kilpirauhas arvoista tietävät ja muuta

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
vieras
tänään sain arvot ja TSH oli 0.4 ja T4V oli 14.4.
en tiedä onko nämä oireita mutta: painonlasku,hiustenlähtö,väsymys (iltaisin virkku),ihottuma käsissä ja jaloissa,mielialat vaihtelee,huimaus silloin tällöin,uutena tuli rintakipu.

olen nyt raskaana puolessa välissä ja näitä on ollut ennen raskautta ja raskaana ollessa.painonlasku on kääntynyt nousuun ja yleensä raskaus aikana tulee 30kg painoa ja tippuu ensimmäisen vuoden aikana alle lähtöpainon vaikka söisin mitä.

suvussa on ainakin äidin siskolla todettu struuma ja taidettu leikata pari kertaa (myrkkystruuma) en ole aivan varma.lisäksi äidillä on todettu ilmeisesti kananmunan kokoinen juttu kilppari alueella,joka on koteloitunut.
onko kilpirauhas ongelmat/sairaus perinnöllistä?
 
Perinnöllisiä ovat.. myrkkystruuma tarkoittaa kilpirauhasen liikatoimintaa. Struuma itsellään ei välttämättä merkitse mitään, sillä struuma voi olla ilman että aiheuttaa kilpirauhasen toimintahäiriötä. Noista arvoista en osaa sanoa mutta eikö lääkäri sanonut?
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Ninni ja tyllerö:
Perinnöllisiä ovat.. myrkkystruuma tarkoittaa kilpirauhasen liikatoimintaa. Struuma itsellään ei välttämättä merkitse mitään, sillä struuma voi olla ilman että aiheuttaa kilpirauhasen toimintahäiriötä. Noista arvoista en osaa sanoa mutta eikö lääkäri sanonut?
terveydenhoitaja soitti ja kertoi.lääkäri oli katsonut ja määräsi kk päästä uudellen kokeisiin.terkka sanoi kyllä että tuo TSH on aika alhaalla.muuten en olisi huolissaan mutta raskaana olen niin hiukan huolettaa.
 
Piu
Minulla on olleet arvot TSH 2 ja T4V 12, kun lääkitys on aloitettu. Vuosien myötä olen huomannut, että olo on kaikkein parhain kun TSH on lähellä nollaa ja T4V lähellä 20.

Nuo arvosi ovat aivan normaalin rajoissa, luultavasti sinun kohdallasi ei lääkitystä aloiteta. Riippuu lääkäristä. Mutta jos haluat koelääkityksen, ole tiukkana ja vaadi sitä. Oireet kertovat enemmän kuin arvot. Jokaisella on oma henkilökohtaiset hyvänolon arvot, ne vaihtelevat eri ihmisillä.
 
no
Mulla lääkitys. Raskaana arvot oli tuota luokkaa ja kärsin sydämen tykytyksistä. Annostusta laskettiin ja olokin koheni.
Vaivathan on perinnöllisiä, joten kannnattaa tutkituttaa hyvin raskauden jälkeen. Sinällään raskauden kannalta nuo sun arvos on oikeinkin hyvät. Mieluummin matala kuin korkea TSH.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Ninni ja tyllerö:
Raskaus voi monesti vaikuttaa kilpirauhaseen..
niin minä mietin tätäkin vaihtoehtoa kun joskus otettu kokeet ja ne oli ok.en ollut silloin raskaana.mutta näkeepä sen kk päästä mikä on tilanne.lääkitystä ei aloiteta ja en nyt noilla alakkaan.tuo sydän pisti vaan pelottamaan kun kipu oli ihan kauhea ja kesti pitkään.sydänfilmissä ei ollut mitään mutta silloin se ei ollut kipeä tuo rinta.
 

Yhteistyössä