koiran peräreikä

  • Viestiketjun aloittaja auttakaa
  • Ensimmäinen viesti
auttakaa
koira on lutkuttanut useamman päivän peräreikäänsä pitkään aja antaamuksella. Tänään sittne katsoin niin siinä reunalla oli ihan kuin ollut rakkula mikä on puhjennut? Mikähän koiralla on? jokin sairaus?
 
v
anaalirauhaset tulehtunut. Voit itsekkin ne tyhjätä. Puristat peräaukon kummaltakin puolelta, niin mätä tulee pois. Joillain koirilla tuo rauhanen tulehtuu usein, kutan meidänkin. Sitä varten oon hommannu kertakäyttöhanskoja ja puristan rauhaset itse. mutta varoitus, rauhasten mädän haju on kamala!!! :|
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja v:
anaalirauhaset tulehtunut. Voit itsekkin ne tyhjätä. Puristat peräaukon kummaltakin puolelta, niin mätä tulee pois. Joillain koirilla tuo rauhanen tulehtuu usein, kutan meidänkin. Sitä varten oon hommannu kertakäyttöhanskoja ja puristan rauhaset itse. mutta varoitus, rauhasten mädän haju on kamala!!! :|
kääk...siis mistä puristan? pitäiskö siellä näkyä joku mätä paise?
 
---
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja v:
anaalirauhaset tulehtunut. Voit itsekkin ne tyhjätä. Puristat peräaukon kummaltakin puolelta, niin mätä tulee pois. Joillain koirilla tuo rauhanen tulehtuu usein, kutan meidänkin. Sitä varten oon hommannu kertakäyttöhanskoja ja puristan rauhaset itse. mutta varoitus, rauhasten mädän haju on kamala!!! :|
kääk...siis mistä puristan? pitäiskö siellä näkyä joku mätä paise?
Vie mieluummin eläinlääkärille ja pyydä vaikka opastamaan että osaat tarpeen vaatiessa itse. Voi vaan koira hermostuu jos meet persettä kaivamaan epävarmana.
 
ap
siis siitä ulkopuolelta puristan vai pitääkö kaivautua jotenkin reiän sisään? en kyllä tajua...voiko olla että se on itsestään puhjennut kun lutkuttaa sitä kokoajan?
 
v
Joo, kannattaa varmaan eka kerta hoitaa eläinlääkärissä. Eläinlääkäri muakin opasti, kuinka jatkossa voin tyhjentää rauhaset itse. Se on ihan helppoa, mutta en osaa varmaan selittää oikein.
 
v
Ei reiän sisään, vaan reiän ulkopuolelta puristat. Mutta jos se ei nyt olekkaan ne anaalirauhaset.. aloin vaan miettimään, että jos se on joku muu vaiva, niin tekeeköhän se puristelu hyvää..
 
---
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
siis siitä ulkopuolelta puristan vai pitääkö kaivautua jotenkin reiän sisään? en kyllä tajua...voiko olla että se on itsestään puhjennut kun lutkuttaa sitä kokoajan?
Se lutkuttaa kun sitä kutittaa. Koirat voi jopa nuolla kylkeen itselleen kaljun läntin ku niin kutittaa persiistä.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja v:
Ei reiän sisään, vaan reiän ulkopuolelta puristat. Mutta jos se ei nyt olekkaan ne anaalirauhaset.. aloin vaan miettimään, että jos se on joku muu vaiva, niin tekeeköhän se puristelu hyvää..
niin....en tiedä miltä ne anaaalirauhaset edes näyttää (nolona)
 
Blaa
Menet koiran kera kylppäriin tai ulos, vetäiset kumihanskat kouraan, menet koiran sivulle lähelle takapäätä, kylki kylkeä vasten ja otat tukevan otteen koiran hännästä sitä nostaen, laitat toisen käden peukalon ja etusormen peräaukon ympärille ja puristat molemmin puolin peräaukkoa. Tai oikeammin "lypsät", sillä koiran anaalirauhaset sijaitsevat lähellä peräaukkoa ja ne tyhjentyvät kevyesti puristamalla, mutta eivät välttämättä kertalaakista.
Haju saattaa olla lamaannuttava, mutta ei välttämättä, meinaan meidän koiravanhuksella tuo rauhasneste ei haissut yhtään.
Jotkut koirat (etenkin lyhytkarvaiset) muuten vetävät takapuolta mattoa pitkin anaalirauhasten täyttyessä/tulehtuessa.
Jollet saa itse rauhasia tyhjennettyä, vie koiruus eläinlääkäriin, joka hoitaa homman ja varmistaa, ettei taustalla ole muuta.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja ---:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
siis siitä ulkopuolelta puristan vai pitääkö kaivautua jotenkin reiän sisään? en kyllä tajua...voiko olla että se on itsestään puhjennut kun lutkuttaa sitä kokoajan?
Se lutkuttaa kun sitä kutittaa. Koirat voi jopa nuolla kylkeen itselleen kaljun läntin ku niin kutittaa persiistä.
no juuri näin, takapuolesta on lähtenyt karvaa pieneltä alalta ja ihmettelin et mistä johtuu...onko toine koira puraissut vai mitä. Liekkö itse purrut?
 
Koirakko
Mä tyhjennän anaalirauhaset itse koiralta. Ihan itseoppineesti kerran kuussa (vanha koira, vanhan koiran rauhaset tuppaa täyttyy). Jos anaalirauhaset ei tyhjennyksen jälkeenkään parane vaan koira nuolee tai hinkkaa takapuolta maahan, kannattaa käydä lääkärissä. Muuten jos koira luottaa suhun ja rauhaset ei ole kovin arat, voit kokeilla puristaa niitä tyhjäksi. Laitat peukalon ja etusormen peräaukon molemmin puolin ja puristat hellästi, jos ei tule mitään, purista vähän napakammin, mutta ota leveä ote, ettet nipistä koiraa pyllystä. Eli aukko sormien väliin ja painat sormia yhteen. Kannattaa huljutella takapuolta lämpimällä vedelle...se rauhoittaa ärtymystä. Tsemppiä ja rohkeutta, koira tykkää kun saat sen olon helpommaks vaikka varmaan eka ihmettelee mitä hittoo teet! :)
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Blaa:
Menet koiran kera kylppäriin tai ulos, vetäiset kumihanskat kouraan, menet koiran sivulle lähelle takapäätä, kylki kylkeä vasten ja otat tukevan otteen koiran hännästä sitä nostaen, laitat toisen käden peukalon ja etusormen peräaukon ympärille ja puristat molemmin puolin peräaukkoa. Tai oikeammin "lypsät", sillä koiran anaalirauhaset sijaitsevat lähellä peräaukkoa ja ne tyhjentyvät kevyesti puristamalla, mutta eivät välttämättä kertalaakista.
Haju saattaa olla lamaannuttava, mutta ei välttämättä, meinaan meidän koiravanhuksella tuo rauhasneste ei haissut yhtään.
Jotkut koirat (etenkin lyhytkarvaiset) muuten vetävät takapuolta mattoa pitkin anaalirauhasten täyttyessä/tulehtuessa.
Jollet saa itse rauhasia tyhjennettyä, vie koiruus eläinlääkäriin, joka hoitaa homman ja varmistaa, ettei taustalla ole muuta.
kiitos...kerro vielä näkyykö ne rauhaset ulos päin?
 
mie
Sillä koiralla on varmaan tullut anaalirauhaseen paise joka on nyt puhjennut. Vaatii eläinlääkärillä käyntiä, että saa paiseen kunnolla tyhjennettyä ja huuhdottua, koiran voi joutua rauhoittamaan sitä varten. Ja jatkoon antibioottikuuri. voit suihkutella ensiapuna kädenlämöpisellä vedellä 10 min takapäätä ja aamulla varaatte ajan lääkäriin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Blaa:
Menet koiran kera kylppäriin tai ulos, vetäiset kumihanskat kouraan, menet koiran sivulle lähelle takapäätä, kylki kylkeä vasten ja otat tukevan otteen koiran hännästä sitä nostaen, laitat toisen käden peukalon ja etusormen peräaukon ympärille ja puristat molemmin puolin peräaukkoa. Tai oikeammin "lypsät", sillä koiran anaalirauhaset sijaitsevat lähellä peräaukkoa ja ne tyhjentyvät kevyesti puristamalla, mutta eivät välttämättä kertalaakista.
Haju saattaa olla lamaannuttava, mutta ei välttämättä, meinaan meidän koiravanhuksella tuo rauhasneste ei haissut yhtään.
Jotkut koirat (etenkin lyhytkarvaiset) muuten vetävät takapuolta mattoa pitkin anaalirauhasten täyttyessä/tulehtuessa.
Jollet saa itse rauhasia tyhjennettyä, vie koiruus eläinlääkäriin, joka hoitaa homman ja varmistaa, ettei taustalla ole muuta.
Hyvät ohjeet :flower: suosittelen kuitenkin eläinlääkäriin, opastaa tekemään sen oikein. Ja koira voi siitä ärähtääkin...
 
Blaa
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Blaa:
Menet koiran kera kylppäriin tai ulos, vetäiset kumihanskat kouraan, menet koiran sivulle lähelle takapäätä, kylki kylkeä vasten ja otat tukevan otteen koiran hännästä sitä nostaen, laitat toisen käden peukalon ja etusormen peräaukon ympärille ja puristat molemmin puolin peräaukkoa. Tai oikeammin "lypsät", sillä koiran anaalirauhaset sijaitsevat lähellä peräaukkoa ja ne tyhjentyvät kevyesti puristamalla, mutta eivät välttämättä kertalaakista.
Haju saattaa olla lamaannuttava, mutta ei välttämättä, meinaan meidän koiravanhuksella tuo rauhasneste ei haissut yhtään.
Jotkut koirat (etenkin lyhytkarvaiset) muuten vetävät takapuolta mattoa pitkin anaalirauhasten täyttyessä/tulehtuessa.
Jollet saa itse rauhasia tyhjennettyä, vie koiruus eläinlääkäriin, joka hoitaa homman ja varmistaa, ettei taustalla ole muuta.
kiitos...kerro vielä näkyykö ne rauhaset ulos päin?
Ei näy, mutta anusaukko saattaa olla hieman ärtyneen, turvonneen näköinen, siis vähän pullollaan.
Toimituksen jälkeen on peppupesu paikallaan :)

 
Nutu

Mun mielestä ei riitä että nyt saisit ne rauhaset tyhjennettyä. Siellä on kuvailustasi päätellen jo tulehdus... Eli mars lääkäriin hakemaan lääkekuuri. Sillä dogilla on nyt siellä fisteli, joka johtuu tukkeutuneesta/tulehtuneesta anaalirauhasesta. Opastaavat sua kyllä samalla kuinka jatkossa toimia. Koirasi muuten saattaa saada kaulurin kaulaan (näyttää sit lampunvarjostimelta), ettei se nuole fisteliä jatkuvasti ennen kuin se paranee...
 
v
Alkuperäinen kirjoittaja NannaIhana:
Alkuperäinen kirjoittaja Blaa:
Menet koiran kera kylppäriin tai ulos, vetäiset kumihanskat kouraan, menet koiran sivulle lähelle takapäätä, kylki kylkeä vasten ja otat tukevan otteen koiran hännästä sitä nostaen, laitat toisen käden peukalon ja etusormen peräaukon ympärille ja puristat molemmin puolin peräaukkoa. Tai oikeammin "lypsät", sillä koiran anaalirauhaset sijaitsevat lähellä peräaukkoa ja ne tyhjentyvät kevyesti puristamalla, mutta eivät välttämättä kertalaakista.
Haju saattaa olla lamaannuttava, mutta ei välttämättä, meinaan meidän koiravanhuksella tuo rauhasneste ei haissut yhtään.
Jotkut koirat (etenkin lyhytkarvaiset) muuten vetävät takapuolta mattoa pitkin anaalirauhasten täyttyessä/tulehtuessa.
Jollet saa itse rauhasia tyhjennettyä, vie koiruus eläinlääkäriin, joka hoitaa homman ja varmistaa, ettei taustalla ole muuta.
Hyvät ohjeet :flower: suosittelen kuitenkin eläinlääkäriin, opastaa tekemään sen oikein. Ja koira voi siitä ärähtääkin...
Joo, hyvät ohjeet, juuri näin. Itse en osannut oikein selittää :D
 
mie
Kutiavat jos alkavat tukkeutua tai tulehtua. Normaalisti koiran peräreiän ympärillä ei ole muita reikiä (niitä anaalirauhasten aukkoja ei tottumaton ainakaan osaa katsoa). Todennäköisesti et saa koiraasi kotikonstein kuntoon, vaikka täällä onkin ihan hyviä ohjeita tukkeutunueiden rauhasten tyhjennykseen. Lisäksi koira on varmasti nyt niin kipeä, että sormin et pääse takapäätä paljon tutkiskelemaan.
 

Yhteistyössä