Koiraa ei sitten lopetettukaan:(

  • Viestiketjun aloittaja voikele
  • Ensimmäinen viesti
voikele
Mies kävi eilen 16-vuotiaan koiransa kanssa eläinlääkärissä. Koira on tehnyt tarpeensa lattioille varmaan puolen vuoden ajan, alkuun satunnaisesti, nyt säännöllisesti sekä isot että pienet hädät. Olimme sopineet että heti joulun jälkeen koira viedään eläinlääkärin tarkastukseen, että onko sillä joku sairaus vai onko se vaan vanhuuden seniili. Jouluviikon alussa koira alkoi kuukahdella hankeen kävelylenkeillä niin, että meni muutamaksi minuutiksi liikkumattomaksi, ainoastaan silmät liikkuivat. Jouluna se ei enää olisi millään halunnut lähteä ulos ja alkoi pysähdellä useaksi minuutiksi kerrallaan ennen kuin jaksoi jatkaa. Noiden lyhyiden lenkkien jälkeen näytti kuin sillä olisi ollut hengenahdistusta. Mies vei koiran su päivystykseen kun huohottaminen näytti niin pahalta ja minä ajattelin että raasu pääsee vihdoin lepoon. Eikä mitä, eläinlääkäri sanoi, että vanhuus ei ole sairaus ja määräsi sydänlääkkeet koiralle. Koiralla on läppävika, vaikea sydämen vajaatoiminta ja nestettä keuhkoissa. Minusta noin sairas eläin olisi pitänyt ehdottomasti lopettaa, mutta eläinlääkäri ei kuulemma suositellut sitä vaan sanoi että se voi hyvinkin elää vielä jonkun aikaa lääkkeiden avulla. Tuohon ei ole kait minulla mitään sanottavaa, kun kerran eläinlääkäri on noin sanonut vaikka veikkaan että koira kärsii jo nyt ja loppu tulee olemaan ikävä ja kivulias siinä vaiheessa, kun sydän on ihan finaalissa, eikä henki kulje:O

P.s. olen se aikaisempi kirjoittaja, joka kerroin vanhasta koirasta ja sain haukut niskaani kun koiraa ei ollut viety lopetettavaksi tai ainakin eläinlääkärille.
 
Mä taidan muistaa sen ketjun. Voi persus, kun sillä miehellä ei ole munaa luopua tuosta vanhuksesta. Mä olen joutunut vuorollaan viemään piikille kaksi koiraa, kissan, kanin ja kaksi lammastakin, ja joka kerran se kirpaisee. Mutta miten kertoa sille miehelle, että jälkeenpäin helpottaa, kun on uskaltanut päästää irti ja ymmärtää itsekin, että teki palveluksen vanhalle ja sairaalle eläimelle?
 
Kamala.. Kyllä mä koen että tuossa vaiheessa pitää rakastaa sitä omaa lemmikkiään niin paljon että sanoo lääkärille suoraan että kyllä tämä oli tässä, ei pitkitetä kärsimystä enää.
 
"vieras"
Olen todennut, että eläinlääkärit syystä tai toisesta todella harvoin ehdottavat lopetusta, jos omistaja ei itse ota sitä puheeksi. Se on sääli, sillä koiran olisi todellakin parempi päästä pois hieman liian aikaisin kuin liian myöhään.

"Vanhuus ei ole sairaus" -fraasi tarkoittaa sitä, että vanhuuden itsessään ei pitäisi aiheuttaa oireita tai ongelmia, vaan sellaisten ilmetessä eläin tulee tutkia ja selvittää, mkä on vialla, eikä todetta, että vanhuudesta se vain johtuu. Eläinlääkärin toteamus oli siis täysin idioottimainen. Vanhuus ei todellakaan ole sairaus, mutta sairauksia tuolla koiralla sitten muuten riittääkin.

Toivottavasti vanhus saa sen verran arvostusta kaikista näistä vuosistaan uskollisena ystävänä, että se päästetään jo viimeiselle matkalle eikä pakoteta kärsimään yhtään enempää.
 
voikele
Niin, mies tosiaan sanoi, että koira skarppasi eläinlääkärillä... Se oli ihan väsähtänyt kun lähti kotoa, mutta oli kuulemma pirteä kuin mikä, kun olivat päässeet lääkärille. Olen tosi vihainen tuolle eläinlääkärille joka tapauksessa. Ehdotin että olisin lähtenyt mukaan eläinlääkärille, mutta mies ei halunnut että lähden jonottamaan sinne vauvan kanssa. Tosi nopeasti koiran kunto heikkeni, 1,5 viikkoa sitten juoksi vielä ulkona ja oli virkeän oloinen. Eihän sitä tietenkään voi mennä vannomaan, että jos nesteenpoistolääke ja sydänlääke tehoavat, tuo vielä muuttuu entiseksi reippaaksi itsekseen, mutta epäilen kovasti sitä. Mieheni toivoo, että koiran sydän pettäisi sitten kerrasta, kun on pettääkseen, mutta minä uskon että koira joutuu kitumaan ennen kuolemaansa. Sitten pakotan miehen viemään sen eläinlääkärille jos kunnon romahtaminen tapahtuu päiväsaikaan, mutta yöllä koira on ihan omillaan:(
 
voikele
Joulupäivänä tapahtui muuten pahin kakkakatastrofi ikinä tuon koiran kanssa. Ihmettelen ettei edes se saanut miestä harkitsemaan koiran lopettamista. Koira oli yön aikana paskonut ilmeisesti sekä olohuoneeseen että eteiseen sekä pissannut kumpaankin huoneeseen, minkä jälkeen se oli kävellyt kakkojen ja pissojen päältä, tepastellut pitkin olohuonetta, eteistä ja kylpyhuonetta ja sen jälkeen pannut pitkäkseen paskaselle lattialle. Koko laittia oli tuolta alueelta yhtä kuravelliä ja koira myös paskainen. Minä ja vauva heräsimme ensin, mutta en halunnut astua tuon sotkun keskelle. Herätin siis miehen, hän teki sanomalehdistä polun keittiöön, jonne minä ja vauva menimme keittämään aamupuuroja. Mies pesi koiran ja lattiat, mihin häneltä meni yli tunti. Mies esitti kuin homma olisi ollut hänestä ihan ok, ei voinut tehdä muuta, etten minä olisi alkanut puhua koiran lopettamisesta. Luojan kiitos, että olin sulkenut keittiön ja pojan huoneen ovet, olisin pimahtanut, jos ihan koko huusholli olisi ollut yhtä pahassa kunnossa!
 
Mä melkein odottaisin, että mies lähtee jonnekin, ottaisin koiran kainaloon ja veisin päivystykseen ja piiikille ja väittäisin miehelle koiran saaneen sairaskohtauksen ja että mun oli siksi pakko viedä se.
 
voikele
meillä oli sama juttu 17 vuotiaan koiran kanssa ja koira eli lääkkeiden avulla vielä 2 hyvää ja kivutonta vuotta.
Siis elikö teidän koiranne 19-vuotiaaksi? Uskomatonta! Minä pelkään, että meidän koira alkaa taas virkistyä, mutta tuo lattioiden sotkeminen ei lopu, kun sitä oli myös aikana jona koira vaikutti vielä tosi reippaalta ja elämänhaluiselta. En kerta kaikkiaan jaksaisi enää sitä jatkuvaa siivoamista. Periaatteessa mies siivoaa oman koiransa jätökset, mutta jos lattialla on kakat, niin en jaksa haistella niitä niin kauan kunnes mies tulee töistä. Pissalätäköt voivat olla suorastaan vaarallisia, olen pari kertaa meinannut liukastua sellaiseen vauva sylissäni, kun en ole huomannut lätäkköä ennen kuin olen astunut siihen.
 
"vieras"
Jos niin käy, että minusta tulee hauras ja heikko
ja kivut häiritsevät untani,
niin sinun on tehtävä mitä on tehtävä
sillä viimeistä matkaa ei kukaan ole estävä.

Sinä tulet surulliseksi - minä ymmärrän.
älä anna surusi estää sinua,
sillä tänä päivänä, enemmän kuin koskaan ennen,
rakkautesi ja ystävyytesi punnitaan.

Meillä on ollut niin mukavaa aikaa.
Tulevaa ei kannata surra.
Et haluaisi minun kärsivän,
kun aika koittaa, anna minun mennä.

Vie minut sinne missä he auttavat minua,
mutta, pysy luonani loppuun.
Ja pidä minua lujasti ja puhu minulle,
kunnes silmäni ovat sulkeutuneet.

Tiedän, että aikanaan, sinäkin huomaat,
se on ystävyyttä, jota minulle osoitat.
Vaikka häntäni on viimeisen kerran heilahtanut,
niin kivulta ja kärsimykseltä olen säästynyt.
älä sure sitä että sen täytyy olla sinä,
jonka täytyy tehdä päätös.

Olemme olleet niin läheisiä -
älä anna turhaan sydämesi itkeä.



Näytä tuota myös miehellesi :(
 
hmph
Vaikuttaa siltä, että eläinlääkäri haluaa vaan rahallisesti hyötyä enemmän. Jos olisi heti lopettanut, ei koirastanne olisi enää jatkossa saanut mitään rahaa. :kieh:
Missä päin tuollainen ääliö puoskari vaikuttaa?
 
hgjre
Ei eläinlääkäri mitään päätä, vaan se on omistaja. miehesi olisi voinut kertoa asiat niin kuin ne on ja sanoa, että lopetus on nyt paras vaihtoehto kun tilanne on tämä. Ei eläinlääkäri ole ensimmäisenä lopettamista ehdottamassa.
 
"vieras"
Ymmärrän miestäsi,ettei pysty tuota päätöstä tekemään vaan odottaa luonnollista kuolemaa.Itse olen rakkaan koirani joutunut 15 vuoden iässä viemään piikille,ja se oli elämäni vaikein mutta oikea päätös.
Meillä eläinlääkäri tuli kotiin ja nukutti koiran perheen ympäröimänä ja saimme hänet siinä hyvästellä rauhassa.Olisiko miehellesikin helpompaa niin,että lopetus tapahtuisi kotona?

Jos koira selvästi kärsii,niin omistajan velvollisuus on päästää hänet pois oli se sitten miten vaikeaa tahansa.Jos miehesi ei siihen kykene tee se päätös hänen puolestaan
 
ev
on niitäkin eläinlääkäreitä jotka sanoo suoraan milloin on aika... meillä tälläinen lääkäri koirilla. toinen koiramme on sairastanut jo pitkään vaikka nuori vielä onkin. viimeksi kysyin lääkäriltä että sanoohan hän kun aika tulee... lääkäri totesi että hän on sellainen että sanoo, mutta kaikki lääkärit ei sano. luotan tuohon lääkäriin kuin kiveen. se on jo 10v hoitanut meidän eläimiä totaalisella rakkaudella. ihanampaa eläinlääkäriä ei ole eteeni tullut. :)
 
"vieras"
Vaikka kuinka sovitaan ja luvataan, ettei koiran tarvi loppuelämää syödä lääkkeitä eikä koiran tarvi kärsiä kipuja, mutta kun päätös lopetuksesta tulee eteen, muuttuu ihminen itsekkääksi jos on pienikin mahdollisuus pitää rakas perheen jäsen vielä edes pienen hetken...

Ensimmäiselle koirallemme todettiin kasvain vatsassa, jonka vuoksi päivystävä eläinlääkäri halusi rakkaamme lopettaa, en voinut antaa hänen tehdä sitä. Saimme koiramme vielä yöksi kotiin vahvojen kipulääkkeiden kera, koiramme pääsi ikiuneen seuraavana päivänä tutun eläinlääkärin luona. Sen päivän edelleen muistaa kuin eilisen, vaikka aikaa on jo 3,5 vuotta vierähtänyt. Itsekkyys sai minut viemään koiramme kotiin, jotta sain vielä hetken...
 
"akka"
Mä tuossa tilanteessa soittaisin jonkun toisen eläinlääkärin kotiin kun mies on poissa ja piikityksen koiralle.Kun mies tulisi kotiin hän toteaisi että koira on kuollut.Silmääkään räpäyttämättä vastaisin että ei tainnut vanhan sydän enää jaksaa.
 
meillä oli sama juttu 17 vuotiaan koiran kanssa ja koira eli lääkkeiden avulla vielä 2 hyvää ja kivutonta vuotta.
meillä kans toi tipsu joka on nyt 18 vuotta vanha, oli tuossa samassa kunnossa kolme vuotta sitten kuin aloittajan koira. koira sai lääkkeet ja jaksaa voi ja pärjää hyvin. tarpeet tulee kyllä lattialle, mutta ne saa siivottua. koira saa meillä elää niin kauan kuin noin hyvin voi. toki sitten kun näyttää että on kivulias ja kärsii on aika siirtyä virheille niithyille. mutta ei vielä sen takia, että tarpeet tulee lattialle
 
voikele
Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;22758875:
meillä kans toi tipsu joka on nyt 18 vuotta vanha, oli tuossa samassa kunnossa kolme vuotta sitten kuin aloittajan koira. koira sai lääkkeet ja jaksaa voi ja pärjää hyvin. tarpeet tulee kyllä lattialle, mutta ne saa siivottua. koira saa meillä elää niin kauan kuin noin hyvin voi. toki sitten kun näyttää että on kivulias ja kärsii on aika siirtyä virheille niithyille. mutta ei vielä sen takia, että tarpeet tulee lattialle
Tekikö koira teillä isotkin hädät lattialle? Minä en tahtoisi jaksaa sitä, kun on konttaamaan opetteleva vauva talossa. Tänään koira kakkasi kaksi kertaa lattialle ja toisella kerralla vauva ehti konttaamaan kakan päälle, kun oli vähän hässäkkää ja poika poikkeuksellisesti eteisen lattialla. Ei ollut kiva:( Normaalisti en pidä vauvaa yhtään lattialla muualla kuin koirilta suljetuissa huoneissa eli lapsen huoneessa ja makuuhuoneessa, mutta niin ei voi jatkaa loputtomiin. Lääkitys on lopettanut pahimman läähätyksen näiden parin päivän aikana, mutta kun olin koiran kanssa ulkona, se kaatui taas maahan kyljelleen ja makasi siinä n. viisi minuuttia ennen kuin jaksoi ruveta kömpimään pystyyn. Siinä se huohotti ja minä luulin jälleen kerran, että nyt se kuolee. Kuinkahan pian noiden lääkkeiden lopullinen teho tulee esiin? Tuon tuosta maahan lysähtelevä koira on minusta liian sairas elämään, mutta mieheni mielestä ei.

En voisi lopetuttaa koiraa ja valehdella miehelleni.
 
voikele
Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;22758875:
meillä kans toi tipsu joka on nyt 18 vuotta vanha, oli tuossa samassa kunnossa kolme vuotta sitten kuin aloittajan koira. koira sai lääkkeet ja jaksaa voi ja pärjää hyvin. tarpeet tulee kyllä lattialle, mutta ne saa siivottua. koira saa meillä elää niin kauan kuin noin hyvin voi. toki sitten kun näyttää että on kivulias ja kärsii on aika siirtyä virheille niithyille. mutta ei vielä sen takia, että tarpeet tulee lattialle
Minä olin luullut, ettei kukaan muu suostuisi elämään näin. Kuulin juuri yhdestä sukulaisesta, joka vei koiransa lopetettavaksi "kun sitä olisi pitänyt käyttää yöllä ulkona" eli ilmeisesti se pissasi öisin lattialle, mutta päivisin ei ollut mitään ongelmaa. Muuten koira oli kuulemma terve.

Tuleeko vahinkoja vain satunnaisesti teidän koiralle vai tekeekö pääasiassa kaikki tarpeet sisälle? Meidän koira pissaa nykyään 3-5 kertaa/vrk sisälle ja kakkaa 1-2 kertaa eli käytännössä sitä ei tarvitsisi varmaan ollenkaan käyttää ulkona. Oletteko rajanneet koiran liikkumista ja miten hoidatte siivoamisen? Minä en ehdi aina siivota pissoja heti kun olen vauvan kanssa vaan peitän ne sanomalehdillä, jotka kuivuttuaan lähtevät liikkumaan pitkin lattiaa ja joskus unohtuu siivoaminen kokonaan. Mattoja meillä ei ole ollut pitkään aikaan, siitä ei tullut yhtään mitään. Mitä materiaalia teidän lattiat ovat? Minä yritän vähän suojella uusia parketteja niissä huoneissa missä niitä on, vanhat parketit ovat jo tuhoutuneet eli niissä on saumakohdissa isoja tummentuneita alueita. Se huolestuttaa minua, kun koira pissaa välillä kynnyksille. En tiedä tuleeko sieltä jossain vaiheessa hajuhaittoja, kun pissa valuu lattian alle. Saan varmaan tästä kommentteja, että ovatko ne parketit koiraa tärkeämmät, mutta meillä on taloudellisesti tiukkaa, joten en tiedä koska meillä on varaa uusia lattiat ja kyllähän se harmittaa.
 

Yhteistyössä