kivuttomat harjoitussupparit jo rv 15+

Hei,

Voisitteko auttaa hysteeristä odottajaa? Eli kyseessä kaksosraskaus, joka saanut alkunsa 2.IVF:n 2 alkion tuoresiirrosta ja viikkoja nyt 15+2.

Nyt on meinaan iskenyt pienoinen paniikki ja hätä: olen nimittäin eilisestä lähtien huomannut kärsiväni ilmeisesti kivuttomista harjoitussupistuksista eli koko masu "kivettyy" tai "kovettuu" ja näin siis voi käydä, olin sitten levossa, liikkeessä tai mitä vaan. Nyt on hirveä huoli, tuleeko pienet pois? Onko muilla ollut vastaavaa vaivaa vai onko mulla vaan taas kaikki menossa päin persettä? Takana mulla siis keskenmenoja...No, tällä kertaahan päästiin jo kuitenkin lukemiin 15+2 .

Jostain luin kyllä, että tuplaodotajilla noita harjoitussuppareita voi tulla aiemmin? Olen myös hirveän kiukkuinen nyt siitä, että neuvolassa ei terkka tiedä mitään kaksosraskaudesta. Tai nyt täti on vaihtunut kyllä, mutta en ole tavannut häntä. Täällä Helsingissä ainakin mulle sanottiin ekalla neuvolakäynnilla rv 8+, että seuraava neuvola vasta rv 20+??? Häh? Ja viimeksi vauvoja katsottu nt-ultrassa rv 11+5 ja rakenneultra mulla 22.12. Ja myös 1. neuvolalääkäri on vasta samoihin aikohin. En kestä kärvistellä sinne saakka! Miten voi olla, että kahta vauvaa saa odottaa ilman mitään välitarkastuksia? Naikkariltakaan ei tarjottu mitään väliaikaa ennen rakenneultraa, kun asiasta kysyin. En myöskään saanut ihan selvää siitä, milloin raskauttani aletaan seurata tarkemmin?

En nyt osaa päättää, pitäisikö soittaa Naistenklinikan päivystykseen vai pitääkö ne ihan hysteerikkona ja tokaisee, että itepähän annoit 2 alkiota siirtää -tämmöistäkin olen kyseisestä putiikista kuullut... Vai odotanko huomiseen ja soitan neuvolaan ja yritän kerjätä neuvolalääkäriaikaa, että onko paikat kiinni ja ok vai onko kaikki menossa jo nyt ihan pieleen. Hirveintä on nyt se, että olen ihan yksin kotona sinne jouluun saakka, koska mies on työkomennuksella toisella puolella maailmaa. Mies jo kyllä eilen puhui puhelimessa, että tulee kotiin jos vointini vaatii sitä.
 
soittele lääkärille siis neuvola lääkäriin asiasta niin pääset tarkastuttamaan tilanteen. jos vuotoja ei ole ja supistukset eivät käy kipeeksi niin lepoa ne sieltä antaa... mulla ollut ennenaikasia suppareita ja 18+ viikolla oli paikat jo sormelle auki k.kaula lyhentynyt niin lepolomalle laittoivat... nyt rakenneultrassa tarkistaavat tilanteen uudelleen..
 
Viimeksi muokattu:
Moi,

mulla ei ole kauheasti ollut noita harjoitussupistuksia, mutta ainakin meillä neuvolassa sanottiin, ettei niistä kivuttomista harjoitussupistuksista ole mitään haittaa. Joillakin kohtu vaan helpommin "harjoittelee". Soita kuitenkin ihmeessä aika neuvolalääkärille, jotta saat mielenrauhan. Ei vauvat varmasti pois ole tulossa, mutta itsellesi on helpompi kun kuulet sen lääkäriltä.

Mä olen kanssa ihmetellyt sitä, että kaksoisraskaudessa seurataan niin harvoin raskautta. Mulla on jopa jotkut yhtä odottavat kaverit käyneet useammin neuvolassa kuin minä. Äitiyspolin käynnitkin tiivisyi vasta joskus 30 viikon tietämillä ja silloinkin hoitajat puhui että "kannaattaakohan sulta vielä ottaa käyriä kun viikkoja on niin vähän." Mä olin jotenkin ihan pöyristynyt siitä, kun itse olin sitä mieltä että olin loppuraskaudessa. Nyt viikkoja 34 ja seuranta 2 viikon välein, enkä usko että vauvat ovat mahassa enää viikolla 36. Nyt siitä ihan oikeita supistuksiakin siis jo tulee. Välillä onsellainen olo, että jotta saan hoitoa niin kaikkia oireita pitäisi liioitella, muuten käsketään vin odottamaan. Ja tällä hoitotaustalla se ei ainakaan ole helppoa.
 
hei

mulla on aina supistellut jo alku vaiheessa odotin yhtä tai sitten näiden kahden kanssa jotka ovat jo puolivuotiaita. Mä olen maannut joka raskauden aikana ja paikat aukes jo 16 viikolla kaksosia odottaessa ja seuranta oli tiivistä.

täällä menin päivystykseen sieltä yliopistollisen äitipolille ja kotia ottamaan rauhallisesti.

Toivon kovasti että pääset lääkäriin ja kaikki menee hyvin
 
Mulla oli noita harjoitussuppareita läpi raskauden, muistaakseni alkoivat suht aikaisin. Alkuun harvemmin ja mitä pidemmälle meni niin useammin. Eniten supisteli kun teki liikaa, joten huilin sitten kun alkoi supistella, mikä helpottikin. Neuvolasta ja äitipolilta sain ohjeet ottaa rauhallisesti, niin kauan ku ovat kivuttomia ja epäsäännöllisiä eikä ole vuotoa niin ei pitäs olla mitää hätää. Pojat leikattiin 38+2 viikoilla, paikat ei muuttunu edes loppuajan lähes jatkuvastakaan supistelusta yhtään mihinkään. Eli kohtu kyllä reenas hommiaan koko raskauden ajan mutta sitten kun saapui h-hetki niin siellä synnärillä maattiin ja ootettiin että alkas rytinät ja sitten ku oltiin päivä maattu siinä ja mitää mainittavaa ei ollu tapahtunu ni sektioon :D Että ei siellä kohdunsuulla välttämättä tapahdu mitään vaikka ois noita supistuksia mutta kannattaahan se käydä tarkistuttamassa oman mielenrauhan vuoksi. Ultraukset oli meillä ainakin täällä savonmaalla alkuun aika samaan tahtiin ku sulla Vadelmaunelma, joskus ton 20rv:n jälkeen ravattiinki sit loppuaika 2-4 vkon välein ultrassa. Jos istukat olis olleet varmuudella erilliset niin ei varmaan niin usein ois tarvinnu käydä. Ja yhteinen istukkahan pojilla sitten taisi ollakin kun loppuajasta alkoi tapahtua varastamista ja syntyessä oli painoeroa ja toinen poika oli ihan kalpee ja toinen hyvin punakka :) Meitä kyllä seurattiin tarkasti, kurjaa että kaikilla ei ole yhtä turvallinen tilanne :(
 

Yhteistyössä