Kohti ensimmäistä IVF:a 2017

Halusin aloittaa uuden ketjun, koska muut ketjut on meille uusille aika hankala aloittaa lukea. Tulkaa vanhatkin kertomaan kokemuksia.

Omasta lapsettomuudestani sen verran, että olemme mieheni kanssa olleet ilman ehkäisyä reilu kuusi vuotta. Tutkimukset aloitettiin 2015 joulukuussa julkisella puolella. Julkisella emme saaneet apua, koska minulla korkea FSH arvo ja alhainen, mittaamaton Anti Muller. Siirryimme keväällä 2016 yksityiselle lapsettomuus klinikalle. Nyt vasta olemme kaikkien mutkien ja ongelmien kautta menossa ensimmäistä IVF:a kohti.

Lapsen saaminen omilla sukusoluilla on vain muutaman prosentin luokkaa. Silti haluamme kerran kokeilla, jos omat solut kelpaisivat. Jos ei, joudumme pohtimaan luovutettujen solujen käyttöä.
 
Hei,

Tulin vain pikaisesti tsemppaamaan. Toivon mukaan en tähän ketjuun tule. Eli meillä takana pitkä lapsettomuus, yli 10 vuotta. Nyt vasta viime vuoden lopulla päätettiin hakeutua yksityiselle puolelle ns. viimeisellä hetkellä, minä olin 42 silloin, nykyään jo 43 v ja mies muutaman vuoden vanhempi. Meille annettiin 5-6 prosentin mahdollisuus onnistua icsillä. Minua ei edes tutkittu, koska meillä varmaan isoin vika siittiöiden vähyydessä ja siitä syystä suoraan icsiin. (Minulla kuitenkin normaali kierto, amh n.4 eikä ollut koskaan mitään ongelmia tällä osastolla)
1. icsi ei tuottanut tulosta, vain yksi siirtokelpoinen alkio, ei mitään pakkaseen. Todennäköisesti liian pieni annos hormonia ja liian aikaisin kerätyt munasolut.
2. Icsi kuitenkin onnistui hyvin. Saaliina 11 munasolua, josta muistaakseni vain 5 hedelmöityi, 4 alkoi jakaantua. Yksi huippulaatuinen siirrettiin ja 2 saatiin pakkaseen.
Ja tästä tuoresiirrosta sain plussan 26.12.2016!

Kaikki on minulla vielä niin alussa, etten oikein uskalla vielä mihinkään odotusketjuun ilmoittautua. Ehkä sitten ar-ultran jälkeen ensi viikolla.

Jotta onnea vaan kovati teille koitokseen. Kaikki on mahdollista. Mitään vastauksia ei saa tietää, ellei kokeile.
 
Hupsu Haave: toivon, että plussaus vie loppuun asti. Meillä ikää myös nelisen kymmentä, joten sekin tekee omat vaikeudet. Meillä ei ole yhteisiä lapsia. Nyt kaksi viimeistä kertaa hoito on siirtynyt kuukautisten pois jäännin vuoksi. Uskomatonta, miten kroppa toimii..Minulla ei ole koskaan ollut näin kauan kuukautiset myöhässä kuin nyt viimeiset kaksi kertaa. Terolutilla yritän nyt saada vuodon aikaiseksi, niin saadaan aloitettua hormonihoidot.
 
Hei! Tulen tänne seuraileen kun tosiaan, nuo vanhemmat ketjut on aika hepreaa seurattavaa näin kesken kaiken :)
Me olemme ivf jonossa ja mahdollinen aloitus olisi maalis/huhtikuussa. Meillä ei ole takana muuta hoitoa, vaan meidät ohjattiin suoraan ivf jonoon. Syynä aukiolotutkimuksissa löytyneet tukokset/kiinnikkeet. Niitä on yritetty avata kahteen otteeseen, mutta tukossa on. Itse asiassa, yritystäkään ei ole takana kuin vasta vajaa vuosi. Menin yksityiselle tarkistukseen ja samalla pyysin päästä aukiolotutkimuksiin, sillä minulle on jo vuosia sitten kerrottu etten tule luonnollisesti lapsia saamaan. Gynen vähättelyiden jälkeen sain lähetteen ja pääsin tutkimuksiin. Siitä ne pyörät sitten lähtivät pyörimään :)
 
Heips, meillä on lapsi mutta toista ei ole tullut 2013 yrittämisen jälkeen. Kaupunki ei ottanut meitä asiakkaaksi joten olemme yksityisellä käyneet insseissä viime vuoden 2016 syksystä. Nyt olemme saaneet huhtikuun alkuun ajan kunnalliselle puolelle ensimmäiseen keskusteluun ivf hoitojen aloittamiseksi. Jännittää voisinko siis olla jo toukokuussa kenties raskaana. Ja miten nopeasti nämä asiat alkaa sit tapahtumaan.
 
Heippa. Näin tän ketjun ja koska ollaan menossa huhti/toukokuussa ensimmäiseen ivf-hoitoon niin muut ketjut on aika hepreaa.

Omasta lapsettomuudesta sen verran että mä olen 24 ja mies 25. Takana lapsettomuutta 1,5 vuotta. Meillä takana kaksi inseminaatiota. Ensimmäinen yksityisellä klinikalla Kuopiossa (Inova) 11/2016, joka tehtiin luomukiertoon. Sitten haettiin vauhtia tk:n kautta Kysille lapsettomuuspolille, jossa tehtiin toinen inseminaatio 2/2017 (lääkkeinä letrozol ja pregnyl-piikki), joka ei sit onnistunut.

Meillä syynä lapsettomuushoitoihin miehen huonolaatuiset siittiöt. Ne on niin huonolaatuisia, että ei tehdä enää inseminaatioita. Itseltäni ei ole löytynyt mitään vikaa, munatorvien aukiolotuktimuskin tehty ja siellä kaikki kunnossa.

Nyt olis sit tarkoitus aloittaa huhtikuussa hoidot ja toukokuussa tehdä ensimmäinen punktio jne. Oon kyllä vieläkin vähän ulapalla, miten tää kaikki tapahtuu vaikka meille on info annettu. Musta on ihanaa lukea muiden kokemuksia, koska ollaan molemmat vaiettu tästä asiasta ja vain pari hyvää ystävää tietää, vanhemmille ei haluta kertoa. Eniten mietityttää ne lääkkeiden hinnat, mitenkä paljon ne tulee maksamaan kun aloittaa hoidot? Jos jollakulla kokemusta, niin mielelläni lukisin niistä.
 
Heips.
Liitympä minäkin tänne ketjuun.
Yksi lapsi on ja toista yritetty noin 3vuotta.
Selittämätön lapsettomuus.
Meillä siis takana ensimmäinen ivf, tuorealkiosiirto ja tänään testipäivänä veritesti antoi hcg arvoksi 1
Tämä tuli täytenä yllätyksenä sillä ennen veritestiä lääkäri teki ultrauksen ja oli jo sen perusteella varma raskautumisestani!
Kyllä tiputtiin kovaa ja korkealta..
Jälleen kerran..
 
Mä tulen kirjoittamaan tänne tsemppiviestin teille tuleville "hoitolaisille". Lyhyesti taustaa. Me molemmat tällä hetkellä 32v. Yritystä oli takana kaikkiaan 3,5v. Vähä reilu vuosi meni ensin ku päätettiin mennä Väestöliittoon käymään ja selvisi ettei miehellä simppoja ollenkaan. Puhuivat jostain selittämättömästä sikiöaikaisesta häiriöstä, siittiöitä ei vain yksinkertaisesti muodostu. Tästä kertoi verikokeiden tulokset. Mulle tehtiin myös tutkimukset. Niissä kaikki ok. Alettiin kypsytellä silloin asiaa ja hoitoihin menoo luovutetuilla siittiöillä. Asia tuntui jäävän paikoilleen ja koko homma jäikin taka-alalle kun tuli omien häiden suunnittelu. Häiden jälkeen nostettiin kissa uudestaan pöydälle. Päädyttiin yksimielisesti siihen, että lapsi halutaan ja molemmille luovutetut siittiöt oli täysin fine. Päätettiin et häiden jälkeen mennään kokeilemaan julkiselle Tyksiin, kun se huokeampaa ku yksityisellä. Täytyi käydä ensin hakemassa lähete ja tehtiin taas samat testit. Miehelle se oli turhauttavaa kun tiedettiin jo valmiiksi ettei se siitä muuksi muutu. Joulukuussa 2015 meillä oli ensi käynti Tyksissä, jossa suunniteltiin että mulle tehdään inssi ja se ehditään tarvittaessa tehdä ainakin 2 krt keväällä 2016. Maaliskuussa 2016 tarkemmalla suunnittelukäynnillä vedettiin matto jalkojen alta. Meille kerrottiin, että julkisen puolen hoidot lahjasoluilla laitetaan jäihin kokonaan. Tämä siitä syystä et naispari keskisuomessa oli tehnyt kantelun epätasa-arvoisesta kohtelusta. Samaisella kerralla kuultiin kuitenkin, että kun kerran ehdimme talon kirjoille niin meille tarjotaan yksi hoitokierros ja se oli automaattisesti IVF. Sitten lri alkoi selittää siitä hoidosta tarkemmin. Kaikki meni multa ihan ohi, koska jäin vaan miettimään mitkä paineet onnistua nyt kun saadaan vaivainen yksi hoitokierros. Hoidot vielä venyi. Sen sijaan, että mulla olis ollu mahdollisuus raskautumiseen jo huhtikuussa niin jono ja kesätauko venytti ekan hoidon kesän jälkeen 2016 heinä-elokuun vaihteeseen. Kun ensin odotat ja odotat niin siinä vaiheessa tuli kyllä totaali epäusko! Lääkitykseen reagoin tosi voimakkaasti. Mulla tuli kaikenmaailman sivuvaikutuksia ja jarrulääke teki mulle ihan masennusta ja olin myös ihan kamala hormonihirviö. Siis tosi ilkeä miehelleni!!
No sitten se lopputulos: Elokuussa 2016 punktoitiin 15 munasolua, joista 11 oli kypsiä. Lopulta 6 hedelmöittyi. Yksi 2 päivän ikäinen alkio siirrettiin ja loput 5 meni pakkaseen. Tästä elämäni ensimmäisestä siirrosta, kaikesta valtavasta epäuskosta huolimatta, tulin raskaaksi. Nyt yksiötä asustaa pieni poika ja rv 28+4 menossa. Ekalla kerrallakin voi siis onnistua. Vieläkin välillä olo, että nään vaan unta.
Joku kyseli lääkkeistä. Paljon ne maksavat, mutta lääkekatto (noin 610e) tulee niistä täyteen ja sen jälkeen kela-korvattavista lääke kuin lääke on 2,50e/kpl. Olisikohan mulla mennyt tähän yhteen hoitoon noin 800 euroa lääkkeisiin. Siirron jälkeinen tukilääkitys ei ole Kela-korvattava.
Tsemppiä kaikille tulevaan! Olkoon plussatuulet myötä hoidoissanne.
 
  • Tykkää
Reactions: An1z81
Moi!

Mahtaisiko täällä olla mitään tuoretta tietoa siitä, että miten pitkä on tällä hetkellä pk-seudulla (espoo) jono ivf-hoitoon? Meillä nyt näyttää siltä, että varsinaista syytä luomuraskauden tulemattomuuteen ei ole, mutta AMH on sen verran alhainen, että tässä ei välttämättä loppuelämää ole aikaa.
 
Meillä näyttää tilanne todella huonolta. Pistosten tuloksena ollaan saatu tällä kierrolla aikaiseksi kolme munasolua. Huomenna selviää jatketaanko vai siirrytäänkö luovutetun munasolun jonoon.

Eilen menin hakemaan YA:sta DHEAA ja sitä ei saa koko Suomesta!!!! Kiva juttu, kun ladattu nyt tulevaan syömällä Dheaa ja nyt tyssää senkin mahdollinen vaikutus kokonaan. Rahaa on mennyt kyllä ihan kiitettävästi tähän hommaan ja mihinkään ei olla vielä edetty :/
 
Joku kyseli lääkkeistä. Paljon ne maksavat, mutta lääkekatto (noin 610e) tulee niistä täyteen ja sen jälkeen kela-korvattavista lääke kuin lääke on 2,50e/kpl. Olisikohan mulla mennyt tähän yhteen hoitoon noin 800 euroa lääkkeisiin. Siirron jälkeinen tukilääkitys ei ole Kela-korvattava.
Ei muuten aina välttämättä (valitettavasti) mene lääkekatto rikki. Mulle on tehty kaksi stimulaatiota eikä kummassakaan mennyt lääkekatto rikki, lääkkeisiin meni just jotain vajaa 600eur kun lääkekatto on mun mielestä, ainakin silloin, ollut 650eur. Stimulaatiot mulle tehtiin vielä eri vuosina niin ei kertynyt samaan kattoon. Ja PAS siirroissa (mitä niitäkin ehdittiin tahkota monia) ei lääkekattoon pottia kerry kun lugestron/lutinukset - ne perus tukilääkkeet - ei myöskään ole lääkekaton alaisia.
 
Meillä ei päästy IVF:n asti. Ei kehity munasolut ei :/
Saa nähdä tulenko raskaaksi lahjamunasolullakaan...alkaa epätoivo tehdä tuloaan...

Tsemppiä kaikille <3
Voi ei :( toivottavasti jaksat pysyä positiivisena ja uskoa uusiin mahdollisuuksiin. Tiedän, että on vaikeaa..
Tuntuu tässä itselläkin ettei mikään auta.. ei alkionsiirrot eikä mitkään.
Nyt joutuu taas odotella kaksi kiertoa että pääsee hoidoissa eteenpäin. Plääh..
 
Moikka kaikille!
Minäkin liityn tähän ketjuun.
Meille on juuri tehty ensimmäinen IVF ja tuoresiirto, josta kuukautiset alkoivat päivää ennen testipäivää..
Munarakkuloita oli 12, soluja 9, hedelmöittyi 3. Yksi siirrettiin ja kahden viljelyä jatkettiin vielä. Ens viikolla saan tietää, selvisivätkö pakkaseen vai eivät. Sitten suunnitellaan jatko.
Ollaan hoidossa Naikkarilla.
jiituli: Me jonotettiin lähetteen jälkeen suunnittelukäynnille puoli vuotta. Käynnillä saatiin valita tehdäänkö ensin miedompi ovulaation induktiohoito vai jäädäänkö puolen vuoden IVF-jonoon suoraan. Päätettiin kokeilla yksi kevyempi, josta nega, jonka jälkeen jonoon. N. 5kk päästä siitä tuli IVF:n suunnittelukäynti, jonka jälkeen sai ilmoittautua hoitoon seuraavista kuukautisista. Pitkän kaavan mukaan mentiin. Käytännössä siis ensimmäisestä Naikkarin käynnistä itse IVF:n kesti vajaa vuosi. Jos oltais menty heti IVF-jonoon, niin vähän vähemmän, mutta se 6kk on minimi. En siis suosittele odottamaan hoitoon hakeutumista - jonossa ehtii odotella ihan tarpeeksi ;)
 
Meillä on lapsettomuutta takana 2,5 vuotta ja hakeuduimme hoitoihin reilu vuosi sitten Väestöliiton kautta. Ikää meillä molemmilla 37v. Aloitimme letroilla ja se ei tuottanut tulosta. Tutkimusten mukaan mitään "vikaa" meistä ei löytynyt. Halusin yrittää ensi nuo "luonnollisemmat keinot" ennen rankempia hoitomuotoja. Viime kuussa halusin jo siirtyä seuraavaan vaiheeseen. Kävimme viime viikolla ivf:n ekassa kontrollissa ja aloitimme hoidot jo näistä kuukautisista. Nopeaa toimintaa ja lääkärin kanssa kemiat kohtaa. Meillä on menossa myös lähete julkiselle puolelle, mutta ensiaika meni 3kk päähän.
Huomenna alkaa pistäminen ja ensi viikolla väliultraan. Yritän pitää ajatukset toiveikkaana, mutta ei liian positiivisena, jottei tipu kovin korkealta. Onneksi lääketiede on kehittänyt ja antaa mahdollisuuden.
 
hei.
täällä uusi joka mielellään liittyisi joukkoon ☺
minä siis olen 32, kohta 33v. Mies 29..vikaa minussa, johtimet tukossa, ja kiinnikkeitä löytyy...aukiolotutkimus tehty jo 10v sitten kun epäiltiin muuta.
10v sitten edellisen miehen kanssa naikkarille mentiin jonoihin, nuorena tyttönä kaikki oli varmasti liikaa kun lasta kovasti halusin ja ero tuli.
Nyt ensi viikolla tiistaina naikkarille käynti, jossa suunnitellaan hoidon aloitus. Ivf on siis ainoa keino minulle. Luultavasti siis ensi viikosta alkaa se pitkä puolen vuoden jonotus ☹ odottavan aika on pitkä, mutta tsemppailen teitä täällä ja toivon plussia kaikille.
Itse olen jotenkin jo valmiiksi maani myynyt, yksi ivf hoito yksityisellä 10v sitten käytiin tuloksetta..sitä vaan ajattelee entä jos ei koskaan..pahinta tietenkin...kun pitäisi yrittää olla positiivinen..naikkarilla yksi päivä käydessäni tunsin jo kauheaa ahdistusta, iloa ja pelkoa...lapsia siis ei kummallakaan ole entuudestaan..
 
Heippa kaikille! Ensimmäinen ivf/icsi-hoito ja tuoresiirto takana. Punktio oli 2.5 ja siirto 5.5. Tässä tuloksena nyt menossa rv 7+1, eilen varhaisultrassa käyty ja parin viikon päästä eka neuvolakäynti. Kyllä jännittää kovasti kestääkö pienokainen kyydissä loppuun asti.
 
Meillä on tulossa ensimmäinen IVF-hoito alkusyksystä ellei jo ennakkoon varattu ulkomaanreissu sitä siirrä (näytti lukevan,että eivät suosittele ulkomaanmatkoja alkuraskaudesta,jos se raskaus hoidosta edes alkais).
Mulla epäillään endometrioosia ja miehellä 0% normaaleja siittiöitä. Miehellä on edellisestä suhteesta lapsi.

Mua jännittää kovasti hoidot ja varsinkin se, että jos ne ei onnistukaan.Joten kiva kuulla myös onnistumisista.
 
Heippa kaikille! Ensimmäinen ivf/icsi-hoito ja tuoresiirto takana. Punktio oli 2.5 ja siirto 5.5. Tässä tuloksena nyt menossa rv 7+1, eilen varhaisultrassa käyty ja parin viikon päästä eka neuvolakäynti. Kyllä jännittää kovasti kestääkö pienokainen kyydissä loppuun asti.
Heippa Ripetin!

Mikä tilanne nyt? Itselläni huomenna punktio, ja toivon mukaan loppuviikosta alkionsiirto. Jännittää pirusti :/
 
Heippa Ripetin!

Mikä tilanne nyt? Itselläni huomenna punktio, ja toivon mukaan loppuviikosta alkionsiirto. Jännittää pirusti :/
Moikka! En ole ehtinyt tässä paljoa lueskelemaan keskusteluja mutta edelleen on pienoikainen pysynyt kyydissä, viikkoja nyt 17+1. Mulla punktio oli tosi kivulias operaatio ja olikin jo puhetta lääkärin kanssa jos joskus joutuu uudestaan, niin tehdään nukutuksessa. Mikäs muiden tilanne tällä hetkellä?
 

Yhteistyössä