Kohtukuolema. Vertaistukea?

Onko täällä muita kohtukuoleman kokeneita? Tyttäremme syntyi kuolleena nyt isänpäivänä. Oli todettu kuolleeksi rv 28+3. Olen jättänyt jäsenyyspyynnön tuntematon enkeli -sivustolle, mutta vielä ei ole tullut hyväksyntää.

Kuinka pitkään teillä muilla on mennyt ennenkuin olette alkaneet odottaa uudelleen? Miten kohtukuoleman jälkeiset raskaudet ovat menneet? Ovatko menneet kesken vai oletteko saaneet eläviä lapsia ja miten kohtukuoleman jälkeisiä raskauksia on seurattu? Oletteko saaneet ylimääräisiä ultria tms.? Mitkä syyt teillä ovat johtaneet kohtukuolemaan? Entä onko teille myönnetty hautausavustusta kunnalta/kaupungilta?

Me emme vielä ole alkaneet yrittää uudelleen. Odotamme jälkitarkastuksen tuloksia. Uusi raskaus pelottaa jo ajatuksenakin. Mitä jos taas käy jotain. Patologin mukaan syynä olisi tässä tapauksessa ollut veritulpat napanuorassa. Napanuora oli ollut normaalipituinen, mutta navan läheltä todella tiukasti kiertyneenä. Ruumiinavauksen tuloksia emme ole vielä saaneet. Pelottaa, etten saa seuraavaan raskauteen mitään ylimääräisiä tutkimuksia. Tähänkään raskauteen en saanut edes edellisen raskauden perusteella minulle luvattuja tutkimuksia. Neuvolan terveydenhoitajan mukaan minulla ei myöskään ollut mitään syytä mennä käymään äitiyspoliklinikalla, vaikka kerroin vauvan liikkeiden olevan aiempaa vähäisempiä ja heikompia ja olleen tätä jo muutaman päivän ajan. 2 viikkoa myöhemmin sydänääniä ei enää neuvolassa kuulunut lainkaan ja vasta tässä vaiheessa minua kehotettiin käymään äitipolilla ja tällöinkin vain ihan varmuuden vuoksi. Kun sydänääniä ei ultrassa näkynyt, otti kätilö minua kädestä ja sanoi, ettei NYT ole enää mitään kiirettä!
 
Työkaverini vauva kuoli kohtuun pari päivää ennen laskettua aikaa (istukka lakkasi toimimasta).
Saivat enemmän ultria ja tutkimuksia seuraavissa raskauksissa.

Samoin sai myös toinen työkaverini kellä kuoli esikoinen 3:n vuorokauden ikäisenä (perinöllinen sairaus).

Itse synnytin 21+0 viikolla triploidia tytön ja nyt uudelleen raskaana ja on neuvolasta sanottu ettö tutkitaan herkemmin koska tausta on mitä on. jos ma jokin askarruttaa niin mun pitää suoraan mennä esim päivystykseen ja että mun tiedoissa lukee tilanne yms
 
Elovena, otan osaa suureen suruun :hug:

Minä olen kokenut kohtukuoleman vuonna 2007. Raskaus sujui normaalisti rv 40+1 asti. Yöllä vauva oli liikkunut normaalisti, mutta seuraavana aamuna neuvolakäynnillä ei sitten enää sydänääniä kuulunut, ja ultrassa todettiin vauvan kuolleen. Enkelipoika oli meidän kuudes lapsi.

Patologin tutkimuksissa todettiin vauvan kuolleen äkkilliseen hapenpuutteeseen (napanuorakomplikaatio). Syntyessään hänellä oli napanuora 2 kertaa kaulanympärillä. Lisäksi minulta otetuissa näytteistä löydettiin listeria ja kilpirauhasen liikatoiminta.

Väinö-vauva tuhkattiin ja haudattiin sukuhautaan. Mitään hautausavustuksia emme hakeneet, ei siinä vaiheessa kyllä käynyt edes mielessä.

Tulin uudelleen raskaaksi n. 8kk kuluttua, kun kilpirauhasen liikatoiminta oli saatu hoitoon. Raskautta seurattiin ä-polilla rv 20 eteenpäin. Ultrissa kävin n. kolmen viikon välein. Synnytys käynnistettiin 2 viikkoa etuajassa. Loppuajan stressi ja pelko on jotain todella suurta. Se aiheutti mm. vauvan sydämensykeen nousua liian korkealle.

Kohtukuoleman jälkeen olen saanut kolme elävää lasta, mutta kokenut myös kolme keskenmenoa. Raskaudet ovat olleet fyysisesti helppoja ja normaaleja. Ainoa ongelma on ollut henkinen jaksaminen. Päivä kerraallaan mentiin raskaudet läpi ja toivottiin parasta.
 

Yhteistyössä