keskustelu sectiota haluaville

  • Viestiketjun aloittaja pelkuri tku
  • Ensimmäinen viesti
Itselläni ei ole kokemuksia Kättäristä eikä Naikkarista mutta ketäänhän ei voi pakottaa synnyttämään alateitse.
Itselläni esikoinen tuli pelkosektion kautta ja nyt myös tämä masukki, näin olen jo päättänyt vaikken ole edes polilla asian vuoksi vielä käynyt.
Pelkään juuri sellaista lopputulosta kuten sinulle on valitettavasti käynyt poikasi kanssa. Tai pahempaa, että menehtyy synnytykseen / tulee pysyvä vaurio.
Millaiset syyt johtivat muuten tuohon?
Itselläni on ahtautta lantiossa, yksi mitta rajoilla sekä kova pehmytkudosvastus sekä joustamaton häntäluu joten olen jokseenkin varma että vauva jumittuisi ja kävisi kuten sinulla.

En kyllä usko että sinulle tulee vaikeuksia saada tuollaisen kokemuksen jälkeen sektiota.
 
naistenklinikalta viikolla 35. Ensimmäinen synnytys päättyi kiirelliseen sektioon ja vauva joutui kanssa lastenklinikalle. Tästä jäi semmoinen pelko, etten ole pystynyt miettimään alatiesynnytyksen mahdollisuutta.

Kävin pelkopolilla ensimmäisen kerran viikolla 24 juttelemassa kätilön kanssa. Jotenkin papereistani oli saanut käsityksen, että pelkään kipua vaikka siitä ei ollut kyse. Sen jälkeen kävin juttelemassa kolmen eri lääkärin kanssa, joka kerta kysyttiin onko mieli muutunut ja annettiin uusi aika kahden viikon kuluttua. Ihan asiallisesti lääkärit suhtautuivat pelkooni. Sain luettavaa kotiin, missä oli tietoa molempien synntystapojen eduista ja riskeistä.
 
Käsittääkseni sektio on aina jos kaksi sektiota takana.

Tuo uudelleen raskautumisaika lienee yksilöllistä, joillekin on sanottu puoli vuotta, toisille vuosi. Ja riippunee oliko suunniteltu vai hätäsektio ja miten leikkaus muuten mennyt + kohdun kunnosta.
Itse en muista mitä sanottiin mutta tasan vuosi synnytyksestä raskauduin ja nyt mennään viikolla 18. =)

Jos arveluttaaa, soita neuvolaan, heiltä löytyy varmaan ainakin jotain tietoa leikkauksesta koneelta. Ja sairaalasta ainakin tuon tiedon varmasti saa. Ja senkin tiedon että onko sektio automaattisesti jos jo kaksi takana.
 
Kiva löytää tämä ketju taas! Kirjoittelin tänne esikoista odottaessa -05/-06 nimimerkillä "pelokas". Esikoinen siis syntyi pelkosektiolla NKL:lla tammikuussa -06. Nyt odottelen toista vko:lla 17 ja ensimmäinen pelkopolikäynti takana, paikkakunta vaihtunut ja synnytyssairaala SEKS. Todella asiallinen keskustelu kätilön kanssa joka totesi että turhaan ei viitsi alkaa mua puhumaan ympäri sillä mielipiteeni tuntuvat niin järkeviltä, harkituilta ja pohdituilta. Sain suoraan seuraavan ajan synnytystapa-arvioon ilman että tarvitsee sen enempää ravata pelkopolilla. Aika varmoilla mielin odottelen sektiopäätöstä tapahtuvaksi. :)
 
Nyt heitit pahan.. :) Eli syy... hmm.. En ole pystynyt mitään yksiselitteistä syytä antamaan mutta keskustelu lähti liikkeelle siitä kun kerroin että niin kauan kuin olen tajunnut miten lapset "putkahtavat" tähän maailmaan niin niin kauan olen myös tiennyt että näin ei missään nimessä tule tapahtumaan minun kohdallani.

Tiedän myös sen kuinka luonnollinen tapahtuma synnytys on, mulla on TODELLA paljon äitejä lähipiirissä ja jokaikisen synnytys on mennyt paremmin kuin hyvin, silti kun ajattelen alatiesynnytystä omalle kohdalleni niin se ei enää olekaan luonnollinen tapahtuma vaan kaikkea muuta! Olen myös tehnyt selväksi että sektiohaluni ei missään nimessä johdu mistään sellaisista ulkoisista seikoista kuten pelosta että alapää menee jotenkin pilalle, ei voisi nimittäin vähempää asia kiinnostaa, mun puolesta vois näiden lapsien jälkeen vaikka mennä umpeen mokoma =) Näistä asioista sitten on virinnyt keskustelua ja siltä pohjalta sitten menty eteenpäin.

Olen myös avoimena kuunnellut sektion riskeistä yms. koska kätilöiden kuuluu se kertoa näillä pelkopolikäynneillä.

Ei sulla tarvitse olla mitään yhtä tiettyä syytä jonka pohjalta sektiopäätös tehdään. Menet sinne juttelemaan ja lähdette yhdessä kätilön kanssa purkamaan tätä asiaa. Ja kun muistaa olla asiallinen ja avoimin mielin niin hyvin se menee!
 
Päteviä syitä on ne mitä sinä sanot, pelkosektion saa jos sitä vaatii, ketään ei voi pakottaa synnyttämään alateitse jos se tuntuu ylipääsemättömältä. Itselläni riitti ainakin se että en halua synnyttää alateitse piste.
 
Olen nyt sit menossa ke klo. 10 juttelemaan pelkopolille kätilön kanssa..
Ja uskon et se sektiopäätös tulee.. Lääkäri ainaki kenelle kerroin asiasta otti perusteluni tosissaan..

Ja perjantaina mulla jo tosiaa laskettuaika et saa nähä tullaanko sitä keskiviikkona enää takas sieltä..

Keskiviikkoa odotellessa...

 
:'(
Mua ärsyttää niin suunnattomasti semmoset ihmiset jotka yrittää kokoajan jauhaa et kyl sä kestät sen alatiesynnytyksen.. Et vaik vähä pelottaa niin anna mennä vaan..
Okei, varmasti kaikkia vähä jännittää ja pelottaa synnytys, mut on myös niitä ihmisiä joilla on se pelko oikeasti sillä asteella etteivät pysty synnyttämään normaalisti.. (Niinkuin minä..) Ja sille pelolle ei saa mitää.. Miks ihmiset ei voi sit ymmärtää sitä..
:kieh:
Ihan kuin itse en olis yrittänyt päästä pelkojeni ylitse, mut minkäs teet jos ne on niin vahvoja ja aitoja ettei mikää auta ja ei ole muuta vaihtoehtoa kuin sektio!!
Ja aina sama: "Sektiosta kestää toipuminen kauemmin.."
Ja shit, ei se niin mene aina.. Moni repeää alatiesynnytyksessä niin pahasti et ei moneen viikkoon pysty istumaan kunnolla tai pysty käymään vessassa ilman mielettömiä kipuja..
Ja sit tää on kyl kaiken huippu, et ku kuulee jonku sanovan et ei se oo oikee synnytys jos leikataa, okei, ei ehkä sillälailla "oikea", mut eiköhä se oo tärkeintä et vauva saadaan elävänä tähän maailmaan ilman et myöskää äidille jää kauheita traumoja..

Miten sais nämä kommentit loppumaan.. Suututtaa niin mielettömästi.
:kieh:
 
Mut justhan sä sanoit jo päättänees tuol Pelkosektio!?-aloitukses et oot tullut siihen tulokseen et synnytät alakautta ja et niinhän se on parempi jatkonkin kannalta!!! eli et tosiaan taida nyt tietää mitä meinaat... Sillon sulla oli jo fiilis et pystyt kestään sen alakauttasynnytyksen aiheuttaman kivun etkä pelkää tyyliin et lapsellekaan kävis siin kuinkaan, niin nyt taas ootkin vahvasti sektion kannalla, en tajua. olen edelleen sitä mieltä et jos haluaa pelkosektion niin sitä on siinä vaiheessa oltava sellasessa tilassa et ei tulis kuuloonkaan et alakautta aikois vapaaehtoisesti synnyttää! eli just tän takia pelkopolilla kysytään 186kertaa, et ootko varma et haluat leikkauksen!
 

Yhteistyössä