Kipu oikean kylkikaaren alla?

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Mulla on nyt jo toista päivää kipeänä oikean kylkikaaren alus. Kipu pysyy kokoajan melko samana, ei siis tule mitään suuria vaihteluita. Joku asento voi saada vähän enemmän kipua aikaan, mutta ei mitenkään merkittäviä eroja.

Kipu ei ole mitenkään toimintakyvyn vievää, vaan lähinnä tuntuvaa.

Sitten vielä sellainen, että se kipu saattaa siirtyä jos makoillessa vaihdan kylkeä, niin hieman sitä puolta kohden joka on alempana. Tosin nyt tuntuu, että se kipualue on hieman leventynyt. Tuohon rintalastan alapuolelle. (kai, siis kylkikaarien väliin)

Siinä kylkikaaren kohdalla muljuu jokin sellainen pehmeä, mutta kun sitä muljauttelee, ei se tee kipeää. Toisella puolella ei mulju.

En oo huomannu, että syöminen pahentais tilannetta.

Eikä tää oo eka kerta, vaan tämä tulee milloin sattuu (harvoin, viimeksi yli 8kk sitten)
Lääkäriin aioin mennä, jos ei pe mennessä asetu, kun viime kerroilla on muutaman päivän jälkeen mystisesti kadonnut.

Ehdotuksia, mitä voisi olla?
 
Lihaskipuja? Mulla vasen kylki alkoi kipuilla kylkiluiden kohdalta, ja vähitellen kipu levisi koko kylkeen, varsinkin yöaikaan kipu oli niin kova, ettei vasemmalla kyljellä pystynyt nukkumaan ollenkaan. Hierojalla käynti hieman helpotti,mutta nyt tuntuu taas alkavan...
 
vieras
Voisiko tuo muljuva sitten olla sappirakko, kun se siis ei tunnu muuten kuin silloin, kun on tuo kipu. Mutta Toisaalta ei tuntuis liittyvän mitenkään syömisiin, mutta en nyt ole seurannut.

Minulla aikoinaan tuli tosi pahasti kipeäksi (n. 4v. sitten) että olin ihan vinossa, kun ei pystynyt suoristamaan itseä sen kivun takia. Sappivaivoiksi sanoivat tk:ssa ja pistivät tiputukselle ja antoivat litalginia, mutta sen jälkeen tuli sitten muuta, joka ei liittynyt noihin sappivaivoihin ja se kipu unohtui, kun toisaalla oli suurempaa kipua. Joten en tiedä sitten oliko oikea diagnoosi, kun ei tehty mitään tutkimuksia, kuin lääkärin painelut mahasta.

Edelleenkin epäilyttäisi, että kun tämä ei ole sellaista kipua, kun sappikivut kuvaillaan, vaan tämä on sinnepäin.

Entä murtunut kylkiluu, ts. hiusmurtuma. Miltä se tuntuu?

Onko tuo lihaskipu sitten samanlaista lihaskipua kun muuallakin, koska tämä ei tunnu yhtään sellaiselta lihaskivulta kun olen tuntenut muualla.
 
Voisko olla ärtyvän suolen oireyhtymä (ärtyvä paksusuoli)? Mulla samankaltaisia oireita ollut monesti ja lääkäri sanoi olevan ärtyvä paksusuoli.. Käy kattomassa Duodecimin sivuilta, sieltä löytyy jotain tai laita hakusanaksi googleen niin löytyypi tietoa. :flower:
 
vieras
minulla muutama vuosi sitten kipua vas. kyljessä. Ajattelin sen olevan vain lihaskipua, jotta olen nukkunut huonosti tms. Hengittäminen oli hankalaa.
Lähdin lääkäriin ja se lääkärireissu kestikin kuukauden päivät, oli keuhkoembolia (keuhkoveritulppa)
 
Miltä sappikivut siis tuntuvat? Itselläni on ollut jo useita kuukausia kipu oikealla ylävatsassa, joka tuntuu samassa kohdassa selässä. Kuvailen kipua ns. keihäskivuksi, niin kuin olisi keihäs työnnetty vartalon läpi oikealta ylhäältä selästä mahan puolelle. Kipukohta on suunnilleen rintojen ja navan puolessa välissä korkeudeltaan.

Ajattelin ennen, että ensin tulee selkäkipu, joka säteilee etupuolelle, mutta en ole varma asiasta. Kipu on todella kovaa. Muutaman kerran olen yhdistänyt sen ruokailun jälkeen tulevaksi, esim. aamuisin.
 

Yhteistyössä