Ketään hoidoissa PKKS:ssä!!!

Jousi: Mulla myös vauvan kaipuu on niin kova että ihan mitä vaan olen valmis sen eteen tekemään. Mullakin on toiveet aika korkealla IVf/ICSI-hoitojen suhteen, mutta nähtäväksi jää miten käy.

Tässäpä meidän taipale tiivistettynä.

Yritys alkoi meillä heti häiden jälkeen heinäkuussa 07, sitä ennen olin jo itse pitkään potenut vauvakuumetta, mutta miehen lämmittely vei aikaa. Aika pian otettiin ovistestit käytöön ja yritettiin ajoittaa oikeille päiville. Kierrot heitteli mitten sattui 34-48 päivän välillä, mutta ovistestiin sain kuitenkin lähes joka kierrossa plussan. Raskaustesti sen sijaan näytti aina vain negatiivista.
Toukokuussa 08 kyllästyin viimein sekaviin kiertoihin ja soitin terveydenhoitajalle perhesuunnittelu neuvolaan. Sitten otettiin Papa-koe ja verikokeet ja aika lääkärille. Lääkärin mielestä tärppääminen oli vain ajankysymys ja sovittiin että, jos ei heinäkuuhun mennessä tärppää tulen uudestaan vastaanotolle. Heinäkuun ajan jouduin perumaan ja uuden ajan sain syyskuun alkuun, jolloin lähete lapsettomuuspolille viimein lähti. Aika pian päästiin sinne tutkimuksiin, mieheltä otettiin spermanäyte, jossa 2% normaalimuotoisia muutoin ok. Minä en ilmeisesti ovuloi kunnolla tai ollenkaan ainakaan joka kierrossa, kun kierto on niin pitkä ja ovis myöhään. Tammikuussa söin yhteen kiertoon clomeja , helmikuussa tehtiin aukiolotutkimus ja heti samaan kiertoon eka IUI, josta nega. Sen jälkeen pidettiin välikierto. 04/09 tehtiin toinen IUI, josta myös nega. Nyt 05/09 3.IUI on ihan näinä päivinä, mutta toiveet ei ole kovin korkealla. Syyskuussa kesätaun jälkeen jatketaan ICSI/IVF-hoidolla. Pikku hiljaa alkaa pelottamaan miten pitkä taival tässä on vielä edessä ja miten kestän sen jos tulosta ei hoidoista huolimatta tule. Kyllä tämä tosiaan aika tuskainen tie on ollut ja monet itkut on itketty ja varmasti vielä itketäänkin, mutta jostain vaan pitää yrittää löytää se toivon kipinä, jonka avulla yrittää jaksaa eteenpäin
 
Joo, elikkäs tässä vähän meidän asioista.
Olikohan se -05 loppuvuodesta kun mentiin neuvolantädin puheille, kun vauvaa ei kuulunut. Saatiin lähete lapsettomuuspolille kaikkien testien ja verikokeiden jälkeen. Mies kävi spermaanalyysissä ja sieltähän se "vika" löytyi. Alotettiin insseillä ja kolmehan niitä tehtiin tuloksetta. siinä meni kevät -06 tuskaillessa asian kanssa. Sitten syksyllä aloitettiin IVF ja tuoressiirrossa ei tulosta tullut. Ainoat pakastekaverit (2kpl) siirrettiin vuoden -07 alusta ja sainkin positiivisen tuloksen r-testiin. Poika syntyi -07 marraskuussa. Ja kun poika oli n. vuoden vanha, niin kysyin neuvolassa miten edetään, jos halutaan yrittää toista lasta. Lääkäri laittoi uuden lähetteen ja hetipä jo polilta soittivat ja sanoivat, että tervetuloa. Nyt sitten vuoden -09 alusta ollaan oltu polin asiakkaita ja suoraan päädyttiin IVF:ään. Tuoresiirrossa ei taasen tulosta tullut, mutta PAS ehditään tehdä vielä ennen kesätaukoa.

Eka hoito oli minulle rankka paikka ja toivo oli jo mennyt. Vaikka PAS onnistui ja vauva ilmoitti tulostaan, oli se silti vaikeaa. Koko ajan oli pelko että jotain pahaa tapahtuu. Vasta vaikean synnytyksen ja vastasyntyneiden tehohoidosta pojan päästyä pystyi ruveta nauttimaan täydellä sydämellä. Tuntui että kaikki asiat on tehty meille niin vaikeiksi.
Tiedän, että teistä muista tuntuu varmaan pahalta lukea mun ajatuksia, koska minulla on tuo 1½ vuotias ihme tuolla päiväunilla. Voin vaan kannustaa ja tsempata teitä...ja tietysti toivoa, että jonakin päivänä saatte oman ihmeenne ja pääsette nauttimaan elämästä lapsiperheenä. Meillä oli oma taistelumme ja nyt vaan toivomme toista lasta...jos se meille suodaan, niin kiitollisia ollaan ihan varmasti.
 
Mammulinos:Minusta ei ainakaan tunnu yhtään pahalta =) , päin vastoin on mukavaa tietää että jollakin on oikeasti hoitojen avulla viimein se vauva saatu. Antaa vähän itsellekin toivoa, että onni voi osua myös omalle kohdalle.
 
meidän hoitohistoria lyhyesti:

03/05 lopetin pillerit erottuani silloisesta miehestäni, menkat eivät alkaneet, tutkimuksia ja erinäisiä lääkekokeiluja, ei oikein selvyyttä asiaan, ja urheilevaa sinkkua nyt ei hirveesti haitannu asia.... annoin olla... selvittelyt hitaasti jatkuivat PKKS:ssä

04/06 ehkäisy ajankohtainen rakkauden löydyttyä. Outoja hikoiluja yms, oireita oli, olin jo naistentaudeilla hoidossa. Silloin totesi lääkäri, että enpä taida kyllä ehkäisyä tarvita... ja kehotti ottamaan yhteyttä jos lapsia haluan. "varuilta" söin kuitenkin pillereitä... kun eihän ilman menkkoja voinu olla. Silloin löytyi sit myös osteoporoosi, kun varuilta tutkittiin, estrogeenitasot oli ollu jo yli vuoden ihan nollassa.

09/07 lapsettomuuspolille
11/07 ovulaation induktio + kotitouhut
04/08 1. IVF
09/08 PAS
11/08 2. IVF
01/09 PAS
04/09 3. IVF

ja nyt sit tulossa loppukuusta seuraava PAS. odotukset ei ole tosiaan kummoset, kun ei yhtään haamua edes koskaan saatuna :'( Pakkasessa meillä 5 alkiota, jotka 3 oljessa, joten ainakin se yksi PAS saataneen... aiemmin ollut 4 ja 3 alkiota, ja vaan yhdet PAS:it on vaan onnistunu siirtoon asti.

Kävin tänään Päivin juttusilla. Paljon juteltiin miun väsymyksestä. Päivi oli sairasloman kannalla, koska jotenkin miun pitäs saada tilaa elämääni olla itseni kanssa. Suhde miehen kanssa on erittäin hyvässä kunnossa :heart: mutta itseni kanssa en oikein nyt jaksa :headwall: Varasin ajan ensi viikolla työterveyshuoltoon, pitää miettiä mitä mieltä olen itse. Tilanteenihan ei ole töiden vika, mutta en voi oikeen muustakaan "karsia" kun ei voi koko elämää perua... jos ymmärrätte mitä tarkoitan.... kova paikka on myöntää vaan että ei nyt taida oikeesti jaksaa eikä nää perinteiset liiku, lepää, syö hyvin hommat nyt riitä...

Mammuliinos menkkoja täälläkin odotan jo.... pe-la pitäs alkaa....

ja kaikille yhteisesti.... KYLLÄ ME PÄRJÄTÄÄN!

nyt pitää mennä, ruoka kiehuu yli :wave:
 
sojalle paljon jaksamisia.

Minnuu ruppee ahistamaan tää odottelu...alkasivat nuo menkat ajallaan tai olisivat poissa. Nyt kiukuttaa ja ahistaa..! Ei edes tää kaunis ilma jaksa piristää. Käytiin tuolla leikkipuistossa ja tuli aivan liian monta "palomahaa" vastaan, että rupes jo v*****tamaan! Joskus täällä melläpäin ei oo kukaan raskaana, mutta kun mie oon tässä tilanteessa, että hoidot päällä ja yritys 10 niin kaikki kulkee maha pystyssä (tai ehkä musta vaan tuntuu siltä)!
Ja sitten nousee pintaan "rakkaan siskopuoleni" abortti. Teki sen salaa mieheltään varmaan noin vuosi sitten. Sanoi menneen kesken...! Että ihmiset voi olla noin tunteettomia. "Kiva" kuunnella sen vuodatuksia miten vaikeeta on pitää salassa tollanen asia. Ja pahinta tässä on vielä se, että hän sai keskenmenon vähän ennen sitä uutta raskautta ja aborttia. Varmaan kuullostaa tosi tyhmältä, mutta toivon että hän jää kiinni valheestaan.
Samalla me painitaan näiden omien asioiden kanssa...tekis mieleni sanoa ihan suoraan mitä ajattelen. Onneks ei olla hirveen usein tekemisissä.

No se siitä....oli pakko purkaa taas tunteita..niin paljon tuo asia mua vaivaa.
 
Mammulinos: Kyllä varmasti on vaikeaa pitää suunsa kiinni. Ei oikein näiden omien kokemusten jälkeen ymmärrys riitä tuommoiseen. Meillä päin myös onneksi muksuja syntyy sen verran vähän ettei pallomahojakaan juuri näy. Kaupungissa sitten sitäkin enemmän.
 
:wave: Heippa kaikille!

Sain tänään kirjeen sairaalalta, miulle on varattu aika naistentautien poliklinikalle, lapsettomuuspolille kolmen viikon päähän.

Ongelmana miulla on nyt kierron venyminen, tällä hetkellä kp63 meneillään ja edellinen kierto lääkkeellisen tyhjennyksen jälkeen 51 päivää.

Toivottavasti teistä ei kukaan loukkaannu kun tähän ketjuun tulen kyselemään... Olen siis tullut viime vuoden puolella raskaaksi, mutta raskaus oli tuulimuna ja nyt sitten nuo kierrot on venyneet. Varmaan ovat sekaisin tuosta tyhjennyksestä.

Muutenhan tässä ei olisi mitään paniikkia, mutta miulla on kaksi perussairautta (nivelreuma ja ykköstyypin diabetes) joiden takia nyt sitten aletaan katella mikä mättää, voisko lääkkeillä auttaa kiertoa tasaantumaan jne. Reumaan en voi muita lääkkeitä nyt käyttää kuin kortisonia ja se ei sitten taas diabeteksen takia oo mikään piece of cake. Vointi koko ajan huononee nivelissä, joten reumatologini oli sitä mieltä, että laitetaan lähete gynelle.

Mitähän siellä ekalla kerralla tapahtuu...? Minnuu jo jänskättää mahottomasti vaikka aikaa on vielä 3 viikkoa ennen sinne menoa.

Miulta ei oo ikinä ultrattu munasarjoja ja kun olen lukenut tuosta PCO:sta, niin moni oire kyllä osuu ja uppoaa... Mutta sieltähän se sitten selviää jos jotain häikkää on. Silloin viime syksynä koitin ovista tikuttaa mutta en ikinä saanut niihin testeihin kyllä kahta viivaa. Kaikki ovisoireetkin hävisi viime kesän jälkeen, mutta tietty kyllähän mie ainakin siinä yhdessä kierrossa oon ovuloinut...

Lukaisin tämän ketjun läpi jo aiemmin ja täytyy kyllä nostaa hattua teille, ootte vahvoja naisia :)
 
Kipinäkenkä: tervetuloa porukkaan.

Se varmaan on kuitenki aika yksilöllistä mitä ekalla kerralla tekevät...on niin monta eri syytä lähteä hoitoihin. Mutta luulempa rosetan tapaan että ultralla tökkivät ainakin.


Ja minnuu vaan ahistaa......ei sitten mitään järkee. Mie vaan odotan ja odotan. En ikinä pääse "napostelemaan" zumenoneja ja siihen siirtoon ja piinailemaan ja ja ja ja ja ....
Ei tässä oo oikeesti mitään järkee, mutta taitaapi pää seota enneku ne menkat alkaa.
 
Jousi80: :hug:

Lueskelin tuolta edelliseltä sivulta polin kiinnimenosta. Onko se kauankin sitten kiinni, onko tietoa? Onko se jokakesäinen juttu? Kyselyikä iski, antakee anteeks :ashamed:

Oon "opiskellut" viime päivinä näistä tutkimuksista ja hoidoista, jotten ihan hoo moilasena oo siellä vastaanotolla. Herkästi menee ohi korvien jos en asiasta mitään tiedä ja kun varmasti jännitän sitten niin paljon.
 
jousi80: :hug:

kipinäkenkä: Se taitaa tuo poli olla kiinni joka kesä jonkun aikaa...mie en nyt vaan todellakaan tiedä mitenkä se menee kiinni ja millonka se taas aukee. Kun nyt tuntuu olevan monenlaista tietoo liikkeellä.
Se eka käynti onki sellanen tietopaketti (ainaki meillä) että ei meinannu kyydissä pysyä. Mutta onneks sinne voi soittaa jos joku asia jää vaivaamaan ja tietoo onneks löytyy aika helposti. Mie en kuitenkaan ehi siihen PAS:iin.

Ja mun menkat on vieläki jossaki...mulla on aina ollu niin säännölliset menkat. Jopa synnytyksen jälkeen, kun sitten menkat alko, niin heti olivat säännölliset. Ja nyt ne sitten antaa odottaa itteensä. Just kun minä niitä toivon, niin....P*****E!!!!!!!!
 
jousi80 :hug:

Mammuliinos, toivotaan että ne menkat nyt sieltä kuitenkin ajoissa tulis!

oma kp4 menossa ja zumeja syön alkuun 2kpl/vrk ja sit kp6 nostan 3kpl:een. 18.5. ois ultra, eli sitä odotellessa. Huomenna mennään Pela:n adoptioinfoon Kuopioon, jännittää
 
Voi voi, kun ei jaksa nyt. Tuli katottua kiekon finaali illalla ja tuo napero herää jo seittemältä. No oma vikanihan on, ku väsyttää. Kyllä se tästä helpottaa, kun saa kahvia naamariin. Jos sitä tänään lähtis ostamaan jotain tuonne pihalle...jos sitä muutamaan puun ja pari kukkasta ostais, kun on niin avaran näköinen pihamaa.

Sojalle halaus jännitykseen. Onko teillä sitten adoptio mielessä, jos hoidot ei tuota tulosta? Sekin varmaan rankka prosessi.

No tulipa höpöteltyä "vähän asian vierestä"...!
 
Jousi: :hug:

Kipinäkenkä: Syyskuun alussa aukeea poli tai näin mulle on kerrottu =)

Meillä oli se inseminaatio perjantaina ja paljon positiivisempi fiilis jäi tuolta käynniltä.
Jos ei tärppää niin elokuussa voin soitella keskustelu aikaa Päiville.
 
Rosetta: Peukkuja, toivottvasti tärppää!

Kiitos tiedosta tuon polin suhteen =)

Eli kesä mennään varmaankin ihan luomusti, tai jos jotain nappeja sais tän kierron säännöllistämiseen.

Tää netti on "mukava" kapine ennen lääkäriin menoa. Täältä löytää lääkärikirjan tavoin niin monta itseensä sopivaa vikaa jottei tosikaan. Täytyis vaan yrittää olla nyt avoimin mielin ja odottaa lääkärin tuomiota asiasta. Mutta arvatkaa vaan, onnistuuko se helposti? Ehei.
 
Kiitos kaikille ja teille myös :hug: .
Rosetta Toivotaan parasta lopputulosta, tsemppiä piinikseen.

Aamulla polille soittelin. Hoitaja ei jostain syystä tiennyt mitä seuraavaksi, vaan sanoi juttelevan lääkärin kanssa ja soittavan mulle sen jälkeen. Todella outoa, viimeksi kun kävimme avon kanssa polilla kun olisi ollut alkion siirto muttei ollut, sovimme että ensin luonnolliseen kiertoon inssi ja jos ei tärppää sitten lääkkeelliseen kiertoon.. Outoa.
No toivottavasti soittelee pian, olisi taas viisaampi jatkosta.

Mukavaa alkanutta viikkoa kaikille :flower:
 
No jopas nyt tuntuu olevan sekasin koko poli. Ihan huolettaa, että mitenkähän omat hommat sujuu...kuitenkaan ei edes ehitä koko PAS:iin.(menkat alko tänään) Pitää tänään soitella polille, et rupeenko ollenkaan popsimaan niitä zumeja vai siirtyykö meidän Pas syksyyn. No sen saa tietää sit myöhemmin. Saa taas hermonsa menettää, kun yrittää soittaa...aina menee se puolituntinen "jonottaessa"!

Rosetalle onnenpotkuja...
 
Jousi: Toivottavasti hoitaja soittelee pian takaisin että saat selvyyden asiaan =)

Mammulinos: Pidän pekkuja, että kerkiät pas:iin =)

Me käytiin lauantaina veljen perheen luona istumassa iltaa ja saunomassa. Ihanaa oli touhuta pikku-neitien 3 ja 6-vuotta kanssa. On ne niin ihania ja mukava huomata miten mukavaa niistä on kun täti tulee kylään =). Nyt ei tunnu enää edes pahalta vaikka heille on vauva tulossa heinäkuussa, vaikka täytyy myöntää etten alkuun iloinnut uutisesta yhtään. Nyt oon jo jollain lailla sopeutunut ajatukseen ja onhan se hyvä että on edes veljen lapset joiden kanssa touhuta.
 

Yhteistyössä