Kohti uusperhettä

Moi kaikille palstalaisille! Tilanteeni on seuraavanlainen. Olen 33 v. mies ja minulla ei ole omia lapsia. Seurustelen pari vuotta nuoremman naisen kanssa jolla on kaksi tyttöä: 3 vuotta ja 11 vuotta. Olemme nyt pian tunteneet jo kaksi vuotta, ja ollaan edetty aika varovaisen hitaasti. Rakastetaan toisiamme, läheisyyttä suhteessa on, halaillaan ja pussaillaan ja seksi toimii paremmin kuin hyvin.

Me ei asuta vielä kimpassa vaikka yhteenmuuttoa ollaankin suunniteltu ja käyty asuntoja katsomassa viime aikoina. Myin oman asuntoni kesän alussa, ja asun nyt siis vuokralla yksin. Myös tyttöystäväni asuu vuokralla lasten kanssa. Molempien asunnot on niin pieniä että saman katon alle ei kaikki neljä mahduta millään. Vähän kyllä mietityttää asunnon ostaminen yhdessä kun ei ole ikinä kimpassa asuttu. Entä jos se yhteiselämä ei sujukaan sitten toivotulla tavalla. Olen nukkunut kuitenkin paljon öitä siellä, mutta ns. reppuelämä alkaa jo rassaamaan mua aika paljon vaikka asutaankin vain n. 10 km päässä toisistamme. Ja muutenkin on ikävä kuin nähdään vain pari kertaa viikossa ja viikonloppusin yleensä yön yli.Vuora-asuntoja ei haluta katsoa koska kuitenkin molemmat haluis omistusasunnon ennemmin tai myöhemmin, ja muutto on kuitenkin aika raskas projekti tehdä koko ajan.

Sitten lapsista. Tulen tyttöjen kanssa oikein hyvin toimeen ja tiedän ja tunnen että ne tykkää minusta paljon. Ovat kertoneet näin myös äidilleen. Kuitenkin olen aika vähän vielä viettänyt heidän kanssaan aikaa ilman että äiti on paikalla. Aikaa kuitenkin vielä tarvitaan ja harjoittelua. Välillä mua ahdistaa etten ole biologinen isä ja mulla ei ole omia lapsia. Jonkun verran olemme käyneet lapsiperhetapahtumissa ja niissä on lähinnä mua alkanut ahdistaa. Musta tuntuu oudolta ja ahdistavalta kun vieraat aikuiset sanovat tyyliin "no niin menkääs nyt äidin ja iskän kanssa" tai "voitte pitää vaikka iskää kädestä". Tietysti ymmärrättevää ettei ne voi tietää taustoja. Sanoinkin että haluanko enään mennä sellaisiin tilaisuuksiin, mutta eihän niitä voi loputtomiin vältellä. Kerran törmäsimme myös mun vanhaan tuttavaan jota en ollut nähnyt vuosiin, niin hän onnitteli että "onneks olkoon että onko nää molemmat sun lapsia?". Veti vähän hiljaiseksi. Pienimpi lapsista joskus vahingossa kutsuu mua iskäks ja vanhempi taas välillä kiusallaan, ja sitä en oo mitenkään jyrkästi kieltänyt. Lasten isää en ole tavannut mutta kaippa sekin on joskus vielä edessä. Lapset on noin joka toinen viikonloppu hänen luonaan ja joskus harvemminkin. Eli täysin kahden keskistä aikaa meillä ei niin paljon ole.

Olemme puheet myös paljon näistä asioista mutta silti tuntuu ettei helpota edes ajan kanssa. Tai ainakaan jos ei asuta yhdessä ja aleta oikeasti olemaan perhe. Mulle tulee jotenkin ulkopuolinen olo kun ollaan jossain. Tyttöystäväni on sanonut että haluaa lisää lapsia mun kanssa, ja niin minäkin haluisin omiakin lapsia paljon. Jotenkin olen ajatellut että sitten helpottaa kaikki ahdistukset kun asutaan yhdessä ja on yhteisiä lapsia. Välillä tuntuu vaan ettei jaksa odottaa ja haluis antaa periksi kun kaikki etenee niin hitaasti. Luulen että oman lapsen saanti on mulle kynnyskysymys, ja jos me ei saada yhteistä lasta niin suhde kaatuu. Asiaa ei ainakaan helpota että mulla on ärsyttävän ahdisteleva isä joka jaksaa muistuttaa "että meinaatko hankkia omia lapsia vai tyytyä vain toisen tekemiin lapsiin" ja kaikkee muuta yhtä kannustavaa. Mun vanhemmat valittaa välillä ettei tunne ollenkaan mun tyttöystävää mutta ei paljon huvita mennä porukalla käymään kun tietää niiden asenteen. Onneks veli ja sen vaimo nyt sai muksun ja porukoille tuli ensimmäinen lapsenlapsi niin luulis vähän helpottavan siltä rintamalta. Mut todella ärsyttävää niin kuin ei tässä itselläkin olisi jo ihan tarpeeksi sulateltavaa.

Mut antakaa jotain vinkkejä miten päästä eteenpäin ja palkitaanko se kärsivällisys lopulta jos jaksaa vain odottaa? Ja onko jollakulla samanlaisia kokemuksia ja minkälaisia tunteita on käynyt läpi ja miten ahdistuksesta päässyt eroon? Vai pitäiskö vain luovuttaa ja jatkaa elämää muute...? Kiitos jo etukäteen.



 
Aika paljon sulla oli tossa samoja ajatuksia kuin mulla itselläni on ollut. Mun uusperheeseen kuuluu mies, miehen 6-vuotias poika ja sitten meidän yhteinen 2,5-vuotias poika, toinen yhteinen lapsi syntyy nyt talvella. Miehen poika on ns. etälapsi, eli on meillä joka toinen vkloppu ja lomilla pidempiä pätkiä. Etäpoika oli vasta alle 2 kun minä & mies mentiin yhteen, ja se on varmasti helpottanut meillä suhtautumista puolin ja toisin. Itse kokisin varmaan vaikeampana, jos kuvioissa ois vanhempia ja "valmiimpia" lapsia mukana.

Onhan tässä uusperhe-elämässä sovittelemista, mutta toisaalta hyviäkin puolia - lapsilla ehkä enemmän sisaruksia kuin muuten ois, ja enemmän luotettavia aikuisia elämässä mukana. Meillä on tosi hyvät välit kaikkien aikuisten kesken, mummut hoitaa lapsia "ristiin" jne. Myös kaikki tapaamisajat, raha-asiat yms. on aina saatu sovittua joustavasti.

Itselläni on ehkä vaikeinta ollut sen jälkeen kun oma lapsi syntyi, se tunne on nimittäin niin totaalisen erilainen kuin "toisen" lasta kohtaan, että saa tosiaan taistella sen puolesta, että pysyy tasapuolisena kaikkia kohtaan. Meillä on myös jotain kasvatuksellisia eroavaisuuksia etäpojan äidin kanssa, ja niistä otan itse ihan turhaa stressiä - mutta on vaikea olla tavallaan vanhempi, olematta kuitenkaan oikeasti vastuussa.

Omalta kohdaltani voin sanoa, että aika helpottaa, ja se helpotti, että muutettiin miehen kanssa yhteen ja etälapsi alkoi saman tien olla meillä vkloppuja. Päästiin harjoittelemaan sitä perheenä olemista saman tien, kun kuitenkin lapsi oli kuvioissa alusta asti. Mutta eniten "perheytymistä" edesauttoi se, että yhteinen lapsi syntyi. Me kuitenkin ollaan tässä se "ydinperhe" nyt, ja oon itsekin onnistunut nyt relaamaan vähän niiden asioiden suhteen, joista olen aiemmin stressiä kantanut. Ollaan nyt oltu siis viitisen vuotta kimpassa ja asuttu yhdessä oikeastaan alusta asti.

Muuta vinkkiä mulla ei ole antaa, kuin se että yrittää olla stressaamatta :D Jos rakkautta riittää, niin kannattaa muuttaa yhteen, mutta jos yhtään epäilyttää niin sitten ei. Kaikki on nimittäin aika paljon monimutkaisempaa, kun kuviossa on mukana lapsia, ja ei ole heitä kohtaan oikein että kotona asuvia aikuisia tulee ja menee. Pysyvyyttä siis, siinä rajoissa kuin se on mahdollista.
 
mä en nyt tiedä auttaako mun vastaus sua yhtään, mutta yritän omista kokemuksistani kertoa.
Itse olen 23 vuotias 2 lapsen äiti. Kolmas on tulossa, toinen yhteinen mieheni kanssa. Yhdessä olemme olleet reilu 2 vuotta. Yhteen muutimme virallisesti vain 3kk ensitapaamisen jälkeen. Olin silloin 21-vuotias, ukkoparka vaivaiset 18.
Esikoistyttäreni oli tuolloin 2kk, kun tapasimme. Yhteiselo on meillä sujunut poikkeuksellisen hyvin. Tyttäreni on isänsä luona jokatoinen viikonloppu.

Mielestäni ei ole mitään pahaa siinä, että lapsi kutsuu sinua isäksi, vaikket sitä biologisesti olekaan. Lapsilla on vain yleensä sellainen käsitys, että mies joka kuuluu aktiivisesti heidän elämäänsä on "isähahmo". Ulkopuolisilla on myös. Voisit siihen asennoitua, että tulisit ottamaan isän roolin mikäli muutatte yhteen.
Yhteenmuutto voi saada lasten isän mustasukkaiseksi, siihenkin kannattaa varautua. Näin ainakin meidän tapauksessa. Exä niinsanotusti "herää todellisuuteen".

Myös yhteisistä "pelisäännöistä" on hyvä sopia etukäteen, jos muutatte saman katon alle.
Itselleni tuottaa päänvaivaa se, että (omasta mielestäni)
mieheni "komentelee" tytärtäni enemmän kuin biologisesti omaa yhteistä lastamme, vain koska ei ole tämän isä. Eli kuten aiempi kirjoittaja mainitsee, on vaikea kohdella omaa ja toisen lasta samanarvoisessa asemassa, kun niin vahvaa tunnesidettä ei toisen lapseen ole. Tämä saattaa tuottaa jatkossa ongelmia...

Tilanteenne on tietenkin aivan eri ja lapsetkin ovat eri-ikäisiä, kuin meidän. Mieti myös tilannetta lasten näkökulmasta. Oletko valmis ottamaan "isän roolin" toisen lapsille? Lapset tulevat olemaan riippuvaisia sinusta ja läsnäolostasi..

Mieheni on ollut tosiaan tyttäreni päivittäisessä elämässä siitä asti kun tytär oli parikuukautinen, joten vaikka häntä ei olla tytölle koskaan isäksi kutsuttukaan, tuntuu luonnolliselta ihmisten kommentit, jossa viitataan isään.

Olette kuitenkin olleet pitkään yhdessä ja varmasti tunnette toisenne jo aika hyvin. Jos todella rakastatte toisianne ja pystytte sovittamaan elämäntilanteenne, en usko, että mitään syytä on jarrutella yhteenmuuttamista. Tietenkin omistusasunnon hankkiminen tulee varmasti olemaan tulevaisuudessa yksi riidan aihe- etenkin se maksupuoli....
 

Yhteistyössä