Kinkun sulatus- ja paisto-ohjeet :)



Jäinen kinkku sulatetaan hitaasti. Iso pakastekinkku kannattaa hankkia hyvissä ajoin, koska sulattamiseen kuluu aikaa. Pieni kinkku sulaa jääkaapissa 1 - 2 vuorokaudessa. Ison kinkun sulattaminen kestää kylmiössä tai 3 - 5 päivää.

Paistomittarin voi painaa lihapalan paksuimpaan kohtaan jo sulatusvaiheessa. Ennen paistoa kinkku voi hetken odotella huoneenlämmössä. Sopiva kinkun sisälämpötila on 4 - 10 astetta kypsennyksen alkaessa.

Kinkun kypsentäminen uunissa
Kinkun paistaminen alkaa kinkun kuivaamisella. Kinkun pinta pyyhitään kostealla talouspaperilla. Kinkun voi myös huuhtoa vedellä ja kuivata sen jälkeen. Kinkku kypsennetään reunallisella uunipannulla, paistomittari kyljessä. Uunin lämpötila on mieto, 125 astetta. Pienen kinkun voi kypsentää myös 150 asteen lämmössä. Paistoaikaa varataan 40 - 60 min/kg. Suuren kinkun paistaminen kestää lähes koko yön. Kypsymistä on hyvä seurata paistomittarista.

Kinkusta valuu kypsennettäessä nestettä. Mitä kypsempi kinkku on, sitä enemmän siitä irtoaa nestettä. Jos haluaa mehevän kinkun, otetaan se pois uunista mittarin osoittaessa + 75 asteen sisälämpötilaa. Mikäli toiveena on perinteinen mureneva kypsä kinkku, sisälämpötila saa nousta + 80 asteeseen. Sisälämpötila nousee vielä muutamia asteita kinkun uunista pois ottamisen jälkeen. Nesteen haihtumista paiston aikana voi vähentää lisäämällä uuniin vettä, joko uunipannulle tai erilliseen astiaan. Myös paistopussin käyttäminen estää haihtumista. Paistopussin avulla paistoliemen saa kätevästi talteen.
 
KIITOS! :flower: Lisään vielä, että paistorasvaa EI SAA kaataa viemäsristä pois, vaan se kaadetaan esim. kattilaan, nostetaan ulos jäähtymään, milloin rasva nouseen pinnalle, ja jähmettyy siihen. Rasvaosa on sit helppo nostaa biojätteen joukkoon. Se paistirasva tukkii viemärit!!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Grace:
Mä ainakin käytän sitä kastikkeen teossa,mausteita, punaviiniä ,suurustan maizenalla
Mä kans. MUt kaikki ei käytä, vaan vippaa liemen menemään. Tai siis mä otan siitä osan kastikepohjaksi, ja lopun liemen pakastan, siitä tulee aivan älyhyvä keittoliemi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Sisu:
Alkuperäinen kirjoittaja Grace:
Mä ainakin käytän sitä kastikkeen teossa,mausteita, punaviiniä ,suurustan maizenalla
Mä kans. MUt kaikki ei käytä, vaan vippaa liemen menemään. Tai siis mä otan siitä osan kastikepohjaksi, ja lopun liemen pakastan, siitä tulee aivan älyhyvä keittoliemi.
näin just =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Grace:
Alkuperäinen kirjoittaja Sisu:
Alkuperäinen kirjoittaja Grace:
Mä ainakin käytän sitä kastikkeen teossa,mausteita, punaviiniä ,suurustan maizenalla
Mä kans. MUt kaikki ei käytä, vaan vippaa liemen menemään. Tai siis mä otan siitä osan kastikepohjaksi, ja lopun liemen pakastan, siitä tulee aivan älyhyvä keittoliemi.
näin just =)
:D Kiva, et löytyy muitakin, jotka sen säästää... MÄ olen vaan oikeasti niin pihi, etten raski hyvää lineät heittäää hukkaan :whistle:
 

Yhteistyössä