Kiintesitömuotoinen paritalo? Hyvät ja huonot puolet?

  • Viestiketjun aloittaja "Hituke"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Paritalo.. teet usein päätöksiä naapurin kanssa, toivottavasti hyvät välit =)
Mites hinta? Joskus kun laittaa vähän lisää, saa omakotitalon ja oman päätösvallan.
 
"hituke"
no täällä on laitettava aika paljonkin että saa samankokoisen talon hyvällä sijainnilla. Itse arvostan hyvää sijaintia tosi paljon. Tuossa on siis kokoa 140 neliötä.
 
"vieras"
Mitä tarkoittaa kiinteistömuotoinen? Me asutaan paritalossa, mutta me asutaan tässä ihan kuin ok-talossa eli meillä ei ole mitään yhtiökokouksia, ei vastikkeita yms. vaan molemmat vastaa omista kuluistaan.
 
"vieras"
[QUOTE="hituke";23947764]kiinteistömuotoinen tarkoittaa juuri tuota![/QUOTE]

No siinä tapauksessa voin suositella. Toki naapurin kanssa on hyvä tulla toimeen joka tapauksessa, mutta eipä tarvitse tapella kiinteistön hoitoon liittyvistä asioista. Me ei oltaisi ostettu tätä, jos tämä olisi ollut osakeyhtiö.
 
"Pai"
Täytyy olla hallinnanjakosopimus, jossa määritellään asujien omistusosuudet. Lisäksi siinä voi määritellä (tai pitää, en tiedä) paitsi yhteisten tilojen käyttöoikeuden myös asujien vastuut ja velvollisuudet.

Meillä on just tämä asumismuoto, ja saadaan tehdä periaatteessa kumpikin mitä lystää. Tässä oli kuitenkin ulkovuoriremontti ajankohtainen, enkä tiedä mikä olis ollut edessä jos napurit olis siitä kieltäytyneet - sitä kun ei voi tehdä vaintoiseen puolikkaaseen.
 
Mä en ikinä koskaan muuttais paritaloon, tiedä mikä hullu naapurissa on. Ja vaikka nyt oliskin joku ihan kiva niin voipi muuttaa pois ja tilalle muuttaa joku kyylä-ääliö.
Omakotitalo tai sit rivari/kerrostalo on kaikin puolin parempia vaihtoehtoja.
 
"mie vaan"
On niitä hyviäkin puolia paritalossa asumisessa. Meillä kumpikin vastaa omastaan, ja hyvin on toiminut. Itse en muuttaisi enään rivitaloon asumaan, kyllä näin on hyvä. Meillä aivan ihana naapuri, autetaan toinen toisiamme mm. postin haku jos on reissussa, kukkien kastelu yms.
 
"vieras"
Huonona puolena kiinteistömuotoisessa paritalossa nyt varmaan sitten se, että joutuu maksamaan varainsiirtoveroa sen 4%, kun osakeyhtiönä olevasta paritalon puolikkaasta menisi 1,6%. Toisaalta ei tarvitse maksaa yhtiövastiketta vaan molemmat vastaa omista kuluistaan.

Suurin osa, jotka paritaloasumista haukkuu, ei ole koskaan asunut paritalossa. Kamalia naapureita voi olla myös okt-alueella, rivareista ja kerrostaloista nyt puhumattakaan. Omasta asenteestakin on joskus kiinni, kuinka hyvin/huonosti naapureiden kanssa tulee toimeen.
 
"Miu"
Ollaan asuttu muutaman vuoden ajan paritalossa, joka muodostaa kolmen muun samanlaisen talon kanssa as oy:n ja on oltu tosi tyytyväisiä.
Hyvää on ainakin se, että ei ole samalla tavalla huolehtimista lämmityksistä, kiinteistöveroista, antenneista ym. vaan taloyhtiö hoitaa kaikki. Meillä myös yhteinen paperinkeräyspiste sekä mm. raja-aitojen leikkaamiseen tarkoitettu raivaussaha, eli noitakaan ei tarvitse itse järjestää.
Meillä on pihat suojaisat, isolla aidalla erotettu naapureista, eli pihoilta ei edes näe toisen pihoille, eli käytännössä nähdään naapureita silloin tällöin autolla pihaan ajaessa ohimennen jne., muuten ei olla missään tekemisissä kun kerran vuodessa yhtiökokoukisessa.
Ostaessa varainsiirtovero myös oli huomattavasti alhaisempi kuin kiinteistön ostossa.
Huonona puolena tietysti se, että maksetaan vastiketta kuukausittain, mutta toisaalta ei sitten makseta kiinteistöveroa, lehtiroskista, vesilaskua jne. itse.
 

Yhteistyössä