Kohdunulkoinen raskaus: jälkipuintia

Hei,
listaanpa tänne "jälkioireita", mitä mulle seurasi kohdunulkoisesta raskaudesta... täältä olen itse saanut vertaistukea ja voimia lukiessani muiden juttuja, vaikka olenkin vain lähinnä taustalla seurannut...

Eli parissa topicissa olen omaa tarinaa sivunnutkin, mutta taustaksi tähän: 20.6.08 todettiin ku raskausviikolla 7+1. Oireina olivat jaksottainen kipuilu oikealla alavatsassa ja vain tunne siitä että kaikki ei ole hyvin. Kipu ei ollut kovaa. Menin yksityislääkärille, josta sain lähetteen Naistenklinikalle.

Siellä ei aluksi ultrassa havaittu mitään, mutta kun hcg mitattiin, otettiinkin homma uusiksi. Lukema oli yli 6000, ja sitten lääkäri havaitsikin oikeassa munajohtimessa alkion. Sain metotreksaattipiikin, joka ei tehonnut kunnolla, viikon päästä hcg oli edelleen yli 4000. Lisäksi alkio näkyi entistä selkeämmin :'( Kyseisellä viikolla myös rikoimme yhdyntäkieltoa, ja kiesus, mitkä kivut (orgasmin jälkeen)! Soittelin Nk:n päivystykseen, mutta siellä epäilivät samaa kuin itsekin, eli paikat vain olivat tosi hellinä hoidon takia. Söin varmaan puoli laattaa buranaa, siitä nautinnosta sai tosissaan maksaa :p

Seuraava piikki sitten auttoi, kolmantena päivänä piikistä alkoi runsas vuoto. Sitä kesti viisi päivää. Sain myös viisi päivää toisen piikin jälkeen tosi pahan kipukohtauksen iltayöstä, ja tuntui, etten saa kunnolla vedetyksi henkeä. Hankkiuduin sitten terveyskeskuspäivystykseen, ja diagnoosi oli ilmavaivat! No olen kyllä elämässäni aika monta kertaa ilmavaivoista kärsinyt, eikä ikinä ole tuollaista ollut. Kivut menivät kuitenkin ohi noin vuorokaudessa ja helpottuivat särkylääkkeillä, joten se siitä...

Sitten alkoi hcg-kontrolleissa ramppaus. Viikon päästä toisesta piikistä hcg oli puolittunut, kahden viikon päästä oltiin 1000:ssa. Sitten alkoi taas vuoto, jota kesti miltei kolme viikkoa (hcg tippui seur. viikolla 800, sitten 67 sitten nollille). Tästä vuodosta ei ollut kukaan varoittanut mitään, ja kun normaalisti kuukautiseni kestävät 3-4 päivää, olin tietysti ihmeissäni... Naistenklinikalta kuitenkin vakuuttivat ettei syytä huoleen. Lisäksi välillä tuntui ns. tärinäkipua, kun istui tai liikkui.

Seksi teki kipeää (syvät työnnöt) aina siihen asti, kun hcg oli laskenut nollille. Tähän meni päivää vaille kuusi viikkoa ku:n toteamisesta. Myös vuoto kesti siihen asti. Nyt sitten ollaan kp 11, ja pakko kai se on yrittää uudelleen, vaikka ku:n uusiutuminen pelottaakin. Naistenklinikan ohjeessa luki, että heti seuraavien kuukautisten jälkeen saa aloittaa uuden yrityksen. Aion kuitenkin syödä foolihappolisää, sillä metotreksaatti kuulemma "syö" elimistön foolihapot nollille.

Kävin gynekologilla kyselemässä, kannattaako mennä esimerkiksi munajohtimien aukiolotutkimuksiin, mutta ei kuulemma tässä vaiheessa kannata. Pelkona on, että tuo aiempi raskaus aiheutti kiinnikkeitä munajohtimeen, mutta tätä ei kuulemma voi tutkia tai estää mitenkään.

Hirrrviä vuodatus |O Mutta pointtina siis se, että yllättävän paljon kipuilua ja muuta tulee jälkikäteen.
 
Hei!
Mulla eka kohdunulkoinen raskaus 08/01. Ei kipua, eikä vuotoa (norm. kuukautiset), vähän outo tunne. Soitin terveyskeskukseen ja siellä lääkäri sanoi kesän helteiden tekevän kuukautisten vaihtelun. Menin medisonariin samana iltana, siellä tehtiin rakaustesti, joka oli positiivinen. Ultrassa ei näkynyt mitään. Sain lähetteen tyksiin jossa tutkittiin ja todettiin ulkoinen raskaus, hcg noin 2600 sain metotreksaattipiikin. Sitten kävin viikon välein labras. Meni sillä ohi.
Seuraava kohdunulkopuolinen olikin sitten 01/02 ja sama TYKS rumba uudelleen. Kummankaan jälkeen ei kipua, eikä vuotoa.

Nyt meillä 2 epäonnistunutta inseminaatiota takana. Marraskuulla eka IVF-hoito. Inolla odotetaan.
 
Vähäistä verenvuotoa ensin, pari päivää, verenvuoto runsaantui, muttei läheskään menkkojen tasolle vieläkään. Vatsakivut alkoivat, toisella puolella tuntui möykky painavan. Vatsakipu meni muuten ohi särkylääkkeellä, mutta tämä tuntemus jäi, ja ajoittain sai miettiä, miten liikuttaa keskikroppaa. Tiesin, ettei tuntemus tullut munasarjoista eikä suolistosta.

Hakeuduin päivystykseen. Ultrassa todettiin, ettei kohdussa ollut mitään, eikä koskaan ollut ollutkaan todennäköisesti mitään. Muuallakaan ei mitään näkynyt. Lääkäri tosin totesi, etteivät kohdun ulkoiset raskaudet aina näy ultrassa. Viikot olivat 6+1. Otettiin verikoe ja tulosten perusteella (raskaushormonien määrä ) päätettiin, että saan lähteä kotiin, hormonimäärä vähäinen. Vielä illalla tuntui vasemmalla puolella painauma. Vuoto oli nyt runsasta.

Seuraavana päivänä se pienokainen, alkio tuli ulos. Vasemman puolen tuntuma oli hävinnyt jo yön aikana. Kun kohdussa ei kerran ollut mitään, olen varma tuntemusteni perusteella, että se oli vasemmassa munanjohtimessa.

Puhuin sairaanhoitajan kanssa puhelimessa. Diagnoosini on varhainen keskenmeno, joten en tule seuraavan raskauden aikana saamaan ylimääräistä ultraäänitutkimusta, vaikka kohdunulkoisen raskauden uusiminen on riskinä, kun se on kerran ollut. Yritin vääntää hoitajalle, että kohdussa ei ollut mitään maanantaina, ja tiistaina tuli jotakin ulos kuitenkin, joten sen oli täytynyt olla kohdun ulkopuolella (hoitaja luki tätä ennen lääkärin kirjaamaa ääneen: "ei merkkejä kohdunsisäisestä raskaudesta" ). Kerroin pelkääväni, että seuraava raskaus olisi myös kohdunulkoinen. Todettiin kuitenkin, että diagnoosina on varhainen keskenmeno, eikä alkuraskauden ultraa tultaisi tekemään. Joudumme seuraavalla kerralla (toivottavasti sellainen tulee ) menemään todennäköisesti yksityiselle alkuraskauden ultraäänitutkimukseen, koska pidämme sitä välttämättömänä tässä tilanteessa. On se perkele mukavaa, kun potilasta kuunnellaan! Jos tulen uudestaan raskaaksi, tulen ottamaan tämän asian esille uudestaan potilasasiamiehen kera, jos pyyntööni ultraäänestä silloinkaan suostuta julkisella puolella. Kyseessä on kuitenkin juttu, joka pahimmillaan voi olla hengenvaarallinen! Jos diagnoosina on kohdunulkoinen raskaus, ultraäänitutkimushan tehdään uusiutumisen riskin vuoksi julkisella puolella.

Tuntuu kaiken lisäksi, että henkisen puolen huomioonottaminen on lapsenkengissä ainakin Helsingin Kätilöopistolla. Teille tiedoksi: oman luterilaisen seurakuntani pappi on näinä päivinä ollut minulle korvaamaton apu!
 
Voi kiitos teille tästä ketjusta! Eilen sain Metotrexan piikin persuuksiin ja olen yrittänyt etsiä tietoa miten tämä vaikuttaa ja mitä tulee tapahtumaan :) Itselläni KU todettiin rv 8-9 ja hcg oli jo 8900 :ashamed: pelottaa että se laskee tosi hitaasti kun on noin korkealla.

Tosiaan eilen aamuna sain piikin ja vielä ei minkäänlaisia tuntemuksia..Ainoastaan edelleen vasemmalla puolella alamahaa tuntuu jotain ylimääräistä, sattuu jos joku painaa mahaa, siis housut tms.

Itse juuri puhuin miehelle että jos menisin tuohon aukiolo tutkimukseen kun tästä selvitään. On nimittäin aikaisemmin ollut myös KU epäily, ihan samanlainen kuin nns:llä. Minulle muuten myös sanottiin silloin että varhainen keskenmeno vaikka (koti)plussa testi vahvistui koko ajan ja kohdussa ei näkynyt mitään.
 
Huom!! nns=chat nykyisin.

Osanotto sinulle. Saitko tämän raskauden aikana alkuraskauden ultraäänen, kun sinulla oli ekassa "vain" epäily?

Aukiolotutkimuksesta: itse olin ennen tätä raskautta aukiolotutkimuksessa, no problem. En edes ole tiennyt, että aukiolotutkimus voidaan tehdä KU:n yhteydessä. Eikö paikat ole auki, kun kerran hedelmöittyminenkin voi tapahtua? Vai voiko olla vähemmän auki tai jotain? Kiinnostaisi tietää.
 
kiitos :'( mulla oli ruskeaa tuhruvuotoa plussan jälkeen kaks viikkoa joten siksi pääsin tuohon ultraan.

Oon lukenu netistä että joidenkin lääkärit on sitä mieltä että jos johtimissa yms on kiinnikkeitä niin tulee helposti KU, ja että aukiolotutkimus sitten avaa niitä. Minulle sanoi lääkäri että onhan siellä oltava paikat auki kun hedelmäitys kerran onnistuu...eli en oikeastaan tiedä..

Muakin kiinnostaisi tietää.. Jotain häikkäähän siellä on jos "aina" tulee KU. Epäilen nimittäin että itselläni olisi oikeasti ollut useampikin..
 
Toivottavasti keskenmenosi on edennyt niin, etttä pääsisit mahdollisimman nopeasti jatkamaan elämää ja pohtimaan, mitä seuraavaksi tekisit. Olen tosi pahoillani tapahtuneesta. Eli näyttää ilmeisesti siltä, että sulla toistui keskenmeno. En halua maalata piruja seinään, mutta on todettava, että sama voi olla edessä minullakin.

Eli mulla oli seuraavaa:
Niukkaa verenvuotoa, kipua koko mahan seudulla, mutta toisella puolella tämän lisäksi tuntui kuin möykky olisi painanut tiettyä kohtaa. Menin ultraan, ei näkynyt kohdussa mitään. Hcg vähäinen, joten päästettiin kotiin. Seuraavana päivänä tuli raskausmassa. Eli oli mielestäni kohdunulkoinen, koska edellisenä päivänä ei näkynyt mitään kohdussa. Möykyn tunne oli hävinnyt yön aikana.

Hoitaja totesi kuitenkin puhelimessa tästä seuraavana päivänä, että kyseessä oli "vain" keskenmeno. Menihän se itsestään, onneksi. Kerroin, että raskausmassa tuli ulos päivä sen jälkeen, kun lääkäri totesi, ettei kohdussa ollut mitään. Kerroin, että haluan seuraavan raskauden yhteydessä ultran heti alussa. Ei kuulemma järjesty, koska ei jouduttu leikkaamaan tms. ja diagnoopsi keskenmeno.

Tilasin kirjaukset HUSilta. Ei ole kirjattu omia kertomiani havaintoja (siis se raskausmassa), eikä sitä vasemmalla puolella ollutta möykyn tunnetta, jota valittelin lääkärille. Tuntuu, että jätettiin tietoisesti kirjaamatta asioita, jotka voisivat velvoittaa antamaan sen ylimääräisen ultran seuraavassa raskaudessa.

Olen ehkä pikkutarkka, mutta tästä vain huomaa, miten HUS pyrkii säästämään. Kuitenkin kyseessä voi pahimmillaan olla hengenvaarallinen tila. Ja uusiutuminenhan on riskinä, kuten tiedämme. Ultrat maksaa paljon yksityisellä. Meillä on siihen varaa, mutta entä, jos ei olisi? Tätä ei vaan voi hyväksyä. Kunhan vain jaksan ja ehdin, pistän tästä valituksen HUSille.

Olen itse lastensuojelussa töissä. Jos hoitaisin kirjaukset noin huonosti, istuisin siitä oikeudessa, jos huono tuuri kävisi. En siis vaadi HUSin työntekijöiltä enempää kuin itseltäni vaadin omassa työssäni.

Itse suru ei tee enää niin kipeää. Kuitenkin pelko on, että sama toistuisi. Ei auta kuin mennä eteenpäin ja yrittää uudestaan pelosta huolimatta. Elämä jatkuu.
 
Ihan uutena tungen minäkin nokkani tänne, toivottavasti seuraan vielä sopii.

Minulla on meneillään toinen KU neljän kuukauden sisällä. Ensimmäinen leikattiin elokuussa, samassa operaatiossa meni oikealta puolelta johdin.

Marraskuun puolessa välissä toinen KU, tällä kertaa epäillään cornua. Lääkärit eivät halua leikata, vaarana on että kohtu kärsii niin paljon että poistettava.

Tämä KU todettiin rv. 5+6 - aikainen ultra johtuen edellisestä KU:sta - ja hcg silloin 50.000 ja ensimmäinen Metotrexaatti. Seuraavalla viikolla hcg 70.000 ja pistos nro.2. Viime viikolla hcg 60.000 ja kolmas piikki. Lääkärit ovat huolissaan siitä että hcg laskee hevoskuurin jälkeen näin hitaasti, tällä viikolla tehdään päätös leikataanko vai ei.

Tämä oli myös viimeinen raskaus, enää ei riskialttiuden vuoksi suositella.

Huokaus.
 
Pahoitteluni A-Erika :'( Onko sulla ennestään lapsia? Minkä riskialttiuden takia ei suositella raskauksia, kohdunulkoisenko? Onko sulle selvinnyt, miksi noita kohdunulkoisia tulee?

Itseltäni keskeytettiin juuri raskaus (rv 7), joka oli kohdunkaulankanavassa. Sekin on kohdunulkoinen, mutta niin harvinainen, että niitä on kuulema vain pari tapausta Suomessa vuosittain. Siellä oli toinenkin sikiöpussi, mutta ilman sikiötä. Ja molemmat kohdunkaulankanavassa! Sain valittavakseni solumyrkkyhoidon ja leikkauksen. Leikkauksessa riskinä massiivinen verenvuoto ja sitä myöten kohdun poisto. Valitsin kuitenkin leikkauksen, sillä siinä vaiheessa peloissani, en paljon piitannut kohdustani. Kohtu kuitenkin säästyi, mahdollisesti sinne tehdyn embolisaation (tukittiin valtimot kohtuun) ansiosta. Kuinka pitkä prosessi tuo solumyrkkyhoito oikein on? Voiko se kestää kuukausiakin saada hcg lähelle nollaa?

Mulla on viikon päästä tarkistusultra polilla. Ajattelin kysyä, että johtuiko kohdunulkoinen mun kohdun huonosta kunnosta. Siellä kun on myoomia ja leikkausarpia. Yksi kaavintakin oli helmikuussa keskeytyneen keskenmenon takia ja myoomien höyläys (kaavinnan tapaisesti) kesällä. Onkohan mun kohtu jo niin kehäraakki, ettei sinne pysty enää kiinnittyyn?

Huokaus täälläkin.
 
Hei!
Minullakin keskeytettiin raskaus kohdunkaulakanavasta n. puolitoista kuukautta sitten. Harvinaista, sanottiin myös minulle. Meillä oli takana ensimmäinen IVF. Minulle suositeltiin sitä sytostaattipiikkiä nimenomaan sen verenvuotoriskin takia. Sain piikin kankkuun ja sitten alkoi verikokeissa ramppaaminen. Viimeinen kerta (toivottavasti) oli maanantaina jolloin hcg oli alle 5. Kontrolliultra on tammikuussa. Eli mulla hcg:n lasku kesti vähän yli kuukauden. Se kävi korkeimmillaan yli 5000:ssa. Lääkäri suositteli käyttämään ehkäisyä ainakin sinne tammikuuhun asti ja pitäähän kierronkin normalisoitua. Nyt on nimittäin ihan sekaisin. Koko ajan on pientä vuotoa. Seuraavana meillä onkin sitten vuorossa PAS.
Voimia kaikille kohdunulkoisen kokeneille! Ei ole helppoa! :'(
 
Cornuraskaus on, ainakin minun tapuksessani, sellainen joka on kohdunseinässä kiinni - tavallaan sekä kohdussa että ulkopuolella. Raskauksista 2% ovat tällaisia. Molemmat raskaudet ovat olleet IVF-raskauksia, joten aika huono tuuri meillä on ollut matkassa.

En tiedä miten kauan tätä Metotrexaattia minun kohdalla tullaan käyttämään, lääkärit eivät halua ennusteita antaa, "tavallisissakin" hoidoissa voi mennä kuukausia, minun ongelmanani on se että hcg-arvo on niin älyttömän korkealla ja sitkeä. Kuukausista kuitenkin puhutaan.

Hcg-arvot minulla tällä kertaa seuraavaa luokkaa todetun KU:n jälkeen:

Viikko 1: hcg 50.000
Viikko 2: hcg 70.000
Viikko 3: hcg 60.000 ja 50.000


Syy siihen etteivät enää suosittele raskausyrityksiä on KU-herkkyys ja "kova" kohtu kaikkien hoitojen ja leikkauksen jälkeen ja sen lisäksi tämä korkea hcg-arvo jota on epäonnistumisien jälkeen hankala saada laskemaan.

Lapsia ei ole meille siunaantunut, seuraavana vaihtoehtona adoptio, joten minut löytää myös a-osastolta.

Toivon Happihyppy että kohtusi ja sinä olette ihan kohta taas taistelukunnossa!
 
Onpa jännä, että löytyi toinen samanlainen tapaus, vaikka nää kohdunkaulankanavan raskaudet on harvinaisia. Mulla se piikki olis pistetty suoraan siihen sikiöön (yäk). Sulla kuiten tippui nopeesti tuo hcg. Mulla se oli sairaalaan mennessä 72000 ja kaavinnan jälkeen 4500. Huomenna on sitten uus verikoe. Hiukan huolestuttaa, että onko arvo tippunut, sillä mulla on äklötystä. Se saattaa olla kyllä kuviteltua ja onhan tuota oksennustautiakin liikkellä... Vuotoa on edelleen, mutta eihän siitä imukaavinnasta olekaan kuin 10 päivää. Onneksi se kontrolliultrakin on jo tällä viikolla polilla. Jospa sen jälkeen sais tän asian pois mielestä niin, ettei sitä joka päivä ajattelis.

A-Erikalle kaikkea hyvää! Katsoin sen adoptiotarinan siitä intialaisesta tytöstä ja itketti, kun ne lapset oli niin sulosia ja raasuja. Adoptio vois olla tosi hyvä vaihtoehto.
 
Hcg oli n. 900, mikä oli hyvä. Sairaalassa se oli pienimmillään 4500 (suurimmillaan 72000). Ultrassa näkyi jotain, mikä saattaa olla verta tai sitten ei. Hcg oli kuitenkin laskenut hyvin, joten ei pitäis olla enää raskausmateriaalia. Viikon päästä uusi verikoe. Seurataan, kunnes laskenut alle kymmeneen.
 
Nyt oli hcg sitten noussut: 990! Apua! Maanantaina takas polille. Lääkäri sanoi, ettei paniikkia, hcg voi sahata vähän, mutta pitäishän sen olla laskenut viikossa eikä noussut!?!?! Onko kellään muulla välillä nousuut?

t. happis huolissaan
 
Hcg oli taas noussut; oli nyt 1100, joten sain metotreksaattipiikin pyllyyn. Kohdussa ei kuitenkaan näkynyt mitään. Molemmissa munasarjoissa sitävastoin näkyi kystat =(. Viikon päästä uudelleen hcg mittaukseen. Pistääköhän ne lisää myrkkyä, jos arvo on edelleen noussut?
 
Oi Happihyppy, toivottavasti Hcg laskee nopeasti nollaan! Minulla Hcg oli marraskuun puolessavälissä yli 70.000, maanantaina otetussa kokeessa arvp oli 1.943. Toivon vain että tämä loppu poistuisi nopeasti. Tuntuu siltä etten oikein pääse tekemään surutyötä kunnolla ennen kun olen "puhdas".
 
Jee! Hcg oli laskenut: 731. Kystatkin oli vähän pienentyneet. Uusi verikoe viikon päästä ja polilla ultraus kahden viikon päästä. Ei ne varmaan enää pitkään mua siellä ultrassa juoksuta, vaikka toisaalta nytkin oli kiva nähdä, että kystat oli pienentyneet. Lisäksi siellä on kohdunsuulla joku ihme renkulavarjostuma (vissiin siinä kohtaa, jossa raskauspussit oli kiinni), joka oli kans pienentynyt. Mulla onkin ollut pari päivää vuotoa. Se renkula kai vuotaa pois.

A-Erikalle tsemppiä!
 
Alkuperäinen kirjoittaja happihyppy:
Jee! Hcg oli laskenut: 731. Kystatkin oli vähän pienentyneet. Uusi verikoe viikon päästä ja polilla ultraus kahden viikon päästä. Ei ne varmaan enää pitkään mua siellä ultrassa juoksuta, vaikka toisaalta nytkin oli kiva nähdä, että kystat oli pienentyneet. Lisäksi siellä on kohdunsuulla joku ihme renkulavarjostuma (vissiin siinä kohtaa, jossa raskauspussit oli kiinni), joka oli kans pienentynyt. Mulla onkin ollut pari päivää vuotoa. Se renkula kai vuotaa pois.

A-Erikalle tsemppiä!
Olipa kiva kuulla että sait hyviä uutisia! Kävin tänään verikokeessa ja keskiviikkona on ultra, toivon todella hartaasti että "möykky" olisi lähtenyt vuotojen kanssa ulos...

Vuoto on mielestäni oudohko. Alkoi 18.12, oli normaalia hieman runsaampi. Rauhoittui jouluna ja oli kuivunut kokoon uutena vuotena. No, nyt viikonloppuna alkoi uudestaan, ja nyt on kyseessä sellainen semireilu vuoto, vanhaa verta sieltä enimmäkseen tulee.

Kiitos tsempeistä, sinullekin peukkuja ja oikein hyvää uutta vuotta!
 
Pidän peukkuja, että sunkin hcg olis laskenut. Mullakin edelleen vuotoa. Luulin, että se solumyrkky vaan jotenki kuivattais raskausmateriaalin pois ilman vuotoa, kun missään lapussa ei puhuttu mistään vuodosta mitään. Varoiteltiin vaan kivusta ja kuivista limakalvoista ja pahoinvoinnista. Mutta kaipa tää vuotaminen on sitten ihan normaalia.

Parempaa uutta vuotta sullekin A-Erika ja mouselle ja kipolle kans!
 
Kävin tänään lääkärissä ja ultrassa, Hcg maanantain kokeessa oli 1049. Nyt alkaa, toivottavasti, se hidas, valitettavasti, lasku kohti 10.

Eli hcg:n lasku ok, vuodoista lääkäri ei paljon pukahtanut, mutta ihmetteli miten niihin oli tullut sellainen tauko.

Valitettavasti se möykky löytyy edelleen siitä samasta kiinnekohdasta, kaikki muu raskauteen viittava on kyllä poistunut, mutta, möykky edelleen paikallaan. Kyseessä siis noin neljän sentin nestepussi joka ei ole lain pienentynyt jälkeen ensimmäisen metotrexaatin. Se ei lääkärin, eikä minunkaan mielestäni, ole hirveän hyvä asia - poishan sen pitäisi tulla.

Nyt valitettavasti jatkuu tämä "ei-saa-tehdä-mitään"-kuuri, eli liikuntaa ei saa edelleenkään harjoittaa. Voin kertoa että se pikkuhiljaa sapettaa - en ole jälkeen lokakuun liikkunut millään tapaa. Ja se myöskin näkyy...

Joten, lääkäri vielä halusi erikoislääkärin kanssa jutella ultrakuvista, mutta todennäköisesti mennään taas kuukausi tällä odottavalla kannalla.
 
no, on sulla möykky tiukassa. pidetää peukkuja että lähtee sieltä ihan "itellään"! saa nähdä miten mulla käy. ma. hcg. oli noussut pe. 74000:sta yli 90000:een! joka kuulemma normaalia sen solumyrkkypiikin jälkeen. tulevana pe. labra, ultra ja lekuri, toivotaan että arvot laskenut. mä olen ollut tosi huonovointinen ja väsynyt, varmaan te muutkin?! mut tsempataan ja jaksetaan! kuullaan taas!!
 
Mikset saa liikkua A-Erika? Oon menossa huomenna pitkästä aikaa ratsastaan. En hoksannut kysyä lääkäriltä, että saanko ratsastaa. Jotenkin oon vaan aatellut, että ei kai tässä enää mitään, vaikka vuotelenkin. Pitäiskö mun soittaa sinne polille ja vielä varmistaa... Uskallan ratsastaa hevosen, mutten miehen kanssa =D. En halua tähän enää mitään tulehdusta päälle. Mulla oli kesällä myoomahöyläksen jälkeen pieni tulehdus, joka ei meinannut talttua.

Musta tuntuu kipo, että ne pistää sulle vielä lisää myrkkyä. Vaan kyllähän se lopulta lähtee laskuun ja päästään kaikki sinne nollaan. Ärsyttää ja huvittaa, kun rinnat on vieläki kipeet ja pulleet niinku olis oikeestikki raskaana.
 
A-Erika, minulla oli cornuraskaus vuosi sitten syksyllä ja vielä tänä syksynä (eli vuosi ku:sta) siinä kohdassa missä raskaus oli ollut, näkyi "jälki". Lääkäri luulikin sitä myös joksikin nestepussiksi, epäselväksi edelleenkin jäi mikä se on ja miksi se ei ole vieläkään parantunut. En muista oliko edes pienentynyt.
Nyt syksyllä minulta tutkittiin myös tuubat, ovatko auki, ja siinä samassa ku-kohdassa oli pieni tukos, joka onneksi aukesi.
Onko teille muille tehty aukiolotutkimusta kohdunulkoisen jälkeen?
 
Alkuperäinen kirjoittaja happihyppy:
Mikset saa liikkua A-Erika? Oon menossa huomenna pitkästä aikaa ratsastaan. En hoksannut kysyä lääkäriltä, että saanko ratsastaa. Jotenkin oon vaan aatellut, että ei kai tässä enää mitään, vaikka vuotelenkin. Pitäiskö mun soittaa sinne polille ja vielä varmistaa...
Lääkäri on sitä mieltä että möykky voi puhjeta ja valua vatsaan, vaarana on liikkeessä ollessä että möykky repii kohdun auki, arpikudos kun ei ole kovinkaan vanha.

Sinäkin ratsastat! Kohta käy varmaan ilmi että tunnemme toisemme =) No, minulta on varsinkin ratsastus kielletty. Epäilen että se että juuri ratsastus on kielletty myös johtuu siitä että minun lääkärit eivät ratsastuksesta juuri mitään tiedä? Mutta, minulta siis ratsastus kokonaan kielletty (saa nähdä tottelenko, en ole jälkeen lokakuun ollut hevosen selässä...)

Kirma! Kiitos tiedosta sinun omasta möykystäsi! Minullakin on koko ajan ollut omastani sellainen olo että se jää siihen, eihän se minua haittaa kunhan lääkärit vain sanoisivat että saan jatkaa normaalia elämääni. No, niin kauan kun Hcg:tä seurataan niin sitä möykkyäkin seurataan.

Minulle ei olla tehty aukiolotutkimusta näiden x:ien jälkeen, ei ole ollut eikä valitettavasti tule olemaan tarvetta :(


 

Yhteistyössä