Koira-asiaa: Onko muille kokemusta siitä kun koira järsii itsensä verille?

  • Viestiketjun aloittaja Nipsu
  • Ensimmäinen viesti
Nipsu
Meillä koira on saanut itselleen aikaiseksi jo monta "hot spotia" eli märkivää ihotulehdusta kun se vaan järsii kylkensä, jalkansa tai selkänsä karvattomaksi, märäksi ja haavoille. Siihen sitten kehittyy märkää ja tulehtuu ja nuoleminen sekä järsiminen jatkuu. Tästä on tullut oikea kierre... Yksi kohta saadaan kaulurin avulla melkein paranemaan niin sitten järsitään kaulurin kanssa sellaista kohtaa johon yltää kauluri päässä... Mistä on kyse? Onko kellekään eläinlääkäri sanonut mistä johtuu? Mitä voin tehdä?
Eläinlääkäriaika on varattu, mutta sain sen vasta 3 viikon päähän (!) kun on niin täynnä ajat.
 
allerginen on koira jollekin.mitä ruokaa syö?jos ruoka sisältää vehnää niin se ainakin aiheuttaa monelle koiralle allergiaa.kokeileppa ruuan vaihtoa mutta hyvä et oot kuitenkin saanu ton ajan.kannattaa koira käyttää silti lääkärillä vaikka oireet helpottais ruokaa vaihtamalla.
 
nanni
koiralla on eroahdistus tai muu "psyykkinen ongelma" tai sitten tuo on noidankehä siitä tulehduksesta joka ei pääse paranemaan. eläinlääkäri hoitaa kyllä pöpön pois, mutta mieti, missä tilanteissa tuo on alunperin alkanut. meillä koira aloitti tuon ensimmäisen kerran, kun joutui jäämään päiviksi yksin kotiin, ja ongelma uusiutui koiran ollessa n 2vuoden uhmaiässä. järsiminen alkoi aina, kun koiraa komensi omalle paikalleen. jos sen antoi makoilla keskellä keittiön lattiaa, se ei jyrsinyt edes tulehtunutta jalkaa. ja yleensä alkaa ihan vain nuolemalla, joka pahenee jyrsimiseksi. meillä ei alunperin siis ollut tulehdusta/haavaa jalassa, vaan ihan vaan muuten riivasi koiraparan korvien välissä. saatiin poisoppimaan aktivoimalla koiraa enemmän ja huomioimalla positiivisesti eikä negatiivisesti vaikeissa tilanteissa.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Koira meilläkin:
Koira ei ole terve!! Joku loinen iholla mikä aiheuttaa kutinaa, tai sitten vehnä allergiaa ym!pikaisesti lääkäriin, ei voi odottaa 3 viikkoa!!!!!!!!
Mikä loinen? Onko ProFormance ruuassa vehnää? En tiedä... ja minnekäs tuon vie kun ei ole tän kylän elukkalääkäreillä aikoja antaa.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Kiljuset:
Ekana tulis mieleen että koiralla stressi, kun erikohtia järsii. Kipu ois toinen vaihtoehto, mut luulis sen järsimisen kohdistuvan yhteen kohtaan, tosin stressihän koiralle tulee kivustakin.
Ehkä mä oon tyhmä mutta mistä koirat stressaa? :ashamed: Kipuja ehkä voisi olla kun sillä on lonkkavika mutta ne ei lonkat mun mielestä sitä oo kauheesti häirinneet, iloisesti leikkii ja syö kuitenkin...
 
Meillä tuo koiruus harrastaa tuota kun tylsistyy... Tai kun raukka parka joutuu olee yksin jos mamma käy vaikka kaupassa.... saatiin siihen rasvaa, ja koko ajan tiukasti kielletään jos nähdään että alkaa taas jotain tassua järsimään... Eroahdistusta sanoi lääkäri
 
Siis terve koira ei itseään järsi. Ei kannata hoitaa pelkkää ihotulehdusta, vaan etsiä myös se syy, miksi koira käyttäytyy noin.

Syitä voi olla esim. hermoperäiset:stressi,hermoheikkous,eroahdistus, tekemisen puute tjms. Sairaus: allergia, loinen/punkki, kasvaimet, tjms. yksi suuri syy voi olla kipu. Kipu voi tulla vaikka lonkista/selästä... Syitä voi olla lukemattomia.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja nanni:
koiralla on eroahdistus tai muu "psyykkinen ongelma" tai sitten tuo on noidankehä siitä tulehduksesta joka ei pääse paranemaan. eläinlääkäri hoitaa kyllä pöpön pois, mutta mieti, missä tilanteissa tuo on alunperin alkanut. meillä koira aloitti tuon ensimmäisen kerran, kun joutui jäämään päiviksi yksin kotiin, ja ongelma uusiutui koiran ollessa n 2vuoden uhmaiässä. järsiminen alkoi aina, kun koiraa komensi omalle paikalleen. jos sen antoi makoilla keskellä keittiön lattiaa, se ei jyrsinyt edes tulehtunutta jalkaa. ja yleensä alkaa ihan vain nuolemalla, joka pahenee jyrsimiseksi. meillä ei alunperin siis ollut tulehdusta/haavaa jalassa, vaan ihan vaan muuten riivasi koiraparan korvien välissä. saatiin poisoppimaan aktivoimalla koiraa enemmän ja huomioimalla positiivisesti eikä negatiivisesti vaikeissa tilanteissa.
Koiralla on ollut noita "hot spoteja" aikaisemminkin muttei näin pahana... Ei pitäis olla eroahdistusta kun oon aina kotona... Muusta ongelmasta en tiedä. En sit tiedä voisko olla "ahdistunut" siitä kun meille tuli vauva 2kk sitten...? Ei se aina järsi itseään, mutta välillä... muutamia kertoja päivässä mutta sillä saa jo tuhoa aikaiseksi.
 
näin
Alkuperäinen kirjoittaja Nipsu:
Meillä koira on saanut itselleen aikaiseksi jo monta "hot spotia" eli märkivää ihotulehdusta kun se vaan järsii kylkensä, jalkansa tai selkänsä karvattomaksi, märäksi ja haavoille. Siihen sitten kehittyy märkää ja tulehtuu ja nuoleminen sekä järsiminen jatkuu. Tästä on tullut oikea kierre... Yksi kohta saadaan kaulurin avulla melkein paranemaan niin sitten järsitään kaulurin kanssa sellaista kohtaa johon yltää kauluri päässä... Mistä on kyse? Onko kellekään eläinlääkäri sanonut mistä johtuu? Mitä voin tehdä?
Eläinlääkäriaika on varattu, mutta sain sen vasta 3 viikon päähän (!) kun on niin täynnä ajat.
en usko että sait vasta kolmen viikon päähän, en ihan oikeesti usko, sori vaan, et haluu eläinparkaa vaan viedä lääkärille, niin se on.

Ja itse koiran käytökseen, niin onkos sillä tylsää?!?!??! Siis ihan oikeesti tylsää, ette tee sen kanssa mitään, sillä on stressiä, niin purkaa sen noin ulos, kokemuksesta tiedän, ja vieläkin olen siitä pahoillani että aiheutin itse koiralleni stressin
 
vieras
Luultiin että mein koiralla psyykevikaa kun järsi tassunsa, mutta vasta monen eri diagnoosin jälkeen saatiin parannus. Heinästä johtuva allergia, makoilee siis kesät nurmella ja kutiaa ja järsii itsensä. Antihistaaminit auttoivat ja siihen loppu järsiminen. Varteenotettava vaihtoehto jos ilmenee esim. vain kesäisin.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Samppaliina:
Meillä koira järsi itsensä verille kun sillä oli palleissa kasvain. Jotenkin se liitty sen hormoonitoimintaan.
En nyt kumminkaan halua säikäyttää, se voi johtua niin monesta asiasta.
Voisko olla joku loinen?
Pallit sillä on. :) Millainen kasvain se oli? Pahalaatuinen? Oon kyllä ajatellut leikkauttaa ne pois, samoin kuin toiseltakin koiraltamme...
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja näin:
Alkuperäinen kirjoittaja Nipsu:
Meillä koira on saanut itselleen aikaiseksi jo monta "hot spotia" eli märkivää ihotulehdusta kun se vaan järsii kylkensä, jalkansa tai selkänsä karvattomaksi, märäksi ja haavoille. Siihen sitten kehittyy märkää ja tulehtuu ja nuoleminen sekä järsiminen jatkuu. Tästä on tullut oikea kierre... Yksi kohta saadaan kaulurin avulla melkein paranemaan niin sitten järsitään kaulurin kanssa sellaista kohtaa johon yltää kauluri päässä... Mistä on kyse? Onko kellekään eläinlääkäri sanonut mistä johtuu? Mitä voin tehdä?
Eläinlääkäriaika on varattu, mutta sain sen vasta 3 viikon päähän (!) kun on niin täynnä ajat.
en usko että sait vasta kolmen viikon päähän, en ihan oikeesti usko, sori vaan, et haluu eläinparkaa vaan viedä lääkärille, niin se on.

Ja itse koiran käytökseen, niin onkos sillä tylsää?!?!??! Siis ihan oikeesti tylsää, ette tee sen kanssa mitään, sillä on stressiä, niin purkaa sen noin ulos, kokemuksesta tiedän, ja vieläkin olen siitä pahoillani että aiheutin itse koiralleni stressin

Kyllä mä vien sen eläinlääkärille sitten kun sinne päästään. Eli 3 viikon päästä. En mä halua koiraani kiduttaa.

On sillä tylsää, aika paljon on yksin, mutta kyllä me myös leikitään ja ulkoillaan. Tuntuu vaan olevan aika energinen tapaus ettei mikään riitä.
 
Finttu
Teille on tullut vauva 2kk sitten? No voihan se koira stressata siitä uudesta perheenjäsenestä. Jos kerran olet päivisin kotona, niin kiellät vaan tiukasti luttaamasta itteään. Meillä toimi. Ja laitat bebantenia tms. siihen ihoon.

Jos teillä on toinenkin koira, ni onko se joku työkoira tms. kun kerroit kuitenkin koirasi olevan kuitenkin aika paljon yksin (vaikka olet päivät kotona?). Ei koira siitä yksinolosta stressaa, jos on siihen tottunut, eikä ole alettu yhtäkkiä jättämään pitkiksi ajoiksi yksin.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Finttu:
Teille on tullut vauva 2kk sitten? No voihan se koira stressata siitä uudesta perheenjäsenestä. Jos kerran olet päivisin kotona, niin kiellät vaan tiukasti luttaamasta itteään. Meillä toimi. Ja laitat bebantenia tms. siihen ihoon.

Jos teillä on toinenkin koira, ni onko se joku työkoira tms. kun kerroit kuitenkin koirasi olevan kuitenkin aika paljon yksin (vaikka olet päivät kotona?). Ei koira siitä yksinolosta stressaa, jos on siihen tottunut, eikä ole alettu yhtäkkiä jättämään pitkiksi ajoiksi yksin.
Koira on yksin suht paljon koska mun täytyy olla aika paljon vauvan kanssa. Ei ole mikään "työkoira" vaan ihan koti-/seurakoira. Aika aktiivinen sellainen. :)
 

Yhteistyössä