Kesäkuun kullanmurut *marraskuussa*

lumiriver
Hei. Nyt vasta löysin tämän ketjun. Olisin mielelläni mukana juttelemassa. Rv 13+0 La 3.6.15 toinen lapsi tämä. Joensuusta oon. :) miten siihen facebook ryhmään pääsee.
 
matruusi78
En oo tainnu pariin viikkoon melkei keretä käydä lukemassa täällä kun on tekemistä sen verran töiden lisäksi kotosalla ja sit väsyttäö edelleen hirveesti et eilenkin nukuin pari tuntii sohvalla kun ultra ja kaupoissa juoksureissu pisti olon veteläksi. Välillä vieläkin tulee pieni oksu hampaita pestessä. Paino on noussu varmaan 3 kg mut niinhän se tekee joka kerta.
Rintsikoita kävin eilen shoppaamassa niin kyllä on naisen elämä vaikeeta. Puristaa ja ahistaa ja mikään ei tunnu hyvälle. Lopulta kahdet valitsin. Onnex kun kotiin jää töistä niin ei tarvii pitääkään. Inhoon koko vehkeitä!

Eilen siis nt ultra jossa kaikki ok ja l.a. varmistui 6.6.

Kyselin jo valmiiksi synnytyksestä joka eniten mietityttää jos ei kerkee tän tunnin matkan päästä niin oli kiva ja hyvä kätilö joka selitti et joskus voidaan tehdä synnytysarvioo 36 viikon jälkeen et vois mahdollisesti 38 viikon jälkeen tulla sairaalaan ja puhkasta kalvot niin synnytys käynnistys siellä eikä tarttis pelätä kerkeekö kotoo tulla.
Tiedustelin myös kotisynnytyksestä ja yllättävän positiivinen suhtautuminen oli asiaan :) Suositteli soittamaan kätiloyhdistykselle ja kysymään lisää ja pari eläkkeellä olevaa kätilöä pitäs lähialueella olla jotka on hoitaneet kotisynnytyksiä.

Matruusi78 ja toukka 12+5
 
Selmiina Voimia :hug:

Onnea toisille ultrakuulumisista =)

Jouluvaloista Täällä on joitakin valoja jo otettu käyttöön, lastenhuoneessa ollut jo parin viikon ajan. Joulukuusenkin tuo 7v kuopus tahtoisi jo..mutta eikai nyt sitä ihan vielä :D

Joululahjat Meillä tapana ostaa joululahjat sukulaislapsille, joten joitakin lahjoja olen ostellut jo valmiiksi. Omille lapsilleni en ole vielä mitään ostanut. Lähdemme ulkomaille jouluksi (minä ja lapset, samalla hengähdys arjesta pois) ja se on heille yllätys..joten olkoon se joululahja. Ehkä sieltä yhdet lahjat ostan heille..en mitään isoa/kallista, kun rahat menevät siellä reissussakin ihan vain elämiseen.

ON Nämä alaselkäkivut vain jatkavat jomotustaan, lämmin kuumavesipullo auttaa kivuissa, mutta mieleen on nyt tullut aika painavastikin, että onko tämä normaalia? Ehkei kaikki olekaan hyvin tuolla kohdussa :( Tiistaina onneksi eka ultra, niin näkee totuuden..ja jännittää/pelottaa muuten todella paljon..

Rv11+0
 
Voimia menetyksen kohdanneille ja epätietoisuudessa eläville. Toivotaan valosampia päiviä :)

Joululahjoja oon ostanu vasta yhen miehelle, mutta ostamatta on vielä lähes kaikki. Jouluvalot on laitettu makkarin ja olkkarin ikkunaan, vkl aattelin askarrella pari tonttua olkkarin ikkunaan. Leivotaan myös ekat tortut huomena! :)

Emmi85: Jos yhtään helpottaa ni täälä kans alaselkäsäryt on ilmestyny kuvioihin ja ainaki viikko sitte ultrassa kaikki oli niinku pitääkin. Vähän semmosta jomotusta, ihan niinku menkkojen aikaan. Toivotaan että sullaki ihan asiaan kuuluvaa :)

Uskaltaako muut vielä nukkua selällään? Mä oon nyt pari viikkoa yrittäny nukkua kyljellään ja mulla hajoo paikat. Lonkat prakaa joka aamu :/ tänään aamuyöstä heräsin selällään ja mikä huolen määrä! Olin ihan varma et nyt tein jotain peruuttamatonta. Jos mulla paikat kestääkin tän raskauden loppuun ni vähintäänki pää hajoo! Kohtalotovereita?

aida1& pikkukaveri 13+5
 
Selmiina voimia sekä henkiseen että fyysiseen toipumiseen :hug: Toivottavasti kaikki menee niin hyvin kuin suinkin, että pääset toipumaan.

Emmi85, alaselkäsärkyä täälläkin. Tyttöä odottaessa oli paljonkin kai koko raskauden ajan. Nyt olen varma, ett se liittyy pissatulehdukseen, kun siinä näytteessä oli sitä bakteeria :D huomenna uusi näyte.

Aida1, kyllä todellakin voit vielä nukkua selälläsi! Se on vasta sitten myöhemmin, kun se jo tuntuukin epämukavalta. Etkä varmasti enää siinä vaiheessa edes pysty nukkumaan selälläsi niin pitkään, että siitä olisi mitään vahinkoa. Heräät kyllä hankalaan oloon ;) mä ainakin viimeksi viime yönä nukuin selälläni ja viikkoja nyt 14+4 :)

Ei ihmeitä. Välillä olen varma siitä pissatulehduksesta ja välillä en siihen usko. Ahdistaa vaan odotella monta päivää, jos on joku tulehdus. Huomenna aamusta labraan uusi näyte, joten eiköhän luulisi, että viimeistään tiistaiaamuna voisi soitella tulokset. Miksei ne tee sitä pikatestiä?? Terkka ainakin sanoi, että kaksi päivää menee tuloksiin. Viikonloppu varmaan vaikuttaa, että viivästyy vielä siitä. Tylsää.

Pihla 14+4
 
Selmiinalle voimia!

Pihla, toivottavasti nopeasti saat tiedon, on se sitten kumpaa sorttia vain.

aida1, kyllä selällään voi nukkua niin kauan kun se tuntuu hyvältä :) loppuraskaudesta maha alkaa usein painaa isoja verisuonia ja mua alkoi silloin aina oksettaa, joten siksi loppui selällään makoilu. Mulla alkaa olla hankalaa nukkua mahalleen nyt jo...

Neuvolassa käyty ja sykkeet kuului ja ultrattiin nukkuvaa vauvaa myös :) Verenpaineet oli melko matalalla, joten jos heikottaa niin täytyy ottaa iisisti... Seuraava käynti olisi osunut välipäiville niin siirrettiin suosiolla tammikuulle. Ainiin ja influenssarokotteen otin esikoisen turvaksi. Painoa oli tullut edellisestä käynnistä vain 400g, joten nyt on +2kg (josta ainakin kilo vielä turvotusta). Hyvillä mielin siis jouluvalmisteluihin ja sitten alkaa tammikuun ultran odotus :heart:

Pihavalot meille on laitettu ja joululiina pöytään :) Veronpalautusten tultua jätetään taapero päiväksi hoitoon ja lähdetään Tuurin kyläkauppaan (miehen idea :D) jouluostoksille!

lauwra 13+5 (hui, kohta jo 15. viikko alkaa!)
 
Voi Selmiina, otan osaa :hug:

Omaa napaa.. Mä olen tässä pari päivää paininut asian "peittää vai paljastaa" kanssa. Ja tietysti tarkoitan tässä mahaa :D Mun maha on nyt pullahtanut ihan tosissaan esille ja vielä tuntuu ehkä vähän liian varhaiselta kuuluttaa koko maailmalle että olen raskaana. Toisaalta ei tämä peittelykään helppoa saati sitten mukavaa ole.

Painonnousu ahdistaa, mä yritän syödä järkevästi ja terveellisesti mutta tuntuu että silti paino vain nousee :( No, välillä tietysti herkuttelenkin mutta aika kohtuullisia määriä kerrallaan. Liikuntaa sais kyllä lisätä mutta vielä on väsymys vienyt voiton.

Mä olen nyt parin päivän ajan alkanut malttamattomasti odottaa että saisin jo tuntea vauvan liikkeitä. Tiedän että siihen menee varmasti vielä monen monta viikkoa, mutta mä en vain jaksaisi enää odottaa :heart:

Maanantaina olisi luvassa nt-ultra verikokeineen. Se on alkanut jo vähän jännittää. Pakko kai se on vain luottaa että kaikki on edelleen hyvin.

Kuusama ja Pikku rv 10+6
 
Hei vaan kaikille, hyvin vähän olen ehtinyt käydä täällä edes lukemassa ihan alkuraskauden jälkeen. Alkaneet työt on vieneet ajan ja voimat plus tuo 2v vie osansa, niinpä aikalailla samoihin aikoihin lapsen kanssa käyn yöunillekin, väsymys ollut koko alkuraskauden hurjaa. Nyt aikaa paremmin, kun olen kotona hoitamassa flunssaista lasta (joka vetelee megapäikkäreitä, mäkin nukuin mut pari tuntia riitti mulle unta :D ).

Voimia kaikille menetyksen kohdanneille. :'(

Nyt onneksi paha olo on helpottanut huomattavasti. Nivuskivut vaan alkaa lisääntymään, liittynee siihen kun seisoo lähes koko työpäivän. Vatsa on selkeästi jo pömpöllään, lienee turvotuksen aiheuttamaa, töissä kaikki jo tietävätkin, olisi ollut vaikea peitellä alun pahoinvointeja... Muuten kiloja ei ole tullut vielä, vaaka näytti samaa eilen kuin ennen raskautta, neuvolassa näytti n. kilon enemmän, mutta siellä olikin mulla sukkahousut, farkut ja kaksi pitkähihaista päällekkäin punnittaessa. Neuvolassa sain kuulla sydänäänetkin, mikä oli ihana merkki siitä että vatsassa joku on. Ultraa pitää vielä viikko odotella.

Nyt voisin minäkin liittyä sinne FB-ryhmään, jos vielä sinne sopii? Kuinkas se toimikaan se liittyminen?

Enni 11+1
 
Puuh, elossa ollaan, ku pahoinvointi on hellittäny! :) Huomenna sokerirasitukseen sitte vihdoin ja viimein. Np-ultrastakin saatiin hyviä uutisia. Tämä aika joulun alla on aika tohinaa ja helposti kirjottelee tuonne facen puolelle aktiivisemmin.

- Hopeakissa ja rv 13+3 <3
 
Mulla on seuraava neuvola 30.12. :D tarjosi myös 31.12., mutta siitä kieltäydyin. Ihan joulunpyhien jälkeen olisi myös ollut (27.12.), mutta jostain kumman syystä en sitäkään halunnut ottaa... :D

Mullakin tuota painoahdistusta, mutta toiseen suuntaan. Vaikka tiedän, että se ehtii nousta ja varmasti nouseekin myöhemmin ihan riittävästi. Mutta tuli vaan sellainen olo, että enkö mä syö tarpeeksi. Tytöstä oli tässä vaiheessa tullut jo 2,5kg. Kun nyt on vasta se +400g. Mutta ehtihän sitä tytöstäkin kertyä se 15kg :D

Pissanäyte viety. Pikatestejä eivät kuulemma ota, joten aikaisintaan maanantaina voin saada tulokset. Ehkä vasta tiistaina. Kaupasta lähti mukaan karpalomehua ja yritän nyt ihan tosissaan panostaa juomiseen, ettei ainakaan pahemmaksi mene, jos on tulehdus. Tosi tylsää odotella nyt monta päivää, että tietää, onko tulehdusta vai ei. Mulla ei ole koskaan ollut, joten siksikin olen vähän hukassa sen suhteen, mitkä on nyt normaaleita raskausoireita ja mitkä voisi viitata pissatulehdukseen. Koska mun olo on ihan hyvä, niin omasta puolestani en ole huolissani. Mutta ettei sikiölle aiheudu mitään, jos sattuu se tulehdus olemaan ja joudun antibiootteja odottamaan monta päivää. Jos yhtään tulee selviä oireita, niin menen kyllä päivystykseen, että ottavat sen pikatestin.

Viime yönä tunsin jo ensimmäisen harjoitussupistuksenkin! Ei olisi vielä tarvinnut. Enkä olisi sitä kyllä muuten huomannutkaan, mutta kun olin hereillä ja käsi oli mahan päällä. Tunsin siis sen kovettumisen vain siinä käden alla, enkä kiristyisenä vatsalla. Oliko tarpeeksi epäselvästi selitetty :D tytöstähän nuo alkoi rv17+, joten osasin odottaakin, että nyt alkaa varmaan vielä aikaisemmin. Ja selällään nukkuessa tuntui tulevan enemmän, joten ehkä on yritettävä pysyä kyljellään. Onneksi olen aika pitkälti kyljellään nukkuja muutenkin :)

Pihla 14+5
 
Uusi aamu taas. Aika menee vauhdilla. Vatsa kasvaa samaten vauhdilla. Työkaverit vilkuilee jo keskivartaloani. Pääsen ensi viikolla kertomaan uutiset, kun on se nt-ultra.

Selällään nukkumisesta ei kannata olla huolissaan. Se on loppuraskauden vaiva eikä vauvalle ole vaaraa, jos äiti tuntee olonsa hyväksi. Itselläni on molemmissa aiemmissa raskauksissa ollut lopussakin selinmakuu paras asento.

Joku kyseli aiemmin myös levitteistä. Niiden kanssa ei tarvi olla huolissaan, koska a-vitamiinin määrä on niin pieni.

Stressaamisestakin on ollut puhetta. Itse en stressaa mitään. On aika tieteellinen suhtautumistapa raskauksiinkin. Jos joku menee pieleen, se menee pieleen. Oma stressaaminen ei vaikuta asiaan.

Ekassa raskaudessa synnytys kyllä pelotti. Kävin pelkopolillakin juttelemassa. Ei se synnytys ihan putkeen mennytkään. Vaikka luuston puolesta lapsi mahtuikin ulos, piti se kuitenkin repiä imukupilla. Palkinnoksi jäi ikuiset virtsavaivat :( Tai ikuisilta ne tuntuu, koska esikoisesta on 6 vuotta ja vaivat vaan jatkuvat. Ei niihin auta mikään.

Ei mitään uutta auringon alla. Vähän on masennus ja ahdistus helpottanut, kun tein päätöksen, että en lopeta parisuhdettani tällä hetkellä. Pohdin asiaa uudelleen, jos ja kun lapsi on maailmassa ja vauva-aika ohi. Sitten on todennäköisesti ero edessä, jollei tässä välissä tapahdu jotain ihmeellistä.



Valkoinen 12+3
 
Moi kaikille!

Josko sitä uskaltaisi vihdoin mukaan jos vielä pääsee? =) Varovaisesti siinä mielessä, että alussa oli sitä vuotelua. Olen vähän hitaasti liikenteessä, sillä eka neuvola on vasta 10.12 ja np-ultrakin vielä varaamatta/käymättä. Mutta ehkäpä se tästä. Jotenki sitä ei hätäile näin monennen raskauden kanssa ja pakollisetkin meinaa unohtua ;) Tämä kaveri olis meidän viides ja La suunnilleen ehkä 26.6. Tarkentunee vielä. Olen ollut kuoleman väsynyt, sillä opiskelen samalla mikä on melko uuvuttavaa. Pahointointia on ollut, mutta en ole kuitenkaan oksentamaan joutunut. Ei oikein vieläkään tunnu olo helpottavan, saa nähdä koska?? Harmittaa ku ei oikein jaksa liikuntaakaan harrastaa, joten painoa on varmana tullut jo melko paljon... Miten te muut, kuinka saatte pidettyä syömisen aisoissa ja mieliteot kurissa?? Itsellä se on välillä vaikeaa ja varsinkin iltaisin kun pitäisi tehdä kouluhommia väsyneenä, niin tulee sitten syötyä jotta pysyisi hereillä...

Tsemppiä kaikille haastavassa elämäntilanteessa oleville <3

Palataan, jospa sitä nyt jaksaisi useammin kirjoitella :)

JeHil ja rv 10+4
 
  • Tykkää
Reactions: Valkoinen
SaaraN, olen niin pahoillani. Kovasti voimia :hug: Toivottavasti saatte pian pysyvän plussan :)

JeHiL, mukaan vaan, kyllä tänne mahtuu :) mulla ei ole ongelmaa syömisen suhteen, ainakaan vielä. Tytön odotusaikana himoitsin ihan hulluna suklaata ja sitä tulikin syötyä j-o-k-a päivä... Nyt ei himota makea, eikä enää sipsitkään :) enemmän mulla on niitä outoja himoja, kuten vaikkapa sitruuna :D muuten syön aika normaalisti. Nyt, kun ei enää ole huono olokaan, niin ei tarvi koko aikaa olla syömässäkään. Mutta eiköhän niitä herkkuhimojakin vielä ehdi tulemaan :D

Mä myös kävin pelkopolilla ekassa raskaudessa ja tulen käymään tässäkin. Seuraavalla neuvolakäynnillä laitetaan lähete. Jos on minusta kiinni ja niin pitkälle päästään, niin haluan synnyttää tämänkin sektiolla :)

Tännekään ei mitään uutta. Ostin uuden talvitakin. Ihan törkeän kalliin! Mutta meneehän se sitten monta vuottakin :) oli pieni vahinko-ostos, mutta tulee tarpeeseen.

Nenä taas vuotelee. Taas. Tosi ärsyttävää, kun vähintään sen 1-2 päivää viikossa nenä valuu ja aivastuttaa koko ajan. Ja tätä on ollut plussasta asti. On kyllä ärsyttävin raskausoire ikinä :D

Pihla 14+6
 
Voimia menettäneille, ne on aina niin surullista luettavaa :(
Täällä eilen lähdetty TAAS päivystykseen runsaan verenvuodon vuoksi, en voinut nousta pöntöltä ilman että housut kastu verestä. Sitä verta siis tuli kuin hanasta ja taas ajatus ja pelko että se oli tässä. Sikiöllä luojan kiitos kaikki hyvin. Lääkäri meinasi että istukan reunaan tullut joku haavauma tai muu ja se alkanut vuotaa, hematooma siis edelleen siellä on ja pysyy.

Lääkäri pelotteli että nyt kun olen noin pitkään (pian 3 vkoa syönyt antibioottia) niin se pitäisi lopettaa, ainoana haittana on se että kun kohdussa on se hematooma, on se myös hyvä elatusalusta bakteereille ja antibiootilla on ollut tarkoitus pitää tulehdukset pois. Lääkärin sanoin "jos on portti auki alaspäin, on portti auki myös ylöspäin". Eli jos on verenvuotoa, niin aina on suurempi riski myös tulehduksille. Lisäksi lääkäri sanoi että tuon verenvuodon vuoksi myös ennenaikaiselle lapsivedenmenolle on suuri riski. Ole nyt tässä sitten rauhallinen ja nauti raskaudesta?! Tekisin mitä vain että tämä raskaus normalisoituisi ja saisin olla ja elää normaalia elämää. Nyt olen vuodelevossa seuraavat pari päivää ja siitä lähtien saan käydä postilaatikolla kerran päivässä.

Minulla tahto ja voima on kova, onhan tuo Kirppu myös näyttänyt vahvuutensa mutta silti joudun elämään päivittäin pienessä pelossa. Nauttikaa siis raskaudesta, joilla ei suurempia ongelmia ole! Sen tiedän että koskaan ei tiedä mitä kenellekin tapahtuu tänään tai huomenna, enkä vähättele kenenkään raskautta mutta riskiryhmään kuuluvana ei tämä helppoa ole!

Kirppu 9+5
 
Paljon voimia kaikille menetyksen kohdanneille!
Ei tuu oikeen tänne kirjoteltua vaikka joka päivä käynkin lukemassa :)
Mulla loppunut kyllä aikalailla kaikki inhottavat oireet, lähinnä rinnat kipeenä ja välillä vihlaisee tosi kovaa alavatsaan kun nousen nopeesti ylös.. Nälkä on kyllä koko ajan, karkkia tekis mieli mut onneks täällä myydään lähinnä vaan suklaata joka mua taas ällöttää.. Saas nähdä paljonko tulee kiloja kun pääsen jouluksi Suomeen :D
Odotan innolla jo ekaa neuvolaa, täällä kun sitä ei tosiaan ole...

Oisko kellään tietoa tai kokemusta, tänä aamuna ollut semmosta polttelevaa kipua tossa n. navan kohdalta ja alemmas oikealla puolella vatsaa, menee ohi välillä eikä oo mitenkään kova kipu, lähinnä semmonen epämiellyttävän tuntuinen ja tietenkin säikäyttää kaikki oudot tuntemukset :/

Ainiin, uusille tervetuloa!

miiula 12+5
 
Sasukka86, tervetuloa :)

Seireeni, johan on taas ollut tapahtumaa. Onneksi sikiöllä kaikki hyvin :) toivottavasti vuotelut loppuu ja kaikki menee hyvin loppuun saakka.

Eikö kukaan ilmoittautunut vapaaehtoiseksi päivittäjäksi ensi kuulle? Huomenna vaihtuu kuukausi :)

Täällä on tullut touhuttua ihan liikaa tänään. Aamupäivällä leivottiin pipareita siskojen ja lasten kanssa. Iltapäivällä viriteltiin jouluvaloja sekä sisälle että pihalle. Nyt särkee selkää ja nivusia. Eniten taitaa kostautua tuo tytön sylissä roikottelu, kun vierasti siskon appiukkoa ihan mahdottoman paljon. Ja tulihan noita taaperoita tietysti vähän riehutettuakin... :D

Mulla ei niinkään mielialat heittele, mutta tunteet on ihan järjettömissä mittasuhteissa. Nyt olen pari päivää ollut ihan suhteettoman vihainen yhdelle kaverille toisaalta aika pikkujutusta, mutta toisaalta myös syystä. Mutta tämä raivon määrä yllättää kyllä ihan täysin. Tuntuu, etten tällä hetkellä siedä nähdä koko ihmistä ollenkaan. Tiedän, että suuttumuksen voimakkuudesta osa johtuu varmasti hormoneista, mutta olen silti päättänyt, että mulla on oikeus tuntea näin :D tältä minusta nyt tuntuu ja that's it, pidän hetken etäisyyttä.

Nyt kirjan kanssa peiton alle :) touhukkaasta päivästä ja lyhyistä päiväunista on ollut jotain hyötyä ja taapero on kiltisti yöunilla :D ihanaa päästä sänkyyn hyvän kirjan kanssa!

Pihla 15+0 POKS!
 

Yhteistyössä