Koirani puolustautui, kun vieras koira tuli kohti

  • Viestiketjun aloittaja vierailijas
  • Ensimmäinen viesti
vierailijas
Sattuipa viime viikolla niin, että koiraani ulkoiluttaessa vastaan tuli ehkä noin 8-9-vuotias naapurin lapsi labbiksen kanssa. Lapsi pysähtyi koiran kanssa parinkymmenen metrin päähän polulle, siis keskelle polkua ja laittoi koiran istumaan. Minun mäyris on ärsyttävä räkyttäjä näissä tilanteissa, kun toinen koira jää odottamaan ja tuijottamaan edelle. Eli oma koirani rähähti haukkumaan. Siinä siunaamassa labbis lähti etenemään minua ja koiraani kohti, eikä pieni lapsi pystynyt pitelemään sitä vaan koira pääsi vapaaksi. Oma koirani haukkui ja labbis tuli suoraan päin, ei kylläkään haukkuen vaan silleen määrätietoisesti. Minun koira murisi, haukkui ja käytti hampaitaan labbiksen kyljessä, kun se törmäsi siihen. Kaikki tapahtui niin nopeasti, etten kerinnyt reagoida, minunhan olisi pitänyt blokata labbis ennen kuin se törmäsi koiraani. No, labbiksen ei tullut vammoja, minun koira selvisi lisäpelolla noihin tilanteisiin. Mutta tänään tuli soitto poliisilta, sillä naapuri oli tehnyt rikosilmoituksen koirastani.

En hyväksy räksyttämistä tai nippaisuja koiralta, mutta jäin kuitenkin pohtimaan, eikö koira saa puolustautua uhkaavaksi kokemassaan tilanteessa jossa toinen koira tulee vapaana päälle?
 
vierailija
Koira tulee olla kytkettynä ja omistajan hallinnassa.
Labbiksen omistaja on toiminut vastuuttomasti antaessaan koiran lapselle, joka ei kykene hallitsemaan suurta koiraa.

Et ole tehnyt väärin. Vastuu labbiksen ulkoiluttajalla, tämän ollessa alaikäinen, vastuu siirtyy koiran omistajalle eli oletettavasti vanhemmille.
 
Koira tulee olla kytkettynä ja omistajan hallinnassa.
Labbiksen omistaja on toiminut vastuuttomasti antaessaan koiran lapselle, joka ei kykene hallitsemaan suurta koiraa.

Et ole tehnyt väärin. Vastuu labbiksen ulkoiluttajalla, tämän ollessa alaikäinen, vastuu siirtyy koiran omistajalle eli oletettavasti vanhemmille.
Ja ennen kaikkea vastuuttomasti toimivat ne, jotka eivät vaivaudu kouluttamaan koiriaan, vaan antavat niiden meuhkata kuin siat pellossa, ja syyttävät toisia, kun siitä hermostuvat.
 
vierailija
Jos kerran tiedät koirasi rupeavan räkyttämään, niin miksi ihmeessä jäät sinne ja annat koiran räkyttää, kun toiset selkeästi eivät halua tulla sinun ja koirasi luo ja jäävät hyvän matkan päähän?
Tulee aivan mieleen yksi kääpiösnautserin omistaja, joka antoi koiransa aina räkytellä narun päästä isommille koirille, lähinnä naureskeli, kuinka pieni yrittää isotella. Ihme ettei kukaan päässyt näykkäämään tuota pahemman kerran.
 
  • Tykkää
Reactions: .....
vierailija
Jos kerran tiedät koirasi rupeavan räkyttämään, niin miksi ihmeessä jäät sinne ja annat koiran räkyttää, kun toiset selkeästi eivät halua tulla sinun ja koirasi luo ja jäävät hyvän matkan päähän?
Tulee aivan mieleen yksi kääpiösnautserin omistaja, joka antoi koiransa aina räkytellä narun päästä isommille koirille, lähinnä naureskeli, kuinka pieni yrittää isotella. Ihme ettei kukaan päässyt näykkäämään tuota pahemman kerran.
Kun minun täytyi kulkea eteenpäin että pääsin kotiini. En millään viitsinyt palata polkua melkein kahta kilometriä takaisin päin. He pysähtyivät odottamaan ohitusta, mutta keskelle polkua.
 
vierailija
Kun minun täytyi kulkea eteenpäin että pääsin kotiini. En millään viitsinyt palata polkua melkein kahta kilometriä takaisin päin. He pysähtyivät odottamaan ohitusta, mutta keskelle polkua.
Etkä osannut kiertää polun ulkopuolelta ja pyytää lastakin väistymään syrjemmälle samalla?

Tee sinäkin rikosilmoitus, kun naapurin hurtta oli vapaana, eikä kenenkään hallinnassa.
 
vierailija
Etkä osannut kiertää polun ulkopuolelta ja pyytää lastakin väistymään syrjemmälle samalla?

Tee sinäkin rikosilmoitus, kun naapurin hurtta oli vapaana, eikä kenenkään hallinnassa.
Näin olisin tehnytkin, mutta tilanne eteni heti suunnilleen kahden haukun jälkeen tähän. Kovin kaukaa polun ulkopuolelta ei pysty kiertämään, mutta ajatuksenani oli mennä piennarta pitkin.
 
vierailija
Räksytti tai ei, koirat on pidettävä kytkettynä ja hallinnassa. Ei aina voi sälyttää syytä räksyttälle osapuolelle. Koiran on siedettävä toisten koiriren louskutus, luottaen omistajan/johtajan kykyyn hoitaa tilanne.

Tässä labbis on ottanut johtajan aseman lapsen sijaan ja tavallaan puollustanut vaiston varassa heikompaa. Tätä tilannetta ei synny, jos koira pitää narun toisessa päässä olevaa johtajana ja toimii sen mukaisesti. Toisin sanoen lapsen ei ole turvallista lenkittää yksin isoa, vahvaa koiraa.

Itsellä koiria ja olen huomannut, että ääntä pitävä osapuoli yrittää välttää yhteenoton. Hiljainen, lähestyvä koira on jo päättänyt selvittää tilanteen mittelöllä. Nämäkin välien selvittelyt keskeytyy, kun "lauman johtaja" ärähtää.
 
vierailija
Räksytti tai ei, koirat on pidettävä kytkettynä ja hallinnassa. Ei aina voi sälyttää syytä räksyttälle osapuolelle. Koiran on siedettävä toisten koiriren louskutus, luottaen omistajan/johtajan kykyyn hoitaa tilanne.

Tässä labbis on ottanut johtajan aseman lapsen sijaan ja tavallaan puollustanut vaiston varassa heikompaa. Tätä tilannetta ei synny, jos koira pitää narun toisessa päässä olevaa johtajana ja toimii sen mukaisesti. Toisin sanoen lapsen ei ole turvallista lenkittää yksin isoa, vahvaa koiraa.

Itsellä koiria ja olen huomannut, että ääntä pitävä osapuoli yrittää välttää yhteenoton. Hiljainen, lähestyvä koira on jo päättänyt selvittää tilanteen mittelöllä. Nämäkin välien selvittelyt keskeytyy, kun "lauman johtaja" ärähtää.
Aloittaja vastaa: Näin olen itsekin päätellyt omasta koirastani. Pentuna naapurissa asui nainen, jolla oli dobbermanni. Se teki pari kertaa niin että jäi odottamaan ja tuijottamaan mäyristä, ja sitten karkasi päälle riepottaen pentua. Sen jälkeen mäyris haukkui kaikille vastaantuleville koirille melkein parin vuoden ajan, etenkin hämärässä tai pimeässä. Nyt ollaan päästy siihen, että se haukkuu vain isot tummat koirat, jotka jäävät justiinsa paikalleen odottamaan ja tuijottamaan.
 
vierailija
Ottamatta kantaa syyllisyys kysymykseen. Luulen labbiksen lähteneen puolustamaan lasta, koirahan aistii lapsen pelon. (räkyttävä pikkukoira ja huutava aikuinen sekä pelkäävä lapsi.. ei koiran tulkinta nyt aivan metsässsä ole)
 
vierailija
Räksytti tai ei, koirat on pidettävä kytkettynä ja hallinnassa. Ei aina voi sälyttää syytä räksyttälle osapuolelle. Koiran on siedettävä toisten koiriren louskutus, luottaen omistajan/johtajan kykyyn hoitaa tilanne.

Tässä labbis on ottanut johtajan aseman lapsen sijaan ja tavallaan puollustanut vaiston varassa heikompaa. Tätä tilannetta ei synny, jos koira pitää narun toisessa päässä olevaa johtajana ja toimii sen mukaisesti. Toisin sanoen lapsen ei ole turvallista lenkittää yksin isoa, vahvaa koiraa.

Itsellä koiria ja olen huomannut, että ääntä pitävä osapuoli yrittää välttää yhteenoton. Hiljainen, lähestyvä koira on jo päättänyt selvittää tilanteen mittelöllä. Nämäkin välien selvittelyt keskeytyy, kun "lauman johtaja" ärähtää.
Muuten ihan hyvä, mutta Suomessa alkaa paikkapaikoin olla tilanne jossa lapsen ei ole turvallista lenkittää yksin pientä koiraa. Siinä missä kohta tietyillä alueilla ei aikuisen naisenkaan.
 
vierailija
Sattuipa viime viikolla niin, että koiraani ulkoiluttaessa vastaan tuli ehkä noin 8-9-vuotias naapurin lapsi labbiksen kanssa. Lapsi pysähtyi koiran kanssa parinkymmenen metrin päähän polulle, siis keskelle polkua ja laittoi koiran istumaan. Minun mäyris on ärsyttävä räkyttäjä näissä tilanteissa, kun toinen koira jää odottamaan ja tuijottamaan edelle. Eli oma koirani rähähti haukkumaan. Siinä siunaamassa labbis lähti etenemään minua ja koiraani kohti, eikä pieni lapsi pystynyt pitelemään sitä vaan koira pääsi vapaaksi. Oma koirani haukkui ja labbis tuli suoraan päin, ei kylläkään haukkuen vaan silleen määrätietoisesti. Minun koira murisi, haukkui ja käytti hampaitaan labbiksen kyljessä, kun se törmäsi siihen. Kaikki tapahtui niin nopeasti, etten kerinnyt reagoida, minunhan olisi pitänyt blokata labbis ennen kuin se törmäsi koiraani. No, labbiksen ei tullut vammoja, minun koira selvisi lisäpelolla noihin tilanteisiin. Mutta tänään tuli soitto poliisilta, sillä naapuri oli tehnyt rikosilmoituksen koirastani.

En hyväksy räksyttämistä tai nippaisuja koiralta, mutta jäin kuitenkin pohtimaan, eikö koira saa puolustautua uhkaavaksi kokemassaan tilanteessa jossa toinen koira tulee vapaana päälle?
"tuli soitto poliisilta..."
Mitäs se poliisi sitten sanoi. Vangitaanko mäyräkoirasi? Onko rikosilmoituksen tekijällä jotain vaatimuksia?
 
vierailija
No, itse näit, että pieni tyttö tulee vastaan ison koiran kanssa, jolloin varmasti jo ymmärsit, ettei tyttö pysty hallitsemaan tilannetta, mikäli koirasi provosoi vastaantulevaa koiraa. Olisit voinut kääntyä, antaa tilaa tytölle ja koiralle, jolloin tyttö olisi päässyt jatkamaan matkaa. Ja ok, tytölle koira on liian iso hallittavaksi, joten virhe on tehty siinäkin. Mutta mikäli tuollaista tilannetta ei tytölle koiran kanssa aiemmin ollut tullut, niin vahinkoja sattuu. Itse henk kohtaisesti inhoan räksyttävien pikkukoirien omistajia, jotka eivät voi kouluttaa koiraansa käyttäytymään kunnolla ja antavat räksyttämällä provosoida isompia koiria, jotka sitten ovat syypäitä vastaavanlaisiin tapauksiin. Koulutahan koiraasi käyttäytymään ;)(y)
 
vierailija
Tarina muuttuu ketjun edetessä ap:n kannalta oudoksi ja ihmeelliseksi.
Lukekaa ennen kommentointia.

Ap ei ole kertonut huutaneensa.

Olisit huutanut lapselle.
Iso koira, pieni lapsi ja huutaminen tällaiselle yhtälölle on virhe.
20 metrin päähän ei tarvitse huutaa, kunhan puhuu normaalilla äänellä
Ap ei kertonut lapsen sukupuolta

No, itse näit, että pieni tyttö tulee vastaan ison koiran kanssa, jolloin varmasti jo ymmärsit, ettei tyttö pysty hallitsemaan tilannetta, mikäli koirasi provosoi vastaantulevaa koiraa. Olisit voinut kääntyä, antaa tilaa tytölle ja koiralle, jolloin tyttö olisi päässyt jatkamaan matkaa. Ja ok, tytölle koira on liian iso hallittavaksi, joten virhe on tehty siinäkin. Mutta mikäli tuollaista tilannetta ei tytölle koiran kanssa aiemmin ollut tullut, niin vahinkoja sattuu.
Kyse ei myöskään ollut koulutuksen puutteesta. Alun perin mäyräkoira on saanut traumoja, joita nyt ap on menestyksekkäästi saanut korjattua.
 
vierailija
Jotenkin vaikuttaa että labbiksella ei olisi ollut edes aikomusta alkaa riepottelemaan mäyristä, jos näin olisi ollut niin kyllä olisi pöllynyt saman tien ja lujaa. Mutta tietenkin koira pitäisi olla provosoitumatta toisen koiran haukkumisesta, ja kiinni kytkettynä
 

Yhteistyössä