Keskenmenon jälkeen kuumeilevat syksy 2018

@Päppyrä pahoittelut:( tsemppiä uuteen kiertoon

@Karvakorvat Mulla oli alkoi vuoto viikonloppuna, enkä mennyt minnekään, kun alkuviikosta oli eka neuvola tulossa. Siellä terkka oli todella empaattinen, kohteli meitä molempia kivasti ja myös toivoa luoden. Naistenpolilla ultrassa oli myös mukava hoitaja ja nuori lääkäri, omat kokemukset onneksi olivat hyvät, keskusteluapua tarjosivat ja sain sairaalan ohjelappusen. Koin, että olin tullut kuulluksi.
Todella harmi, että sun kipua ja tilannetta ei ole otettu vakavasti, tulee varmaan sellainen olo, että pitäisi kipua liioitella, että otetaan tosissaan. Ja mielestäni pitäisi hoitaa ajoissa, tää nyt on ihan inhimillinen että myös taloudellinen kysymys, koska pahemmat komplikaatiot, enemmän tutkimuksia/hoitoa enemmän rahaa niihin kuluu. Potilaan kohtaaminenkin tulisi olla asiallista ja kunnioittavaa, olivat ne resurssit yms. mitä tahansa, vaikka hoitajalle/lääkärille/ym tilanne voi toistua montakin kertaa päivässä.
ps. itsekin sos.-ja terveysalalla
 
Paljon onnea plussanneille ja pahoittelut keskenmenon kokeneille!

Itsellä on uusi yrityskierto pyörähtänyt käyntiin jo viikko sitten. Kerrankin olin menkoista iloinen :sneaky: kun ei sitten kierto venynyt kovin pitkäksi keskenmenovuodon jälkeen. Kohta pääsenkin tikuttelemaan ovista :whistle:

Täällä oli joitakin viikkoja sitten keskustelua liikunnan lisäämisestä arkeen. Ruokavalioon olen onnistunut lisäämään vihanneksia. Syön myös e-vitamiinia ja foolihappoa. Herkuista en ole onnistunut luopumaan ollenkaan :cautious: Sen sijaan pitkiä kävelylenkkejä olen ruvennut tekemään. Täytyy koittaa pitää niistä kiinni, jos vaikka vaikuttaisi johonkin.


Hyvää alkavaa viikkoa kaikille!
 
No niin täällä viikonloppu märehditty ja nyt kohti uusia pettymyksiä...
Onneksi kk ovat jo loppumaan päin ja muutaman päivän päästä saakin alottaa oviksen tikutuksen..
Tällä hetkellä vaan on sellanen olo, ettei yhtään jaksaisi kiinnostaa mikään mikä liittyy vauvojen tekoon, kun ei se kuitenkaan onnistu..
Tää oli ensimmäinen kierto, kun selkeesti on ärsyttänyt enemmän.
Joka kierrossa se tietysti harmittaa,mutta nyt on jotenkin jääny vaivaamaan tosi paljon,ettei vieläkään tullut plussaa.
Vaikka yritys kertoja ei edes ole vielä montaa alkoko nyt 5 vai 6 (n)
No eiköhän se tästä..

Anteeksi omanapainen kirjoitus,nyt pitääkin mennä. Tulen uudestaan kommentoimaan mitä piti..
 
@Marjusk aa no juu, ne om varmasti selittäviä tekijöitä! Mulla oli renkaan lopetuksen jälkeen kierrot 24,27,raskaus/km,40,37 ja 28. Eli kyllähän siinö varmasti kroppa sekoaa.
@Karvakorvat mun ensimmäinen gyne, joka totesi km, oli sellainen "sori, mut sä oot nyt sit 1/5 kelle näitä tapahtuu. Uutta putkeen vaan." eli vähän sellanen hälläväliä. Mut sitten tyksissä naisten polilla oli tosi ymmärtävät hoitajat ja lääkäri. Puhui sikiöstä hänenä ja oli osaa ottava. Eli en itse kokenut muuta kun tuon ensimmäisen gynen hyvin ikävänä. Tosi nihkeetä, että sua on kohdeltu noin. Ehkä laittaisin viestiä kun voimia on taas enemmän?
@MonaLisa33 hyvältä kuulostaa! Täälläkin takkuaa tuo karkkien lopetus.. Tilasen sen hormoonidietti kirjan kun sitä on moni kehunut saa nähdä saako siitä mitään hyviä vinkkejä.

On: en usko tärppiin. Oireita ei ole rintojen turvonneisuuden lisäksi. Jotenkin vain puuttuu "se" olo. Mietin koko illan haenko tänään testiä vai en mutta en taida. Se negan näkeminen on niiiin raastavaa ja kun tässä kohti sitä kuitenkin vielä elättelee toiveita, että plussa voi näkyä myöhemmin. Täytyisi keksiä elämään joku harrastus, jottei ajatukset koko ajan pyörisi tässä....
 
  • Tykkää
Reactions: MonaLisa33
Alkuun siis kohdeltiin tosi ihanasti, lääkäri tk:ssa joka kirjotti lähetteen ja lääkäri + kätilö joka vielä ultras uudelleen ja anto cytot oli molemmat tosi empaattisia ja pahotteli ja sano just että on lupa olla surullinen ja ymmärs hyvin, miks heti halusin päivystksellisesti keskeytyksen. Mut sit kun ne cytotecit oli otettu nii sen jälkee jos soitin ja kysyin neuvoa nii tuli tommosta todella tylyä kommenttia.
Kävin tänään todella voimakkaiden kipujen takia ultrassa, todettiin kaiken olevan ok ja tänään oli taas empaattinen lääkäri joka pahotteli kokemusta ja kannusti just heti jatkamaan kunhan on nega testi tehty.

Jotenkin tuli vaan niistä kun soitin, niin todella vähättelevä sävy, mutta noh hoitajia on joka lähtöön. Ehkä sitä itsekkin on vaan todella herkillä asian kanssa ja herkästi yliragoi.

@tylleröinen_21 se on kyllä totta, että negan näkeminen on jotenkin raastavampaa kun menkkojen alku.

@em85 ei sitä aina voi olla positiivisin mielin! Välillä saa vähän kiukutella ja purkaa. Toivon, että teille kävisi onni tästä kierrosta (y)
 
Koitteko te vähättelyä ja tylyä kohtelua keskenmenon/tyhjennyksen jälkeen? Oon ite hoitoalalla ja ymmärrän erittäin hyvin resurssiasiat, protokollat yms. Mut mun mielestä on aika kamalaa, miten keskenmenon kokeneelle puhutaan. Mulla alko taas yllättäen todella kovat kivut, soitin naistenpolin päivystykseen. Vähätteli kipua ja sano, että no kyllä sä sen sit huomaat jos sinne on jotai jääny ku sulle tulee kohtutulehdus. Öööh.. mitä jos vaikka en halua kohtutulehdusta? Tässä kohtaa kukaan ei varmasti halua pitkittää tätä asiaa, kuitenki toive uudesta raskaudesta. Ihan kun keskenmenossa ei ois fyysisien puolen lisäks aika paljon henkistä kipua.
Aahg, olen avautunut. Pahoittelut :ROFLMAO:
Kyllä koin ja ihan hirveetä hoitoa. Toki oli muutamia aivan ihaniakin kätilöitä mutta kyllä oli elämäni kauheimmat 2 päivää sairaalassa... Jos yhtään tuntuu et jää vaivaa niin käy juttelee ettei käy niinkuin mulle ja saat siitä kohtelusta oikeesti trauman ja voi vaikeuttaa oikeesti uudelleen raskaaksi tuloa jos ei pääse asiasta yli. Jaksamista ja pysy tiukkana siitä että jos vuoto ei lakkaa niin vaadit tutkimista <3
 
@MonaLisa33 noihan on jo hyviä muutoksia! Itse en ainakaan kaikkea pysty kerralla muuttamaan, tärkeintä olisi hyväksyä ja iloita joka askeleesta terveellisempään. Aloitan ensi viikolla säännöllisen ja aika raskaankin liikunnan parin vuoden tauon jälkeen, ja sen vaikutus aluksi kehoon hieman mietityttää, mutta olen päättänyt jo aiemmin aloittaa säännöllisen liikunnan ja aina vaan pitkittänyt sitä, niin nyt se on tehtävä ja pitkän päälle se kuitenkin vaikuttaa positiivisesti hedelmällisyyteenkin.

@em85 tsemppiä tähän kiertoon ja tää voi olla sulle just se plussakierto! Itelläkin kyllä samat fiilikset kuukautisten jälkeen ja tarkoituksella yrittää löytää muita kiinnostuksen kohteita kun tää vauvaproggis.. tuntuu paineilta seksin harrastaminenkin tällä hetkellä.. mutta kai se tästä pikkuhiljaa menee taas ohi.


@tylleröinen_21 sullakin näytti selkeesti km jälkeen pompata toi kierron pituus ja niin se taitaa aika monella ollakin, toivottavasti tästä tasaantuu. Oisko sulla joku harrastus tai muu mikä innostaisi nyt, että saisi ajatuksia muualle?
 
  • Tykkää
Reactions: MonaLisa33
@Karvakorvat me saatiin yhtä kätilöä lukuunottamatta hyvää ja myötätuntoista vastaanottoa.
Toki muuten homma ei ihan mennyt putkeen kaikilta osin..
Tää yks kätilö oli vähän törppö. Menin siis omasta neuvolasta lähetteellä heti tayssiin synnytyspäivystykseen.
Ja hän ensin katsoi lapusta,että mut oli lähetetty sinne kuumeen takia. Ja sitä siinä ihmetteli.
Ja jouduin sitten korjaamaan,että keskenmenon vuoksi. No hän sitä alkoi epäilemään, katsoi isoa mahaani ja tokaisi että jos ei mitään oireita ole,niin tuskin se sitä on,että olis sen huomannut.
No sanoin, että lääkäri ei saanut sydänääniä kuulumaan ja siksi olen täällä.
Pääsin sitten lääkärille joka totesi saman, ettei sydänääniä enää kuulu.
Ja käski lähettää mut kotiin. Sain sen esilääkityksen minkä kaikki kkm saaneet saa ja mut lähetettiin kotiin!!! Kysyin heti, että oikeestiko kotiin ja vasta ylihuomenna takaisin osastolle..
Näin kuulemma toimitaan aina, eikä poikkeuksia tehdä.
No siitä kuuden tunnin päästä olin takaisin siellä ambulanssilla, kun vuosin niin paljon verta, ettei mikään enää auttanut kotona ja sikiö lähti itsestään syntymään..

Mutta olen parilta kaverilta kuullut, jotka ovat saaneet km rv 6-8 että kohtelu on aika tylyä ja vähättelevää vaikka mielestäni se on ihan sama missä vaiheessa sen kokee, kivut voi olla pienistä viikoista huolimatta tosi kovat.
Itsellänikin ensimmäisessä kkm kivut oli rv 12 kovemmat, kun mitä nyt rv 19.

@Marjusk kyllä tää vauva projekti välillä tarvii vähän mielikuvitusta tuolla makuuhuoneen puolella.
Tuosta tuli mieleeni, että meillä on viimeiset 12 vuotta tehty vauvoja :ROFLMAO: toki niitä on tullutkin muutama tänä aikana, mutta siis esikoinen täyttää juuri 10 ja häntä aikanaan tehtiin pari vuotta.

@tylleröinen_21 mikä siellä on tilanne?
 
@em85 voi kamalaa! Kenenkää, ei kenenkään keskenmenon/lapsen menettävän tulisi joutua kohtaamaan tylyä tai vähättelevää kohtaloa. Aihe on vaan niin yksinkertasen arka. Toivon teille pian plussaa :love: JA tietty kaikille :D
 
@Karvakorvat mielestäni myös vaikka suurimmaksi osaksi itse olen saanut hyvää palvelua tämän osalta. Niin tuntuu, että hoitohenkilöt tarvitsisivat ehkä enemmän tietoa tai jotain miten näissä tilanteissa olisi sopivaa käyttäytyä.
Eräs nuori hoitaja itki pahoittelunsa meille seuraavana päivänä, kun olimme kotiin lähdössä..
Toki hän taisi olla kesätyöntekijä ja ehkä saatoin olla hänen ensimmäinen oikea potilas joka oli saanut km. Ja pääsi tunteet valloilleen tai kuka tietää vaikka olisi itse kokenut saman ja siksi olis niin tunteellinen.
Mutta jokatapauksessa kyllä hoitohenkilöiden pitäisi osata suhtautua näihin empaattisesti,mutta ei sentään itkeen tarvii ruveta o_O
 
@Marjusk no periaatteessa mulla on opiskelut jotka kyllä veis paljon aikaa kun vaan antais viedä.. :D ollaan asuttu aika vähä aikaa uudessa kaupungissa joten en oo ihan hirveesti harrastusmahdollosuuksia vielä tutkinut.
@em85 2 negaa testiä eikä mitään oireita raskaudesta, tänää dpo 12. Veikkaan etttä tänään alkaa menkat:( olin tosi varma tästä kierrosta mutta kai se on vaan uskottava että ei oo meijän aika vielä. Päätin, että nyt täytyy kyllä rauhoittaa tää homma ja keskittyä kouluun. Ehkäisyä ei aloteta mutta tikuttelu ja päivien laskeminen saa jäädä. Eihän tästä tuu mitään että joka pv miettii näitä asioita, on oltava muutakib elämää. Harmittaa, kun tuo km sai alkunsa juuri siinä kierrossa kun ei yritetty, että miksei nytkin pääse siihen samaan tilaan:unsure:
 
@em85 kurja kokemus teilläkin :cautious: myös tuo ääripää, että työntekijä itkenyt, niin eipä sellaistakaan haluaisi, ammatillisuus kohtaamisessa kiitos(y)

@tylleröinen_21 okei, opiskelu on hyvä harrastus sekin :Dterkuin viimeiset 9 vuotta työn ohessa opiskellut tai päin vastoin :whistle::D
voi että onpa harmi juttu, jos ei tarrannut kiinni tällä kertaa:unsure: aika samanlaisia kokemuksia täälläkin, eli kierto, jossa km tuli niin en tikuttanut ja seksiä oli n.2-3 pv välein, muttei mitenkään stressillä ja aikataulutuksella.. km jälkeen ollut kyllä suorituspainotteisempaa. ehkä me molemmat voitaisiin jättää tikut pois seuraavissa kierroissa, jos auttais :)

ON: tällä hetkellä menossa kp 20, ja ovis ei ole ainakaan tikuissa näkynyt, oon tikuttanut viimeisen viikon aamuin illoin... on vähä sellanen olo, että onko tulossakaan tässä kierrossa. Tallettelut ollut myös vähäisiä, kun ei oo itellä ollut fiilistä. nyt alkoi myös flunssa ja pelkään, että viivästyttää ovista edelleen tai jää tulematta...:poop::cautious:
 
@tylleröinen_21 Hormoonidietti kuulostaa mielenkiintoiselta! Onko ihan suomenkielinen kirja? Ehkä sieltä voisi saada puhtia ruokavaliomuutokseen.

@Marjusk Toivottavasti nautit uudesta harrastuksesta arjessa!

Onko kellään tullut aknea keskenmenon jälkeiseen kiertoon. Mulla on tullut ja tämä on tosi ärsyttävää. Paukamat on kipeitä ja niitä on tullut runsaasti. Mistä mahtaa johtua?

Onpa osalla ollut kurjia kokemuksia lääkärikäynneillä. Katselin vähän tilastoja ja taitaa olla aika isoja eroja EU-maidenkin välillä siinä, tehdäänkö kaavinta vai hoidetaanko kohtua supistavilla lääkkeillä.
 
Vierähti viikot nopeaan ja mun viimeisimmästä kommentoinnista aikaa...

Mulla tosiaan menkat heittikin sitten ihan häränpyllyä, kahden viikon välein vuodot sellasta 5-7 päivää. @em85 Sain tosiaan ne Caprilonit ensin ja nyt kiertoa tasaamaan Terolut 10mg kuurin. Se tyrehdytti vuodon lähes heti. Nyt toivonkipinä tässä ja mietin onko alkion kiinnittyminen ollut sen keskenmenon jälkeen mun ongelma, koska ovuloin kuitenkin säännöllisesti. Tunnen raskausoireet niinkuin ovulaationkin herkästi

Plussatuulia meille kaikille oikein isolla kädellä! Kevättä kohti ja hormoonit hyrräämään
 
@MonaLisa33 juu on! Adlibriksestä saa tilattua, olikohan 15€? Luin että moni raskautunut sen jälkeen kun on niitä "oppeja" kokeillut.
@M4rianne77 tsemppiä sinnekkin!

Täällä pyörähti yk 5 ja kp1. Tää oli greippimehu kierto ja luteaali oli 12-13 päivää kun ennen ollut 10. Eli sitä kyllä jatkan kun ovislimatkin oli ihan hurjat. Gelet otan myös käyttöön, kokemuksia? Tikut ja flowappi pysyy kiinni ja vällyjen väliin mennään kun mieli tekee. Nyt keskityn painonpudotukseen kevään ajan. Jospa sillä saisi tuloksia. Oon jo luopunut siitä että vauva tulisi tänä vuonna mutta jospa raskaus alkaisi tässä 7 kuukauden aikana..
 
Mitä kreippimehua juotte? Meidän kaupoista löytyi tasan yhtä merkkiä vaikka kävin jokaisessa kaupassa. En nyt just muista merkkiä.
Päätin vihdoin itsekin kokeilla sitä.
Meillä pienenä juotiin kreippilimsaa ja jaffaa vatsataudissa. Joten ajatuskin sen juonnista on aina tehnyt pahaa.
Mutta nyt päätin kokeilla, kun kaikki sitä niin kehuu, että limat huomaa paremmin.
Saa nähdä toimiiko minulla kuinka hyvin..
Mutta juuri ja juuri vajaan 2dl pystyn sitä aamuisin juomaan. Toivottavasti riittää..
Niin ja paljonko juotte sitä päivässä ja kuinka kauan?
Koko kierron vai vaan ovulaatioon?
 
Mitä kreippimehua juotte? Meidän kaupoista löytyi tasan yhtä merkkiä vaikka kävin jokaisessa kaupassa. En nyt just muista merkkiä.
Päätin vihdoin itsekin kokeilla sitä.
Meillä pienenä juotiin kreippilimsaa ja jaffaa vatsataudissa. Joten ajatuskin sen juonnista on aina tehnyt pahaa.
Mutta nyt päätin kokeilla, kun kaikki sitä niin kehuu, että limat huomaa paremmin.
Saa nähdä toimiiko minulla kuinka hyvin..
Mutta juuri ja juuri vajaan 2dl pystyn sitä aamuisin juomaan. Toivottavasti riittää..
Niin ja paljonko juotte sitä päivässä ja kuinka kauan?
Koko kierron vai vaan ovulaatioon?
Join noin 4dl koko kierron noin 3kk ei vaikuttanut mitenkään.
 
Mä tulin pitkästä aikaa käymään täällä. Oon pitänyt vähän taukoo kun alko vauvajutut täyttään päätä niin ettei saanut enää muuta mahtumaan. Samalla keskenmeno alko surettaan enemmän, kun ei heti onnistunutkaan uusi raskaus niin sitä alkoi miettimään että miksi en saanut sitä vauvaa nyt. Ja laskemaan viikkoja että kuinka pitkällä raskaus nyt oli jne.

Onpa ollut kamalia kokemuksia siinä, miten henkilökunta kohtaa keskenmenon saaneen. Me saatiin tosi empaattista kohtelua kaiken aikaa, mistä oon kyllä kiitollinen. Se on totta, että henkilökunta tarvis lisäkoulutusta varmasti siinä miten tilanne tulisi hoitaa. Mua kyllä helpotti se, että jotenkin tunsin koko ajan että kaikki ei oo kunnossa ja olin valmistautunut kuuleen huonot uutiset. :(
 
Greippimehua mäkin oon joskus kokeillut muutamia kiertoja, kun sen sanottiin lisäävän ovislimaa ja tunnistamaan oviksen muutenkin selkeämmin. Mulla kyllä kävi päinvastoin, olin kuiva kun mikä ja muutkin oireetkin katosi, vaikka ovistesti olikin plussa. Mene ja tiedä, jokaisellahan kaikki toimii eri tavoin :)

Minäkin pitänyt hiljaiseloa, ei oo uutta kerrottavaa minkään suhteen. Piinapäiviä mennään, nyt dpo4/5 sillä testi oli kahtena päivänä plussa. Talleteltu on oikeaan aikaan, joten toiveet taas vähän nousee. Ostin tummaa suklaata koska luin jostain että se parantaa kohdun verenkiertoa. :D Oon yksin kotona, joten mulla on ollut aikaa googletella taas kaikkia poppaskonsteja. Pieni punkkupullo on tullut tavaksi nautiskella sohvan ääressä aina kun oon yksin. Vitamiinejahan syön päivittäin, tavallisia monivitskuja tai mamavitskuja.
On pyörinyt nyt paljon mielessä, kuinka kohta oisin jo mammalomalla ja synnytyskin kolkuttelis ovella, jos pikkunen olisi vielä kyydissä. (Meillä la ois ollut 2.5.) Eikä yhtään kyllä helpota tätä pohdiskelua, kun oon kattellut tosi paljon Toisenlaisia äitejä ja kaikkia muita vastaavia ohjelmia.. Mutta ainakin oon mukamas hyvin varautunut kaikkeen :D
 
@Nonsk Tsemppiä piinapäiviin! Toivottavasti plussa tulee :)

@Marjusk Olen ottanut e-vitamiinit purkista. Olikohan se vehnänalkioöljy, jota kovasti suositellaan, sen sisältämän runsaan e-vitamiinin takia, mutta en ole sitä vielä testannut.

Mulla on gyne todennut kaksi kertaa ohuen kohdun limakalvon kiertopäiviin nähden. Menkat mulla on myös niukat. Luin sitten, että e-vitamiini voisi auttaa limakalvon kasvattamisessa. Toivottavasti niin käy! Ainakin limaa on nyt tässä kierrossa tullut hyvin. :D

@M4rianne77 Miten olet päätynyt siihen, että alkion kiinnittyminen on saattanut olla teillä ongelmana? Oon täällä pohtinut samaa omalla kohdalla. (n)
 
Viimeksi muokattu:
@Maya123 Mulla kans sama, olin täältä pois jonkin aikaa kun alko olemaan ajatukset liikaa raskautumisessa. Ja mulla kans ajan myötä on ajoittain surettanut aiempaa enemmän, kun en olekaan tullut uudestaan raskaaksi. Nyt on siis jo puoli vuotta keskenmenosta, hurjaa! Ja joulukuu jäi hyödyntämättä ja tässäkin kierrossa vain yksi yhdyntä, kun ollut puolison kanssa vähän nihkeä vaihe. Teoriassa mahdollista että olisi tärpännyt mut en jaksa uskoa.

Mä olen itseasiassa syönyt paljon greippejä ihan muuten vaan kun tykkään niistä, enkä usko että sillä on ollut mitään vaikutusta. Mut eipä siitä haittaakaan ole!

Hormonidieetti on suomalainen kirja, lueskelin sitä joskus ja oli kyllä ihan mielenkiintoinen.

Jaksamista kaikille! :love:
 
Yleensä olen lukenut vaan positiivista tuosta kreippimehusta. No juon nyt ainakin noi mitkä ostin vaikka kamalaa sen on mielestäni :censored:
Ja ehkä en osta lisää, ellen huomaa mitään selkeää eroa. Yleensä olen siis kuiva, kuin saharan autiomaa :LOL:

Täällä kans keskenmenosta yli puoli vuotta ja laskettuaikakin mennyt jo aikoja sitten ohi.. kyllähän se surettaa.
Ensin ajattelin, että kyllä kevääseen mennessä olisin jo uudestaan raskaan, mutta nyt en taas oikein enää usko siihenkään.
Joten olen ajatellut, että jos edes syksyyn mennessä olisin tullut viimeistään raskaaksi..

Itse syön kans tuota vehnänalkio öljyä ja e-vitamiinia kapselin muodossa nyt toista kiertoa.
Ja raskausajan vitamiinia olen syönyt koko ajan.
Ja toisinaan otan vielä lisä foolihappoakin.


Flo ennustaa ovista torstaille, jätin kuitenkin tässä kierrossa tikut vielä pois, ajattelin kans eytä jos tän kevään koittais ottaa vähän rennommin.
Odottelen malttamattomana jo kesää ja kevättä.
Ja en halua käyttää koko (toivottavasti) kaunista kevättä mieli maassa vauvaprojektin takia.
Haluan uskoa siihen, että meidän vuoro tulee sittenkun on sen aika :love:
Me ollaan miehen kanssa kuitenkin aika aktiivisia, joten kyllä se sitten osuu kohdilleen, kun on osuakseen.
 
  • Tykkää
Reactions: MonaLisa33

Yhteistyössä