Kohta ei tarvi enää varoa jalankulkijoita

  • Viestiketjun aloittaja uutinen
  • Ensimmäinen viesti
uutinen
Senkun päästelee menemään vaan. Auto jarruttaa kyllä jos vaikkapa jalankulkija astuu suojatielle. Auto tunnistaa jalankulkijan puskurissa oleva tunnistimen avulla.

"Auto tunnistaa eteen tulevan jalankulkijan ja jarruttaa automaattisesti. Ominaisuus tulee ensi vuoden Ford Mondeoon Euroopassa.

Auto varoittaa ensin kuljettajaa vaarasta, ja jos hän ei tee mitään, auto jarruttaa tämän puolesta. Avustin tunnistaa jalankulkijan puskurissa olevan tutkan ja tuulilasissa olevan kameran avulla."

Ford tunnistaa jalankulkijan automaattisesti - jarruttaa itse, ellet huomaa - Tekniikka&Talous
 
Jos sä et osaa ajaa niin se on asia jolle mä en voi mitään.

ABS- jarruja lukuunottamatta mä mahdollisuuksien mukaan kytken kaikki ajoa haittaavat toiminnot pois päältä. Abs- jarrutkin itse asiassa pidentää jarrutusmatkaa verrattuna kelpo lukkojarrutukseen.
 
Mä en ikinä, ikinä, ikinä ostaisi autoa mikä jarruttelee itsekseen.

Entä jos taivaalta tupsahtaa tuulilasin eteen vaikkapa tuulen kuljettama muovipussi ja kottero iskee jarrut pohjaan ja sen jälkeen on rekka perseessä.

Eeeiiii!
 
"sintt1"
Ja täähän ei oo mikään uusi ominaisuus. Esim osassa Volvoista ollut jo vuosia. Tosin tunnistin ei oo puskurissa, vaan tuulilasissa.

Ja tätä ominaisuutta ei todellakaan tarvitse pelätä motarilla. Volvoissa ainakin auto jarruttaa itse vain ja ainoastaan pienissä taajamanopeuksissa. Olen tällaisella autolla ajanut yli 50 tonnia eikä ikinä ole auto itsekseen vielä jarrutellut.
 

Yhteistyössä