kiertoilmauunin omistavat, apuja kaipaan

  • Viestiketjun aloittaja auttakee
  • Ensimmäinen viesti
auttakee
Oikeesti, eikös kiertoilmauunin tarkoitus ole se että se on heti lämmin kun ruoan/leipomukset heittää sisään.

Muutimme kk sitten uuteen kotiin ja täällä on tollanen kiertoilmauuni. Kerran paistoin sillä sämpylöitä ja nyt joulutorttuja. Siis voi elämä MIKSI sämpylöitä sai paistaa varmaan jotain reilu 30min ja oli silti raakoja. Ja nyt joulutortut paketissa luki paistoajaksi 8-10min ja paistoin noita 15min eikä silti täysin kypsiä??? Olen käsittänyt että kiertoilmauunin pitäisi paistaa jopa nopeammin. Osaisko joku valistaa miksi näin? Ranskalaiset paistaa ihan normi ajalla...
 
-mila
siis kiertoilma paistaa nopeammin muttei se ole mikään hetivalmis. Aina pitää oottaa että se saavuttaa sen halutun lämpötilän ja sit vasta laittaa leivonnaiset sisään. Kiertoilman idea on oikeasti se, että siellä voi paistaa monta pellillistä kerralla, kun normaalissa uunissa voi paistaa vain yhden.
 
NO nyt on sulla hieman homma sekaisin....kiertoilmauunin pitää lämmetä ihan yhtä lailla kuin tavallisenkin uunin. Se ero siihen ns tavalliseen uuniin on se, että paistoaika lyhenee koska nimensä mukaisesti se kuuma ilma kiertää uunissa ja siten kypsentää hieman nopeammin.
 
kokki
No tuota.. kokemusta työpaikan kiertoilmasta (sellanen kotiuunin kokoinen Helkama) ja se ainakin lämpenee hetken ihan niinkuin normi uunikin.. Onko sulla siinä mahdollisesti muitakin paistotoimintoja, säädä tavalliselle paistolle niin toimii kuin normaali uuni.
 
mo
Mulla on kiertoilmauuni ja tavallinen uuni samassa hellassa (pieni tavallinen uuni ylhaalla ja isompi kiertoilmauuni sen alla). Kiertoilmauunia kaytan silloin kun paistettavaa on paljon, kerralla voi laittaa monta pellillista ja paistaa tasaisesti. Se minun tietaakseni on kiertoilmauunin etu.
 
Tanja
Jaa...no meillä kiertoilmauuni toimii kyllä nimensä ja ohjeidensakin mukaisesti heti. Sämpylät tulivat puolessa tunnissa ja piparkakut kuudessa minuutissa - ja pellit menivät heti uuniin! Nopeeta toimintaa oli kyllä, mahtavaa!
 
keittäjä
Varmaan kannattaa valita joku lämpötila siihen kiertoilman lisäks. Kaikki yli 140 asteen paistaa jo melko hyvin, 170:ssä kenties sämpylätkin kypsyy. Huoneilma ei oikeastaa tee muuta kuin mädätä jos paistoaika on useamman vuorokauden.
 
Alkuperäinen kirjoittaja keittäjä:
Varmaan kannattaa valita joku lämpötila siihen kiertoilman lisäks. Kaikki yli 140 asteen paistaa jo melko hyvin, 170:ssä kenties sämpylätkin kypsyy. Huoneilma ei oikeastaa tee muuta kuin mädätä jos paistoaika on useamman vuorokauden.
:LOL: :LOL: :LOL:
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Tanja:
Jaa...no meillä kiertoilmauuni toimii kyllä nimensä ja ohjeidensakin mukaisesti heti. Sämpylät tulivat puolessa tunnissa ja piparkakut kuudessa minuutissa - ja pellit menivät heti uuniin! Nopeeta toimintaa oli kyllä, mahtavaa!
Juu, tämän ohjeissa lukee että hetivalmis... vain pizzaa paistettaessa käytettäessä kiertoilmaa esilämmitettävä... Merkki whirlpool
 
-mila
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Tanja:
Jaa...no meillä kiertoilmauuni toimii kyllä nimensä ja ohjeidensakin mukaisesti heti. Sämpylät tulivat puolessa tunnissa ja piparkakut kuudessa minuutissa - ja pellit menivät heti uuniin! Nopeeta toimintaa oli kyllä, mahtavaa!
Juu, tämän ohjeissa lukee että hetivalmis... vain pizzaa paistettaessa käytettäessä kiertoilmaa esilämmitettävä... Merkki whirlpool
ok.. en oo ikinä törmänny tollaseen hetivalmiiseen. Luulin et on vaan sellaisia kiukaita.. :D
 
Tanja
Juu, meidän ohjeissakin oikein erikseen mainitaan, että kiertoilmatoimintoa käytettäessä voi uunipellin laittaa heti uuniin, koska kiertoilmauunin paistamistoiminto lämpötiloineen on heti valmis. Ja sit on myös erikseen maininta, että kiertoilmauunia voi myös käyttää uunin esilämmityksessä, jolloin uunin esilämmitysaika lyhenee... En mä tiedä, uusi käyttäjä olen minäkin, mutta meillä ko. toiminto on ollut yhtä luksusta :)!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Anu78:
meillä kyllä kiertoilmauunissa on valo joka sammuu kun se on sitten valmis jota voi sit laittaa ne paistettavat sinne eli hetken menee kun se valo sammuu
Meillä myös on toi valo jonka mukaan mä olen katsonut onko uuni valmis vai ei.
 
Alkuperäinen kirjoittaja mo:
Mulla on kiertoilmauuni ja tavallinen uuni samassa hellassa (pieni tavallinen uuni ylhaalla ja isompi kiertoilmauuni sen alla). Kiertoilmauunia kaytan silloin kun paistettavaa on paljon, kerralla voi laittaa monta pellillista ja paistaa tasaisesti. Se minun tietaakseni on kiertoilmauunin etu.
Meijän kiertoilmauuni ei kauhean tasaisesti paista. Tai sit en vaan osaa käyttää. :( Pullia ja sämpylöitä ku paistaa ni 2 peltiä voi laittaa ja silti tulee laikukasta tulosta. :/

Ja meillä myös pitää lämmittää ensin. Lämpenee kyllä nopeammin kuin tavallisilla systeemeillä.
 
ap
Olisko jollakulla tätä samaa uunia ??? Eli whirlpool AKP 233/01 Nämä koneet oli tässä kämpässä kun muutettiin ja meillä on vain tälläinen nippu käyttöohje... ei siis mitään kirjasta jossa olis tarkemmin kerrottu uunista. Jos joku ihana ihminen vois scannata omasta kirjastaan ja heittää s.postiini aiti78kerava@gmail.com jos onnaa. =)

 
paistaja
Latokaa paistettavat tuotteet pelleille lomittain, ei säännöllisiin jonoihin/riveihin, näin ilma kiertää pellin pinnalla paremmin tuotteiden välissä.
Silläkin on merkitystä imeekö vai puhaltaako uuni, varsinkin jos hifistelee paistopintojen värisävyjen kanssa.
 
v
En ole koskaan kuullut heti valmiista uunista. Ei kiertoilmauunin lämmitys kauaa kestä, mutta mä olen kyllä lykännyt paistettavat sisään vasta uunin lämmettyä. Meillä kiertoilmauunin oletuslämpötila on muistaakseni 150 astetta. Jos leivonnaisia haluaa paistaa, sitä on nostettava jotta kypsyvät.

 

Yhteistyössä