaa vielä laskujenkin jälkeen. Oli siellä monet muutkin pöksyt jotka olisi lähteneet mukaan jos olisi ollut rahaa..

Tämän vuoden aikana syntyy ihan hirveästi vauvoja kavereille ja lähipiiriin, oikea vauvavuosi tulossa. Lisää vain paljastuu kokoajan :popcorn:

Ei mulla varmaan muuta tänään,

*muoks*

olipas, hirveä repiminen tuntunut pari päivää alavatsassa, ei kivaa.. Saa oikein miettiä, miten päin nousee sohvalta, lattialta, tuolilta yms.. :( Toivottavasti menee ohi nopskaa.. Kai ne jotain liitoskipuja on.
Beibei& bebe 16+4
 
Viimeksi muokattu:
Aida, onnea poikalupauksesta! :)

Ehkä mä nyt pystyn olemaan erossa niistä energiajuomista siihen saakka, että vauva syntyy :) kahvia en tosiaan itsekään koskaan ole oppinut juomaan, joten tytön vauva-aikana tuli sitten koukkuunnuttua niihin energiajuomiin. Joita en myöskään ennen osannut juoda :D en mikään hysteerikko ole tuon ruoka(ja juoma-)valion suhteen. En mieti jokaista e-koodia tms. Toki ns. riskiruuat jää syömättä ja makeutusaineiden kanssa olen tarkka, että ne on niitä sallittuja.

Mulla kutisee tissit. Jonkun verran myös maha. Suihkun jälkeen rasvailen ja silloin, jos oikein kovasti kutittaa. Tyttöä odottaessakin vatsa kutisi välillä ihan armottomasti, mutta yhtäkään raskausarpea en saanut :) en niitä tälläkään kertaa toivo, mutta mä en usko, että millään rasvaamisella niiden tuloa voisi estää, jos on tullakseen. Ehkä rasvaamisella pystyy vähentämään tai siirtämään arpien tuloa myöhemmäksi, mutta mä uskon, että niitä tulee jos on tullakseen, vaikka istuisin öljy/rasvatynnyrissä aamusta iltaan :D

Tänään on taas kipupäivä. Vasenta kankkua repii ja vihloo. Padanol ehkä vähän helpottaa. Yöllä heräsinkin siihen kankkukramppiin, kun nukuin vasemmalla kyljellä. Pitäisi yrittää popsia sitä magnesiumia enemmän, mutta tuntuu, ettei maha oikein tykkää, kun pitäisi sitä rautaakin syödä. Kaikki kärsitään, kun on hyvästä asiasta kyse :D

Pihla poksuu 21+0!
 
Valkoinen, minuakin kutisi vatsasta kovasti noilla viikoilla. Nyt on helpottanut, vaikka iho onkin ihan hirvittävän kuiva. MIkäli kovasti kutittelee käsistä ja jaloista, niin ota yhteys terkkaan ettei oo sitä jotain maksa-juttua, mikä on kyllä ilmeisesti todella harvinainen juttu.
 
Mulla on ollut nyt vähän vaivaiset pari päivää. Töiden aloitus toi mukanaan levottomat jalat ja molempien lonkkien limapussien ärtymisen. Nukahtaminen on täyttä tuskaa kun jalkoja pitää sätkytellä, ja sitten kun vihdoin pääsee uneen niin herää kohta siihen että lonkka on tulessa. Ja kun kääntää kylkeä niin kohta herää toisen lonkan kipuun. Kivoja öitä kun selällään ei saa nukkua, mahallaan ei pysty ja kyljellään herää kipuihin. Varmaan istuallaan sitten seuraavaksi :/

Jotain positiivistakin, pesänrakennusvietti on herännyt :LOL: Lisäksi liikkeitä on tuntunut tänään varsin kiitettävä määrä :heart:
 
"lauwra"
Kuusama, mä hölvään joka ilta linimenttivoidetta jalkoihin ja syön magnesiumia äippävitamiinien lisäksi noihin levottomiin jalkoihin. Raivostuttava vaiva! Eilenkin pyörin kolmeen asti yöllä jalkojen takia, vaikka olin rättipoikkiväsynyt.

Mä päätin, että ennen vauvan tuloa ei hankita uusia rattaita. Uskoisin, että kesän vauva menee kantoliinassa tai taapero sisaruslaudalla pienet matkat. Jos käy hankalaksi niin sitten mietitään tupla/sisarusrattaita :)

Viikko rakenneultraan! Voi miten mua hermostuttaa... Onneksi liikkeitä tuntuu nyt päivittäin reilusti.

lauwra 20+1
 
  • Tykkää
Reactions: BeiBei
Nopeasti vain kysäisen, onko muilla jo liitoskipuja? Mulla on (nivusia juilii kävellessä), ja neuvolan tädin reaktio asiaan vaikutti vähän siltä, ettei yleensä näin aikaisin ala.. Vähän huolestuttaa kuinka pahasti tässä rampautuu...

hennaliina 17+2
 
"charlie"
Hei, voisin liittyä keskusteluun! En millään ehdi lukea ihan koko ketjua ainakaan tähän hätään, enkä varsinkaan tätä edeltäneitä :) mutta toki nopeasti skimmailin läpi muiden keskustelijoiden raskauskuulumisia!

Ihan ekaa kertaa kirjoitan tälle palstalle, joten en todellakaan tiedä miten jokin laitetaan punaisella :D tai edes boldataan (heti alkuun annan tod fiksun kuvan itsestäni..) joten tässäpä päivityspyyntö listaan isoilla kirjaimilla

1.6
CHARLIE / 25 v / 2. LAPSI / TAYS

Huomasin, lauwra, että sulla on tosi lähellä laskettu aika TAYSissa! :) Meillekin tulossa toinen lapsi ja ikäeroa ensimmäiseen tulee olemaan 2v3kk!

Innolla jään seuraamaan keskustelun jatkoa. Täällä ensimmäiseen raskauteen verrattuna kaikki on mennyt kuin vettä vain, joten toivotaan että raskauden kulku ja vauva-aika jatkuvat yhtä "helppoina".. :) Ensimmäistä vauva-aikaa en jaksa edes ajatella, olin lopulta väsymyksestä aivan sekaisin, tuntemattomaksi jääneestä syystä lapsi itki melkein koko ensimmäisen vuoden lähes tauotta ja nukkui pahimmillaan parin minuutin pätkissä, eikä päivisin koskaan. Välillä en päässyt edes vessaan, kun vessan ovi vaihtoi silmissä jatkuvasti paikkaa ja välillä nukahdin seisaaltani lattialle kaatuen... onneksi vauvavuodesta selvittiin ja nyt meillä on mitä pirtein ihana lähes kaksivuotias <3


Kutinasta sen verran, Valkoinen, että minulla oli tuota ensimmäisessä raskaudessa :/ toivottavasti ei pahene! alkoi joskus rv 15 ja jatkui melkein raskauden loppuun saakka, lopulta pahentuen niin, että en juurikaan voinut lähteä kotoa. Kävin enää ainoastaan neuvolassa, sillä jo vaatteiden pukeminen sai kutinan yltymään niin, että raavin itseni yltympäriinsä verinaarmuille. Öisin sain unen päästä kiinni vain menemällä ensin tuntikausiksi suihkuun, vuorotellen jääkylmää ja tulikuumaa vettä niin, että lopulta iho oli aivan ”turta” enkä tuntenut enää yhtään mitään (en siis kutinaakaan). Mitkään antihistamiinit eivät auttaneet. Nyt toisen raskauden aikana kutinaongelmaa ei ole ilmennyt ollenkaan. Todellakin toivon, että allergialääkkeistä tms. saisit apua ongelmaan eikä kutina alkaisi yltymään! tsemppiä raskauteen :)
 
Huomenta!

Sellasta kysyn, että onko kellään ilmeentynyt puutumista käsiin nyt öisin. Siis semmosta häiritsevää puutumista? Mullan nyt jo jonkun aikaa ollut, ja nyt viikonlopun aikana oikeeseen käteen on tullut ihan särky mukaan. Soitin neuvolaan ja yritettiin saada mulle lääkäri aikaa, mutta ei onnistunut. Ei kuulemma ole tälle viikolle aikaa.
No parilla ystävällä on raskauden aikana ilmennyt samaa kun nyt mulla niin sanoivat että yöksi tuki ranteeseen. Taidan käydä sen ostaa tänään. Nyt kun vielä saa hyvin nukkuu niin sitten tollanen paska vaiva ilmesty. Muutenin tuntuu että mulla kun ei pahemmin muoita raskaus oireita ole niin sitten tullut näitä "outoja" vaivoja kuten puutuminen ja nenän tukkoisuus..Mitähä vielä..
Että sellanen aamun alotus tähä maanantaihin. :D Muuten voidaan hyvin, liikeitä on tuntunut ja vauva porskuttaa kovasti eteenpäin. viikonloppuna siivoiilin vaatekaappeja ym..
Pari viikkoa vielä niin on rakenneultra, sitä kovasti odottaen :)
Mukavaa alkavaa viikoa! :)
 
Me saatiin viime viikolla huonoja uutisia hematoomakontrollissa. Hematooma ei ollut pienentynyt vuodoista huolimatta. Päinvastoin se oli vähän jopa suurentunut ja on nyt melko iso. Luottamusta raskauden onnelliseen loppuun eivät tuoneet yhtään lääkärin sanat: "nyt voimme vain toivoa parasta". Tosi avuton olo, kun ei voi tehdä mitään. Olisin valmis tekemään melkein mitä tahansa, jotta kaikki menisi hyvin. Verta oli myös lapsivedessä ja pikkuinen sitä nieleskellyt. Kaikesta huolimatta vauva voi hyvin ja oli kasvanut viikkojen mukaisesti.

Saimme selville myös sukupuolen. Tosin on vaikea uskoa, että se pitäisi paikkaansa. Aion siis kysyä uudelleen rakenneultrassa, jos sinne asti päästään. Parin pojan jälkeen olen ollut varma, että kolmaskin on poika. Lääkäri väitti toista melko vakuuttavasti :)

Toukkamasu ja vaavi 17+2
 
Voi Toukkamassu! Täällä varpaat ja sormet ristissä:hug: toivoen parasta.

Mulla kävi melkoinen tuuri äippävaatteiden kanssa. Löysin paikalliselta nettikirpparilta myyjän joka möi erilaisia äitiysvaatteita just mun koossa. Kävin sitten paikanpäällä sovittamassa. Lähdin mukanani 4 farkut, 2 caprit, hame, legginsit ja jumppahousut. Kaikki tosi hyvässä kunnossa. Mikä parasta kukkaro köyhtyi 22€!

Täällä kutisee aika ajoittain maha, varmaan kasvusta? Puutumisia ei onneksi ole ollut. Mutta ristiselkä temppuilee. Illalla jos erehtyy sohvalle, niin on niin jumissa ja jäykkä kun nousee jonkun ajan päästä. Jospa se jooga auttaisi tähän.

Ruu ja nappula 18+2
 
Viimeksi muokattu:
Toukkamasu, täällä myös sormet ristissä että kaikki menee hyvin.

Henttu82 mulla on ollut käsien puutumista, eilen puutui eka vasen käsi ja sitten oikea.. en tiedä mistä moinen.

Täällä ollaan sairaslomalla, viikko takana ja kaksi edessä (sitten taas lääkäriin). ei vaan siis selkä kestä ja mahaankin alkaa sattumaan todella kovin. Työ on kuiteskin fyysisesti raskasta ja 8 tuntia jalkojen päällä ja liikkeessä.

n.2vkoa sitten oli neuvola ja sf-mitta vastasi jo rv21.. silloin oli siis rv17.
Liikkeitä tuntuu nyt joka päivä ja molemmilta puolilta massua. Neuvolassa tosiaan viimeksi vasta erotti kahdet sydänäänet.

Ultraan oisi vielä 1,5vkoa..tuhottoman pitkä aika..

Oletteko nähneet unia raskaudesta taikka synnytyksestä?itse näin toissa yönä.. unessa olin sairaalassa ja oli syntynyt tyttö ja poika. saas nähdä :)

kirpsakkaa maanantaita kaikille

Ninatus ja pallerot 18+6
 
nii in
Me saatiin huonoja uutisia rakenneultrassa...

tai kovin kätilö rauhoitteli ja sanoi, että ei kannata nyt kovasti huolestua, mutta mitä muutakaan tässä voi :((

eli poika siellä kölli ja kaikki muut rakenteet tosi hyvät ja normaalit, mutta virtsarakko oli suurehko. Yritettiin odotella, josko sikiö pissaisi ja rakko tyhjentyisi, mutta ei. Munuaiset ja kaikki muu ihan normaalia. Kuitenkin vaan jäi päähän "katsotaan kasvaako sikiö" "kromosomipoikkeavuus"yms.

päässä pyörii nyt vaan ajatus, että mä en halua vammaista lasta. Miksi mä olin niin luottavainen tän raskauden suhteen ja nytkö meillä on se vaikea päätös edessä.

voi helvetti.

räpä
 

Yhteistyössä