~KesäMassut 2007~

Hani-... Mä oon niiiiiin monta kertaa yritäny heittää kaiken turhan pois muuton yhteydessä, mut aina se kaatuu ajan puutteeseen tai johonki. Nyt ollaan yritetty siis raikota vähitellen jo ennen muuttopuuhia. Se oiskin ihanaa, kun jonain päivänä ei olis turhaa tavaraa täyttämässä kaappeja ja sotkemassa paikkoja. B) Onnea talokaupuoista ja uuteen kotiin! :)

Riksun vauvakahvila kuulosti tosiaan hyvältä... Sais olla sellasia muuallakin. :)

Karkeampaa sosetta teen myös minä ihan haarukalla muussaamalla, mut mä teen aina isomman satsin. Kyl se jotenki menee... Jos ei muuten niin pienissä erissä lautasella ja siitä jääpalamuotteihin. Mulla yleensä kerkee kypsyä sen verran pehmeiks noi kasvikset, että helposti menee siinä kattilassakin riittävän muusiks. Lihan kans on ongelmia... Sen karkeuttaminen on vaikeeta.

Eilen kokeiltiin pojalle kalkkunaa ja yön aikana olis sit tullu ympäri kehoo punotusta ja ihottumaa. Tosi kurjaa, jos ei nyt sit häviä ja joudutaan lopettaan kokeilu. Hyvin on kyllä saatu muuten monipuolistettua valikoimaa ja lihoista ainakin possu sopii, joten ei tää tilanne huono enää ole. :)

Hiihtolomasuunnitelmia ei ole, kun ei varsinaista talvilomaa meidän perheessä ole. Mies on tässä ja ens kuussa viikon pätkän saikulla silmäleikkausten takia, mut ei me mihinkään reissuun voida sillon lähtee. Miehen porukat toivottavasti pääsee käymään täällä sillon... On aina kiva nähdä, kun kaukana asutaan.

Kääk... Voimia ja peukkuja, että saisitte vielä suhteen kuntoon ja ne tunteetkin heräis sieltä samalla. :hug:

Vieläköhän kerkeis kurkata muita pinkkoja...

Myy ja poikanen 7kk2vk :heart:
 
Heippa kaikki ja oikein hyvää helmikuuta!

meillä on vietetty hiljaiseloa mutten silti ole tätä palstaa hyljännyt. Ei vaan ole ollut kirjoitusfiilistä kun on ollut suruaika. Mieheni isä sairastui vakavasti joulukuun alussa. Hänellä todettiin maksasyöpä, ärhäkkä sellainen. Kauan ei keritty enää pappaa pitää luonamme, sillä tammikuun toinen päivä hän kuoli ja viime lauantaina oli hautajaiset. Pikkuhiljaa alkaa päästä kiinni arkirytmistä.

Oman surun kanssa vielä jotenkin pystyy elämään mutta lasten suru on niin sielua viiltävää. Aapo ei tietenkään ymmärrä eikä muista pappaa mutta isommat pojat kyllä. Varsinkin meidän esikoinen ,12v, suree kovasti, he olivat papan kanssa niin hyvät kaverit. Eilen 4-vuotias sanoi että siellä se pappa istuu pilven reunalla ja katselee kun minä teen lumiukkoa. Kyllä se pikkuhiljaa tästä helpottaa, uskon niin.

Aapo senkun kasvaa ja komistuu:hug: olemme käyneet Hämeenlinnassa kontrollissa Aapon pään koon takia, kaikki ok, enää ei tarvita seurantaa kuin normaalisti neuvolassa. JOtain hyvää sentään. jossain vaiheessa olisi kiva päästä mukaan tapaamaan teitä toisia.

paulaliina ja aaponen
 
Jos taas sitten jotain yrittäisi pitkästä aikaa kirjoitella... ensinnä Paulaliinalle osanottoni ja voimia teille kaikille, erityisesti lapsille :hug:
itse olen kanssa miettinyt, että kun nuo isovanhemmat ei ikuisesti ole seuranamme, niin miten sitä sitten oikein jaksaa siinä tilanteessa, kun heitä ei enää ole...
Hanille onnea uuteen kotiin... olen hiukka kateellinen... meillä on kanssa tuo talonetsimisprojekti menossa.. mutta kun aika vähän on sen kokoisia taloja tarjolla mitä me tarvittaisiin.. tai onhan niitä, mutta hintakin on sitten hulppea... no ehkä meitä onnistaa jossain vaiheessa.. tosin meidän pitäisi talo löytää viimistään kesällä, kun tuolla tokaluokkalaisella on koulunvaihto joka tapauksessa ensi syksynä edessä niin saisi sen sitten siinä samalla hoidettua... no pidetään peukkuja.. tosin tämä tilanne on raivostuttava kun haluaisi muuttaa mutta kun ei vaan löydy niin ei löydy...
Meillä on tosi kova flunssa jyllännyt täällä.. itse tulin la-iltana kovaan kuumeeseen ja vieläkin on kyllä heikko olo.. nyt sitten aamulla tuo 2v tuli kuumeeseen ja tuolla se nukkuu päiväunia ja yskii niin kovin unissaan... neiti oli loppuviikolla kovassa kuumeessa ja isommatkin oli siinä sivussa... että kaikki on jo kohta käynyt tämä tauti läpi... eli seuraavaa odotellessa...
meillä neiti oppi eilen nousemaan mahaltaan istumaan.. ja nyt sitten ei enää maassa maata vaan heti noustaan istumaan kun maahan laittaa.. kaksi hammasta on alhaalle tullut.. ruokailu on yhtä tuskaa edelleen ja se kyllä näkyy tuossa painossa.. oltiin viime viikolla Dipp-tutkimuksessa taas ja painoa oli 7530g..
piti taas jotain muutakin kommentoida, mutta ei nyt ajatus kulje..kai se täytyy mennä koittamaan josko ehtisi ottaa pienet nokoset kun kummatkin nukkuu nyt samaan aikaan... mukavaa viikkoa kaikille ja pysykää terveinä..

jousimies-70 + neiti 7kk ja risat
 
Isot :hug: Paulaliinalle...
Ihanaa että lapset puhuu surustaan ja Papastaan.
VOimia teille aikuisille.

Voimia myös Jousimiehelle sairasteluihin.

Meillä alkanut tuo lääkitys tehoamaan Miskan pulimiseen.Josko se käyrä lakkais kovan laskusuuntansa myös...
SYö kuin hevonen kyllä.
Maisa syö kahdessa päivässä liki saman,ehkä jopa vähempi kuiin Miska päivässä.Poju kiskoo 2 desin annoksia ja tyttö ehkä puoli perunaa ja kastiketta vähän.Sama puurossa..Miska syö kai yli 2 desiä ja maisa vajaan desin...
No,pääasia että syövät.

kata ja miska 8 kk+vko
 
Paulaliinan perheelle osanotto suruun! :hug:
Tuollainen nopea, odottamaton menetys on aina kovin vaikea, vaikka ei tietysti pitkän sairauden seuraaminenkaan helppoa ole. Ihan kyynelet tulivat täälläkin, vaikka ei itselle tutusta ihmisestä ollutkaan kyse.

Meillä on huomenna aika sinne lastenpolille, missä siis prickataan yleisimmät allergiaa aiheuttavat ruoka-aineet ja jotain verikokeitakin otetaan. Se verikoe on aina niin raaka noin pieneltä. Siellä olisi itseasiassa meidän esikoisen kummitäti työvuorossa, mutta hän sanoi pyytävänsä jonkun muun sinne pistämään. Ei kuulemma halua ottaa koetta tutulta lapselta, ellei ole pakko. Ymmärrän kyllä, enkä minäkään halua, että poika yhdistäisi ikävän asian tuttuun ihmiseen. No, ehkei 7-kuinen juuri vielä yhdistele... Tai 8-kuinen, hertsimalei! Mihin hävisi yksi kuukausi...?

Oi, miten kivalta kuulostaa tuo Riihimäen kahvila! Mulle sopii mainiosti tavata siellä, melkein saman ajan ajelen Riksuun kuin Helsinkiinkin. Eli mukana ollaan! :D Johan meitä olisi ihan hyvä sakki kasassa, jos Hanikin olisi tulossa mukaan!

Meillä ei ole varsinaisia hiihtolomasuunnitelmia, mutta miehellä on vielä viikko isyyslomaa pitämättä ja sehän on pidettävä ennen vanhempainrahakauden loppumista. Siispä viikon loma on tulossa tässä lähiaikoina, tosin ei varmaankaan hiihtolomaviikolla, kun silloin on jokapaikassa ruuhkaa... Vaikka toisaalta silloin olisi lastenhoitoapua tarjolla, isäni kun on ope, eli hänellä on hiihtoloma... Hmm, vaikeaksi menee! :whistle:

Toivottavasti Miskan lääkitys saisi nyt kasvukäyrät parempaan suuntaan, ja miksei saisi, jos kerran pulauttelu on helpottanut. :)

Onko muuten Pepsukasta kuulunut vähään aikaan? Tuli vain mieleen, kun hän on kuitenkin tosi aktiivisesti kirjoitellut. Pitääkin oikein selata...

Jepjep. No, täytyy alkaa paloitella poikia. Eli laittaa iltapalaa.

Kreecher ja Aleksanteri melkein 8kk
 
Paulaliinalle ja perheelle osanottoni ja paljon voimia suruun :hug:

Se hehkuttamani kahvila on aika pikkuinen, mutta hiljaiseen aikaan mahtuu isompikin sakki =) Kiva, että kiinnostusta löytyy! Paikka on ihan riksun rautatieaseman lähellä, joten helposti siihen pääsee.
Siellä kahvia hörppiessä mietinkin, että tämä olisi mitä ihanin paikka meidän tavata. Vähintäänkin Teppanan ja Niilon olisin raahannut sinne, kun tällä tienoolla asuvat! ;)

Kata: Meillä kanssa Alina syö enemmän kuin 2v. veljensä. Pojalla on joku kausi, ettei ruoka maistu.. Yleensä on syönyt hyvin.

Jaahas. Kello on sitä luokkaa, että nukkua pitäisi.

-ebbuliini ja Alina 7kk-
 
Haa,tästä ei Riihimäelle olis kuin vajaa tunnin matka.... :wave:
Taitaa vähempikin olla.

Hiihtolomasuunnitelmia ei ole tänä vuonna tehty,viime vuodesta tultiin viisaammiksi ja tehään sitte extempore taikka jotain.Viime vuonna meille oli mökki varattu yhen laskettelukeskuksen kupeesta ja eka päivä oli tosi ihana...illalla alkoi oksennustauti...
Ja tsiisus.Sitä oksun määrää mitä 5 lasta ulos päästää.Maisa tuli vielä korvatulehdukseen ja meni tosi heikkoon kuntoon.Me lopetettiin loma 2 päivää ennen ja lähettiin kotiin sairastamaan.Aateltiin että jos miehen kanssa saadaan se tauti niin siinä ollaan.Oltiin kahella autolla,peräkärrykin mukana..
Ja sitä roinaa oli!!Stiigat ja sukset,tavalliset ja laskettelu..Pulkkaa ja luistinta.

Onneks siellä mökissä oli pesukone ja oli oikein ihana mökki muutenkin.Sääli vaan että meni vähän pieleen tuo reissu.

Tänään Miska onkin mammalassa,meillä Maisan kanssa päivä kaksin.Tosi kivaa tehä muutakin välillä ja varsinkin nyt kunMaisalla ihan huippu ikä.Mielikuvitus laukkaa kauheesti,Tuomas veturi on pelottava ja mörköjä on siellä ja täällä...
Kertoo tarinoita ja keksii ihan ufojuttuja,nauraa päälle!

Mutta nyt kahville,Miska ja isi vielä nukkuu.
 
Hei pitäiskö järkätä tässä kevveemmällä yhteistapaaminen sinne Riksun kahvilaan?! Tulisitte tosiaan sieltä Turun suunnalta ja muualtakin mukaan! Olis tosi kiva nähdä teitä muitakin :).

Ja ebbuliini ei muuta kuule ku otetaan ja lähdetään tässä joku aamupäivä käymään siellä! Vaiks ens viikolla =) . Viestitellään!

Nyt haisee Niilo sen verran, että täytyy suunnata tonne kylppäriin, joten palaan asiaan!

Teppanan & Niilo
 
Täälläkin on sitten sairasteltu. Pienin alkoi ensin kuumeilun, joka nousi sitten yli 40 oli aika mukava kun toinen vaan ulisi koko ajan vaikka oli vaippasilteen ja ikkuna auki. No onneks sitten alko vaikuttaan korva lääke( joka oltiin haettu samana päivänä) niin laski alle 40 :nen ja sai sitten nukuttua pätkän ja sain annettua lisää kuumelääkettä. No seuraavana päivänä kävin uudestaan lääkärillä kun hengitys oli todella raskasta. Keuhkokuvat ja labrat otettiin, mutta onneksi sieltä ei löytynyt mitään. Hengitys oli korkean kuumeen takia raskas. Saatiin kuitenkin lähete taysiin jos menee huonoon kuntoon. No kuume laski välillä pariksi päiväksi nousi takasin 39. Tätä jatku reilu viikon ja viime torstaina loppu lääkekuuri ja eilen hain lisää kun ei ollu vaikuttanu. Huusi nimittäin edellisenä yönä sen verran kovaa,että meinasin jo yöllä lähtee lääkäriin kun en meinannu saada hiljaseks. Toivottavasti menee ohi tällä lääkekuurilla ettei tarvii puhkoa korvia.
Muutkin sairasti tämän kuumetaudin joka kesti 4 päivää myös mies joka oli TOSI huonossa kunnossa kun silläkin nousi kuume melkein 40. Oli siss viime viikon kokonaan sairaslomalla. Minä kuitenkin vältyin siltä taudilta. Pitäähän jonkun olla kunnossa.

[/b]Auton istuimesta Me ostettiin Britaksin evolva 1-2-3. Se kasvaa lapsen mukana niin kauan kun se sitä tarvitsee. Kasvot meno suuntaan asennetaan, mutta kallistus säätöä siinä ei ole. Aikaisemmilla pojilla meillä oli Maxi Cosin Priori joka oli mielestäni kans ihan hyvä mutta ei siihen kyllä 3 vuotiaaksi asti pystynyt olemaan. Pojat siirty siitä korokkeisiin, mutta olisin kyllä kaivannut pitkillä matkoilla niska tukea, kun päät retkotti miten sattu ja puhallettavia niskatukia ne ei tykänny käyttää.

Loma suunnitelmia Me lähdetään päivä tukholma risteilylle, mutta en tiedä lähetäänkö ollenkaan sinne tukholmaan pyörimään. Pojat kun ei ole oikein shoppailun ystäviä. Laiva vaan on tärkeempi juttu.

Kata Puhutko sinä nyt siitä Prepulsid lääkkeestä. Me saatiin sitä lääkettä esikoiselle 3kk koliikkiin. On vissiin ajat muuttuneet.

Ahaa-77
 
Moikka!

Paulaliinan perheelle osanottoni! Jaksamista! :hug:

Kata: Hyvä, että lääkitys on ruvennut tehoamaan Miskalla! Jospa se nyt siitä... =)

Hani: Onnea talokaupoista! Tosi ihanaa, kun pääsette muuttamaan omaan taloon. Meilläkin on kova talokuume. Haaveillaan, että ens syksynä mekin asuttais ihan oman katon alla. No, saa nyt nähdä, miten elämä kuljettaa...

Minäkin teen karkeampaa sosetta haarukalla tai sitten sauvasekoittajalla vaan vähän pyöräytän. Viikonloppuna tehtiin jauhelihasta, perunasta, porkkanasta, spagetista ja herne-maissi-paprikasta erilaisia miksauksia pakkaseen. Hyvin on maistunu tytölle vähän karkeempikin ruoka. :p

Hiihtolomasuunnitelmia meillä ei oo. Irtiotto näistä arjen ympyröistä ois kyllä huippu, vaikka pidennetyn viikonlopun muodossa. Hiiviö, Lappiin ois kyllä ihana lähtee. Mies ei vaan kauheesti tykkää hiihtää, joten ei varmaan nyt ainakaan talvella tuu sinne lähdettyä. Lasketteleminen ois meistä molemmista mukavaa, mutta vuorotellen pitäis käydä, kun ei Helmiä voi vielä rinteeseen ottaa mukaan. No, pitää jutella miehen kanssa, ehkä me jotain keksitään.

Meillä oli viikko sitten 8kk lääkärineuvola. Helmi oli 69 senttiä pitkä ja paino oli 7,470 kiloa. Aika pikkunen neiti siis meillä. 10 kuukauden iässä on painokontrolli, kun tuo paino ei oo noussu ku vähän reilut 300 grammaa kahdessa kuukaudessa. En oo kyllä yhtään huolissani tuosta painosta, koska mies on ollu Helmin ikäisenä vaan pari sataa grammaa painavampi ja minä ite oon ollu kevyempi. Terkkakin sanoi, että yleensä lapsen kasvu jossain vaiheessa hidastuu, eikä siihen tarvii sen kummemmin reagoida, jos lapsi on iloinen ja pirteä. Ja meidän Helmi on kyllä tosi tyytyväinen tyttö. =)

Meillä on opittu joitakin uusia taitoja. Neuvolalääkäri kysyi viikko sitten, että osaako Helmi istua ilman tukea. Minä meinasin, että ei se vielä oikein osaa, vaan kaatuu pikkuhiljaa johonkin suuntaan. No, lääkäri laittoi sitten Helmiinan istumaan ja siinähän se istui oikein topakasti. Ajatteli varmaan, että mitähän tuo äiti höpöttää, osaanhan minä! :D Samana päivänä Helmi meni ekaa kertaa myös konttausasentoon. Mihinkään ei kyllä vielä liikuta, mutta asentoa treenaillaan päivittäin. Pikkuhetken tyttö vasta siinä pysyy, mutta harjoitus on kova.

Tänään ajateltiin käydä ostamassa pulkka Helmille. Käydään varmaan laskiastiistain kunniaksi jossain loivassa mäessä kokeilemassa mäenlaskua. Laskiaspulliakin vois väsätä. :p

Nyt laittamaan tytölle ruokaa pöytään. Kivaa laskiaistiistaita ja Runebergin päivää kaikille!

Katziina ja Helmiina 8kk 1vko
 
Pitkästä aikaa löytyi hetki aikaa kirjoitella tänne palstalle.

7kk neuvola kuulumiset:
paino 7305g, pituus 67cm. Seuraava neuvola vasta 9kk lääkärineuvola.

Syömisistä:
Kiinteitä alettiin maistattamaan 5kk jälkeen, nyt menee jo 4 ateriaa päivässä ja useaa laatua. Onneksi kaikki on käynyt, eikä allergioita ole tullut. Edelleen rintamaitoa riittää ja tuttipullo ei edelleenkään kelpaa Eerikalle. Vettä on yritetty antaa Mam:n taikamukista tai Mam:n ensimukista pehmeänokkaisesta. Vesi menee jotenkin, mutta jos mukissa on vastiketta niin eipä vain kelpaa.

Liikkumisesta:
Eerika oppi kunnolla kääntymään vatsalta selälleen ja toisinpäin joulupäivänä. Neiti kääntyilee navan ympäri selällään tai vatsallaan, mutta vielä ei ryömi eteenpäin, jalat kyllä käy kovasti, mutta kädet ei vielä osaa oikeaa liikettä. Istuu tukevasti kun laittaa istumaan, mutta ei itse osaa nousta.

Hampaista:
Joulun jälkeen Eerikalle tuli yksi alaetuhammas ja pari viikkoa myöhemmin toinen. Muita hampaita ei vielä ole ilmaantunut. Niilläkin purraan äitiä tissistä kipeästi.

Turvaistuimesta:

Meilläkin ollaan hankkimassa kaukalosta seuraava istuinta, harkinnassa meillä on Akta Gracon cosmic comfort istuin.

Hiihtoloma suunnitelmia meillä ei ole, kun mies on silloin töissä.

[/b]Isäkuukaudesta:
Meillä mies pitää sen koska minulla on vuosilomaa pitämättä ja se on pidettävä huhtikuun loppuun mennessä, joten vanhempainvapaata olisi minulta mennyt hukkaan. Eli aloitan hoitovapaan heti vuosiloman perään. Mies siirtää isäkuukauden pitämistä viikolla minun vapaastani, joten kelassa neuvoivat että minun pitää saada hoitotukea tuolta väli viikolta joka minulla on vuosilomaa eli siis vuosiloman ajalta saa hoitotukea. Ilmeisesti hoitolisä jää saamatta tuolta ajalta, mutta sitten sen saa jos miehen tulot ei ole liian isot.

:hug: kaikille sitä tarvitseville

Ja kiva lukea myös niiden kuulumisia jotka ovat pitkään olleet pois palstalta

äiti-77 ja Eerika 7kk
 
Teppana: Joo me lähetään tunnustelemaan maaperää riksuun isompaa tapaamista ajatellen =) Ens viikolla on väljää kalenterissa. Suunnitellaan lisää lauantaina!

Alina otti tänään ekan metrinsä kontaten :heart: Kyllä se sitä treenasikin tässä jo kuukauden verran. Ja sohvalla nousi käsinojaa vasten jaloilleen. Hyvä ettei kipannut reunan yli! :eek: Alina istuu pitkiä aikoja ilman tukea, mutta itse nousee vaan sillain puoliksi istumaan, että konttausasennosta kippaa pepun toiselle sivulle maahan.

"Puhetta" ei vieläkään tule, siis ei tavuja. Vokaalit löytyy ja kaikenmaailman pärinät ja tirskautukset =) En kyllä ihmettele jokeltelun puuttumista kun Alina käyttää nyt selvästi oppimisenergiaansa liikkumiseen.

Alina pääsi tänään pulkkamäkeen ja myöskin keinumaan puistoon. Nauraa hekotti ja kiljahteli riemusta :D Meillä on sellainen leveäjalaksinen vauvapulkka. Tosi hyvin pysyy siinä vaikka on vähän pomppuista polkua välillä.

Aloin vähän pienentämään tytön ruoka-annoksia, kun alkoi tuntua, ettei maitoa mene enää riittävästi. Nyt jaksaa ottaa ruuan päälle kunnolla tissiä. Mietin vaan, kun Naru tässä joku aika sitten kertoi, että poika tankkaa yöllä jos ei ole saanut tarpeeksi maitoa päivällä, että jos meilläkin yösyömiset johtuu liian harvoista päivätissittelyistä... Saa nähdä!

-ebbuliini ja Alina 7kk-
 
:wave: Kreecher ja muutkin :) !

Kiva, että edes joku kaipailee minuakin.

Syy, miksen ole kirjoitellut on nämä elämän suuret ja pienet huolet. Oma sairaus ja hirveä väsymys on vetänyt siihen tilanteeseen, etten ole oikein jaksanut kirjoitella. Neitikin nukkunut nyt niin uskomattoman huonosti, että olen ihan puhki koko ajan. Käytännössä hoidan lapseni yksin eli yksinhuoltajaksi nimitin eilen itseäni miehelle. Hän nimittäin remppaa tulevaa kotiamme ja päivät töissä, joten siinäpäs se sitten. Tänään lähti miehelle aika karkeakielinen viesti, etten enää jaksa ja tottahan se on..ylivoimaiselta alkaa tuntua..mietin, että kehtaankos viestiä..mutta minusta minun terveys on tärkeämpi kuin asunto.. :snotty: ...ehkä joku toista mieltä...

Hani: Jos jaksat, niin kertoisitko miten teillä käyttäydyttiin ennen kuin varsinaisesti lähti konttamaan, siis mikä oli edellinen kehitysvaihe? Kun meillä esimerkiksi neiti ensin konttausasentoa otti ja siinä keikutteli ja nyt tekee sillain, että ylävartalo ylhäällä vetää itseään eteenpäin, välillä selkeästi ottaa jalkoja mukaan, mutta jotenkin ei vielä ole hoksinut, että voisi kontata. Ihan hirvittää tosin, mitä neiti sitten keksii, kun varsinaisesti konttaa, sillä nyt jo johdoissa, videoissa, digiboxia vetämässä alas..kukat...jne.jne. Ja tietysti onnittelut teille pojan konttaamistaidosta ja hieno kuva oli :) profiilissa.

Meillä neiti istunut tuetta jo aika pitkään ja pitkään istuu..siis niin pitkään, että itse lähtee istuma-asennosta liikkeelle. Nykyään ei juurikaan edes viihdy istualteen, vaan lähtee siitä suoraan ryömiskelemään :).

Ja Ebbuliinillekin onnittelut, että Alina ottanut ekat metrit kontaten..voisin samaa tietysti sinultakin udella, että mikä vaihe oli ennen varsinaista konttausta. Ja ettei nyt unohdu, niin Hanille vielä oikein isot onnittelut talokaupoista ja uudesta kodista siis :)! Ebbuliini: Kuulosti erittäin tutulta, kun sanoit, että teillä neiti keikkui sohvan reunalla. Sama meillä. Tyttö nousee reunaa vasten jatkuvasti, ei mitään järkeä, vaan siinä sitä kiikutaan. Ei uskalla hetkeksikään jättää neitiä enää yhtään minnekään yksin. Sohvalla ja sängyllä jne. vetää suoraan konttausasentoon eli vaaratilanteita riittää. Vaunuissa, pulkassa, syöttötuolissa roikutaan ja kamalan levotonta menoa kyllä on..koko ajan pitää olla jonnekin menossa tai johonkin koskemassa jne..:)... :p ..äiti ihan hukassa.

Meillä puhe on kehittynyt hyvin. Siis, että tulee selkeitä tavuja. Olen ihan varma, että yksi päivä sanoi "äiti" :saint: ..no juu..saattoi tietysti vain kuulostaa siltä ja tietysti kuulostikin... Mutta monipuolista puhetta tulee. Minä uskon kirjojen vaikutukseen täysin ja siihen, että itse olen tytölle puhunut paljon ihan pienestä pitäen. Mehän luemme siis jo oikeitakin tarinoita, ei tietty mitään kovin pitkiä...mutta pienestä asti opeteltu lukemaan kirjoja, joissa kokonaisia lauseita ja myös pelkkiä kuvakirjoja luetaan tueksi tietenkin. Onko teillä muuten jo missä-kysymykset käytössä ja osaako lapset jo katsoa sinne, mitä kysytään ? Kun meillä ei oikeastaan juurikaan. Lamppu tiedetään jo ja Amaliaa kauheasti aina hymyilyttää, kun kysyn, missä lamppu ja sinne katselee. Muutenkin olen ottanut sanojen opetteluun missä-kysymykset eli missä lusikka, leipä..jne..sukka..housut..jne..mutta lampusta olen vain ihan satavarma, että sen tietää- muuten en ole muista ollenkaan varma vielä.

Amalia meillä juonut mukista jo tosi pitkään. Nokkamukijuttua en alkanut edes kunnolla opettamaan. Mukista juomisesta tykkääkin kovasti tai no siis muki ja lasi vaihtelevasti käytössä, mutta pointti varmaan selvä kaikille. Oma lautanen ostettu ja kun syödään, niin laitan Amalialle oman lautasen ja lusikan aina ja vähän ruokaa, että saa pikku hiljaa opetella syömään itse. Noh, voitte kuvitella, että minkälaista se vielä on...lusikka kyllä menee oikein jo suuhun. Pinsettiote meillä kehittyi tuossa 7kk iässä ja tämä äiti on joutunut tarttumaan imurin varteen jo niin useasti, ettei koskaan kukaan olisi varmaan voinut kuvitella, miten usein siivoan nykyään (vihaan siivoamista).

Meillä hampaiden tulo on ollut ihan mahdotonta, suorastaan karmeaa. Tyttö on ollut kuin eri lapsi, kaksi hammasta nyt saanut tehtyä. Hirmuista kiukkua ollut... :kieh: . Nyt on ollut pari päivää taas aurinkoinen oma itsensä.

Ahaalle jaksamista, kun lapsi sairastaa. Meillä Amalia sairasti myös...ensin oli yli 39 asteen kuumeilua, sitten oksentelua, sitten ripulointia..ja sitten teki hampaita..ja nyt vasta tosiaan pari päivää oltu normaalisti, paitsi nukuttu huonosti (ja en tiedä syytä).

Kata: Hyvä, että Miskan lääkitys alkanut ilmeisesti tehoamaan. Toivottavasti vaikuttaa positiivisesti kasvuun :). Tuli muuten mieleen, kun jossain välissä luin juttua siitä sinun jumppatunnista ja ystäväsi kommentista tai siitä, kun se poliisi ei ollut voinut kuvitella, että sinulla niin monta lasta...niin ilmoittaudu siihen tuntemattomat- ohjelmaan, että joku saisi yhdistää sinut lapsiin..:)...minusta se on hyvä ohjelma, vaikken olekaan kuin pari kertaa ehtinyt katsoa...mutta heti tuli vain tuo mieleen...:)...

Paulaliinalle osanotto. Meilläkin miehen isä kuoli viime kuussa :( yllättäen. Amalia ei tietysti ymmärrä asiasta vielä mitään.

Kääk: Voimia ja jaksamista, toivottavasti saatte suhteen kuntoon.

Jousimies
: Toivottavasti teillä alkaa flunssa helpottaa.

En varmasti muista läheskään kaikkien juttuja kommentoida. Kivoja suunnitelmia hiihtolomalle joillakin (milloin edes on hiihtoloma)...Minä olen kyllä niin väsynyt, ettei ajatus kunnolla kulje ja täytyy sanoa, että varmaan niin sekavaa tekstiä, että ymmärrän hyvin, jos joku ei ota oikein selvää jutuistani :ashamed: .

Tiedän kyllä, miten vaikeaa on, kun suhde tuntuu lamaantuneen täysin. Minäkään en oikein jaksa/kykene tuntemaan miestäni kohtaan mitään. Olen niin väsynyt ja pettynyt kaikkeen, etenkin siihen, miten yksin olen tässä parisuhteessa. Minusta me elämme kumpikin erillistä elämää. En minä saa apua enkä tukea enkä uskalla paljon pyytää, kun heti tulee tunne, että valitan ja valitan ja asunnon remppa viivästyy...voi itku. Olen miettinyt, että ehkei meidän kannate enää muuttaa yhteen siihen asuntoon, olisi helppo lähteä elämään omaa elämäänsä kunnolla muualle. No, katsotaan...mies ei tunnu ollenkaan osaavan asettua minun asemaani, liekö sitä edes haluaa osata...

Syömisestä vielä: Meillä alettu jo paremmin syömään, syödään 2 lämmintä ateriaa (pikku purkkeja, ei suostu syömään 8kk ruokia) päivässä + kaksi jälkkäriä ja sitten vielä illalla puuroa. Toisinaan tietty menee vähemmän tuota ruokaa, kuten tänään ei ole syönyt juuri mitään neiti. Maitoa menee aika vähän..tai en tiedä paljon sitä oikeastaan pitäisi mennä. N. 300ml juo päivässä. Meillä neuvola pe:na, tosi kiva saada mittoja, kun viimeksi oli 6kk-neuvola. Näkkileipä on muuten meidän neidin suurta herkkua, annan jo kokonaisen näkkileivän käteen ja sitä neiti syö oikein mielellään.

Päivisin meillä nukutaan kahdet unet 1tunti x2, joskus vähemmän, esim. puoli tuntia ja toisinaan jopa puoltoista tuntia.

Amalia on tosi iloinen, erittäin energinen ja vauhdikas neiti. Hirveästi juttelee kaikille ja naureskelee. Viihtyy äärimmäisen hyvin muualla kuin kotona (ei yhtään huomaa, että äiti kuljettanut synnytyslaitokselta päästyään joka paikassa) ja saa hirveästi kehuja iloisuudestaan ja juttelustaan. Huomaa neidistä kuitenkin myös senkin, että jos menee monta päivää, ettei kotona juurikaan ehditä olla, niin sitten tykkää olla välillä kotonakin, muttei enempää kuin yhden päivän tai alkaa olla neiti äärimmäisen kiukkuinen...:). :) aivan ihana, äärimmäisen rakas lapsi :heart: ...joka päivä entistä ihanampi. Nyt vain kovasti odottelen, että lähtisi jo konttaamaan, sitä toivoo neiti varmaan itsekin...:)...

Anteeksi tosiaan, etten varmaan kaikki huomioinut...Kreecher: Toivottavasti lastenpolilla meni kaikki hyvin :)! Ja Katziina: eikö olekin ihana, kun justiinsa pääset sanomasta, ettei lapsi jotain osaa, niin eiköhän tee sen justiinsa silloin (kuten Helmi istunut ilman tukea)...minäkin olen jotain joskus sanonut, ettei meillä vielä..ja sitten kuitenkin tekee..:)...en vain ole tiennyt..tai ei ole tehnyt aikaisemmin...

Voimahaleja kaikille, jotka sitä tarvitsevat !

Pepsukka ja Amalia 8kk+ 3pvä.

P.s. me muuten käytiin (tietty Amalian kanssa kahden) eilen laskiaisriehassa, Amalia sai hienon kissamaalauksenkin :)...olin tosi kateellinen perheille, jotka olivat koko perheen voimin siellä: lapset, äiti ja isä...
 
Moikka kaikille!

Ja ihan ekaksi Paulaliinalle paljon tsemppiä suruaikana!

Muuttamisesta ootte täällä keskustelleet, mä VIHAAN muuttamista. :LOL: Musta se on aivan kamalaa hommaa. Ensin pakkaat kaikki kamat laatikoihin ja vähän ajan pääsät purat ne. Varsinkin astioiden pakkaaminen ja purkaminen on turhauttavaa.

Meillä poitsu on taas vähän oppinut uusia juttuja. Kävelee hienosti kävelyvaunulla ja ottaa muutaman askeleen myös tukea kiinni pitäen. Ja viime viikolla oppi antamaan suukon. :heart: Tai kun sanon potsulle et anna äitille suukko, poika tulee mua lähemmäs ja avaa suunsa ihan auki. Ihana. :heart: Muutaman kerran poitsu on myös sanonut äittä, mut joka kerta miehen kuulleen, eli siis se on tullut aivan vahingossa. Myös mammaa meillä hoetaan kovasti, mut ei poika senkään merkitystä tiedä. Mut ihanalta se silti kuulostaa. :heart:

Hiihtolomasuunnitelmista, me ollaan varattu Rukalta mökki. Mukaan lähtee kaveripariskunta joilla on samanikäinen poika kun meillä. Tosi kiva lähteä ja ihanaa päästä pitkästä aikaa lasketteleen. Viime talvena jäi raskauden takia skimbailut väliin. Tarvii vaan vähän vuorotella et joku on aina lasten kanssa.

Me ollaan poitsun kanssa oltu jo aika monta kertaa pulkkailemassa ja poitsu tykkää siitä valtavasti. Nyt vaan näyttää vähän siltä et lumet sulaa taas pois.

Nyt täytyy mennä laittaa pyykit narulle, kun tuo kone tuolla ilmoittelee olevansa valmis.

Mukavia talvipäiviä!

Marza ja poitsu 7 kk


muks. Pepsukka ehti väliin, paljon tsemppiä sinullekin ja koita jaksella!
 
Kiitos kaikille osanotosta ja voimahaleista, tulivat tosi tarpeeseen. Surettaa niin lasten puolesta kun ei ole pappaa enää ollenkaan. minun isäni kuoli jo kymmenen vuotta sitten ja nyt sitten pappaakaan enää ole. Onneksi on yksi "vara-vaari", kummisetäni, jonka kanssa pojat kauheasti tykkäävät olla.

Välillä tosiaan tuntuu että seinät kaatuu päälle, ainakin just nyt. oon ollut pikkupoikien kanssa sisällä kun ovat molemmat kovassa yskässä ja kuumeessa. Tänään käytiin lääkärissä. Tuloksena molemmilla korvatulehdus ja vanhemmalla lisäksi silmätulehdus. Eikun kuuria kuurin perään. Onko kellään vinkkiä miten laitetaan vastaan taistelevalle 4-vuotiaalle silmätippoja? Ei kädet riitä millään...

Voisimme myös yrittää Riihimäen tapaamiseen, jos sellainen tulee. Asumme suht lähellä ja olen käynytkin poikien kanssa siellä kahvilassa. Kiva paikka,suosittelen. saattaa vaan käydä kukkarolle kalliiksi, kun on niin ihania juttuja :p

päivänjatkoja kaikille!

paulaliina ja aaponen
 
Pepsukka,voimahalitusta...Muistan tuon tunteen niin hyvin kun perhetapahtumiin yksin lasten kanssa raahauduin kun eksä oli yleensä krapulassa.Mutta eikös sun miehellä ole se rakentaminen/remppa syynä?

Tuo on niin totta kun erilleen vähänkin ajatuu niin toinen lakkaa kiinnostamasta.Tä aika onmyös niin toisaalta upeeta kun lapsi kasvaa ja kehittyy mutta parisuhteelle kovaa aikaa.

Mä toivoisin että ihan kaikki täältä koittais tehä lupauksen että koittaa taistella suhteen puolesta sillä ikävä kyllä yli puolet suhteista kaatuu kun lapsi täyttää 2 vee.Mä oon tuohon tilastoon kahdesti joutunut,nyt Maisan kohalla oli iso kriisi mut päästiin yli.No,olin raskaanakin kyllä....

Se kun niin eletään lapselle ja lapsen kautta ja kun 2 vuotiaana elämä helpottuu niin huomataan että ei tunnetakaan toista.
Sitten pakataan jo erilleen.
Yksin ei voi yrittää mutta aina voi jotain tehdä yrittääkseen paremmin!

Marza Ei pitäis olla mitään kommervenkkiä.Paina f5 se päivittää vielä kuvaa.VOi olla että kuva liian iso myös,meillä ukkeli pienentää ne.

Ja tässä puran viimeyön kauhuja...
en saanut unta,vasenta jalkaa pisteli ja sitten tuli nälkä.Puolenyön aikaan tulin alas syömään...Sitte ei uni tullutkaan ja pyörin ja simahdin kai.
Vähän enen 3 heräsin Maisan voihkimiseen ja ähkimiseen.Pulisi kovasti jotain ja kysyin mikä hätänä.Otin syliin ja tsiisus...Tyttö tärisi ja vapisi,suorastaan kramppasi!
Tuo ei ollut mitään pientä tärinää vaan oikein kunnollista!!

Pelästyin kauheesti,ei ollutkuuma eikä kylmä.Tärisi niin että puheesta tuskin sai selvää.Sylissä katsoi oudosti ja puhui levottomia,-äiti mut on liimattu kiinni ja kohta ne tulee taas.Näin enkeleitä tuossa ja tuossa ja nekin tulee vielä takasin..
Kysyin että sattuuko tai onko joku hätänä?
Laittoi silmät kiinni ja sitten aukasi ne ja sanoi silmiin katsoessaan-
äiti mulla ei ole mikään hätänä..Laittoi silmät kiinni ja tärisi vaan.Mua pelotti!!

Herätin ukkelin ja pyysin kuumelääkettä.Aattelin että viime viikon MPR rokotteesta vois tulla joku kuumepiikki ja tä siitä johtuvaa.Otti lääkkeen ja siinä istuttiin 4 asti.Höpisi niin kauheesti ja alkoi tuntumaan kuumalta jo.
Aamu 6 tyttö simahti ja äiti vähän sen jälkeen.8 herätys ja päivä alkoi...Onneks tyttö ihan normi aamulla,uskon että oli kuumepiikki tuosta rokotteesta johtuvaa mutta pelottava se oli.Maisalla ei nouse kuume helposti,ei ees korvatulehduksissa ole ollut.RSV:n aikana oli mut siitä on kauan jo.

Yöllä itkin kuinka oikeesti toiset äidit joutuu sairasta lasta pitämään yö toisensa jälkeen noin ja todellakin joku lapsi kuolee äitinsä käsivarsille.
Olen niin kiitollinen taas tänään ollut lasten terveydestä,väsynyt oon ihan tolkusti mutta itkustanut pitkin päivää.

Niin olo helpottui kun tyttö aamulla kunnossa.

Miehellekin kiitollinen sillä on jaksanut Miskan kanssa yöt.VIimeyönä temppuili vähän väliä...On joku kausi poitsulla menossa.
Kun oppis tuttiin tai jotain mutta tarvii kävellä sylissä poju vaan.

Kauheen läheisriippuvainen on,lattialla melkein menee nykyään mun päivät.
Tanssitaan Maisan kanssa titi nallea taikka rakennetaan legoja.

Niin huono omatunto oli kun juur eilen miehelle paasasin miten kamalaa on kun oon kotona ja sienät kaatuu päälle.
Nyt ihan nolona.. :ashamed:

Rättipoikki oon mutta onnellinen.... :heart:
ja itkunen...

Ai joo,Paulaliina.Voisitko tehä sopparin pojan kanssa.On jo sen ikäinen,että lupaa joku mitä tykkää,esim tarroja tms.pieni palkkio jos antaa nätisti laittaa.
Onko kylmiä vaiko lämpöisiä?Jos kertakäyttöpipeteissä,ota lämpimään muutamaa tuntia enne laittoa.Kylmä on ilkeen tuntunen,lämmin menee paremmin...
Jaksamisia teidän suruunne...
:hug:
 
pepsukka meidän poika lähti ensin liikkuu niin, et muuten vaan makas mut käsillä veti itseään eteenpäin. sitten rupes ryömii kunnolla ja siinä samassa nousi ensin niin et oli polvillaan ja kädet kyynärnojassa ja ketkutteli siinä tooosi paljon. sit ryömiminen kehitty taas paremmaks ja sit nousi jo niin et kädet oli suorina ja polvillaan ja taas kauhea keikutus. sit siitä yritti liikeelle niin et jalat liikkus mut kädet oli melkein toistensa päällä eikä osannu niitä liikuttaa. sitten hokas et voi laittaa kädet leveemmäksi ja sit piti harjoitella et voi nostaa toisen käden ylös ilman et keikahtaa nurin.
sit ku sen oppi, ni sitten tajus et jos siirtää käsiä ja jalkoja eteenpäin ni pääsee liikkuun. alussa oli hupaisan näköistä kun nosteli käsiään niin teatraalisesti ilmaan. nykyäänkin jos kova kiire tulee, niin laskee masun maahaan ja ryömii vauhdilla eteenpäin. jos on aikaa funtsata ja olla ni sitte menee kontaamalla, eli täytyy vielä kovasti reenailla.

mut meillä poika ei yritä nousta mitään vasten seisomaan, eikä oikeastaan seiso pitäessäkään, kun välillä pienen hetken. istua osaa mut siinä täytyy olla ihan vieressä koko ajan kun muuten menee kovasti nurin ja loukkaa itsensä.

niin ja se pinsetti ote osattu jo jossain 6kk ikäisestä asti. nykyään on jo niin harjaantunut et kaikki pienikin pöly tai lika napataan käteen ja samanlaiset fiilikset mulla ku pepsukalla et heilun imurin varressa joka päivä ja oon ihan tsippi jo täst kauheasta siivoomisesta. no onneks se hiukan helpottuu ku päästään muuttamaan.(jee!)

no mut en viitsi romaania alkaa kirjoittaa ni sit joku jaksaa ehkä lukeakkin.


Hani ja Samuel sunnuntaina kilahtaa 9kk!!! :eek: :eek: :wave: :wave:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Hani-:
no mut en viitsi romaania alkaa kirjoittaa ni sit joku jaksaa ehkä lukeakkin.

Ooops :D point taken! :wave:
mulla vaan aina rönsyilee nä jutut,koitan pitää vähän vähemmissä kirjoittelut.

Kun ei kauheesti oo päivisin juttuseuraa..Ja tosiaan eihän mun romaaneja tarvii lukeakaan.

Henk koht mä tykkään ainakin pitkistä stooreista,esim pitkät Myyn jutut on ihania!
Enkä osaa rajata juttujani vaan niin että ne koskisi vain Miskaa....
 
Alkuperäinen kirjoittaja kata-74:
Alkuperäinen kirjoittaja Hani-:
no mut en viitsi romaania alkaa kirjoittaa ni sit joku jaksaa ehkä lukeakkin.
Henk koht mä tykkään ainakin pitkistä stooreista,esim pitkät Myyn jutut on ihania!
Voi kiitos Kata! :D Mua tosin aina vähän nolottaa noi mun romaanit,(yleensä kun kirjotan aika usein) mut oon tällanen pitkästi selittäjä. :ashamed:

Mä kans luen pitkätkin jutut mielelläni... Kiire jos on, niin sit pikasesti silmäilen, mut sit jossain vaiheessa luen sit uudestaan ajatuksella. Kiva lukee toisten kuulumisia, myös harvemmin kirjottavien. :) Välillä mietinki mitä niille kuulu, joista ei o aikoihin kuulunu.

Poitsulla tuli se kulmahammas läpi, eilen huomasin. Ja tänään sit huomasin etuhampaan tulleen myös, eilen ei vielä ollu. Vissiin päivän aikana eilen pukkas, kun yö oli niin rauhallinen. Nyt taas hankas kovasti ja voi hurja sitä kuolan määrä... :eek: En tiä kutiaako ne just läpi tulleet vielä vai joko siellä taas uutta pukkaa. Nyt siis neljä hammasta yhteensä. Mein puolivampyyripoika. :heart:
 
Heippa taas kaikille! Myy, Hani, Kata, Pepsukka, Kreecher, Paulaliina, Teppana, Jonnakar sekä kaikki muutkin mulle kelpaa lukemiseksi pitkät ja pätkät jutut. Monesti aika meneekin lukiessa ja tulee monta kommenttia ja juttua samaan aikaan mieleen. Kirjoittaminen vaan keskeytyy niin usein, että olen alkanut laiskistua kirjoittamaan. Mutta siis, luetaan edelleen.

Nyt on tämä ilta/yö hiukan venähtänyt. Alkuillasta ei nukuttanut ja nyt ei tule uni, vaikka nukuttaa. Pakko kuitenkin lähteä kohta yrittämään, vaikkei meillä vauvan puolesta yöheräämisiä olekaan.

Mä haluaisin silleen periaatteessa muuttaa. Tarkoitan, että oikeasti muutto on just niin kuin joku muu kuvaili eli ensin tohinalla pakataan ja sitten hetken päästä puretaan ja kauhee homma. Mutta siis haluaisin toiseen ausntoon, vaikka meillä ihan kiva asunto jo onkin. Ehkäpä tyydyn taas sisutamaan tätä asuntoa ( =halvempi ratkaisu).

Kata: AIvan järkky kokemus sulla! Lohtuhali täältä. Minäkin mietin harva se päivä, että kuinka onnellinen sitä saa olla terveestä lapsesta. Kun on täältä lukenut teidän joidenkin taisteluista allergioiden selvittämisessä yms.

Nyt on pakko mennä nukkumaan - alkoi niin väsyttämään.
 
Meillä siirtyikin neuvolalääkäri kuukautta aikasemmaksi kun oli yks aika vapaana. Soitin alkuviikosta neuvolaan ja kyselin tytön huonosta syömisestä ja ehdotti että mentäisiin jo nyt sinne. Eilen siis käytiin. Paino ja pituuskäyrät menee alaspäin ja aletaan seurailemaan painoa. Tähän mennessä ei olla kokeiltu kotimaisia viljoja mut terkkari sanoi et vois alkaa kokeilemaan kauraa ja ostin sitte eilen Piltin kaurapuuroa ja ekan kerran annoin eilen illalla ja itkeskeli pikkasen yöllä,aamulla maisteltiin taas kaurapuuroa ja huomasin kun vaihdoin vaippaa että vaippa-alueelle oli tullut pienenpientä ihottumaa, sellasta mitä ei ole tytöllä ennen ollut. Nii ja paino oli 7920 g ja pituus 70cm ja tyttö 7½kk. Muuten kaikki ok. Atooppista ihottumaa pikkasen jaloissa ja poskissa.
Nyt en jaksa kirjottaa enempää, pitää mennä lepäämään kun niin huono olo, meillä koko perhe flunssassa.
 
NallePuh... Meillä kans pojalla tuli kaurasta reaktio pepun iholle ja esim kalkkunasta myös muualle kehoon punotusta ja ihottumaa. Meni kuitenkin parissa päivässä ohi eli se ensireaktio ei välttämättä tarkota epäsopivuutta. Kannattaa jatkaa pieninä määrinä antamista, jos ei pahempaa oiretta tule ja seurailla muutama päivä. Toivottavasti oireet häviää ja saatte sen kauran ruokavalioon. :)

Meillä on nyt testauksessa aikasemmin sopimaton peruna. Oon ihan noita purkkiruokia antanu, missä on kukkakaalia tai maissia seassa. Seuraavaks annan pelkkää perunaa ja jos ei reaktiota tule, niin sit teen ite pakkaseen valmiiks. Onko sillä väliä minkä verran sitä toista pöperöö on, minkä seassa perunan pakastaa?

Pepsukalle ja Paulaliinalle voimahalituksia! :hug:

Väsy painaa, enkä taaskaan malta keskittyä lukemaan ajatuksella ja vastaileen... Jospa tää väsymys tästä, kun viikonloppu tulee ja miehellä on ens viikko saikkua.
 

Yhteistyössä