Kierukan poistaminen.

Tänään otettiin pois. Ottaminen ei sattunut, mutta heti tuli oikealle puolelle munasarjaan ja selkään polttava kipu. Samanlainen kuin pahat mensukivut tai alkavat supistukset. Se meni kuitenkin pian ohi. Mutta se saattoi johtua myös lääkärin ultrassa näkemästä isosta kystasta, joka toivottavasti on hävinnyt kuukauden päästä, kun menen uudelleen ultrattavaksi. Muuten se joudutaan poistamaan tähystyksellä. Kystassa oli jotain häikkää ja multa otettiin verikoe, jossa pitäisi (mahdollisesti) nähdä, jos on syöpäsoluja liikkeellä. :'(
Mä en enää ikinä laita minkäänlaista kierukkaa!!! Se on aiheuttanut mulle pelkkää harmia ja nyt itkua...
 
Hei maxine.
Ikävää..Toivottavasti ei ole syöpäsoluja sulla! Meinaatko tai meinaako lääkäri että kysta ois kierukan aiheuttama, vai? Onko sulla ollu hormoni -vai kuparikierukka?
Mulla kuparinen. Mitä kierukka on sulle aiheuttanu?
Ainaki menkat on tosi runsaat.. :(
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.05.2005 klo 08:48 kataa74 kirjoitti:
Hei maxine.
Ikävää..Toivottavasti ei ole syöpäsoluja sulla! Meinaatko tai meinaako lääkäri että kysta ois kierukan aiheuttama, vai? Onko sulla ollu hormoni -vai kuparikierukka?
Mulla kuparinen. Mitä kierukka on sulle aiheuttanu?
Ainaki menkat on tosi runsaat.. :(
Mulla oli hormonikierukka (Mirena). Se laitettiin viime elokuussa. Laitto meni hyvin, oli ammattitaitoinen gyne eikä sattunut. Mutta vuoto jatkui neljä kuukautta lähes tauotta, halut hävisivät ja painoa kertyi 8 kg 1,5 kk:ssa ja paino nousi koko ajan. Turvotusta on nyt hävinnyt yhdessä päivässä vaikka kuinka paljon!!!

Kävin kaksi kuukautta sitten gynella vuotojen takia, jotka eivät asettuneet. Gyne antoi kahdet antibiootit, koska epäili, että kohdussa on tulehdus. No, antibioottien jälkeen vuodot vähän asettuivat eli pystyin erottamaan selvät menkat. Silloin gyne katsoi ultralla mun munasarjat ja kohdun. Kierukka oli oikeassa paikassa, mutta oikeassa munasarjassa oli kysta. Sitä ei ollut silloin, kun kierukka laitettiin (silloinkin ultrattiin). Eilen tämä kysta oli lähtenyt pois, mutta vasemmassa munasarjassa oli iso kysta (halkaisia yli 4,5 cm). Se ei myöskään ollut sen näköinen sisältä kuin kierukan aiheuttamat kystat yleensä. Kierukat kuulemma aiheuttavat kystia, sanoi tämä minun gynekologi. Menen kuukauden kuluttua uudelleen ultraan ja sitten katsotaan onko kysta vielä siellä vai olisko lähtenyt pois. Verikokeen tulokset saan ens viikolla.

Kaikille ei tietenkään tule kystia kierukasta. Enkä mäkään tiedä, onko mulla ollut ennen kierukkaa niitä, mutta ainakaan niitä ei ole huomattu. Muistaisin, että munasarjat on kerran aikaisemmin katsottu ultralla (lukuunottamatta raskausaikaa. Eikö silloinkin ne katsota?). Ei kai lääkäri tunne kystia käsin?

Mutta en kyllä suosittele omien kokemuksieni perusteella kierukkaa kenellekään. Mutta meitä naisia on erilaisia ja joillekin kierukka sopii ja toisille taas ei.

Muuten, kun kipu kierukan poistosta hävisi, tuntui kuin kamalan iso paine ja kiristys olisi hävinnyt alavatsasta. Nyt on paljon parempi olo! Vaikka pelolla odotan ensi viikkoa ja juhannuksen jälkeen olevaa ultraa.



 
Mulla kierukan poistaminen ei ole sattunut kummallakaan kerralla. Kyseessä on ollut nova-t kierukka.

Kystista... mulla on toisessa munasarjassa kystia. Yhden kerran on jouduttu punkteeramaan, kun se kasvoi tosi isoksi. Silloin oli tiputtelua ja kipua alamahassa. Mulle sanottiin että kystat tulee esim. jos ylipainoa ja toiset vaan on taipuvaisempia niitä saamaan. Koskaan ei ole sanottu että kierukasta johtuisi ?? Kuitenkin, mulla siis edelleen ne on, ja pysyneet nyt vuosikausia suht muuttumattomana, eli ei ole tarvinnut mitään niille tehdä.
 
Fimbles
Multa yritettiin tänään ottaa kierukkaa pois, mutta lääkäri ei onnistunut.. Laittaa lähetteen kättärille jossa sitä taas yritetään poistaa ja jos ei onnistu niin sit nukutetaan..
Pelkkää harmia ollu mokomasta vempeleestä, halut hävis, migreeni iski, hirvee akne, painon nousua yms.. En enää koskaan halua kierukkaa!! Jos se nyt joskus saadaan poistettua ja saadaan kolmas lapsi niin halua sen jälkeen sit sterilisaatioon.. En ota enää mitään hormonallisia ehkäsyjuttuja!!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.05.2005 klo 15:41 Fimbles kirjoitti:
Multa yritettiin tänään ottaa kierukkaa pois, mutta lääkäri ei onnistunut.. Laittaa lähetteen kättärille jossa sitä taas yritetään poistaa ja jos ei onnistu niin sit nukutetaan..
Pelkkää harmia ollu mokomasta vempeleestä, halut hävis, migreeni iski, hirvee akne, painon nousua yms.. En enää koskaan halua kierukkaa!! Jos se nyt joskus saadaan poistettua ja saadaan kolmas lapsi niin halua sen jälkeen sit sterilisaatioon.. En ota enää mitään hormonallisia ehkäsyjuttuja!!
Mäkin pelkäsin, ettei lääkäri saa kierukkaa pois. Olin lukenut täällä jonkun kertoman siitä, ettei häneltä saatu sitä pois. Se olisi vielä puuttunut, ettei se kapistus olis lähtenyt pois. Kaikki muut harmithan mä siitä sain. On muuten paino pudonnut 4 kg, viime keskiviikosta jolloin härveli otettiin pois eli viidessä päivässä! Eli jos joku kehtaa väittää, ettei hormoniehkäisyt lihota, voin kertoa, että kyllä lihotti ainakin mua.

Sterilisaatio on myös täällä harkinnassa. Onneksi mun mies on lupautunut sen teettämään itselleen.

Noista kystista sen verran vielä, että mun mielestäni siinä ohjekirjassa, jonka sain lääkäriltä kierukan laiton yhteydessä, sanottiin, että kierukasta voi saada kystia. Samoin kuin kohdun ulkopuolisen raskauden riski kasvaa. Ja hän luki siitä lääkekirjastakin (joka lääkäreillä on) mulle näitä riskejä, joita siitä voi tulla.


 
Eino
Moikka,

Mirena-kierukan poisto nipisti vähän, mutta ei varsinaisesti sattunut ja kesti n. 5 sekuntia.

Asettaminen 2 vuotta sitten olikin silkkaa tuskaa ja kidutusta ja kesti kokonaisuudessaan n. 20 minuuttia, koska aloittanut henkilö ei saanut sitä paikalleen vaan jouduttiin hakemaan kokeneempi lääkäri paikalle. Minullekin luvattiin puudutus, kun kierukan laitosta sovittiin - sitten kun menin sitä laitattamaan, sanoivat, että 'ei tässä mitään puudutusta tarvita'. Jos olet synnyttämätön nainen, niin kyllä se kannattaa vaatia - turha on kärsiä, jos on vaihtoehtoja. Puudutus tuntuu kuulemma nipistykseltä ja sen jälkeen ei tunne mitään. Joillekin synnyttämättömille on kuulemma asetettu nukutuksessa eli kyllä se on lääkäreidenkin tiedossa, että sattuu se ja lujaa !

Otatin pois, koska 5 päivää runsas vuoto on sittenkin parempi vaihtoehto kuin 30 päivää vuotoa.... eli ei sopinut minulle. Lisäksi hormoni aiheuttaa painonnousua eli ei hyvä idea, jos haluaa pysyä mitoissaan.
 
Kasvita
Minulta poistettiin Mirena-hormonikierukka perjantaina. Jännitti kamalasti kun olin täältä lukenut huonoista kokemuksisa. Mutta ei sattunut yhtään! "Alkututkinta" nipisti vähän ja juuri kun ajattelin, että kohta varmasti sattuu ja kovaa, niin lääkäri sanoikin jo että "no niin, valmista tuli"! :D

Turhaa siis jännitin. Nyt on se kapistus aikansa palvellut ja katsellaan josko raskaaksi tulisin. Kierukkaan olin tosi tyytyväinen, vaikka hormooni jutut vähän epäilyttääkin... Nythän sen näkee vaikuttiko se mielialoihin.

Kierukan poiston jälkeen ei tullut mitään vuotoa, mutta tänä aamuna alkoi sitten ílmeisesti kuukautiset. Ihmetyttää vain, että voiko ne näin pian alkaa? -Edellisistä menkoista onkin yli 2,5-vuotta aikaa :whistle:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.04.2006 klo 16:17 Kasvita kirjoitti:
Minulta poistettiin Mirena-hormonikierukka perjantaina. Jännitti kamalasti kun olin täältä lukenut huonoista kokemuksisa. Mutta ei sattunut yhtään! "Alkututkinta" nipisti vähän ja juuri kun ajattelin, että kohta varmasti sattuu ja kovaa, niin lääkäri sanoikin jo että "no niin, valmista tuli"! :D

Turhaa siis jännitin. Nyt on se kapistus aikansa palvellut ja katsellaan josko raskaaksi tulisin. Kierukkaan olin tosi tyytyväinen, vaikka hormooni jutut vähän epäilyttääkin... Nythän sen näkee vaikuttiko se mielialoihin.

Kierukan poiston jälkeen ei tullut mitään vuotoa, mutta tänä aamuna alkoi sitten ílmeisesti kuukautiset. Ihmetyttää vain, että voiko ne näin pian alkaa? -Edellisistä menkoista onkin yli 2,5-vuotta aikaa :whistle:
Samaa mietin minäkin, nimittäin sitä että kuinka pian kierukan poiston jälkeen kuukautiset voi alkaa. Minulla alkoi vuoto seuraavana päivänä kierukan poistamisen jälkeen. Onkohan se vain jonkinlaista poisto-operaatioon liittyvää vuotoa, vai jo "oikeat" kuukautiset...? Sitä myös mietin, että kuinka pian hormonikierukan poiston jälkeen voi tulla raskaaksi?! Itse kierukan pois ottaminen ei sattunut sen enempää kuin papa-näytteen otto - onneksi.
 
vieras vierailija
minulta poistettiin mirena keskiviikkona ja vuoto alkoi heti seuraavana päivänä ja kyl sitä tulikin. nyt hiukan jo rauhoittunut. poisto ei sattunut kyllä ollenkaan. :whistle:
 
mini-66
Heips!

Mulla ainakin sattui laitto ihan hirveesti 40 min. tehtiin gynen kanssa töitä, loppujen lopuksi hän laittoin puudutuspiikit synnytyselimiin. Sitten vasta laitto onnistui. Minulla ei ole alatiesynnytyksiä (2 lasta keisarinleikkauksella).
Viimosen lapsen sektion yhteydessä tehtiin sterilisaatio, mutta gynet suositteli hormoonikierukkaa näihin muihin naisten vaivoihin.
Painoa on tullu kivat +14 kg 1 ½ vuodessa, kuukautiset tulevat ihan normaalisti joka kuukausi ja kivut on melki saman oloiset kuin ilman kierukkaa....endometrioosaa on vatsa täynnä ja kystia siellä täällä. Maha on jatkuvasti kuin viimosillaan raskaana olisi. Nyt olen ajatellut, että ottaisin kierukan pois, mutta pelottaa hirveesti. Mulla on kerran jo laserilla leikattu kohdunkaulasta palanen, ilman puudutusta, oli pahanlaatuisia solumuutoksia silloin...kerron sitten kokemukseni pois otosta, jos joskus sinne uskallan mennä...pakko on mennä viimeistään 3 vuoden päästä jos enään jaksan omilla jaloilla kävellä gynelle - painoa varmaa siinä vaiheessa jo 100 kg ainakin.... :LOL:
 
Minulla on hormoonikierukka ja kyllä todella yllättynyt olen miksi näistä kaikista haitoista ei voida etukäteen tiedottaa esim. terv.hoitaja tai lääkäri kun tämä kapistus laitetaan. Itse en tiedä onko tämä minulle sopiva vai ei. Noin vuoden ollut ja nyt vasta kuukautiset niukemmat. Tosin tunnen edelleen ajoittain alavatsakipua, kuin puukolla pistettäisiin. Kaksi kertaa ultrattu ja mitään eiole löytynyt, kaikki kunnossa. Onko muilla alavatsakipuja???? Noin 2-3kg painonnousua on tullut, eli sitä vaivaa ei minulla ole. Mutta mietityttää että mikä ihme sitten ehkäisyksi jos tämän otatan pois. Pillereitä en halua enää syödä. En tiedä olenko valmis sterilisaatioon 28 vuotiaana, vaikka lapsia jo kolme. Kondoomien käyttö ei oikein innosta. Toisaalta haluisin tämän pois.
 
Mulla ei sattunut hormoni-kierukan laitto eikä poistaminen. Nyt vain kärsin vuodoista kierukan poiston jälkeen. 2-viikkoa jo kestänyt. Välillä loppuu ja taas alkaa...milloin kierron pitäis tasottua????Onko muilla ollu vuotoa poiston jälkeen..? :whistle:
 
Langat hukassa
Tahan asiaan liittyen - tietaako kukaan milla toimenpiteilla lahdetaan onkimaan pois kierukkaa, joka on lankoineen paivineen kohdussa? Langat siis leikattiin asennuksen yhteydessa liian lyhyiksi ja ne havisivat kai jo seuraavana paivana laitosta. Ultrassa kuitenkin kierukka nakyy olevan natisti paikoillaan ja laakari vain sanoi, etta on meilla valineet sen poistoon sitten kun sen aika on... En sitten uskaltanut kysya etta minkalaiset valineet!! Ja nyt sitten tuli vauvakuume. Eli pois pitaisi saada... Mitaan tietoa kellaan?
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.11.2006 klo 16:51 Langat hukassa kirjoitti:
Tahan asiaan liittyen - tietaako kukaan milla toimenpiteilla lahdetaan onkimaan pois kierukkaa, joka on lankoineen paivineen kohdussa? Langat siis leikattiin asennuksen yhteydessa liian lyhyiksi ja ne havisivat kai jo seuraavana paivana laitosta. Ultrassa kuitenkin kierukka nakyy olevan natisti paikoillaan ja laakari vain sanoi, etta on meilla valineet sen poistoon sitten kun sen aika on... En sitten uskaltanut kysya etta minkalaiset valineet!! Ja nyt sitten tuli vauvakuume. Eli pois pitaisi saada... Mitaan tietoa kellaan?
Mulla kuparikierukan langat oli hävinny jo hyvän aikaa ennen sen poistoa. Naistenpolilla gyne sen vaan jotenkin sieltä onki eikä kipeää käynyt (tai ei edes tuntunut) muu kuin pesu kylmällä vedellä... Sen jälkeen kyllä sit vuodin kirkasta verta kolme viikkoa...

Mä en kyllä muista että tuon kuparikierukan laitto (7v sitten) olis sattunu sen kummemmin kuin sen poistokaan, mutta tän nykyisen hormonikierukan laitto kyllä sattu sit senkin edestä...
 
Langat hukassa
Heippa,

Kiitos sinulle "mina"! Kai ne tosiaan sen kierukan poiskin saa, oli langat tai ei. Hurjalta tuntuu kylla. Toivottavasti se onnistuu ilman jalkiseurauksia ja vaikutusta raskauden alkuun. Pitaisi se kierukka tosin saada pois joka tapauksessa, vaikka vauvan aika ei viela olisikaan, kun laitosta on jo niin kauan aikaa.
Onko muita, joilla kokemusta aiheesta? Onko raskaus alkanut taman jalkeen normaalisti? Kauanko meni?
 

Yhteistyössä