kiireellinen sijoitus ja virkamiehen tilille saanti

  • Viestiketjun aloittaja minäpä vaan
  • Ensimmäinen viesti
minäpä vaan
Asiani koskee siis kiireellistä sijoitusta, joka tehtiin perusteetta. Lapset palautettiin 10 päivän päästä kun oli siihen sovittuna seuraava "palaveri". Asiani koskee valitusta yleensäkin kiireellisestä sijoituksesta joka tehtiin äitiä, eli minua, kuulematta. Ja jossa olisi voitu tarjota jotain avoimen puolen tukitoimia tms. mutta näin ei tehty. Lisäksi lapsia ei haluttu palauttaa ennen tuota palaveria edes isälleen, vaikka isä olisi lapset voinut ottaa jo paljon aiemmin kun hommasi itselleen asunnon jne. Minulle ei siis lapsia silloin haluttu antaa kun olin heidän mielestään taspainoton. (äitini oli soittanut 112:een kun sanoin että en jaksa enää ja kait tässä pitää vetää ranteet auki tai jotain, lapset olivat tuolloin isällään) Pitkä juttu, mutta onko kukaan siis valittanut näistä päätöksistä ja sosiaaliviranomaisen toimista, ja minne, ja millä tuloksilla? Itse olen ottanut yhteyttä aluevalvontavirastoon ja valittanut hallinto-oikeuteen, mutta kuulisin mielelläni kokemuksia asioista.
 
geg
Ei ole muuta valitustahoa kuin hallinto-oikeus. Pelkästään tuon kuvauksesi luettuani olen aika satavarma hallinto-oikeuden päätöksen olevan se, että kiireellinen sijoitus oli perusteltu.
 
"mä"
Ei ole muuta valitustahoa kuin hallinto-oikeus. Pelkästään tuon kuvauksesi luettuani olen aika satavarma hallinto-oikeuden päätöksen olevan se, että kiireellinen sijoitus oli perusteltu.
Mä taas en olisi niin varma asiasta. Jos lapsilla on kaksi kotia (kuten tässä tapauksessa) ja toisessa on tasapainoinen vanhempi niin mikä peruste on sijoittaa lapset mieluummin tuntemattomalle kuin tasapainoiselle vanhemmalleen?
 
Mä en oikein ymmärrä että miksi äitisi soitti 112 jos sulla ei ollut hengenhätää?
Siis soittiko se sulle kyytiä koska luuli että aiot tappaa itsesi vai oliko se kiusantekoa? Sitä minäkään en ymmärrä että miksi ne lapset on haettu isän luota, mutta taas toisaalta viestistäsi käy ilmi ettei isällä alunperin ole ollut omaa asuntoa.
Tällaisiin on hirveän vaikea kommentoida kun ei tiedä taustoja.
 
"a p"
[QUOTE="mä";22425981]Mä taas en olisi niin varma asiasta. Jos lapsilla on kaksi kotia (kuten tässä tapauksessa) ja toisessa on tasapainoinen vanhempi niin mikä peruste on sijoittaa lapset mieluummin tuntemattomalle kuin tasapainoiselle vanhemmalleen?[/QUOTE]

Näinpä juuri. Ja kun minun väitetty tasapainottomuus oli juuri tuo minun äitini kanssa käyty keskustelu, eikä minun henkisestä mielentilasta ole pyydetty mitään ammattilaisen mileipidettä tms... Lisäksi, kolme viikkoa tapahtuman jälkeen, tilanne on "normalisoitunut" niin että sossut kävi minun kotona ja sanoi että eipä tässä mitään, soittele jos tulee ongelmia... Eli lapset voivatkin nyt olla luonani ilman mitään toimenpiteitä tai tukitoimia, pistää miettimään... Lisäksi kun sossut haki lapset suoraan tarhasta kiireelliseen sijoitukseen, ei tarhantäteillä ollut mitään negatiivista sanottavaa, kuulema kehuivat vaan miten hyvin hoidettuja, reippaita ja fiksuja lapset ovat. Ja ikinä ei ole heillä kuulema ollut mitään pienintäkän syytä epäillä että lapset olisivat jotenkin laiminlyötyjä tms.
 
"a p"
Mä en oikein ymmärrä että miksi äitisi soitti 112 jos sulla ei ollut hengenhätää?
Siis soittiko se sulle kyytiä koska luuli että aiot tappaa itsesi vai oliko se kiusantekoa? Sitä minäkään en ymmärrä että miksi ne lapset on haettu isän luota, mutta taas toisaalta viestistäsi käy ilmi ettei isällä alunperin ole ollut omaa asuntoa.
Tällaisiin on hirveän vaikea kommentoida kun ei tiedä taustoja.
Isä asuu eri paikkakunnalla omien vanhempiensa luona, koska hänellä on opinnot siellä kesken, minä toisella paikkakunnalla lasten kanssa kun minun opinnot on täällä (muutin vieraalle paikkakunnalle). Isä haki lapset luokseen kun sanoin että nyt oikeesti en selviä täälllä muuton takia (piti muuttaa homeasunnosta kiireellisellä aikataululla pois). Siinä oli sanaharkkaa lasten hoitovastuista jne., ärsyynnyin ja erehdyin äidilleni purkamaan omia tuntojani, kun tuntui ettei kukaan auta ja en saa asioita yksin hoidettua (lähinnä muuttoa). Isä oli tässä vaiheessa jo lähtenyt lasten kanssa omalle paikkakunnalleen. Äitini soitti 112:een , koska ajatteli että oikeasti tekisin itselleni jotain. Samasta puhelusta oli otettu yhteys lastensuojeluun, jonka johdosta meillä oli tapaaminen viikkoa myöhemmin, lapset olivat tuolloin jo tulleet takaisin luokseni ja mennet aamulla tarhaan normaalisti. Minä suutuin tappamisessa ja läksin kesken pihalle (tapaamisessa ei ollut otettu silloin millään tavalla esille mitään sijoituksia tai huostaanottoja) ja kävelin läheiseen kahvilaan rauhoittumaan ja soittamaan ystävälleni, takaisin tullessani (n.40 min. myöhemmin) oli sijoituksesta jo päätetty ja sanottiin että asia on loppuun käsitelty, eikä minua enää kuulla asiassa.
 
"a p"
[QUOTE="a p";22426147]Isä asuu eri paikkakunnalla omien vanhempiensa luona, koska hänellä on opinnot siellä kesken, minä toisella paikkakunnalla lasten kanssa kun minun opinnot on täällä (muutin vieraalle paikkakunnalle). Isä haki lapset luokseen kun sanoin että nyt oikeesti en selviä täälllä muuton takia (piti muuttaa homeasunnosta kiireellisellä aikataululla pois). Siinä oli sanaharkkaa lasten hoitovastuista jne., ärsyynnyin ja erehdyin äidilleni purkamaan omia tuntojani, kun tuntui ettei kukaan auta ja en saa asioita yksin hoidettua (lähinnä muuttoa). Isä oli tässä vaiheessa jo lähtenyt lasten kanssa omalle paikkakunnalleen. Äitini soitti 112:een , koska ajatteli että oikeasti tekisin itselleni jotain. Samasta puhelusta oli otettu yhteys lastensuojeluun, jonka johdosta meillä oli tapaaminen viikkoa myöhemmin, lapset olivat tuolloin jo tulleet takaisin luokseni ja mennet aamulla tarhaan normaalisti. Minä suutuin tappamisessa ja läksin kesken pihalle (tapaamisessa ei ollut otettu silloin millään tavalla esille mitään sijoituksia tai huostaanottoja) ja kävelin läheiseen kahvilaan rauhoittumaan ja soittamaan ystävälleni, takaisin tullessani (n.40 min. myöhemmin) oli sijoituksesta jo päätetty ja sanottiin että asia on loppuun käsitelty, eikä minua enää kuulla asiassa.[/QUOTE]

Ja tätä ennen meillä ei siis ollut mitään suhdetta lastensuojeluun, eli emme olleet asiakkaina, eikä meillä ollut mitää tukitoimia. En ole edes toimeentulotuen asiakas.
 
"vierastaja"
Tuli nyt vähän semmoinen fiilis että kenellä ne lapset oli jos ne oli tarhassa mutta sua ei kuultu??? Eihän siellä miehen paikkakunnalla voi olla myös tarhapaikkaa vai mitä ihmettä? Jos lapset oli sulla, miten on mahdollista että sua ei kuultu?
 
ddddd
No anteeksi nyt vain, mutta veikkaan että ei tuossa hirveästi ole valittamisen aihetta.
Ensinnäkin normaalit tasapainoiset ihmiset eivät edes väsyneenä uhkaile ranteiden auki vetämisellä. Toisekseen normaalit tasapainoiset ihmiset osaavat hoitaa vaikeatkin tilanteet ryntäämättä pois paikalta ovet paukkuen... eli siis ihan ymmärrettävää, että ammattilaiset oat pitäneet sinua sen verran tasapainottomana, että lapset on huostaanotettu.
 
"a p"
No anteeksi nyt vain, mutta veikkaan että ei tuossa hirveästi ole valittamisen aihetta.
Ensinnäkin normaalit tasapainoiset ihmiset eivät edes väsyneenä uhkaile ranteiden auki vetämisellä. Toisekseen normaalit tasapainoiset ihmiset osaavat hoitaa vaikeatkin tilanteet ryntäämättä pois paikalta ovet paukkuen... eli siis ihan ymmärrettävää, että ammattilaiset oat pitäneet sinua sen verran tasapainottomana, että lapset on huostaanotettu.
Ensinnäkin puutun sanaan "normmali", oletko sinä "normaali" ja millä perusteilla, mikä on normaaliuden kriteeri. Ja toisekseen, kyse olikin lähinnä siitä että miksi lapset eivät voineet mennä isälleen jos minä olin heidän mielestään niin tasapainoton (btw sosiaalityöntekijä ei ole pätevä antamaan tällaisia arvoita, siksi he voivat pyytää virka-apua psykiatrilta tms.).
 
"a p"
[QUOTE="vierastaja";22426332]Tuli nyt vähän semmoinen fiilis että kenellä ne lapset oli jos ne oli tarhassa mutta sua ei kuultu??? Eihän siellä miehen paikkakunnalla voi olla myös tarhapaikkaa vai mitä ihmettä? Jos lapset oli sulla, miten on mahdollista että sua ei kuultu?[/QUOTE]

Kuten jo aiemmin sanoin, lapset olivat minulla ja minun paikkakunnalla tarhassa, lasten isä tuli tapaamiseen toiselta paikkakunnalta.
 
"vieras"
Eiköhän siinä lasten etua ensijaisesti ajateltu ja niiden parasta. Nämä tarinat, kun tahtovat olla aina yksipuolisia ja hyvin värittyneiden lasien takaa kerrottuja. Sosiaalivirkailijoiden ei tarvitse olla psykiatreja nähdäkseen onko asiat ihmisellä kunnossa vai ei. Mitä sellaista nyt on sitten tapahtunut, josta haluat jonkun virkamiehen tilille? Sitäkö vain, että olet nyt eri mieltä kuin päätöksen tehnyt virkamies.
 
.......
[QUOTE="a p";22426409]Ensinnäkin puutun sanaan "normmali", oletko sinä "normaali" ja millä perusteilla, mikä on normaaliuden kriteeri. Ja toisekseen, kyse olikin lähinnä siitä että miksi lapset eivät voineet mennä isälleen jos minä olin heidän mielestään niin tasapainoton (btw sosiaalityöntekijä ei ole pätevä antamaan tällaisia arvoita, siksi he voivat pyytää virka-apua psykiatrilta tms.).[/QUOTE]

Normaali on sellainen, joka pystyy huolehtimaan lapsista. Jos uhkailee itsemurhalla, vaikuttaa väistämättä ulkopuolisten silmissä sen verran tasapainottomalta, että tätä ihmisistä ei voida pitää tarpeeksi normaalina huolehtimaan sillä hetkellä lapsista.
Mitä tulee isään, niin kai niillä joku syy oli. Ilmeisesti tuo asunnottomuus on ollut yksi syy.
 
"vieras"
sosiaaliasiamies on se taho johon otetaan yhteyttä silloin kun ollaan eri mieltä sosiaaliviranomaisten kanssa.
sosiaalityöntekijöillä on velvollisuus kertoa asiasta asiakkaalle.

mutta kiireelliseen huostaanottoon ei juurikaan voida puuttua koska lapset on kuitenkin palautettu takaisin lain määräämän ajan sisällä, siihen kun riittää perusteeksi se, että on ollut epäily siitä että lasten henkinen tai fyysinen turvallisuus on ollut vaarassa.
 
mielivaltaa piisaa
Kantelun voit tehdä muttei sillä ole mitään vaikutusta. Kiireellinen sijoitus on monilla paikkakunnilla ensisijainen ja ainoa työmuoto , mitään muita nk. avohuollon tukia ei ole tarjolla. Sijoituksen perusteeksi riittää sitäpaitsi sosiaalityöntekijän huoli, mitään todisteita lapsen olosuhteiden todellisesta vaarantumisesta ei tarvita.
 
"vieras"
Vaikutat kertomiesi asioiden perusteella todella jokseenkin tasapainottomalta ja keskenkasvuiselta ihmiseltä. Mahtaakohan lasten isä olla samaa sorttia? Ei ole normaalia lähteä ovet paukkuen noin tärkeästä palaverista, etenkin jos tarkoituksesi oli todistaa, että olet tasapainoinen ja kykenet huolehtimaan muistakin kuin itsestäsi. Olit melkein tunnin pois...Ilmoititko sossuille, että olet nyt kahvilassa rauhoittumassa, vai ajattelitko että he siellä kiltisti odottavat sinua vaikka koko päivän???
 
Hymps
Kiireellinen sijoitus on päivystysluontoinen toimenpide ja silloin tilanne on jo sen verran vakavaksi arvioitu, että siihen hätään eivät mitkään avohuollon tukitoimet auta. Ap:n kuvaus tilanteesta kyllä kuulostaa siltä, että on ollut aihettakin reagoida. Mutta tokihan valituskanava on aina virkamiehen päätöksistä olemassa ja tuossa useampikin on jo neuvonut.
 
sossut suohon
Todella usein kiireelliset sijoitukset ei katso lapsen etua, joku sossu tantta vaan päättää et näin mennään, eikä sitä lapsen tai perheen jutut kiinnosta. Ei juuri apua heru niiltä!!! YÖK koko lastensuojelu!!!!
 
elis
[QUOTE="vieras";22471061]Vaikutat kertomiesi asioiden perusteella todella jokseenkin tasapainottomalta ja keskenkasvuiselta ihmiseltä. Mahtaakohan lasten isä olla samaa sorttia? Ei ole normaalia lähteä ovet paukkuen noin tärkeästä palaverista, etenkin jos tarkoituksesi oli todistaa, että olet tasapainoinen ja kykenet huolehtimaan muistakin kuin itsestäsi. Olit melkein tunnin pois...Ilmoititko sossuille, että olet nyt kahvilassa rauhoittumassa, vai ajattelitko että he siellä kiltisti odottavat sinua vaikka koko päivän???[/QUOTE]

Ei ihmisten tarvitse tanssia sossun pillin mukaan. Kun lapset otetaan pois vanhemmiltaan, kyseessä on iso päätös jota ennen pitäisi mm. yrittää auttaa perhettä tukitoimilla. Myös sellaisilla ihmisillä jotka ovat sinun mielestäsi "tasapainottomia, eli toisin sanoen poikkeavat hieman massasta, on oikeus kasvattaa lapsia.
 
"vieras"
Senhän takia se huostaanotto tehdään, että saadaan ongelmatilanne poikki ja selvitetään, missä mennään ja onko lapsilla kaikki ok. Siis se on ensikädessä lasten suojelemiseksi tehty toimenpide, ei vanhemman vainoa. Mä uskon, että jokainen "normaali" ihminen ymmärtää tämän.
 

Yhteistyössä