Kohti kevennystä 2015

Hei. Laitan tänne pystyyn ryhmän kaikille keventäjille, kaiken kokoisille ja näköisille :)

Ryhmän tarkoitus on tukea ja tsempata toinen toistamme, jakaa vinkkejä ja keskustella kaikesta mahdollisesta laihdutukseen ja terveelliseen elämäntapaan liittyvistä asioista.
Punnituspäivää ei ole, jokainen saa punnita ja mitata kuinka parhaaksi itselleen katsoo, tai olla punnimatta. Jokainen on ketjussa aktiivinen sen verran kun parhaakseen kokee.
Itse haluan pitää tätä tietynlaisena päiväkirjana, ja jakaa niin ilot kuin surutkin asiaan liittyen.

Omista taustoista sen verran että olen 36 vuotias yhden lapsen äiti Tampereelta, mukana menossa roikkuu myös aviomies:)
Oma epäterve suhtautuminen ruokaan alkoi jo teini-ikäisenä kun sairastuin bulimiaan, tästä sairaudesta sain voiton, ja nuori aikuisuuteni meni normaalipainossa tai sen ylärajoilla.
25 vuotiaana aloin odottamaan lastani ja raskauden aikana kiloja tuli ja myös jäi, joitakin vuosia mentiin tasaisella nousulla. Vuonna 2008 havahduin kokooni, tuolloin painoa oli 118kg. Silloin sain painoa pudotettua 20kg, mutta kaikki tapahtui liian nopeaan sisäistämättä ollenkaan pysyviä elämän muutoksia ja terveellistä tapaa syödä.
Sairastuin pitkäaikaisesti jonka johdosta liikunta oli liki mahdotonta, tähän lisäksi masennus ja sitä kautta totaalinen luovutus. Paino nousi osittain lääkityksestä, mutta suurin syyllinen olin minä itse.
Masennus on melkein taakse jäänyttä elämää ja fyysisesti pystyn myös liikkumaan nykyään, pystyn jos viitsin. Vuosia kestäneestä kuntoutuksesta oli iso apu ja nyt pitäisi löytää liikunnan ilo, olen aina ollut huono löytämään sitä omaa mieluista liikuntamuotoa.

Itse halusin nyt nostaa kissan pöydälle ja aloittaa täysin alusta lapsen askelin tämän toivottavasti loppuelämän kestävän muutoksen ja siksi tämän tarinani tänne myös halusin kirjoittaa.
Helpottaa itseäni olemaan itselleni rehellisempi kun olen kertonut nämä asiat myös muille.

Eli ketjun aloittaja lähtee näistä lukemista kompuroimaan kohti helppokulkuisempaa polkua.
128kg/172cm

Tervetuloa mukaan! :)
 
  • Tykkää
Reactions: Siiri44
Kiitos ketjun perustamisesta
Minä olen 44-vuotias perheenäiti Joensuun kupeesta. Paino-ongelmia on ollut nuoresta asti, olin laiska liikkumaan ja tykkäsin syödä hyvää. Pahimmillani painoin 118 kg, mutta olen viime talvena saanut pois 20 kg, oikeastaan ylikin, liikkumalla ja ruokailutottumuksia muuttamalla. Kesä on nyt tuonut takapakkia, painoa on 98,4 eli pari-kolme kiloa on kesän aikana tullut lisää Tarvitsisin potkun persuksille saadakseni itseni taas takaisin ruotuun, lenkille, salille...
 
  • Tykkää
Reactions: Mammamyy
Oikeastaan jo tämä ketjun olemassaolo sai jotain liikahtamaan mielessäni, tänä aamuna kaupassa karsin ostoksista kaikki turhuudet ja ostin kotiin vain kunnollista ja järkevää ruokaa. Oon vähän sellainen, että jos kaapissa on jotain hyvää, niin tulee sitten otettua...
 
Oikeastaan jo tämä ketjun olemassaolo sai jotain liikahtamaan mielessäni, tänä aamuna kaupassa karsin ostoksista kaikki turhuudet ja ostin kotiin vain kunnollista ja järkevää ruokaa. Oon vähän sellainen, että jos kaapissa on jotain hyvää, niin tulee sitten otettua...
Mulla on täsmälleen sama, päivät menee ok, mutta viimeistään illalla ne herkut kummittelee kaapissa.
Toinen minkä olen koittanut ottaa tavaksi, on se että en mene kauppaan nälkäisenä.
 
Alkuun ajattelin pitää ruokapäiväkirjaa ja sen apuna kiloklubin sivuja, helpommin hahmottaa päivän syömiset.
Loppupeleissä olisi tarkoitus, että en kirjaa ja punnitse ruokaa koska se mulla ainakin aiheuttaa sen että ruoka pyörii liikaa mielessä kokoajan.
Täytyy yrittää tietoisesti pois ruoan ajattelusta, sitten kun on itselleni suht selvä että mitä ne ruoka määrät on mitä voin syödä.
Ruokailurytmiin mun täytyy myös kiinnittää huomiota, vähemmän ja useammin. Jos päästän ruokailuvälin liian pitkäksi, löydän itseni illalla ahmimasta kaappia tyhjäksi.

Kävin tänään ja eilen tekemässä pienet pyörälenkit, vain 20-30min.
Oli tympeetä, mutta joskos se tästä pikkuhiljaa alkaisi tuntua mukavalta.
Jos selkä ei alkaisi kiukuttelee niin tykkäisin käydä mustikassa, tätä vois kyllä miehelle ehdottaa jos lähtisi kaveriksi. Olishan siinä positiivista ainakin raitis ilma jos poimiminen jää vähemmälle.
 
Heipä hei!

Rekisteröidyinpä nyt minäkin kun tämän näin :)

Olen kolmekymppinen kahden lapsen äiti Pirkanmaalta ja lähtöpainoa olisi 120 kg. Tai tämä oli paino vajaa pari viikkoa sitten, nyt jo toivon mukaan pari kiloa olisi häipynyt :)

Enimmillään olen painanut 150 kg, mistä olen aiemmin tiputtanut tuon 30 kg milloin mitenkin, noin 10 kilon satseissa.

Nyt ei ole paino tippunut pariin vuoteen ja aikomus onkin aloittaa taas uusi laihdutusurakka ja tällä kertaa tiputtaa väh. 20 kiloa ensi kevääseen mennessä, ettei enää ensi kesänä tarvitse sanoa lapsille että äiskä on liian painava trampalle :)

En osaa sanoa kuinka aktiivinen osaan täällä palstalla olla, mutta katsotaan josko tämä olisi minun juttu :)
 
Tänään oltiin kyläilemässä tuttava perheellä ja luonnollisesti houkutuksia tuli eteen.
Turhaa noista ehkä kannattaa suuria paineita ottaa, ei me joka päivä kyläillä. Ruokaa söin maltillisesti, kahvipöydässä annoin itselleni luvan ottaa viipaleen jäätelöä ja puolikkaan muffinssin.
Yleensä olisi järkyttävä himo kahmia kaikkea kaksin käsin, mutta nyt tajusin varautua asiaan ja söin kotona ennakkoon omia eväitä.

Mun täytyisi joku oma "herkku" keksiä suklaan ja kolan tilalle, mun ehdottomia suosikkeja on tupla patukat ja juustonaksut.

Onko teillä jotain ehdotonta suosikki herkkua johon helpoiten kompastutte?
 
Tervetuloa ketjuun Selfie minunkin puolestani :)
Mun herkkuja ovat monenlaiset juustot ja suklaa, sekä itsetehdyt leivonnaiset. Kesän aikana on kaikkien noiden syöminen tullut ihan arkipäiväiseksi, ihan eka askel mulla on nyt stopata tuo herkuttelu, arvelin vähäksi aikaa ihan totaalista arkiherkkulakkoa aloittaa. Juhlat ja sellaiset on sitten asia erikseen, mutta arki koostuu nyt vain kunnon ruuasta!
Mun kunnon ruoka ei ole mitään light-ruokaa, sillä rakastan ruokaa ja kunnollisia raaka-aineita, mutta onnekseni rakastan myös kasviksia, hedelmiä ja marjoja, joten ruokavalio on kyllä monipuolinen. En laske kaloreita enkä säännöstele ruokaa, syön itseni aina kylläiseksi aterialla, mutta pyrin siihen, että syömäni ruoka on täyspainoista ja terveellistä. Aamupalan syöminen oli hyvin tärkeä viime talvena oppimani asia, samoin se, että tarkkailen hiilareiden laatua aika tarkkaankin (huonot hiilarit aikaansaavat hillittömän makeanhimon minulla). Rasvan laatu ei ole mulla mitenkään ihanteellinen, se on yhtenä opeteltavana asiana vielä listalla, minä kun en pidä rasvattomista maitotuotteista juurikaan, joten niistä tulee sitä huonoa rasvaa.
Mutta tän päivän syömiset on menneet ihan ok, ei ole enää nälkä, enkä taida enää mitään tänään tarvita syödä. Liikunnan pariin en itseäni tänäänkään vielä saanut, mutta josko tässä lähipäivinä.. :/
 
Siiri 44, sun suunnitelmat kuulostaa hyvältä.
Totaalinen sokerilakko olisi mullekin paikallaan, ainakin näin aluksi, myöhemmässä vaiheessa voisi kokeilla jotain herkkupäivää jolloin söisi kohtuudella jotain omaa suosikki herkkua.
Leivoin itsekkin aikoinani paljon, mutta meillä ei muita syöjiä oikeastaan ole niin sitten vetelin kaikki herkkupiirakat ym yksinäni.

Hiilareihin ajattelin myös kiinnittää huomiota, että ne olisi niitä parempia.
Itselläni on vaikea saada vihanneksia, kasviksia, marjoja ja hedelmiä syötyä sen suositellut 600g päivä ja olenkin nyt aamuisin tehnyt hedelmistä ja marjoista jogurtin kera smoothien. Sillä saa jo kivasti täytettyä tuota määrää. Loput tulee ruoan kanssa syötävistä vihanneksista ja salaateissa. Tykkään tomaatista todella paljon ja niitä tuleekin syötyä kivasti.

Kaupasta lähti mukaan light jaffaa, eihän tuo pidemmän päälle ole hyvä ratkaisu, mutta sitä on nyt varuilta kaapissa jos himot iskee. Mieluummin sitten juon sitä kun miehen kola varastoa.

Oletteko asettaneet mitään tavoitteita itsellenne?
 
Tarkotatko Mammamyy painon suhteen tavoitteita?
Ei mulla mitään kilotavoitetta ole, lähinnä silloin viime syksynä tätä elämäntapamuutosta aloittaessani ajattelin, että putoaa mihin putoaa tämmöisellä säännöllisellä liikunnalla ja ruualla, ja hyvinhän sitä putosikin. Ja koska se ei kesän aikana "retuperällä ollessani" tuon enempää noussut, niin kuvittelisin, että ruotuun palaaminen pudottaisi painoa ainakin 10 kg vielä tästä. En siis ajatellut millään dieetillä painoa pudottaa, vaan katsoa, että mihin asti tippuu tällä "loppu-elämän-kestävällä-elämäntavalla" (joka siis tyssähti ekaan kesään :) ), jospa se sitten estäisi pahempaa jojoilua.
 
Smoothiet on mullakin ihan lähes jokapäiväisiä, teen ne marjoista, banaanista ja maustamattomasta jogurtista. Joskus aamupalalla ja usein myös iltapalalla. Sen vuoksi tässä olenkin kiivaasti pakastimia täyttämässä marjoilla :) Mansikoita on jo sankkotolkulla pakkasessa, samoin mustikoita. Nyt ovat vuorossa herukat ja vatut... :) Olen nyt lomalla, joten mukavasti on aikaa marjojen keruuseen.
 
Siiri44, juu paino tavoitetta tarkoitin.
Sulla tuntuu hyvin olevan jalat maassa tän asian suhteen, kuulostaa todella terveeltä tavalta pudottaa painoa ja ylläpitää sitä.

Itse olen tietynlaisen tavoitteen asettanut itselleni, mutta aikarajaa ei ole.
Tavoite olisi päästä kaksinumeroiseen lukuun, mitään ns.kuureja en aio pitää, ne on kokeiltu. Kyllähän niissä paino putoaa nopeaan mutta se ei ole pysyvää kun alkaa syödä normaalisti.
 
Tervetuloa mukaan Tallaaja :)

Tän viikon kiloklubin avulla kaloreita seuranneena syömiset on näköjään mennyt ihan kivasti. Kalorivajetta näyttäisi päivittäin tulevan 500-700, yllättävän pienillä muutoksilla.
En tiedä onko nesteet lähtenyt liikkeelle kropasta vai onko tullut juotua vettä normaalia enempi, mutta herään öisinkin muutaman kerran vessaan ja se häiritsee unen laatua jonkin verran.
 
Tervetuloa mukaan Tallaaja minunkin puolestani

Mammamyy sun toi kalorivaje kuulostaa hyvältä, oletko arvioinut kulutuksesi jollain tavalla vai käytätkö jotain vempainta siihen?
Ihan tuota kiloklubin suositusta käytän laskiessa, sen tarkkuudesta en tiedä. Mutta netissä olen laskenut useammalla laskurilla, joihin voi syöttää myös ns.aktiivisuus tason ja niiden mukaan tuo kiloklubin määrä on keskiarvoa.
Uskon sen olevan vähän alakanttiin, mutta on ainakin suuntaa antava. Sen mukaan n.2400kcal olisi se peruskulutus ja siihen tietty liikunta päälle, minkä se laskuri laskee mukaan liikuntapäiväkirjasta.
Itse koen että alkuun helpottaa mua hahmottamaan sen järkevän ruoka määrän, tulevaisuudessa olisi tarkoitus oppia syömään ihan ilman laskeskelua.
 
Mä olen harkinnut sellaisen aktiivisuusrannekkeen hankkimista, kokemusta mistään sellaisesta ei ole, mutta sillä vissiin saisi tarkempaa tietoa kalorinkulutuksesta ja voisi seurata askelten määrää jne.
Mulla on muuten tuo sama juttu yöllisten pissalla käyntien kanssa, eli herkästi niitä tulee ja kyllähän ne yöunta häiritsevät. Toisaalta taas mukava ajatella, että sieltä ne ylimääräiset nesteet häipyvät :)
 
Mä olen harkinnut sellaisen aktiivisuusrannekkeen hankkimista, kokemusta mistään sellaisesta ei ole, mutta sillä vissiin saisi tarkempaa tietoa kalorinkulutuksesta ja voisi seurata askelten määrää jne.
Mulla on muuten tuo sama juttu yöllisten pissalla käyntien kanssa, eli herkästi niitä tulee ja kyllähän ne yöunta häiritsevät. Toisaalta taas mukava ajatella, että sieltä ne ylimääräiset nesteet häipyvät :)

Kuulostaa kätevältä, tuo ranneke.
Miehellä on puhelimessa joku sovellus mikä mittaa käveltyjä matkoja ym.ja laskee käytettyjä kaloreita. Hiihtämisessä se sitä ainakin on käyttänyt.

Joo hyvä että aineenvaihdunta toimii ja nesteet kulkee :)
Luin jostain artikkelista joskus että kun laihduttaessa rasva lähtee elimistön kierrossa pois, täyttyisi nämä solut vedellä ja ilmeisesti jumit laihduttaessa johtuisi tästä. Sitten jossain vaiheessa kun se neste lähtee liikkeelle niin paino putoaa. Itse olen huomannut että joskus voi olla parikin viikkoa että paino ei putoa ja yhtäkkiä se putoo yhden yön aikana useamman kilon, eli jotain perää siinä artikkelissa taisi olla. Täytyykin ettiä se netin uumenista, siinä oli muutakin tietoa painonpudotuksen mekanismeista.
 
Tuohan kuulostaa mielenkiintoiselta, linkkaa tännekin jos löydät sen jostain
Tänään on ollut tosi rankka päivä fyysisesti, ollaan tehty piharemonttia, hiekkaa, kiviä, kottikärryjä, lapioita.. Tuntuu että kroppa on ihan poikki! Tänään ei tullut huono omatunto siitä, ettei tullut lähdettyä salille tai lenkille
Tämmöset päivät on kivoja siinäkin mielessä että ei tule ylimääräisiä syötyä, kun on tuolla pihalla..
 
Ostin sitten tänään tämän Polar Loopin, ainakin näin alkajaisiksi vaikuttaa tosi hyvältä ja kiinnostavalta kapistukselta :)
Tänään on viimeinen lomapäivä ja huomenna sitten töihin.
Kyllä on mukavaa, kun arki alkaa.
 
En nyt hakemallakaan löytänyt sitä etsimääni artikkelia.
Siiri44, kyllä se arki loman jälkeen on aina mukavaa, muutenkin tää syksy tuntuu aina uuden alulta.
Olen itse elokuussa syntynyt ja tykkään alkusyksystä todella paljon, hienoja päiviä vielä mutta illat vilpoisia.

Tänään tuli 10- vuotiaalta tyttäreltäni ihania kommentteja kun sovitin uutta mekkoani. Tokaisi vaan että äiti onko sun tissit kasvanut? Vastasin että tuskin ne nyt mihinkään on kasvanut, tyttö siihen että näytät laihemmalta kuin ennen. Mekko oli vyötäröä korostava joten siitä johtunee tuo illuusio, mutta itse myös huomasin kyllä että vatsasta on ehkä turvotus vähentynyt ja näin ollen ehkä korosti rintoja.Näytin tai en laihemmalta niin kaikki positiiviset kommentit ja kehut otetaan vastaan :)

Väsy painaa ja tekstikin sen mukaista, juostu ympäri kyliä koko päivä...
 
Mira32 kiitos tsempeistä! Tsemppaukset on tervetulleita :)

Makeanhimo on yllättävän hyvin pysynyt aisoissa, ostin kaappiin varuilta levyn tumman suklaata, koska jos ja kun retkahdan niin sitten siihen enkä pakastimessa oleviin vierasvaroihin :D

Nälkä ei ole vaivannut, kalorivaje ollut tuon 500-700 edelleen. Tuntuu sopivan mulle, ihan kivasti jää kuitenkin sitä syötävää päivälle kun vähän katsoo mitä suuhunsa laittaa.

Liikunta tuntuu tökkivän kovasti, olen koittanut mahdollisimman paljon saada arkiliikuntaa, käynyt kaupoilla kävellen, pessyt kotona ikkunoita, kävellyt portaita, vaihdellut sanko
illa vettä akvaarioihin, tampannut mattoja yms. Mutta ulos pyöräilemään lähtö ja kävelylle lähtö on pienoisen haasteen takana, miksi ihmeessä? :(
Katselin netistä jumpparyhmiä, sellaiseen voisin harkita liittyväni, tulisi ehkä helpommin revittyä itsensä sinne kun olisi suunniteltu aikataulu menolle. Mullahan se tilanne että jäin nyt keväällä työttömäksi valmistuttuani uuteen ammattiin, joten aikaa olisi harrastaa vaikka ja mitä, jos kiinnostusta olisi, mutta helposti sitä jää mielummin kutomaan sukkia sohvalle...plääh.
 
En ole minäkään edelleenkään saanut itseäni liikkeelle. Syömisiä olen pitänyt silmällä, mutta en rajoita mitään, yritän vain syödä mahdollisimman monipuolisesti.
Tämä Polar Loop on kyllä mainio, eilen illalla oli vielä pakko lähteä pihalle puuhastelemaan, kun askeleita oli tullut vasta 9000 :) Äkkiä sain sen viimeisenkin tonnin kasaan :)
 

Yhteistyössä