¤ Kesän 09 ivf/ivm/icsi/pas ¤

Alotin nyt tämmösen, vaikka en tiedä onko tälle nyt vielä "käyttöä"..
Ois kiva lueskella muiden samassa jamassa olevien ajatuksia tässä tapahtumia (ja tarkempia aikatauluja) ootellessa, kun en mä ainakaan pysty asiaa täysin moneks kuukautta unohtaankaan, vaikka helpompi tietysti ois..
Mulla on tavoteaika laparoskopiaan maaliskuun lopulle ja sitten kai koitetaan melko pian edetä ivf-juttuihin.
 
Hei,

Itelläni on edessä maaliskuussa myös inseminaatio tai ivf...tällä hetkellä olen syönyt clomhexalia 3kk ja vielä yksi kuukausi olisi jäljellä...luotto on mennyt täysin nappeihin, vaikkakin oviksen olen aina pongannut, mut silti toivottua tulosta ei ole tullut...

Joten maaliskuuta odotellaan ja toivotaan päivää parempaa...tietysti olen jo helpottunut että apua on tulossa...yritystä takana itsellä on 2,5 vuotta joten epätoivo on vallannut mielen monesti näiden vuosien aikana...ja eka olisi toiveissa...

Näin pikaseltaa tässä...pitänee palata paremmalla ajalla lisää...ja mukava olisi kyllä kuulla muitten ajatuksia ja kokemuksia...
 
Moikka!!!

Saanko liittyä joukkoon mukaan? Meillä yritetään esikoista myöskin, menossa yk28 ja yritystä takana elokuusta 2006.. Mitään vikaa ei ole kummastakaan löydetty ja ollaan kokeiltu 3kk clomeilla ja kaks ja puol inssiä =). Kaks siis ihan toimenpiteellä ja se yks oli niin että pistelin, mut toimenpide sit kotosalla =) .

Meillä on naistenklinikalle suunnitteluaika ivf:ää varten huhtikuussa ja se on sit touko-kesäkuussa. Jännittää aika paljon. Mut toisaalta jospa sitten selviäisi ainakin syy, jos ei plussaa tuu. Jotenkaan en jaksa luottaa enää mihinkään.. kun kerran syytä ei oo löytynyt niin ei ole ns. vaivaa mitä hoitaa. Tiedättekö mitä tarkoitan?

Mä oon ite 30, keväällä 31 ja mies mua 5v vanhempi. Maalla asustellaan, omassa talossa koiran kanssa =)

Ja joo.. se on niin täysin totta ettei tätä asiaa kyllä unohtamaan pysty. Kyllä se tuolla takaraivossa pyörii..
 
Hei Tähtisilmä ja napsuneiti! :wave:

Mun historiaa ja taustaa voi lukee enemmän profiilista!

Mä pelkään tällä hetkellä eniten sitä että jos vaikka toi skopia viivästys hirveesti niin kaikki siirtyy loppuvuodelle.. :$ kai voin vaatia puolen vuoden hoitotakuuseen pääsyä (maaliskuussa jonotusta 4kk) jos siltä alkas näyttää? Kun se taas tietäs hankaluuksia rahajutuissa, kelan maksukattoo ajatellen..en tiedä kuinka myöhään loppuvuodesta ois järkevää alottaa 1.hoito..toisaalta, tuskin sitä enää ois järkevää lykätäkään. Ainakin siihen menee ilmeisesti leikkauksen jälkeen 6 viikkoo että voidaan alottaa? No, täytyy kai vaan koittaa aatella että kyllä mä siihen ajoissa pääsen..ei pitäs murehtia liikoja etukäteen (helpommin sanottu..! ).


Mut rohkeesti lisää mukaan vaan! :)
 
Heipat teille!

Kiva että voimme alkaa vaihtaan kuulumisia ja tuntoja tässä tuskasessa matkassa...

Selittämättömiä olemme mekin, ehkä en aina ovuloi, mut sekin on tieten aika normaalia, mutta clomhexalit määrättiin jotta vahvistettas sitte ovulaatiota...ja tosiaan kolmekkin isoa munista on ultrassa näkynyt mut silti mitään ei ole tapahtunut...miehellä tavara on ihan priimaa joten sielläkään ei ongelmaa pitäis olla...mut ei niin ei...eli aika samassa tilanteessa ollaan napsuneiti...selittämättömiä ja samoihin aikoihin yritys aloitettu...itsekkään en luota inssienkään onnistumiseen, joten toivon että mahd. pian sitten pääsemme ivf:ään...

Itse olen 29v ja mies 26v ja tosiaan mekin maalla asutaan ja kahden kissan kanssa =)

Me ollaan julkisella hoidossa, mutta asiat on edenneet kyllä tosi nopeaa (aloitimme vasta hoidot, sinnikkäästi turhaan toivottiin tulosta ilman apua) ja aina on sama lääkäri, joten itellä ei valittamista kyllä palvelusta...ja tosiaan tarvittaessahan siihen 6kk hoitotakuuseen voi nojautua, onneksi on sellainen...

Oletko napsuneiti julkisella tehnyt inseminaatiot? Paljonko niille kertyi hintaa kaikkineen? Ilmeisesti hinta ei kovin suuri ole ja tosiaan tähän olen kyllä valmis käyttämään rahaa, mutta olishan se kiva tietää vähä suuntaa mitä se kustantaa...lääkkeet kai ne enimmän osan vie...

Oletteko te syöneet kuin monta clomia päivässä? Itsellä on kaks tapua/pvä ja olen miettinyt että oliskohan ne pitänyt ottaa yhtäaikaa, mut ite olen syönyt yhden aamulla ja yhden illalla...enpä sitäkään hoksannut kysyä lääkäriltä enkä jaksanut perään soitella...
 
Mulla ei oo tehty vielä mitään hoitoja, aina ne on peruuntunu millon mistäkin syystä jo 1,5 vuotta! Ensin oli ero, sitten yhden leikkausajan oottelu, sitten mies pakitti hoidoista (ei oo koskaan ollu kovin innostunu, vaikka kukapa ois..) > taas ero, ja viimeks inssi peruuntu puuttuvan infektiotestin vuoks, ei ollu kukaan muistanu mainita. Ja nyt endo on jo niin paha ettei mitään tehdä ennen leikkausta ja joudun "pakkoehkäseen". Nyt ollaan ja ei olla yhdessä.. mies on lupautunu auttaan hoidoissa, muttei asuta yhdessä, kuitenkin nähdään ja pidetään hauskaa säännöllisesti. Jää nähtäväks mikä on suhteen jatko.. mulla ei nyt ois mitään yhdessäoloo vastaan, kunhan tätä lapsiasiaa ei lykätä enää yhtään.

Sain aikoinaan reseptin clomeihin kp3-7 1kpl/pvä, vaikka ovulaatiot on aina näkyny tulevan. En niitä koskaan alottanu kun oma epäilys endosta oli jo vahvana. Myöhemmin niitä ei sitten enää suositeltukaan, ohuehkon limakalvonkaan takia.
Insseissä ois käytetty menopuria 5 päivänä ja ois maksanu suunnilleen 100e/hoito. Se peruuntunu tosin ois tehty lähes luomukiertoon (vain pregnylillä ) kun munasarjoihin oli kasvanu jo pari uutta endopesäkettä edellisen lisäks..joten tuskin siinä nyt kauheesti mitään mahdollisuutta menetti..

Mulla on muuten ihan ok kokemukset julkiselta, eikä oo niin hidasta kun vois luulla. Ainoo huonompi juttu on tää endohomma kun sitä ei aikoihin otettu vakavasti, ei edes uskottu että oliskaan ennenkun näky ultrassakin. Laparoskopialähete oli kiven alla, vaadin sitä suunnilleen 2 vuotta turhaan, ja jonossakin joutuu oleen nyt ainakin sen 4kk. Vaikka onhan tässä vuosien kuluessa jo siihen jatkuvaan kaiken odotteluun vähä turtunukin..
 
No ompas sulla risupesä ollut monenmoista tässä muutenkin vaikeassa asiassa...ite olen välillä ollut rikki ja tosi masentunu vaikka on tukeva ja asiassa täysillä mukana oleva mies...en voi edes kuvitella miten risupesä jaksat ton kaiken kanssa, mutta kovasti tsemppiä täältä!!! :heart:

Itellä taas menkat alkoi, noh olipa yllätys...mut tosiaan lauantaina alotan viimesen clomhexal kuurin ja sitten nokka kohti piikkejä etc...joten mielenkiinnolla ja kauhulla tulevaa odotetaan...

"Torstai on toivoa täynnä" joten koitetaan jaksaa tsempata kaikesta huolimatta! :hug:
 
Tähtisilmä :hug: :heart:

Eihän se helppoo oo kun sataa p..kaa niskaan muissakin jutuissa,..mutta siihenkin on välillä jo jotenkin turtunu.. ehkä sinne risupesäänkin vielä joku kaunis päivä muutama säde paistaa! :D
 
Heippa!

Tähtisilmä kyseli mitä meille on kertynyt hintaa insseistä.. meille ne on tosiaan tehty julkisella, yhtä lukuunottamatta. Yksityisellä se eka olis toimenpiteineen ja lääkkeineen tullut maksamaan jonkun 800eur, kun oli alun tutkimukset siinä mukana. Mutta julkisella ei läheskään niin paljoa. Ja meillä onneks täyttyi kelan korvauskattokin viime vuonna ni ei tarttenut vikan inssin lääkkeistä maksaa kun puolet.

Mulla on lääkeampulleja tarttettu aina se 2kpl ku on pidempi kierto ja ei ne follit sit kasva niin nopeesti, edes piikeillä. Yks ampullihan maksaa sen n.100eur. ja sit seurantaultrat ja toimenpide on sen 22eur/kpl.. eli olisko yhteensä sit joku vajaa 300eur. En oo itseasiassa niin tarkkaa kirjaa noista kuluista pitänyt.

Risupesällä on tosiaan ollut kivinen taival =(. Pidetään peukkuja että kevätaurinko alkaa paisteleen sinnekkin kasaan =). Eiköhän se niin mee, ei sitä aina voi vaan olla huonoja uutisia ja kurjaa tuuria. pakkohan sen onnen on jossain välissä kääntyä. Näin mä uskon.

Mulla on nyt joku kp24 ja ihan luomuna, ilman mitään tikkuja, kalentereita tai lämmönmittauksia ollaan tosiaan menty. Näyttää vaan siltä että tää kierto venyy reippaasti yli 30.. graaah.. mut toisaalta, mä en enää jaksa ees odottaa mitään luomuplussaa.. eli menkkoja odottelen vaan sit alkavaks.

Jesh. nyt pitää lopetella. Lähdetään miehen kanssa ekaa kertaa hydrospinningiin.. saa nähdä miten naatti sitä on sen jälkeen ja tuleeko mentyä vielä toisenkin kerran. heh.

Kivaa sunnuntaita!
 
^ nostan..

).( Koitan soittaa tänään jonohoitajalle, kun mitään tietoja leikkausajasta ei oo kuulunu.. kyselen peruutuspaikoista, joilllain se on kuulema nopeuttanu hommaa =) toisaalta en usko että sellasille pääsee mutta kumpa ei nyt siitä tavoteajasta kauheesti myöhästyis...

Eilen saatiin aikaan pieni riita ukon kans (jutellaan mesessä iltasin), kun tilitin sille huoleni että pääseeköhän hoidon alottaan ennen kesätaukoo, niin se rupes jauhaan taas moneen kertaan käsiteltyä asiaa, eli hankaluutta järjestää töissä niin että pääsee paikalle..! Siis sen panos asiassa ois pari tuntia max. poissa töistä jonain aamuna/hoito..ja mulla meni taas kerran hermo, että tajuaako paljonko mä teen tän hoidon eteen, laitan rahaa lääkkeisiin jne. verrattuna tohon sen osuuteen! :ashamed: Että eiköhän noin tärkeestä syystä saa töistä aamulle vapaata! Ei se tietenkään halua sanoo siellä syytä miks on pois..ja kyllä mä sen ihan ymmärrän..mutta jos sanoo että menee käymään sairaalassa, niin kai siitä jo pomo tajuaa ettei ihan turha syy oo. Ja oon käsittäny niin että näissä hoidoissa se neste pakastetaan joka tapauksessa? Niin eikö se purkitusaika oo sitten helpommin sovittavissa, ettei oo niin tarkkaa?

Tulipa omanapanen purkaus.. mutta kyllä rupes eilen taas v-uttaan että joutuu kaiken muun lisäks vielä tällästäkin ressaan..
 
Huomenia,

Kiitos Napsuneiti hintatiedoista! Osaa nyt vähä sitten varautua, vaikka olen jo kovasti säästänyt rahaa jemmaan, että eiköhän tässä voi "hyvillä" mielillä rajumpiin hoitoihin lähtä...
ja miten muuten hydrospinning meni? Itse olen käynyt ihan "normi" spinnigissä ja tykkään kyllä kovin, on niin tehokasta...

Nyt on menossa viimenen clomhexal kuuri ja kovasti toivoa pidän yllä josko viimenen (4.) kerta toden sanoo, mut eiköhän sitä taas tulla korkealta ja kovaa alas...mut jotenki nuokaan pettymykset ei tunnu enää niin pahalta ku tietää että apua on kuite tulossa...

Risupesälle suuri hali täältä! :hug:
On kyllä raskasta sulle tämä "projekti", voin kyllä sanoa että ite en kestäs tai siltä ainakin nyt tuntus, mutta hienoa että olet noin sitkeä...kyllä sinnikkyys vielä palkitaan, pidä se mielessä!

Meillä onneksi on molemmilla liukuvatyöaika joten ei tarvi selitellä kellekkään menemisiään sen kummemmin, helpottaa elämää kummasti tän asian kanssa...ois aivan järkyttävää ku joutus vielä tuommosia miettimään tähän lisäksi...

Mut nyt arkinen aherrus jatkuu, mukavaa päivää!
 
heippa,

Toivottavasti Risupesä saat ajan mahd. pian.. Odottelu on kurjaa. Mä ainakin pääsin sappileikkaukseen melko pian kun kyselin just peruutuspaikkojakin. Kandee siis tosiaan kokeilla.

Ei noi Inssit oo tosiaan niin hirmu kalliiks käyneet, julkisella siis. Mut jännityksellä odotan mitä se IVF sit tulee maksamaan. Käsittääkseni pistettävät hormonimäärät on kuitenkin paljon isompia kun tossa inssissä, joten lääkkeistä tulee jo varmaan melko isot kustannukset. Mut meillä on kans rahaa sivuss sitä varten. Mietittiin että oltaisko menty yksityiselle tässä Naikkarilla jonossaoloaikana, mut en mä sit halunnut. Ajattelin että tää 6kk tauko tekee meille ja varsinkin mulle hyvää.

menossa on nyt kp27 ja tisulit ei oo yhtään kipeet. Aiemmin on näillä päivillä olleet edes vähän, yleensä ihan sikana. Ja väsyttää aivan sairaasti, ja paleltaa.. joko on iskemässä karmee lunssa tai sit on vaan lapamato =). Pelkään vaan kuin pitkälle tää kierto oikein venyy, yleensä mulla meinaan ne tisukivut alkaa 5-10 pv ennen menkkoja ja vielä ei näy.

Ainahan se luomplussakin on mahdollinen tietty ja mielessä on kyllä käynytkin että koskahan sitä vois harkita testiä, jos ei pms-oireita edelleenkään kuulu.. Mut en vaan jaksa uskoa luomuplussaan.

Ai niin, ja se hydrospinning oli oikein kivaa.. mennään to uudelleen =)
 
Noniin, ruksi laitettu peruutuspaikkavalmiuteen.. oli ne kuulema viime viikollakin just jollekin soittanu että leikkaus ois seuraavana päivänä. Vaikka en jaksa uskoo että mulla nyt sellanen tuuri kävis, onhan siellä kuulema puolella muitakin se sama ruksi.. no, tarvii toivoo että ne muut ei sais mentyä noin lyhyellä varotusajalla ja mullehan käy koska vaan! Ois vaan pitäny paljo aiemmin tajuta ilmottaa tosta :headwall: mutta tietääpä nyt vastasen varalle.

Joo.. kaipa se taas tästä joskus.. :flower:
 
Ehkä mäkin hyppään tähän pinoon... Ei lapsia ennestään, takana yksi km, minä olen 35 v. Varsinaista syytä ei ole löydetty. Munasolut ei tahdo kypsyä, jonkin verran endometrioosia (viime punktiossa löytyi endorakkula munasarjoista) ja pco:ta. Miehen sperma on laatukamaa :LOL:

Meillä takana 2 ivf-yritystä, eka 11/08 ja toinen nyt 1/09. Kummallakaan kerralla ei ole päästy siirtoon asti :'( Ekalla kerralla (lääkityksenä Puregon) saatiin 1 munasolu, joka oli epäkypsä. Nyt toisella kerralla (Menopur) tuloksena 4 munasolua, joista 2 hedelmöittyi, mutta kumpikaan ei jaksanut jakautua tarpeeksi.

Maanantaina olisi ollut siirto, mutta sain tietää puhelimitse, ettei kannata siirtää. Täällä on itketty ja surtu, mietitty että onko tämä kaikki turhaa. Nyt alkaa jo kuitenkin tsemppihenki kohota. Jospa tässä muutaman kuukauden antaa itsensä levätä hormonipommeilta (ja munasarjojen rassauksilta), ja sitten loppukeväästä/alkukesästä lähtisimme uuteen yritykseen. Olemme hoidossa yksityisellä, niinpä aikataulut ovat itsestä kiinni.
 
Moikka!

Ihanaa/kamalaa löytää tällänen keskustelu joka koskettaa itseään just tällä hetkellä. Mulla on ollut tähän asti vähän turhan ruusunen kuva lapsettomuushoidoista, mut aika pian tipuin alas kun lueskelin toisten kokemuksia.

Me yritämme nyt avomieheni kanssa ensimmäistä lasta, otin tänään ensimmäisen kerran yhteyttä väestöliittoon. Me ei olla käytetty ehkäisyä 1,5vuoteen joten laska ei ole tulossa normaalilla keinolla. Mieheni yritti ex-tyttöystävänsä kanssa lasta noin 3v sitten, mut eivät olleet onnistuneet. Miehelläni on siittiöiden määrä vähäinen ja nekään vähät eivät liiku. :/

Lueskelin väestöliiton sivuilta kaikista hoidoista ja olen kiinnostunut tosta ivm hoidoista. Siinä ei tarvitsisi ottaa hormoneita niin paljon. Haluaisin kuulla teiltä lisää kokemuksistanne.
 
Hei Sartsa! Onko teille tehty muita tutkimuksia kuin miehelle? Mihin Väestöliittoon ootte menossa? Noita Ivm-hoitoja tehdään ilmeisesti vaan Helsingin klinikalla ja siihen kai tarvii olla jotain erityisiä syitä ettei voida tehdä tavallista ivf.ää..myös onnistumisprosentit on vähän huonompia siinä hoitomuodossa. Johtuu varmaankin munasolujen suuremmasta karsiutumismäärästä/kehityshäiriöistä.. jostain luin kokemusta että soluja oli saatu kerättyä liki 40 mutta vain muutama oli hedelmöittynyt...kuulema kerääminen on kivulloisempaa kuin kasvatetuista rakkuloista.
 
Moikka!
Okei, kiitos paljon tiedosta! Minulle ei olla tehty vielä mitään tutkimuksia ja poikaystäväkin tutkitaan kuulemma uudelleen.
Ollaan menossa Turkuun, siellä ei varmaankaan siis saada ivm hoitoa =)
Tuo ivf hoito kuulostaa kauhean rajulta, kuinka kauan niitä pistoksia otetaan? Millasia oireita teille on tullut niistä? Yritin etsiskellä vanhoja foorumeita tästä asiasta, mutta ne taitavat olla jo mappi ö:ssä :ashamed:

Minä olen ihan hirveän kipu herkkä ja haluaisinkin tietää, että sattuvatko nämä hoidot jossain vaiheessa? Miten tuo keräys tehdään? Entä se munatorvien aukiolotutkimus?
 
napsuneiti, meillä on yritystä takana reilu 3 vuotta. Tuo km (pian 10 vuotta sitten) oli edellisessä suhteessa, silloinkin olimme jo tutkimuksissa, ja yrittäneet pari vuotta.

Sartsa, pistoksia pistellään yleensä kp 2-12, mutta joskus huomattavasti pidempään, se riippuu ihan siitä, miten munarakkulat alkavat kasvamaan. Itselläni esim. kasvoivat hitaasti, niin olen pistänyt 2.-17. Ekasta hoitokerrasta Puregonilla minulla ei tullut minkäänlaisia oireita, toisesta taas Menopurilla väsytti, verenpaine nousi, päätä särki. Hyvin yksilöllisiä ovat oireet myös. Mutta useimmilla tuntemillani ei ole tullut mitään oireita, tai vain vähäisiä. Munatorvien aukiolotutkimus on minulla ollut kivuliain, mitä on tehty (lääkityksestä huolimatta). Munasolujen keräys tehdään punktiona, se on ollut minulla molemmilla kerroilla hyvin helppo. Siihen saa hyvät kipulääkkeet. Etukäteen punktiot ja pistelemiset tuntuivat minustakin hurjilta, mutta ovat olleet paljon helpompia juttuja kuin olin pelännyt. Kokemuksia piikityksistä ja noista toimenpiteistä löytyy ivf/pas-pinoista (esim. tammi-helmikuu).
 
Sartsa, aukiolotutkimukseen suositellaan otettavaks särkylääke muistaakseni tuntia ennen toimenpidettä, ja mulla ei sattunu muuten yhtään, ainoastaan kun putkea tms. laitettiin kohdunkaulan läpi niin tuntu ikäänku vähä voimakkaampia menkkajomotuksia mahassa. Itse nesteenlaitto ei miltään :)
 
Ihana kuulla, että ne on suht kivuttomia, tai ainakin saan niihin lääkettä. Ei haittaa kunika paljon sattuu sen jälkeen, kunhan toimenpide ei sattuisi =)
Luulen tottuvani tuohon pistoshoitoonkin aika nopeasti, eikä sitä sitten pitäis kovin kauaa kestää =)

Kuulin kaveriltani, että väestöliitossa kolme ensimmäistä hoitoa olisivat ilmaisia, siis kela maksaisi kokonaan ne hoidot? onko teillä tietoa, että pitääkö paikkaansa?
Vai onko se julkisella puolella? Minä olen aivan sekäisin kaikistä julkisista, yksityisistä ja väestöliitosta :snotty:


 
Sartsa, ei kai missään sentään ilmaisia hoitoja ole? Julkisella ne maksaa vain poliklinikkakäynnit eli 25,60 kerta, paitsi punktiokerta on ilmeisesti kalliimpi, ennen se oli 72e mutta kai sekin on nyt noussu noiden polimaksujen myötä?
Jollei julkinen puoli pysty järjestämään tutkimuksia/hoitoja alle puolen vuoden (hoitotakuu) niin voidaan siirtää yksityiselle, esim, juuri väestöliittoon, mutta kai sillonkin joutuu sen normaalin polimaksun maksamaan.. Yksityisten hinnastot on melko hyvin esillä netissä, ja VL.lla taisi olla näkyvissä hinnat kelakorvauksenkin jälkeen.
Kolmesta ensimmäisestä hoidosta yksityisellä saa kelakorvauksen (jos ei yhtään hoitoa julkisella) ja sen jälkeen voi saada harkinnan mukaan.
 

Yhteistyössä