Keväällä kuollaan, miksi?

Mun käsittääkseni siihen on oma syynsä, näin selitti yks sukulainen vuosia sitten jo kun työskenteli mielisairaalassa....liittyi jotenkin ihmisten mielialaan...ihmiset saattavat jopa sairastua henkisesti enemmän keväällä kun valo lisääntyy, etenkin ne jotka ovat laitoshoidossa....ja tehdä sitten vaikka itselleen jotain.
 
vierailija
Varmasti olet oikeassa, Elena, mieliala vaikuttaa juttuun. En tiedä millä tavalla, koska en ole siihen suuntaan kallisutuvainen.
Aikaisempina vuosina täällä mun paikkakunnalla on ollut jopa tammi, jota ihmiset olivat käyttäneet keväisin telineenä, johon ripustivat itsensä.
 
Tarun mukaan joku tuomari oli sanonut, että suomalaisille ei tarvitse antaa kuoleman tuomio rangastusta, he pitävät huolen siitä itse.

En tiedä onko jutussa mitään perää.
Varmasti omalla tavallaan on. Olen joskus lukenut että esim. Pohjois Suomessa itsemurhat ja masennus on todella yleistä, johtuu kuulema siitä pitkästä pimeästä jaksosta ja sitä seuraavasta valoisasta jaksosta...ihmisten mieli ei pysy sellasessa mukana vaan menee jotenkin sekaisin.
 
Mun käsittääkseni siihen on oma syynsä, näin selitti yks sukulainen vuosia sitten jo kun työskenteli mielisairaalassa....liittyi jotenkin ihmisten mielialaan...ihmiset saattavat jopa sairastua henkisesti enemmän keväällä kun valo lisääntyy, etenkin ne jotka ovat laitoshoidossa....ja tehdä sitten vaikka itselleen jotain.
Näin varmaan on. Jokin psyykkinen ilmiö pakko olla. Itselläni pari lähisukulaista, vanhempi aviopari, lähtivät peräkkäin, kolmen viikon välein, mies ensin ja sitten vaimo. Viikko oli kulunut aviomiehen hautaamisesta. Yksinjäänti ja suru pitkäaikaisen kumppanin mentyä oli raskas asia. Ihan luonnolliset olivat lähdöt ilman itse sitä auttaen.
 
  • Tykkää
Reactions: Elena777
Näin varmaan on. Jokin psyykkinen ilmiö pakko olla. Itselläni pari lähisukulaista, vanhempi aviopari, lähtivät peräkkäin, kolmen viikon välein, mies ensin ja sitten vaimo. Viikko oli kulunut aviomiehen hautaamisesta. Yksinjäänti ja suru pitkäaikaisen kumppanin mentyä oli raskas asia. Ihan luonnolliset olivat lähdöt ilman itse sitä auttaen.
Vanhoilla ihmisillä saattaa sydän pettää kun jäävät yksin..ja sekin on ihan ymmärrettävää, kun ovat monesti tallustaneet vuosia sen toisen rinnalla....hankala sitä on sitte yksin sen jälkeen jatkaa.
 
  • Tykkää
Reactions: Onja
Molemmat vanhempani kuolivat myös kevätaikaan, parin vuoden välein. Olivathan he hieman raihnaisia, mutta eivät poteneet mitään ns. kuolemantautia. Itseäni kurittaa marraskuu, mutta kevätkuukadet vaan piristää. Kuinka kauan, en tiedä?
 
vierailija
Vuoden vaihteen jälkeen ja pääsiäisen aikaan on perinteiset "kuoleman ajat".

Alkutalvessa on alkava kylmyys, se rasittaa keuhko-, sydän- ja verisuonitautipotilaita. Heille kylmä tuntuu aina -10astetta kylmemmältä.
Varmasti myös pimeys tekee osansa..

Keväällä tosiaan menee toinen satsi, ne jotka ovat nippanappa selvinneet pakkasista, saavat nyt influenssan ja iäkkäillekin vaarallisen rs-viruksen. Ja jos näistä selvitään, niin jälkitaudit eli keuhkokuume korjaa loput.
Ja kevään valoisuus tosiaan aiheuttaa ensin maniaa, sitten lamauttavaa masennusta.

Ne jotka selvisivät talven taudeista, heidän keho ja sydän heikkeni rasituksista. Joten kesän helteiden tullessa näiden sydämet ovat rasituksessa, keho kerää nestettä, sydän rasittuu lisää ja kohta haukotaan henkeä sairaalassa... Jos sydän kestää alkaa kylmyys taas lähenee.......
 
vierailija
Lisäksi liikenteessä kelit on pettäviä. Kellojen siirto (ja häviävä tunti) sotkee elimistöä. Jäätkin ovat pettäviä, jatkuvasti saa lukea hukkuneen löytyneistä.
 
vierailija
Kevät ahdistaa mua. Olen masennukseen taipuva ja valon lisääntyminen ahdistaa

Ehkä se on energian määrän lisääntyminen joka aiheuttaa levottomuutta ja sitä kautta ahdistusta. Liikunta auttaa mulle hetkellisesti vähän. Mutta olo kuin "ylivirittyneellä" ja se aiheuttaa taas ahdistusta ja sitä kautta saa mielen alakuloiseksi.
 
Eikö siitä ollut joku tutkimuskin että kevättalven pakkaset rasittavat heikkokuntoisia ja vanhuksia. Sydän ei tykkää eivätkä keuhkot ja sit vaan ehtivät menehtyä ennen kuin lämpimämmät alkavat.

Eihän kuolinilmoitusta samantien lehteen laiteta vaan hautajaisten tienoille? Ja nykyään aika kuolemasta hautaamiseen saattaa olla jopa pari kuukautta.
 
  • Tykkää
Reactions: Elena777

Yhteistyössä