kirjoittamisesta

oikein mukavia kirjoituksia täällä. eli taitaa löytyä aika paljon pöytälaatikkokirjailijoita? =)

ihan vinkkinä sanoisin että teidän kannattaisi kirjoittaa tarinanne vaikka tekstinkäsittelyohjelmalla ja tarkistaa pisteiden ja pilkkujen paikat ja välilyönnit ja etebnkin kappalejaot, ja kun teksti on useaan kertaan luettu ja tarkistettu ja sanamuodot mietitty niin vasta sitten kopioi ja liitä tänne ja vielä tarkista miten meni kappalejaot.

en mitään pahaa tarkoita, mutta aika tosiasia on että jos teksti on ihan yhtä pötköä niin sitä on raskasta lukea samoin kuin jos joka kappaleessa on vain yksi lause.

eli kun hiukan ajan kanssa noita tekstejä kirjoitatte ja kiinnitätte huomiota ihan peruskielioppiin niin noita teidän kirjoituksia on todella mukava lukea, koska ainakin toistaiseksi kaikki kirjoitukset ovat iolleet omalla tavallaan hyviä. osa selvää harlekin romantiikkaa osa reginaan sopivia ;) ja kun oikein noita omia juttuja muokkailette ja mietitte niin ainahan kannattaa miettiä josko vaikka sinne reginaan sen lähettäisi ;)

kirjoitelkaa lisää, älkääkä loukkaantuko vaikka vähän noita olen käynyt fiksaamassa. itelläni kun ei mielikuvitusta riitä kirjoittamiseen, niin sitäkin mieluummin luen toisten tekstejä.
 
Ei kai palautteesta voi loukkaantua; varsinkin kun se on asiallista. Oli oikein ilo lukea kommenttejasi kirjoituksista. Löysit hyvin juuri ne ongelmakohdat, mitkä tökkii. Ei voi kuin ihailla näkemääsi vaivaa, kiitos siitä! Itsekin nautin hyvin kirjoitetusta tekstistä, joten "kirjailijat", ottakaahan oppia -ainesta ja mielikuvitusta teillä kyllä on!

:flower:
 
Mietin vain että miksi et kielipoliisi kirjoita omia juttuja?Jos joskus uskaltaudun kirjoittamaan oman tuotokseni tänne,en kyllä haluaisi että se olisi heti perään korjattuna ja vieläpä minulta kysymättä.Eri juttu tietenkin on jos olet kysynyt mielipidettä tuollaisiin korjauksiin,silloin se on aivan hyväksyttävää.Tarkoitus ei varmasti ole tuottaa Reginaan juttuja vaan ihan omaksi ja miksei muidenkin iloksi. :)
 
Taisin jo vastatakin että minulla ei ole niin paljon omaa mielikuvitusta että osaisin noin hyvin kirjoittaa. Mutta minulla on aika paljon kokemusta erilaisten tekstien korjaamisesta ja käsittelystä.

pidän nimesi mielessä niin en koske kirjoituksiisi. ja jos joku muukin on sitämieltä ettei saa kommentoida niin sanokaa toki niin en koske tekstiin!

Itse ajattelin että ne jotka tänne kirjoittavat, kirjoittavat siksi että haluavat saada kirjoituksiinsa kommenttia, mielipidettä ja parannusehdotuksia, tai eivät muuten edes kirjoittaisi.

Loukata en ketään ole halunnut, ja tekstejä en ole kuin yhdessä kohtaa yhden lauseen verran korjannut, muutoin olen korjannut vain pilkkuvirheitä ja kappalejakoa joka monella on hiukan hukassa. Monesta kirjoituksesta näkee ettei kirjoittaja kirjoita ensimmäistä kertaa, vaan aika moni on tainnut kirjoitella omaksi iloksen enenmänkin, ja luulisin että sellainen joka harrastaa pöytälaatikkokirjoittelua on iloinen rakentavasta kritiikistä. Toki varmasti joukossa on niitäkin jotka haluavat vain niitä "ihana" "tosi hyvä" kommentteja, jotka toki ovat aina ihan mukavia saada verrattuna joihinkin kirjoituksiin tulleisiin "hyi yök" kommentteja. Minusta jos kirjoittaa mielipiteen niin sitä voisi vähän perustella. Silloin kirjoittaja pystyy parantamaan kirjoitustaan ja oppii uutta.

Edelleen olen sitä mieltä että vaikka teksti olisi erittäin hyvää, voi sitä roimasti huonontaa kielioppivirhein ja kappalejaon unohtamalla, kun taas hiukan kehnompikin teksti saa paremman arvosanan kun onj kieliopillisesti oikein ja hyvin jaoteltu.

Ja tosiaan en ole kenenkään kirjoituksia muokannut (sitä yhtä lausetta lukuunottamatta) muutoin kuin välimerkkien korjaamisella sekä kappalejaolla, eli teksti sinänsä on täysin kirjoittajan omaa, eli en ole alkanut toisten sanoja vaihtelemaan tai lauserakanteita muokkaamaan vaikka joissakin tapauksissa sekin voisi parantaa tekstiä.

Miksi olla vain hyvä kun pienillä korjauksilla voi olla täydellinen
;)
 
Ei kyllä minä kirjoitin ihan vain siksi, että minulla oli tarvetta kirjoittaa se tarinani ns. muistiin, en siks että joku kielipoliisi sitä alkaisi arvioida. Se, miksi käytin sitä lausetta, joka on nyt herättänyt kovaa keskustelua täällä oli tarkoituksenmukainen, palstatekniikkaa hyväksikäyttävä tehokeino. Saan sillä tarinan nousemaan ylemmäs kun moralisoijat kommentoivat siihen, että ei noin saa tehdä. Ja jos yhtään saan omaa päätelmää käyttää, niin ketkäs ne pettämistarinaa eniten lukevatkaan, ettei vaan ne jotka siitä eniten meteliä haluavat nostaa (?) Enkä muuten kirjoita nettiin kieliopillisesti oikein koskaan, kirjoitan useita nettipalstailu-tehokeinoja käyttäen. Uusi tarina on tulossa sitten kun taas saan rauhassa istua koneella yksin.
 
Afroditelle anteeksipyyntö että sen yhden niin oleellisen lauseen muokkasin.

Vielä kerran sanon että, en ole edes kielioppivirheisiin pahemmin puuttunut! Ainoastaan kirjoituksen ulkoasuun, eli siihen että kappalejako on selkeä ja pisteet ja pilkut ja välilyönnit ovat kohdillaan, eli mitään vääriä lauserakenteitakaan en ole alkanut korjailla.

Pyydän siis anteeksi jos teitä on loukannut se että olen korjannut kirjoituksianne helppolukuisempaan muotoon, kirjoituksen sisältöön muuten puuttumatta. Ymmärrän hyvin kielelliset tehokeinot, mutta en ole koskaan kuullut että kirjoitukselle tulsisi tehoa siitä että esim kappalejako on täysin unohdettu tai että pisteen ja pilkun jälkeiset välilyönnit on unohdettu. Nehän tekevät kirjoituksen ulkoasusta helppolukuisemman, niiden unohtaminen tekee lukemisesta paljon raskaampaa ja jos on oikein pitkä teksti yhteen pötköön niin aika harva sitä jaksaa edes lukea vaikka teksti olisi hyvää, sillä se tiukka kirjoitus rasittaa silmiä hyvin paljon. Kyllähän ne tehokeinot yleensä on niissä lauserakenteissa ja sanamuodoissa joihin en ole edes puuttunut.

Samoin tapa käyttää... tai !!! on useimmiten aika aloittelevan kirjoittajan tapa yrittää korostaa jotain kohtaa mitä ei sanoin osaa korostaa. Tuo.. on täysin korvattavissa sanoilla ja niin edelleen, ja aika harvaan kohtaan tekstiä se sopii.

Korjaan työkseni erilaisia tekstejä, joskus muinoin siellä reginassakin niitä naisen unelmia korjaillut, siksi olen joihinkin teksteihin sanonut että sen voisi vaikka reginaan lähettää koska tiedän että teksti on ollut tarpeeksi hyvää sinne ja vaikka kirjoittaja ei sitä tekstiään haluaisikaan minnekään lähettää niin luulisin että on kuitenkin mukava tietää että oma teksti on ollut niin hyvin kirjoitettua, että olisi täysin julkaisukelpoista esim juuri reginassa.

Mutta anteeksi vielä kaikille että kehtasin korjata tekstienne ulkoasua helpompilukuiseksi, ehkäpä pysyn täältä poissa jotta saisitte vain sitä "yöök, hyii" ja "ihanaa" kritiikkiä jonka avulla on hyvä kehittää itseään kirjoittajana. Olisihan se pitänyt tietää ettei tällaisella palstalla asiallinen palaute ole sallittua ;)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.10.2005 klo 00:27 Afrodite kirjoitti:
Ei kyllä minä kirjoitin ihan vain siksi, että minulla oli tarvetta kirjoittaa se tarinani ns. muistiin, en siks että joku kielipoliisi sitä alkaisi arvioida. Se, miksi käytin sitä lausetta, joka on nyt herättänyt kovaa keskustelua täällä oli tarkoituksenmukainen, palstatekniikkaa hyväksikäyttävä tehokeino. Saan sillä tarinan nousemaan ylemmäs kun moralisoijat kommentoivat siihen,
vielä pakko hiukan pilkkua viilata

Kirjoitit koska haluat tekstisi ns. muistiin, et siksi että joku sitä alkaisi arvioida, ja kuitenkin tietentahtoen käytät lausetta jonka haluat herättävän yök kommentteja jotta tekstisi pysyy ylhäällä.

Eli haluat siis vain yök kommentteja?

No jätän tästedes tekstisi kommentoimatta. Vielä kuitenkin sanon että kirjoituksesi oli hyvää keskitasoa ja pienellä harjoittelulla sinulla on potentieelia hyväksi kirjoittajaksi. Siihen ei kuitenkaan kaikki pysty.
 
pilkun viilaaja
Hyvä Kielipoliisi,

kun sinulla on noin paljon pokkaa, että tulet tänne korjailemaan toisten tekstejä, niin voisitko ystävällisesti huolehtia siitä, että korjaat niitä oikein? Huomasin korjaamistasi teksteistä, että monessa kohdassa, jossa pilkkua ei tarvitse, sellainen oli ja toisaalta monesta kohdasta pilkku puuttui. Katso myös omat kommenttisi läpi "sillä silmällä".

 
Varmasti joissain kohdissa on jäänyt korjaamatta, kun niitä pikaiseen lueskelee. Joissain kirjoitustyyleissä kirjoittajan tyyli kärsii jos liikaa pilkkuja poistaa. Esimerkiksi tuollainen maalaileva tyyli vaatii joskus pilkkuja vaikka oikeinkirjoituksen mukaan siihen ei pilkku kuuluisi. Siinäkin kuitenkin rajansa kaikella, eli jos lauseen jokainen sana on pilkutettu irti toisistaan, niin tehokeino kärsii.
 
no jo on
mitä ihmeen tyydytystä kielipoliisi saa tästä? siis näähän on otsikolla eroottiset tarinat eikä oikeakielisyyspalsta!!!!!!!!!!!!

kui joku jaksaa alkaa kommentoida tollasia palstalla, jolla on kivoja juttuja, eihän niitä kirjottaessa ole tarkotus pilkkuja viilata, äly hoi!

tää on mun mielestä juuri tarinapalsta, eikä mikään ylioppilasainepalsta!!

aikuisia ollaan kaikki, tollalailla toisten tekstejä korjailla! ihan kun et ois ymmärtäny mikä on palstan pointti... on elämä köyhää!

ainoa ja tasan ainoa, minkä hyväksyn kommenteissasi on,,,, että kappalejakoa voisi käyttää.

itse koulumaailmassa vaikuttaneena tiedän, että kielioppi on hyvä juttu, mutta kun lasten on tarkoitus käyttää mielikuvitusta ja saada kivoja tarinoita aikaan, ei aina ole tarkoituksenmukaista vaatia täydellisyyttä, eihän siinä edes sitten uskalla kirjoittaa ja tarina hukkuu pilkkujen pelkoon!!!

korjaappa nyt tämäkin teksti sitten oikeaan uskoon, siinä sulle puuhaa vähäksi aikaa!!
 
no jaa.. asiasta voi kai olla montaa miletä. itse kyllä huomasin että aika moni tarina jota kielipoliisi oli korjannut, oli mukavampi lukee kun ei ollut yhtä pötköö. ja minuakin häiritsee nuo kirjoituksissa kun on ne monta pistettä kun itekin ajattelen että ne tarkoittaa ja niin edelleen.

vaan niihän se taitaa olla että tällä palstalla halutaan vaan niitä ihanaa kommentteja eikä oikeeta palautetta.
 
Hopi
Ymmärrän kyllä, että tekstin korjaileminen vieraalta taholta ärsyttää, mutta minä kiitän kielipoliisia tekstin lukemisen helpottamisesta. Ja kaikkia kirjoittajia hyvistä tarinoista! Jatkakaa samaan malliin! :wave:
 
Suomen opiskelijalta
Kommentoinpa herra tai rouva tai neiti Kielipoliisille, mitä siviilisäätyä nyt edustatkaan, että kun tässä huvittuneena olen näitä sinun kommenttejasi tästä ketjusta lukenut, niin sinun taidoillasi en kyllä lähtisi kenenkään kirjoitusten oikeakielisyyksiä korjailemaan. Ainakin teet omissa kommenteissasi niin räikeitä pilkkuvirheitä, että parempi olla saarnaamatta toisille. Oppivat vielä pilkkunsa väärin... ;) Taitaisi sinunkin olla hyvä käydä vähän lukion penkillä kertaamassa pilkkusääntöjä.

Siinä olet oikeassa, että kovin virheellistä tekstiä on epämiellyttävää lukea, varsinkin jos kappalejako mättää. Väitänpä kuitenkin, etteivät useimmat kirjoittajat "julkaise" tekstejään täällä sen takia, että joku tulisi osoittelemaan niiden virheet, vaan tuottaakseen itselleen mielihyvää saadessaan positiivista palautetta.

Sinun, hyvä Kielipoliisi, olisikin hyvä unohtaa työtehtäväsi, eli tekstinkorjailu, vapaa-aikana. (Oletan siis, että käyt täällä sivuilla korjailemassa muiden tuotoksia vapaa-ajallasi.) Jos et millään malta olla puuttumatta pilkkuihin ja kappaleisiin, niin sinun on ehkä parempi pysytellä pois tältä palstalta kiusaamasta muita. Jos joku tekstinkorjailua täällä kaipaa, hän varmaan osaa pyytää sitä aivan itse.

Terveisin suomen kielen opiskelija
 

Yhteistyössä