Kodinhoidon tuesta

Kattelin tuossa huvikseen kelan sivuja ja onko se kodinhoidon tuki tosiaan vaan sen vajaat 300 euroo? Miten hitossa (anteeksi) sellaisella summalla voi elää. Miehen tulot ei ole kaksiset vaikka töissä onkin, lapsilisä on sen mitä on. Äitee sitten kituuttaa tuolla pienellä tuella. Voi tätä yhteiskuntaa, ei kauheesti tue tätä lasten tekemistä ja kotona olemista.
 
Onhan se tosiaan niin pieni ja lisäosaakin voi saada miehesi tuloista riippuen, mutta alle 400? nettona jää kummiski. Toimeentulotukea sitten vain jos ei pärjää.
Ja pienen pieni pilkun viilaaminen...se on KOTIHOIDONTUKI, ei kodinhoidon...sori :whistle:
 
Alkuperäinen kirjoittaja mallura:
Onhan se tosiaan niin pieni ja lisäosaakin voi saada miehesi tuloista riippuen, mutta alle 400? nettona jää kummiski. Toimeentulotukea sitten vain jos ei pärjää.
Ja pienen pieni pilkun viilaaminen...se on KOTIHOIDONTUKI, ei kodinhoidon...sori :whistle:
Joo, siinä maksetaan tosiaan lapsen kotihoidosta. Ei kodinhoidosta... :whistle: ;)
 
No joo, en kattonut tarkemmin mitenkä se sana kirjoitetaan. En tietenkään olettanut sen summan mikään kovin iso olevan mutta en nyt yhtään ihmettele miksi päiväkoteihin viedään todella pieniä lapsia.
 
No minä saan pelkästään sen perusosan eli sen 290 ja risat (vai mitä se nyt oli)... Tuohon lisäksi pojasta lapsilisä, niin eipä sillä paljoa juhlita. Joo, onhan tuo ukko töissä ja palkkakin on ihan hyvä (n.2000?), mutta niillä rahoilla maksetaan kahden ihmisen autolainat, asuntolaina ja muut sellaiset. Jollain rahalla pitäis syödäkin ja varmaan pojalle lisää vaatteitakin tarvii jossain välissä... Hoitolisää hain, mutta raja on niin alhainen, että sain sitä jopa 23,19 ?. Ja jos teen yhdenkin sijaisuuden meidän päiväkodilla tai vanhustenpalvelutalossa, niin joutuisin maksamaan takautuvasti... Joten toivottavasti nyt saan edes sen yhden lauantain olla kuukaudessa töissä, niin saan sitä kautta edes sen 20 euroa :)

Lisätienestäjä tässä on yritettävä hommailla, jos meinaa kotona olla tuon 3 vuotta. Ei tarviis saada kuin sen 200 euroa kuussa lisää, niin saa kaikki laskut maksettua ja ei tartte laskea jokaista pennosta.
 
Olen kotona lasten kanssa ja tiukkaahan tuo lastenhoidon tuella oleminen tekee, mutta meidän yhteinen valinta. Itse teen lisäksi iltaisin harrastuksena edustustöitä. Kannattaa, vaikkakin vaatii viitseliäisyyttä. Lisä raha ei ole koskaan pahitteeksi ja saahan sitä nuina iltoina tavata ihania ihmisiä. Kannatan muillekki äideille jos vain viihtyy ihmisten parissa.
 
Mulla ei olis ollu varaa pudota ollenkaan tuolle kht:lle.

Onneksi takana oli sen verran töitä, että jäin liiton rahalle ja töihinhän tässä sitten jo pikkuhiljaa on kanssa pakko joutaa...

On kyllä aivan persiistä, että äitien pitäisi olla pidempään olla kotona, mutta rahaa siitä et saa penniäkään! Ja että vielä ukon saama palkka, pieni tai iso, vaikuttaa siihen. Ylipäänsä kummallista, ettei se äiti saa siellä kotona tienata yhtään mitään......... :headwall:

Töitähän nekin lisätienestit sitten kuitenkin on, kun ollaan iltoja poissa, että extraa saisi..... :/
 
Tää yhteiskunta on vain tällainen... :headwall: . Tuolla Arg. mäellä kun on vain niitä 50- ylöspäin olevia suurin osa, joilla ei ole oikeasti hajuakaan normaalista lapsperheiden elämästä. Siltikin olen "kodarilla" vaikka pieni tuo tuki on. Oma valintani. myöhemmin kun lapset ovat isompia niin eiköhän tuo työ kuntsu tätäkin mammaa.
 
Minä oon ollut ihan mielelläni kotona kotihoidontuella, mutta olen tehnyt silloin tällöin keikkatöitä (kun ala on sellainen, että töitä riittää mihin vuorokaudenaikaan vain).

Niin minusta tämä tällainen osittainen keikkahomma on hyvä juttu. Töihin ei tarvitse sitoutua 100 %:sti. Jaksaa olla töiden jälkeen myös kotona lasten kanssa. Käteen jää melkein samanverran kuin silloin aikanaan kun sain normaalin kuukausipalkan lisineen miinus verot.

Tähän tietenkin tarvitaan hyvä liitto, toimiva mies sekä viitseliäisyyttä. Mutta musta ainakin tosi hyvin onnistuu ja toimii. Suosittelen...
 
Ottamatta tuen suuruuteen sen kummemmin kantaa on ihan pakko vähän laajentaa perspektiiviä.
Eli monessa kehittyneessä teollisuusmaassa - muun muassa perhekeskeisyydestään tunnetussa Espanjassa ja Italiassa - kotiin jäävä äiti saa korkeintaan verohelpotuksia, mistään tuista on ihan turha haaveilla. Äitiysloma on reilun kolmen kuukauden mittainen ja tarhapaikat samanhintaisia ja huonommin tarjolla kuin Suomessa. Äitien ratkaisu: joko kotiin miehen elätettäväksi (mikä on ainakin Espanjassa vielä hyvin yleistä) tai lapsi kolmikuisena hoitoon äidille tai anopille. Verot on vähän pienemmät ja eläminen jonkin verran halvempaa kuin täällä, mutta silti...

Siellä eivät meinaa uskoa meidän loma- ja äitiyspakkaussysteemiä.

Että ihan niin surkeasti asiat eivät kuitenkaan ole. Siksi mekin palattiin tyytyväisinä tänne töihin ja perhettä perustamaan.
 

Yhteistyössä