Kohdunulkoinen raskaus: jälkipuintia

Kiitos P123, ihana onnittelu =) Toivottavasti sunkin tilanne selviää parhain päin. Onko oikeesti pakko oottaa vielä pari viikkoo et pääset ultraan? Mikä viikko silloin olis menos? Mä pidän sulle peukkuja täällä =)
 
Ihanaa hupu :flower:
P123 tollanen vuoto on todella ärsyttävää. Mulla on niistä vain huonoja kokemuksia, vaikka tiedän kyllä, että osalla on vuodoista huolimatta raskaus mennyt hyvin. Toivotaan, että sullakin menee hyvin :heart:

Mulla ei mitään oireita, joten ei oo varmaankaan tässäkään kierrossa tärpännyt :ashamed: . Dpo on nyt 10. Rhiannonille peukut pystyssä d :| b
 
Heips, minulla oletettu kohdunulkoinen raskaus, sijainti ei varmaa, kohdussa näkyy jotain pientä, mutta suurempi oletus on, että kohdunulkona on jotain. Hcg nousi ensin 300:aan, sitten laski 100:Seen, nousi 200:aan ja sitten yli 500:aan ja sitten olikin jo tuosta mittauksesta seuraavana päivänä yli 700 ja naistenklinikalla päätös, että meta-piikki tarpeen. Luin ulkomaisilta sivuilta, ettei piikin kanssa saisi missään tapauksessa ottaa foolihappolisää ja jossain taas lukee, et nimenomaan pitäisi ottaa. Onko kellään selkeää infoa tästä. Itse olin niin suruissani lääkärillä, etten älynnyt mitään kysellä :( Takana lapsettomuushoidot, ja eka raskaus, joka heti meni näin huonosti...
 
Pahoitteluni Helvi :ashamed:. Mun mielestä sitä foolihappoa saa ottaa, jos ei piikinantopäivänä, niin ainakin seuraavana päivänä jo. Ehkä se yks piikki ei vielä aiheuta aftoja suuhun tai muuta vastaavaa, mutta seuraavaa raskautta ajatellen kannattaa ainaki tankata elimistön foolihappovarastot täyteen. Toki piikin takia pitää olla muutenki raskautumatta useampi kuukausi. Vai oliko seki niin, että joillekin oli sanottu, että kuukausi riittä, kun esim. mulle sanottiin, että pitää ehkäistä 3 kk?
 
Kiitos happihyppy! Ei ole arvot vielä laskeneet, vaan piikin jälkeen arvot nousi 700:sta 1100:aan ja keskiviikkona tulee tieto pitääkö uutta piikkiä ottaa. Toivon maailman eniten, että arvot olisi laskeneet. 3:sta kuukaudesta minäkin olen lukenut, lienekö sitten aika vielä pidempi, jos pitää ottaa toinenkin piikki? Sinänsä erikoista, että mulla ei ole tullut piikistä minkäänlaisia kipuja, eikä mitään oireita muutenkaan. Kovasti naistenklinikalla kyselivät tarvitsenko sairaslomatodistusta. No en ottanut sitä, eikä sille olisi kyllä ollut mitään tarvetta!
 
Mullekaan ei tullu piikistä mitään kipuja. Jos saat toisen piikin, niin kysypä samalla foolihaposta, että haittaako, jos sitä ottaa ja kuinka paljon sitä pitäis ottaa. Tässä yhdessä tapauskuvauksessa annettiin foolihappoa liian vähän ja potilaalle tuli kauheet aftat suuhun. http://duodecimlehti.fi/web/guest/arkisto?p_p_id=dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku&p_p_action=1&p_p_state=maximized&p_p_mode=view&_dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku__spage=%2Fportlet_action%2Fdlehtihakuartikkeli%2Fviewarticle%2Faction&_dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku_tunnus=duo96413&_dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku_p_frompage=uusinnumero
 
Tiedoksi, että kysyin lääkäriltä foolihaposta. Sanoi, että foolihapolla ei ole vaikutusta piikin tehoon, ja vitamiinilisää saa syödä. Päätin, etten kuitenkaan uskalla vielä syödä, kun jenkkisivuistoilla siitä niin varoiteltiin, aloitan syönnin ensi viikolla:) Nyt hcg laskenut 2 päivän tuskaisten kipujen ja kudospalasten ulostulon myötä, joten mieli vähän parempi...ehkäpä tää tästä nyt lähtisi laskuun lopullisesti...
 
Tulin kertoon, että oon raskaana 12+2. Tänään oli np-ultra, jossa kaikki hyvin :heart: . Alussa oli taas verenvuotoa, jopa riekaleita, joten olo ei ollut yhtään toiveikas. Jospa siellä oli kaksi, joista toinen tuli pois... Nyt kaikki näyttää kuitenkin hyvältä. =)
 
hieno homma happihyppy! & ONNEA paljon! helmikuussa sulla sitten pieni käärö sylissä! me oltiin jo siellä adoptioneuvonnassa, laitoimme sen tauolle, kun talon rakennus käynnissä tuonne pakilaan, siinä miettimistä ihan tarpeeksi. ja sain monooki töistä, loppui toukokuussa duunit. ja nuo menkatkin tulee kuin juna 26-30päivän välein! elokuussa soitan ajan lekurille tutkimuxiin, että mikä mättää kun ei tärppää! no, ikä tietty, mut onko muutaki sit esteenä?! huomenna suunnistamme heinävedelle ja ens viikolla tuuriin ja powerparkiin, tekemistä ollut kyllä tarpeex, kun poikakin lomalla tarhasta koko kesän! ja IHANAA ollut!
mutta nauttikaa kaikki lämpimistä kesäpäivistä!!
 
Onnea happihyppy, ihan mahtava juttu! Mulla on täällä jo loppupuolisko meneillään, 31+5 :) Töitä vielä muutama viikkoa jäljellä. Kaikki on sujunut hyvin helteistä huolimatta :D Tsemppiä myös kipolle tutkimuksiin sitten syksymmällä! Ja kaikille muillekkin mukavaa kesän jatkoa :)
 
Kiitos hupu07 tsempeistä! sulla synnytys jo lähestyy?
varasimme mieheni kanssa jo ajan lapsettomuustutkimuksiin ja heti
seuraavalla viikolla testi näytti plussaa, nyt ihan alussa ollaan, tänään vk. 5+5.
ke. tuli tummaa vuotoa, tänään kirkkaampaa, pelottaa kovasti että
kaikki ei ole hyvin, pääsen vasta vk. 8 nkl:lle ultraan,
tarkastavat ettei taas ole siinä sektioarvessa kiinni tai jossain muussa kummassa paikassa!?
tässä vielä pari jännää viikkoa odotettavaa! ja aion ajatella positiivisesti.
pitäkää mulle peukkuja!
onko sulla happihyppy kaikki mennyt hyvin?
ja milloin LA? t.Kirsi
 
synnytys lähestyy jo uhkaavasti, juu :) nyt tasan 37+0, eikä millään malttais enää odottaa...

Onnea plussasta kipo71, toivottavasti kaikki on kunnossa. Tulethan sitten kertomaan, miten kävi? Ja samaten kaikki muutkin :)
 
Mitä kuuluu kipo? Joko Hupulla on vauva sylissä?

Mulla on menossa viikko 21. Rakenneultrassa kaikki hyvin. Sukupuolta ei nähty, kun vauvalla oli jalat ristissä. Voi kun tää nyt menis hyvin... Säikähdin kauheesti, kun pahoinvointi loppui kesällä (kolmeksi viikoksi). Olin ihan varma, että kesken meni, mutta pahoinvoinnin puuttuminen olikin ihan henkistä, sillä se alkoi uudelleen heti, kun päästiin reissusta takas Suomen puolelle. Omituista, eikö? Olen sen jälkeen kuunnellut kotidopplerilla ahkerasti sydänääniä. Nyt pikkuinen liikkuu jo niin paljon, ettei doppleria juuri tarvita. Uskon muutenkin, että se on vielä hengissä.
 
Miten meni ultra, kipo? Happihyppy, tosi kiva kuulla et siellä kaikki ok:) Loppupuoliskokin raskaudesta menee varmasti hyvin!

Mulla täällä tosiaan vauva sylissä <3. Poika syntyi 16.9. eli on vajaa 3 viikkoa vanha. Kaikki on sujunut oikein mallikkaasti synnytyksestä lähtien. Ilmoitelkaahan kuulumisianne!
 
moi!
p....kaa kuuluu tänne...
eilen ultrassa ei sitten pikkuisen sydän enää sykkinyt.
sikiön kasvu oli pysähtynyt jo 8+1 viikolle,
eli 3 päivää edellisen ultran jälkeen.
melkein kuukauden ollut jo eloton... :'(.
ma. menen osastolle, lääkkeellistä tyhjennystä yritetään,
toivottavasti kaikki menee hyvin,
ettei tarvitsisi kaavintaa.

hienoa happihyppy, että teillä edes hyvin etenee raskaus,
meille saattaa tulla ens viikolla sairaalareissun jälkeen sellai tuomio,
ettei suositella enää yrittämistä, jos kohtu huonossa kunnossa näiden
kaikkien vastoinkäymisten takia.

ja onnea hupu pojan syntymän johdosta!!
 
kiitos happihyppy!
kerronpa aluksi miten tyhjennykseni meni:
sain su. esilääkityksenä kotona mifegyne-tabletin,
menin maanantaina osastolle,
aloitettiin cytotek-lääkitys.
klo. 12 tuli valtava vuoto,
6 ihmistä panikoi ympärillä...
leikkuri oli jo valmiina ja sit vuoto loppui yhtä
äkkiä kun alkoikin, sitä tuli yli litra...
mut istukka ja sikiö pysyivät tiukasti kohdussa!
sit sain cytotekiä pe. asti joka pv. kolmen tunnin välein ja
mitään ei tapahtunut.
kaavintaa eivät halunneet tehdä ison vuodon takia,
kun istukka on ilmeisesti kiinni siinä arvessa ja siellä
näkyy ultralla suuria virtauksia verisuonissa.
elikkä sain metotreksaatti-piikin :( (ihan syvältä).
ja pääsin eilen kotiin! :) se oli iloa 5v. jasu-pojalle.
ti. verikokeet ja pe. verikokeet ja kontrolliin nkl:lle os. 30,
missä just vietin tän viikon.
toivottavasti meto olis auttanu ja istukka olis lähteny "katoamaan"!
oli ens viikolla tallinnan ja tukholman matkat jo varattu,
molemmat jää väliin, ei saa poistuu stadista,
saattaa milloin vaan alkaa vuotaan. tosi kivaa... :/

kyllä teille happihyppy vauva suodaan!
mä toivon että meillekin vielä,
vaikka todella huonolta näyttää,
kirjoittivat jo papereihin että jatkossa raskautta ei suositella!

mut mukavaa talven odotusta kaikille!
ja hyviä vointeja!
 
moicca!

viime ti. mul oli lekuri aika, to. menin kaavintaan,
heti alkoi tosi kova vuoto,
jouduttiin poistamaan kohtu :(.
menetin 7l. verta, sain 13 pussia.
leikkaus kesti n.5tuntia.
että se niistä lisälapsista meille, siis ainakin biologisista...
 
Kipo :hug:. Huh! Oot sentään elossa, eikä teidän 5-vuotias menettäny äitiään. Ihmettelen sitä, ettei sulle tehty embolisaatiota, eli tukittu niitä kohtuun meneviä pääsuonia niinku mulla, kun oli vuotovaara sen kohdunkaulakanavaan kiinnittyneen sikiön/alkion takia. Se embolisaatiokaan ei ollu kyllä mikään mukava toimenpide, mutta kohtu sentään säästyi ja kaavinta saatiin tehtyä.

-Happis
 
näin on, kiitos veripalvelun. mut leikattiin sit kummiski nkl:lla, siel ei mahdollista tehdä tuota embolisaatiota (ainoastaan meikussa laitteet) ja lekuri sanoi että ei siitä olis ollu apua, kohtu olis jouduttu poistamaan kummiskin kun istukka oli suurelta alueelta kiinni kohtulihaksessa ja raskaus näkyi ja oli pullistunut vatsaonteloon kohdun ulkopuolellekin. näin kuvia leikkauksen jälkeen kohdusta ja istukasta, olivat aikas rajun näköisiä! no, näillänäkymin jatkamme tammikuussa adoptioneuvontaa, kun se laitettiin tauolle tämän talon valmistumisen ajaksi. nyt olemme asuneet n. kuukauden uudessa mukavassa kodissa täällä pakilassa.
mites sun raskaus happihyppy edistyy? masu ja ruokahalu kasvaa?
kivaa joulunodotusta kaikille!

kirsi
 
33 viikkoa tuli just täyteen. Tammikuun alussa on synnytystapa-arvio sairaalassa. Leikkauksella syntyy, kun mun kohtu ei kestä enää synnyttää. Toivottavasti ne antaa sitte jo leikkauspäivänki. Laskettuaikahan olis vasta helmikuun 1. Oon miettiny, että pitäiskö pyytää samalla niitä pistään putket kiinni. Tai sitte saa mies mennä nipsastavaksi. Enää en uskalla vauva yrittää. Kyllä ne keskenmenot ja se kohdunulkoinen saa riittää. Toivotaan, että saadaan tää vauva elävänä syliin. Kohdunpoisto on täälläki tod. näköisesti jossain vaiheessa edessä myoomien takia, mutta synnytyksen yhteydessä ne ei sitä tee, kun menis verta niin paljon.

Onnea uuteen kotiin ja rauhallista joulua!
-Marjo
 

Yhteistyössä