Kiinteän ruoan aloituksen oppimäärä

Hei.Haluasin vain kirjoittaa miten kiinteä ruoka tulisi aloittaa.Luin tässä vähän aikaa sitten miten äidit aloittaa lisäruokinnan ja olin aivan ihmeissään.
Kannattaa aloittaa vihannessoseista eikä hedelmistä,koska hedelmät ovat makeat ja tottakai paremman makuiset niin lapsi voi alkaa syömään huonosti vihannesoseita.Sitten aloitetaan yhdestä vihanneksesta eikä sekoituksesta!Esim.Maissiilla.
Eli ensim.päivä yksi lusikka ,2 pv 2 lusik.,3pv 3 lusik,4 pv 4lusik=>7pv 7lusik.Sitten seuraavaa viikko vain maissia sen 7lusik. verran joka päivä aamupäivastä n.klo 11-13 niin on aika seurata lapsen reaktioita.Ja siis joka päivä tarkistetaan ettei tullut mitään oireita mm.ihottuma,vatsakipua ja niin pois päin.Vasta kolmantena viikkona aloitetaan uusi vihannes samalla tavalla.Ja kun lapsi on mastanut kaikkia vihanneksi niin voi antaa sekoituksia niistä.Ja ei kannattaa antaa heti ekaksi peruna ja porkkana!Itse tein näin.Eka oli maissisose.Sen jälkeen kolmas viikko tein kurpitsa soseen itse kun ei kaupasta saa viissi(en löytänyt).Ja sitten annoin maissi,kurpitsa,bataatti sekoituksen.Näin vauva on tottunnut vähitelleen maissiin ja kurpitsaan ja uuteena on vain toi bataatti. Ja sitteen kukkakaalia,peruna ja porkkana samalla tavalla.
Luin kerran viestiketjun jossa äidit kertoivat kun ovat antaneet vauvalle heti ekaksi vihannessekoituksia puoli purkkia(!) ja sen jälkeen tuli kysymyksiä miten vauvan vatsaa saa toimimaan kun menu kovaksi.Ja sitten aletaan syöttää purkillinen luumusosetta ja vauva menee vielä sekaisin ja saa ripulin.Siis hyvät äidit kaikkia vähittelleen,ymmärrän että on uusi asia mutta toivottovasti tästä mun jutusta on hyötyä jollekin äidille joka pohtii näitä kysymyksiä!Pahoittelen kirjoitusvirheitä:(
Terveisin 2 lapsen äiti.
 
Ja sitten vielä lisäyksenä edelliseen.Yksi vihannes kerrallaan annetaan sen takia vielä koska jos lapsella ilmestyy allergiaa niin tiedät mistä etsiä sen takia 2 vkoa on miniaikaa antaa yhtää vihannesta.
En hauku ketään äitiä tyhmäksi koska ei näitä voi kaikki tietää eikä neuvola osaa neuvoa sen kummempi.
Ja korvikkeella olevalla lapsella on sitten useinmiten vatsaoireita niitä ei kannattaa sekoita sitten ruokaallerigaan.Itse tein luumunestettä vauvalle 1 lusik kerrallaan helpotakseen oireita,joku antaa myös mallasuutetta apteekista.Luumunesteen tein näin:2 luumua(kaupasta ostin kuivattuja luumuja) per 1 vesilasi.Kattilassa 5 min ketetään ja sen jälkeen siivilöidään.Sitten saatu neste laimenetaan vedellä(keitetyllä,teekannusta esim.,) eli 50\50 puolet ja puolet.
 
Olet oikeassa (y) Mutta kuukauden parin jälkeen ei ole enää tarvetta mennä ihan näin kunhan aloittaa hitaasti ja varovasti:).Kunhan vauvan vatsa tottuu muuhun ruokaan kuin maitoon pikkuhiljaa niin ei siinä mitään hätä ole. Koska vauvalle voi tulla vatsavaurioita kun tukee liika sulatettava kerrallaan mikä sitten johtaa ongelmiin tulevaisuudessa.
Esim. Itse aloitin maissilla.Sitten palsternakka ja sitten oli maissi-kesäkurpitsa-palsternakka sekoitus.
Palsternakka-porkkana=>porkkana-peruna. Näitä saa kaupasta.Yksittäisiä vihanneksia on tosi vähän joku 2-3. Muuten joutu itse tekemään.Velliä olen kanssa antanut koska velli on vähän eri asia kun sose ja siitä kautta tule uusia makuja jotka ovat valmiiksi pilkottuja että niihin ei tarvi suhtautua kun soseisiin. Menin kyllä kaurallavelilla( avaa vatsa),koska riisivelli kovetta vatsaa mikäli olet korvikkeella niin ei kannattaa.
 
Viimeksi muokattu:
Mä en ole edes aloittanut vielä kiinteitä tämän esikoisen kanssa, joten en ole mikään expertti, mutta jotenkin korvaan kuulostaa isoilta määriltä ja nopealta annosmäärien kasvattamiselta, jos tosiaan lusikallisia pitäisi lisätä aina yksi per päivä. Näinköhän meidän poitsu söisi viikon päästä ruoan aloittamisen jälkeen vielä 7 lusikallista.. Enkä usko, että niin paljoa tulen edes tarjoamaan. Varmaan aloitetaan pienillä maisteluannoksilla, lusikallisilla, silloin tällöin kun hän on jonkun verran päälle 3kk piakkoin.
 
Mä en ole edes aloittanut vielä kiinteitä tämän esikoisen kanssa, joten en ole mikään expertti, mutta jotenkin korvaan kuulostaa isoilta määriltä ja nopealta annosmäärien kasvattamiselta, jos tosiaan lusikallisia pitäisi lisätä aina yksi per päivä. Näinköhän meidän poitsu söisi viikon päästä ruoan aloittamisen jälkeen vielä 7 lusikallista.. Enkä usko, että niin paljoa tulen edes tarjoamaan. Varmaan aloitetaan pienillä maisteluannoksilla, lusikallisilla, silloin tällöin kun hän on jonkun verran päälle 3kk piakkoin.
Silloin tällőin eli miten ajattelit?Lusikka yhtä viikossa lusikka kerran toisena viikkona?Mutta sehän on ihan tyhjän kanssa.Vauvan vatsa ei ehdi edes tottua yhden aineksen jos annat sitä kerran tai pari viikossa. Tarkoitushan on totutella vauvan vatsaa erilaiseen ruokaan.Jos muu ruoka kuin maito on aloitettu niin sitten se on jatkettava muuten vatsa" unohtaa" sen ja sitten vauvalla aina tule olemaan kerran jo annettu mutta kuitenkin silti uusi ruokaa vatsalle.Miten jatkossa sitten ajattelin sitä ruokaa antaa ensi pari lusikka kahdessa viikossa.ja sitten koko purkkiko?Silloin se vasta kerrallaan tuollainen määrä aiheuttaa vauvalle isot vatsavaivat.Monet äidit juuri valittavat kun kiinteiden aloituksen myötä vauvalle tuli vatsavaivat=>väärin aloitettu lisäruokinnan tulos.
Varmasti suutut tästä kun minä jaksan nalkuttaa asiasta :unsure:mutta minua vaan säalittää kovasti kun vauvat joutuvat kärsimään turhaan kun neuvolakin ei osa neuvoa edes oikein ja.sitten neuvolatäti tule sanomaan,että kuulu asiaan kun vauvalla on ulostamisongelmia tai vatsavaivoja:(
 
Ja sitten vielä kun vauva on kipeä uusia ruokia(ei niitä joita vauva on syőnyt jO) ei kannatta antaa kun vauvan elimistő on muutenkin koetuksella taistelemassa pahan olon kanssa esim.flunssa,rokutuksen jälkeinen reaktio yms...
 
En mä yleensä suutu keskustelupalstojen kirjoituksiin.

Ollaan nyt kokeiltu bataattia pojalle siten, että annoin soseutettuna äidinmaidolla höystettynä vajaan pikkulusikan yhtenä päivänä ja toisen seuraavana päivänä. Sitten oli pari päivää taukoa ja tänään puolitoista lusikkaa meni. Poika on 3kk ja viikon vanha nyt, joten aloitellaan maisteluannoksilla. Ollaan myös velliä iltaisin juotu kun iltaisin tuntuu olevan tissit ihan tyhjennetty kun nälkäänsä kitisee ja itkee välillä. Hän on iso kokoinen kaveri ja kovasti kasvanut koko ajan, joten sen takia näitä soseita ja velliä yleensä kokeillaan lisäksi ruokavalioon. Ei tässä ole vielä kauheaa kiirettä kunnolla aloittaa, mutta tasaisesti koko ajan vähän aiotaan antaa mahan sallimissa rajoissa.
 
  • Tykkää
Reactions: Neuvokas

Yhteistyössä