Keskenmenon jälkeen kuumeilevat

Onko kaikille muille annettu lupa yrittää heti km jälkeen? Meille kun joka paikasta suositeltiin eka kierto odottaan. Lähinnä mietin uskaltaisko ohjeistusta vastaan lähteä yrittämään aiemmin.

Entä oletteko alkaneet ovis tikuttelun sen jälkeen kun r-testi nega?
 
@Marlen lääkkeellisen tyhjennyksen jälkeen sanottiin, että saa yrittää heti. Kaavinnasta toinen lääkäri sanoi, että yhdet kuukautiset pitäisi odottaa. Kysyin asiasta uudelleen kaavinta toimenpiteen tehneeltä lääkäriltä ja hän sanoi, että tottakai saa heti yrittää. Sanoi, että sitä yksien kuukautisten odottamista jotkut suosittelee vaan, että uuden raskauden keston määritys olisi helpompaa ja mitään lääketieteellistä syytä odottaa ei ole :) tälläisiä ohjeita itse sain. Plus kaavinta ohje lapussa luki, että uutta raskautta saa yrittää, kun rtesti näyttää negaa ja jälkivuoto on lakannut. Mä odotin, että rtesti näytti negaa ja aloin kiinnittämään huomiota olisko ovis oireita. Siihen viittaavien oireiden tullessa aloin tikuttelemaan ja sainkin positiivisen.
 
  • Tykkää
Reactions: Marlen
Jep @Marlen , sai alkaa heti yrittämään ja seksiä suojatta jälkivuodon loputtua. Suosittelivat vain raskauden keston määrityksen takia sitä ekojen kuukautisten odottelua.
Oltiin meillä tosin niin malttamattomia, että kondomin kanssa jo ennen jälkivuodon loppumista puuhattiin.

Mie täällä odottelen menkkoja.. Tein tänään r testin ja negaa näytti. Jospa ois vaa ovis myöhässä tai menkat alkais pian. Toivoisin kovasti, että normaali kierto palautus ja sais olla vaan normaalisti.
Tänään keskenmenon menetys ja suru vyörynyt päälle. Niitä asioita on taas pyöritelly ympäri mielessään, että miksi meidän onni vietiin pois, miksi elämä heitti niin paljon paskaa niskaan, että ensin kärsin pari kk rajusta pahoinvoinnista ym. Ja sitten kaikki olikin ihan vsin elämän pikku pilaa.. epäreilulta tuntuu.. mies yrittää tsempata, muistuttaa että meillä on mahollisuuksia vielä, mutta ei se tätä menetystä koskaan vie pois.. :(
 
@ipanassu pahoittelut, että olet kanssa kaavintaan joutunut! :( täällä sama tilanne. Kaavinnan jälkeen ei ehkäisyä, uudella raskaudella lupa tulla jos on tullakseen (toivoisin sitä uutta raskautta kyllä heti jo kovin). Mulla 4viikkoa kaavinnasta ovulaatio bongattu (viime ke) ja jos normi luteaalivaihe pitää paikkaansa olisi menkat alkamassa, kun kaavinnasta on 6viikkoa ja 1päivä. Ajattelin testata raskautta, niin kuin normistikin testaisin eli joku 10-11dpo. Eli mulla ainaki meni normi kierronpituuden yli tää heti kaavinnan jälkeisten menkkojen tuleminen. Onko sulla ollut mitään ovulaatioon viittaavia oireita, joista pystyisi päättelemään milloin menkat on tulossa? :)
Mulla ei ovis oireile.. :/ oon käyttäny aiemmin hedelmällisyys tietokonetta, mutta sen käyttö jäänyt raskauden myötä ja en osannyt edes ajatella käyttöä km jälkeen.. nyt kaduttaa. Keskiverrosti mulla ovis sen kautta ollu n. 14pvä kuukautisista.. pitänee laskeskella ja katella.. ja toeennäkösesti vain odotella kiltisti niitä kuukautisia :D
 
Tänään just ja just viivan paikka r-testissä eli eiköhän ne hormonit ala huuhtoutua pois!(en ollenkaan ole malttamaton testaaja...)

Mulle odottamista perusteltiin sillä, että hormonitoiminta saa tasaantua ja limakalvot parantua. Toisaalta jollekin oli sanottu myös, että ei sitä raskaudu ennen kun kroppa on palautunut. Tiedä nyt sitten ketä uskoa...

Tunteita nousee kyllä välillä varsin yllättäen jostain vaikka kokonaisuudessa alkaa olla suht ok olo. Tosin meillä kun tm kyseessä niin ei olis käsittääkseni mitään mahdollisuutta, että raskaus olis onnistunutkaan. Harmittaa vaan hukkaan mennyt 3kk. Voimia kaikille toipumiseen!
 
@Noups Mä silloin kyselin, että onko tietoa, että miten keskenmeno vaikuttaa siihen vuoden sääntöön tutkimuksiin pääsyssä. Ei ilmeisesti ollut täällä kokemuksia kenellekään, mutta mä nyt voin vastata kun kävin tänään terveyskeskuksessa asian tiimoilta. (Meillä ainakin tutkimuksiin pääsy tapahtuisi terveyskeskuslääkärin lähetteellä.)

Vastaus oli se, että keskenmeno nollaa yrittämisen eli keskenmenosta pitää odottaa vuosi ennen kuin lähete tehdään :( Jos lähete tehdään aiemmin, niin ei ne taida erikoissairaanhoidossa ottaa aiemmin tutkittavaksi vaan lähete palautuu. Suostui terveyskeskuslääkäri kuitenkin laittamaan lähetteen muutamaan verikokeeseen. Ainakin perusverenkuva ja kilpirauhasarvo.

Turhauttavaa tämä odottelu. Kai tässä pari kuukautta odotellaan onnistuuko raskaus ja jos ei, niin saa nähdä aletaanko sitten harkita yksityistä, koska nyt tuntuu, että en jaksaisi odottaa ensi kevääseen asti. Ja ties kuinka kauan siitä menee, että tutkimuksiin pääsee kun lähete on tehty...
 
Eikä ei oo totta @Minji :(:( !! Onpa turhauttavaa... mitä jos seuraava raskaus alkaa vasta vuoden päästä ja sekin taas menisi kesken... onneks sait ees muutamat labrat! Toivottavasti noi kemialliset raskaudet kans laskettais, niin sitten seuraavasta kemiallisesta/keskenmenosta jos sellainen tulis päästäis tutkimuksiin kun niitä pitää se kolme olla että tutkitaan. Osa lääkäreistä/terkkareista kun laski rv4+5 kesken menneen kemialliseksi ja osa taas keskenmenoksi. Mutta jos ei raskautta ala kuulumaan ja täälläkään ei saa apua julkiselta nii aion kyl kans yksityiselle mennä apua hakemaan! :unsure: no toivottavasti tieten ihan luomusti alkais taas raskaus, mutta jostain syystä on sellanen tunne et tää homma ei ikinä onnistu.
 
@Marlen meitä kehoitettiin myös heti aloittamaan yritys uudestaan km jälkeen. Sanoi, että monet suosittelevat odottamaan yhdet kuukautiset, mutta on kuulema vanhaa tietoa. Eikä perustu mihinkään faktaan. Minkä vuoksi nykyään ei ole mitään syytä odottaa yksiä kuukautisia. Lisäksi toiset raskautuvat helpommin km jälkeen, minkä takia myös suositellaan uudestaan yrittämistä heti. (y) Tutkimuksissa on tultu myös siihen tulokseen, että raskauden alkaminen uudestaan on todennäköisempää puolenvuoden sisään keskenmenosta.
Kiertopäivien laskeminen kai aloitetaan siitä milloin kohtu on tyhjentynyt kokonaan. Mikä on aika haastavaa... onko se sitten jälkivuodon loputtua vai suurimman vuodon jälkeen vai milloin?(n) Itsellä ilmeisesti olisi parhaiten pitänyt tuo laskukaava paikkansa. Jos laskeminen olisi aloitettu silloin kun jälkivuoto oli ollut lähes loppu. Sikiön ulostulosta laskettuna kierto oli 31 päivää, ja siitä jälkivuotoa 5 päivää. Normaali kierto on 27 päivää. Eli suurimman vuodon loputtua oli minulla kp 1. Ovis tulee aina kp 14, 15 tai 16. ;)

@Minji tuo taitaa olla se normaali käytäntö joka puolella, että vuosi täytyy odottaa. Ja joka raskaus nollaa tilanteen. :( Mutta toisaalta, kun asioista ottaa hiukan itse selvää niin omille diagnooseille voi hakea vahvistusta jo aiemmin. ;) Esim. juurikin nuo labrat! Itse ajattelin myös mahdollisesti pyytää reseptin Terolut keltarauhasen vajaatoiminta lääkkeeseen jos muutamaan kiertoon ei mitään kuulu. :LOL: Keltarauhasen ongelmat ovat myös usein syynä lapsettomuuteen. :X3: Pikkuhiljaa testailee ja kokeilee niitä vaihtoehtoja ja hoitoja mitä lapsettomuushoidoissakin tehtäisiin. Ensisijaisestihan sielläkin otetaan tuo verenkuva ja kilppari labrat. Sekä mieheltä spermanäyte. Sen jälkeen tutkivat tapahtuuko ovulaatio vai pitääkö sitä vahvistaa tai auttaa esim. aukiolotutkimuksen avulla. Tai avittaa lääkkein esim. Letrozolin kanssa. Näin ajattelin itse toimia. Pystyy hiukan kiertämään sääntöjä! :whistle:

On: Täällä edelleen roikun, vaikka raskaus onkin nyt todella epätodennäköinen tuon kilpparin takia. Sen tietää järjellä, mutta salaa toivoo ihmettä. Eipä sitä tunteilleen mitään voi... :unsure: Välillä olen jopa pohtinut, että mitenköhän sen kanssa pääsisi sinuiksi. Jos todettaisiin, ettei voida lasta enää saada? Aika kova työstäminen ja tunnemylläkkä varmaan olisi vastassa. :notworthy: No, onneksi ollaan aika kaukana kuitenkin vielä tuosta diagnoosista, mutta kyllä sekin usein mielessä käy. :oops:
 
Laskeminen on haastavaa, samaa mieltä sun kanssa @mira.flower Mulla lääkkeillä tuli ”oleelliset osat” kyllä jo, mutta loppusetit sitten siitä viikon päästä imutoimenpiteessä. Täytyy vaan odottaa ja katsoa. Muutenkin vois vähän rauhoitella ja keskittyä muihin juttuihin niin ei tule niin stressiä asiasta. Me ollaan oltu siinä mielessä onnekkaita, että plussaa ei mahdottoman kauan ole tarvinnut odottaa näissä muutamassa raskaudessa.

Ehkä mekään ei sen kummempia ehkäisyasioita lähdetä nyt sitten miettimään.
 
Onpa harmillista @Minji ! Odottelu on kyllä turhauttavaa!

Onnea @RUSKA82 ! Samaa odotellessa, jälkivuoto on loppunut! En oikein tiedä odotanko menkkoja noin 4vko ekasta tyhjennyksestä vai tuosta sairaalareissusta.
Mä laskin kierron siis ekasta päivästä. Siis siitä päivästä ku otin tyhjennys pillerit ja nielaisin ne ja vuoto alkoi sit 4h kuluessa. Se on mun Kp1. Vuodin verta sen jälkee vielä 4vrk.
 
Hei, olen jokusen viikon lukenut ketjua ja nyt ajattelin itsekin kirjoittaa ajatuksiani tänne..

Meillä reilu 2kk sitten todettiin rv 19 normi lääkärineuvolassa tytön kehityksen pysähtyneen jostain syystä n. muutamaa päivää / max. viikkoa ennen. No siitä sitten tayssiin ja synnytin pienen enkeli tyttömme :cry:
Nää kuukaudet on mennyt välillä melkoisessa sumussa, onneksi on ennestään lapsia jo talossa kolme kappaletta :love:

Mutta heti alusta oli selvää, että vauvan me edelleen tahdomme kaikesta huolimatta :love:
Ensimmäiset kuukautiset alkoi vasta 7vk päästä ja nyt on kp10 menossa.

Meille myös sanottiin, että yrityksen sai alottaa heti jälkivuodon loputtua.
No se kestikin melkein 4vk :eek:

Itse kärsin pitkistä kierroista ja ovuloimattomuudesta, joten alotan heti tässä kierrossa terolutit jotta kierto pysyisi tasaisena. 3kk päästä lääkäri aika jos ei uutta raskautta kuulu. Ja katsotaan veri kokeet ym. Ja niiden perusteella katsotaan miten jatketaan.
Meillä kaikki lapset saaneet kuopusta lukuun ottamatta alkunsa lääkityksillä.
Joten tapaus kohtaistakin varmaan tuo, joutuuko odottamaan keskenmenon jälkeen vuoden ennen hoitoihin pääsyä.
Mikä on mun mielestä kyllä kohtuutonta, johan tässä jokainen meistä on tarpeeksi kovia kokenut :confused:

Olen alkanut pelkäämään, että mitä jos en tulekaan uudestaan raskaaksi kovinkaan pian ja sitten olen alkanut jo pelkäämään sitä että jos raskaudun pian, niin kuinka paljon pelkään koko raskaus ajan, kun mihinkään "virstanpylväisiin" en uskalla enää luottaa..

Mutta haluan uskoa siihen, ettei näin voi käydä kahta kertaa peräkkäin. Tämä oli kolmas keskenmenoni (rv 9 ja rv 12 aikaisemmat) mutta näiden jälkeen on ollut onnistuneet raskaudet.

Joten ei auta kuin katsoa eteenpäin..
 
@Marlen onha tässä ollut vuosien varrella yhtä sun toista tämä lasten tekeminen :ROFLMAO: Niinkin luonnolliseksi asiaksi alkanut välillä tuntua enemmänkin avaruustieteeltä..
Synnytys on ainoa asia mikä on ollut meille helppo osuus (y)
Raskaaksi tulo hankalaa (vaikka kolme lasta onkin) ekan ja tokan ikäero on 6 vuotta, kun ei vaan tullut yrityksistä huolimatta aikaisemmin.
Sitten nuo keskenmenot ja sitten raskaana ollessa oksentelua kuukausia niin että alkuun pitää käydä tiputuksessa.
Rv 30 paikkeilla alkaa helpottaa :sick:
Nytkin koko 19 vk pää vessan pöntössä ja aivan turhaan o_O

Mutta kaikesta tästä huolimatta, ne lapset ovat niin ihania, että kaikkeen tähän ryhdytään kerta toisensa jälkeen ja pettymyksiä riittää matkalla jos jonkinmoisia, mutta loppuun saakka kun pääsee on palkinto mitä ihanin :love:
 
Hei, olen jokusen viikon lukenut ketjua ja nyt ajattelin itsekin kirjoittaa ajatuksiani tänne..

Meillä reilu 2kk sitten todettiin rv 19 normi lääkärineuvolassa tytön kehityksen pysähtyneen jostain syystä n. muutamaa päivää / max. viikkoa ennen. No siitä sitten tayssiin ja synnytin pienen enkeli tyttömme :cry:
Nää kuukaudet on mennyt välillä melkoisessa sumussa, onneksi on ennestään lapsia jo talossa kolme kappaletta :love:

Mutta heti alusta oli selvää, että vauvan me edelleen tahdomme kaikesta huolimatta :love:
Ensimmäiset kuukautiset alkoi vasta 7vk päästä ja nyt on kp10 menossa.

Meille myös sanottiin, että yrityksen sai alottaa heti jälkivuodon loputtua.
No se kestikin melkein 4vk :eek:

Itse kärsin pitkistä kierroista ja ovuloimattomuudesta, joten alotan heti tässä kierrossa terolutit jotta kierto pysyisi tasaisena. 3kk päästä lääkäri aika jos ei uutta raskautta kuulu. Ja katsotaan veri kokeet ym. Ja niiden perusteella katsotaan miten jatketaan.
Meillä kaikki lapset saaneet kuopusta lukuun ottamatta alkunsa lääkityksillä.
Joten tapaus kohtaistakin varmaan tuo, joutuuko odottamaan keskenmenon jälkeen vuoden ennen hoitoihin pääsyä.
Mikä on mun mielestä kyllä kohtuutonta, johan tässä jokainen meistä on tarpeeksi kovia kokenut :confused:

Olen alkanut pelkäämään, että mitä jos en tulekaan uudestaan raskaaksi kovinkaan pian ja sitten olen alkanut jo pelkäämään sitä että jos raskaudun pian, niin kuinka paljon pelkään koko raskaus ajan, kun mihinkään "virstanpylväisiin" en uskalla enää luottaa..

Mutta haluan uskoa siihen, ettei näin voi käydä kahta kertaa peräkkäin. Tämä oli kolmas keskenmenoni (rv 9 ja rv 12 aikaisemmat) mutta näiden jälkeen on ollut onnistuneet raskaudet.

Joten ei auta kuin katsoa eteenpäin..
Huh mikä tarina teillä! Kovia olette kokeneet :cry: Tsempit uuteen nousuun!
 
@Minji Mä suosittelen kyllä yksityiselle menoa, vaikka se kallista onkin. (y) Mä marssin yksityiselle 2 kk km jälkeen ja nyt on hormonit tukemassa ovulaatiota ja keltarauhastuki loppukierrossa eikä hermostuta läheskään niin paljoa kuin aiemmin. En kyllä ymmärrä tuota, että keskenmenot nollaavat aina tilanteen ja vuosi taas yritettävä tai odotettava, että kolme keskenmenoa olisi kasassa. :(

@mira.flower Elä elä täältä lähe vaikka venailetkin kilppariarvojen laskua! Eiköhän ne sieltä pian alas tule, kun lääkitys on aloitettu. Stressaavaa tää lapsen yrittäminen tosiaan on, mutta ei sitä auta muu kuin toivoa parasta. Eiköhän se plussa sieltä kuitenkin jossain vaiheessa tule. (y)

).( Mulla oli ilmeisesti viime kierrossa kemiallinen. Gyne oli ainakin oireiden ja nykyisen kierron hitauden perusteella vahvasti sitä mieltä. Sainkin pari päivää ennen menkkojen alkua pari viivanpaikkaa/haamuja, mutta menkat sieltä sitten puskivat superrunsaina ja kivuliaina. Eli tilasto olisi km 3/18 ja kemiallinen 8/18. Nyt pitäisi kilppariarvojen ja ferritiininkin olevan ihanteellisella tasolla, joten ei auta kuin toivoa parasta seuraavissa kierroissa.
 
Tuuletukset, kp1! Ja tutut kamalat kaksinkerroin vetävät kuukautiskivut. Ihme homma muuten kun km oli vain lievä kipu ja lievä vuoto kun aina menkat superkivuliaat ja runsaat. Ja luteaali on ollut kierron käynnistymisen jälkeen 10pv, nyt päästiin lukemaan 15! Siis kipujen ja lämpöjen ja vahvan ovisplussan perusteella.

Aloin tikuttelee ovista heti km vuodon loputtua ja aika usein sitten tulikin ovisplussat, mitään tarkoittamatta. 3 kertaa taisin luulla oviksen olleen kunnes sitte tuli kivut reilu 2vk sitten. Harmi kun ei ollut mahiksia talletella :(

@kosmo olen pahoillani rankkaa on varmasti ollut! Toivotaan pikaista plussaa :love:

@mira.flower älä luovuta! Kyllä kaikki järjestyy! Uusi tieto muuten minullekin että kp1 ois suurimman vuodon loputtua! Itse en tiedä mistä olisi laskenut siinä tapauksessa kun km vuoto oli niin minimaalista.
 
Ja muuten, aloitin rautakuurin heti kun tiesin keskenmenon varmaksi. Huoletti silloin ettei vain esim ferritiini ole alhainen.. mitään kontrollikäyntiä en saanut (tai päässyt käymään edes päivystyksessä enkä neuvolalääkärillä vaikka soittelin ja pyysin varmistusta kun km alkoi vuotaa ja vuoto oli tosiaan minimaalista) ja kun kp 60 paukkui ajattelin pitääkö mennä yksityiselle gynelle mutta nyt kierto starttasi niin ehken vielä mene!
 
@kosmo Onpa teitä koeteltu! :( Voimia!

Tänään dpo 12 ja tein raskaustestin. Oli nega :(:poop: Nyt sitten odottelen labratestien tuloksia, jos sieltä jotain syytä löytyy kun tärppiä ei vaan kuulu. Mietin, että jos mitään ei löydy, niin ehkä voitaisiin marraskuun lopulla mennä käymään yksityisellä, jos siihen mennessä ei ole tärpännyt. Että odottaisi tässä vielä muutaman kierron. Voihan sitä sitten tarvittaessa siirtyä julkiselle, vaikka tutkimukset aloitettaisiin yksityisellä.
 
Mulla ehti hb hujahtaa 87 saakka, mutta sitä kyllä jo hoidettiin. Sairaalasta pääsyn jälkeen oon viikon syöny rautaa, mutta nyt pidettävä 2vkon tauko, jotta voi mennä ferritiinikokeille. Mihin arvoon ootte itse tyytyväisiä? Riittääkö 30 vai pitääkö olla paljon korkeampi?
 
Ja toinen kysymys, en tiä osaako kukaan vastata. Jos oli 2pv vv ja nyt taas verinen vuoto, niin onko tää nyt jatkuvaa jälkivuotoa vai menkat?
Minulla kävi ainakin niin, että tyhjennyksen jälkeen (40 päivän kierron jälkeen) alkoi menkat, jotka vaikuttivat hieman liian niukoilta. Ne kestivätkin normaalia pidempään ja kun loppuivat, tai niin luulin, tuli pari päivää normaalisti valkovuotoa, joka tosin oli hieman punertavaa, mutta sitä en osannut tämän kaiken jälkeen ihmetellä. Sitten alkoi taas todella hämmentävä niukka kirkas verinen tiputteluvuoto (minulla ei koskaan ole aiemmin tullut tiputtelua kuukautisten jälkeen) kunnes sen mukana tuli vielä puolikkaan sormenpään kokoinen pala varmaan istukkaa tai muuta, vaikka kaikki muu poistui jo 1,5 kk sitten eikä mitään oireita ollut, ehkä noin pieni määrä ei siellä häirinnyt. Sitten vuoto loppui siihen ja nyt vasta tuntuu että kroppa alkaa toimia normaalisti.

Eli veikkaan, että pienen tauonkin jälkeen vuoto jatkuu niin kauan, kun jotain poistettavaa siellä vielä on ja menkat alkaa vasta sitten, kun uutta limakalvoa on ehtinyt muodostua (ja nähtävästi sinne voi silti vielä jäädä kiinni jotain raskausmateriaaliakin jonnekin...). Itselläni ainakin ne ensimmäiset menkat tyhjennyksen jälkeen olivat siinä mielessä normaalit, ettei ollut pelkkää verta, vaan selvästi muutakin tavaraa. Eli ei varmaankaan noin pienen parin päivän tauon jälkeen heti tyhjennyksestä ala heti uudet kuukautiset.
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä