Keskosten äitien äitiysloma?

  • Viestiketjun aloittaja Kippuravarvas
  • Ensimmäinen viesti
Kippuravarvas
Että sehän alkaa sillon heti, kun lapsi syntyy..eikö niin?
Mutta, kuinka pieniä lapset on sitten ollut kun se on loppunut vai saako sitä lisää?
Siis onko joku joutunut töihin meneen kun lapsi on ollut reilusti alle vuoden? Kiitos :)
 
Kippuravarvas
Alkuperäinen kirjoittaja Aaban:
Minusta se on niin, että loma kestää niin kauan, kuin alun perin pitikin, mutta alkaa aikaisemmin, silloin kun lapsi syntyy.
Niin eli sais jotain erityisäitiyslomaa siihen alkuun, ennen kuin suunniteltu loma alkaa...
 
hani
Kun lapsi syntyy ennenaikojaan, pitenee äitiysloma yhtä monta päivää, kuin lapsi syntyi etuajassa. Esim. minä olin käytännössä äitiyslomalla melkein vuoden (noin 2 viikkoa vajaan) kun lapseni syntyi reilut 2,5kk etuajassa.
 
mie
Alkuperäinen kirjoittaja hani:
Kun lapsi syntyy ennenaikojaan, pitenee äitiysloma yhtä monta päivää, kuin lapsi syntyi etuajassa. Esim. minä olin käytännössä äitiyslomalla melkein vuoden (noin 2 viikkoa vajaan) kun lapseni syntyi reilut 2,5kk etuajassa.
Täytyy kuitenkin varmaan olla enemmän kuin vaikkapa 5pv... Oliko se niin, että jos lapset syntyy ennen kuin äitiysloma olisi alkanut, niin silti äitiysloma on sen pituinen kuin lasketun ajan mukaan olisi ollut.
 
minä vain
Niin se on että keskosen äidin äitiysloma päättyy vauvan ollessa pienempi, siis kuukausissa lasketusta ajasta lähtien, kuin täysiaikaisena syntyneen. Se tuntui itsestäni epäoikeudenmukaiselta, koska lapsen kehitys kuitenkin on jonkin verran täysiaikaista jäljessä jo alkuvaiheen hankaluuksienkin takia ja tarvitsisi äitiä itseasiassa pidempään!
 
Kippuravarvas
Alkuperäinen kirjoittaja minä vain:
Niin se on että keskosen äidin äitiysloma päättyy vauvan ollessa pienempi, siis kuukausissa lasketusta ajasta lähtien, kuin täysiaikaisena syntyneen. Se tuntui itsestäni epäoikeudenmukaiselta, koska lapsen kehitys kuitenkin on jonkin verran täysiaikaista jäljessä jo alkuvaiheen hankaluuksienkin takia ja tarvitsisi äitiä itseasiassa pidempään!
Mutta tässähän on moni sanonut toisin..kuinka paljon ennenaikasena sulla lapsi syntyi?
Muoks. nyt vasta tajusin mitä tarkoitat...tai en sittenkään...
 

Yhteistyössä