Kokemuksia ehkäisyrenkaasta?

  • Viestiketjun aloittaja nuvaring
  • Ensimmäinen viesti
ex-käyttäjä
Käytin lähes kaksi vuotta, sopi minulle hyvin! Sitä ennen kokeilin vaikka mitä pillereitä, mutta kun ei sopineet; sivuvaikutuksia ja "muistiongelmaa"... Nuvaringiä käyttäessäni totesin sen helpoksi js gynekologini kertoi, että voin käyttää renkaita "yhteenputkeen niin pitkään, että tulisi pari-kolme tyhjennysvuotoa per vuosi. Tämä toimi hyvin, esim. ei tarvitse kestää kesäisin tädin vierailuja!
=) Alussa tuli pientä PMS-tyyppistä sivuvaikutusta, mutta oireet hellitti parissa kuukaudessa.
 
Jonsered
Kokeilin... Mikään hormonaalinen ei sovi, ei rengaskaan. Varvas murtui raivarin seurauksena, limakalvot hajosivat, emätintulehdukset mylläsivät, lapset pelkäsivät raivopäistä äitiään. Idea on hyvä ja helppo, ainakin kaksi rengasta saa pitää peräkkäin, eli vuodot vähenevät. Näin sanoi gynekologi.
Hinta oli suhteeton, verrattuna esim. kapseliin, joka toimii 3 vuotta ja maksaa 120 euroa. Tytärpuoli kyllä on olllut renkaisiin tyytyväinen...
 
Jonsered
Helppo aserraa, pysyy hyvin. Kolme viikkoa ja vaihto, luotettava gyne tosin sanoi, että kolme ja puoli viikkoa toimii VARMASTI, ja vähintää kaksi voi peräkkäin käyttää. Kännykkä hälyttämään vaihtopäivänä, niin muistuu.
 
kuulostaa ylimainostetulta kapineelta.ihmettelenkin kuinka terveydenhoitajat tuputtavat nuva-ringiä niin kovin jos aiheuttaa niin rutosti sivuoireita.itseltäni jää kokoeilematta,ihan käyttäjä palautteen takia.
 
käyttänyt
Minä puolestani ihmettelen, miten lääkärit mainostavat niin paljon hormonikierukkaa, kun se kuitenkin tuntuu monille aiheuttavan aivan järkyttäviä haittavaikutuksia!
 
nuvaring
Paljonko Nuvaringissa on hormoneja, onko sama määrä kuin ehkäisypillereissä, vai vastaako minipillereiden (ja näin myös hormonikierukan) luokkaa? Paikallisestihan se kuitenkin vaikuttaa.
 
mun tietäänseni rengastayhtä rengasta saa käyttää kerrallaan vain 4 viikoa, ettei ehkäisyteho häviä, en ole koskaan kuullut yhdeltäkään lääkäriltä, että saisi kauemmin pittää kerralaan + olen lukenut renkaan käyttöohjeen.....!!!!!????
 
nuvaring
Jos sen vaihtaa uuteen välillä, niin onko totta, että kuukautisista ei tarvitse kärsiä muuta kuin kerran puolessa vuodessa? Vaihtaa vaan 4 vko:n jälkeen aina uuteen, ja puoli vuosittain pitää renkaan käytössä tauon, jolloin kuukautiset voivat tulla. Pitääköhän kuulemani paikkansa?
 
Jonsered
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.06.2006 klo 10:30 rinkula kirjoitti:
mun tietäänseni rengastayhtä rengasta saa käyttää kerrallaan vain 4 viikoa, ettei ehkäisyteho häviä, en ole koskaan kuullut yhdeltäkään lääkäriltä, että saisi kauemmin pittää kerralaan + olen lukenut renkaan käyttöohjeen.....!!!!!????
Siis vaihtaa tarvitsee, mutta taukoa ei ole pakko pitää. Jos sopii, niin hyvä. Jos ei, niin ihan p.r.c:stä.
 
Olga
Ehkäisyrenkaassa on hormonaalisista ehkäisymenetelmistä kaikkein vähiten hormonia - seuraavana taitaa tulla laastari.
Voi käyttää useamman kuukauden peräkkäin. Joillakin valkovuoto lisääntyy kiusallisesti, joillekin se voi olla vain plussaa...
Ehkäisyteho säilyy 4 viikkoa, joten aivan minuuttipeliä ei vaihtaminen ole (viikon toleranssi).
 
nuvaring
Sisältääkö ehkäisyrengas vähemmän hormoneja kuin minipillerit ja hormonikierukka? Luulin, että hormonitaso on verrattavissa yhdistelmäpillereihin, eli siis melkoinen määrä hormoneja. Onko valkovuodon lisääntyminen yleistäkin, entä missä mielessä se on joillekin jopa positiivista? Entä muut tyypillisimmät haittavaikutukset?
 
Jonsered
Hormontaso lienee kapselin luokkaa, eli pienempi, kuin missään pillereissä. Gyne totesi limaisen vuodon lisääntymisestä, että yhdynnän kannaltahan se vain on hyvä asia.
 
nuvaring
Käytätkö itse Nuvaringia (onko niitä muuten markkinoilla muillakin nimillä?) - oletko ollut tyytyväinen? Kävin netissä etsimässä tietoa, ja eräässä lähteessä kerrottiin, että renkaan hormonimäärä vastaisi yhdistelmätablettien luokkaa, pitääköhän paikkansa? Toisaalta siellä sanottiin myös, että rengas vapauttaa hormoneja tasaisemmin elimistöön kuin pillerit. Olisikohan näin ollen sivuvaikutuksiakin vähemmän? Lisääntyykö muuten tulehdusriski renkaan kanssa, onko kenelläkään tietoa/kokemusta? Lähteessä mainittiin jostain "emätinärsytyksestä", mitä se sitten käytännössä tarkoittaa, tulehduksiako? Tuleepas paljon kysymyksiä, toivottavasti joku viitsisi vastata edes osaan niistä! Harkitsen ehkäisyrengasta, tällä hetkellä käytössä vain kondomi. Hormonaaliset sivuvaikutukset vaan pelottavat, aiemmin mikään hormonaalinen ehkäisy ei ole minulle sopinut. Mutta jos tässä renkaassa olisi vähemmän sivuvaikutuksia... Sopiikohan se muuten myös synnyttäneelle?
 
Juu, hormonimäärä on selvästi pienempi kuin yhdistelmäpillereissä. Muistelen, että jotain kolmasosa ainakin Diane nova merkkisistä pillereistä...

Minulle renkaat sopivat hyvin. Huoleton ja helppo käyttää, ei haittaa rakastellessa, eikä koko rengasta edes huomaa, kun se on paikallaan.
 
Itse synnyttäny kolme lasta ja viimeisin 6 kk. Jätin Cerazetet pois kosk tuli ilkeää tiputtelua ja kuukautiskierto meni aivan päälaelleen :'( Nyt käyttänyt rengasta 2 viikkoa ja erittäin hyvin toimii. Helppo asentaa emättimeen ja pysyy paikallaan. Ei ole vaikuttanut mitenkään mielialoihin =) Yhdynnän aikana rengas ei tunnu ollenkaan! Yhdynnän ajaksi renkaan voi ottaa pois ja saa olla korkeintaan 3 tunti/päivä pois. Ohjeissakin sanotaan, että rengasta pidetään paikallaan 3 viikkoa ja otetaan pois ja laitetaan roskiin. Viikon tauon aikana pitäis tulla kuukautiset ja laitetaan uusi rengas. Jos jostain syystä renkaan ottaa pois hetkeksi, niin se tulee huuhtoa kylmällä taikka haalealla vedellä ja asettaa puhtain käsin uudestaan paikalleen. Ohjeet ja kuvat ovat erittäin hyvät ja selostettu hyvin. Suosittelen :D
 
nuvaring
Kiva tietää, että joillekin ehkäisyrengas sopii hyvin. Itse mietin ehkäisyrenkaan hankintaa sen vuoksi, osittain, niin pitkään, kun pelottaa mahdolliset vaikutukset mielialaan (kaikista hormonaalisista ehkäisymuodoista on minulle tullut masennusta haittavaikutuksena). Käytetäänkö rengasta usein "hoitamaan" kivuliaita ja runsaita kuukautisia? Lievittyväthän em. vaivat usein myös esim. pillereillä.
 
Siskoni on kokeillut vajaan kymmenen vuoden aikana läpi lähes kaikki ehkäisypillerimerkit. Mikään niistä ei sopinut, kun tuli aivan mielettömiä mielialan vaihteluita. Vaikka ehkäisyrenkaassa onkin hormonaalista vaikutusta, niin siitä huolimatta se on sopinut vallan mainiosti siskolleni :flower: Mitään ongelmia ei ole ollut. Mielestäni kierukoilla ainakin voidaan lievittää runsaita kuukautisia ja niihin liittyvää kipua. Kierukkahan sopii vain synnyttäneelle. Itse suosittelisin lämmöllä sinulle kokeiltavaksi tuota rengasta =) Saahan sen sitten vaihtaa johonkin muuhun jos ei tykkää tai ei sovi.
 
nuvaring
Kiitos vastauksesta... Olen kokeillut ehkäisyvaihtoehdoista viimeisimmäksi hormonikierukkaa, sitä ennen e-pillerit, Patentex Oval, ja tietenkin kondomi. E-pillerit eivät sopineet minulle, ei myöskään hormonikierukka. Kuparikierukkaa en aio ottaa, kuukautiset muutenkin vaikeat. Jäljelle jää kai vain kondomi ja sitten tuo ehkäisyrengas? Kondomi tosiaan tällä hetkellä käytössä. Mutta kuukautiset... Voisi olla helpommat! Ja olisihan se kätevää, jos ehkäisykin hoituisi siinä samassa. Ehkäisyrengas on varmaan kuitenkin suht tehokas ehkäisymielessä? Siitä haluaisin myös kuulla kokemuksia, onko monellakin käyttäjällä kivuliaat ja runsaat kuukautiset helpottaneet renkaan myötä?
 
Tottakai ehkäisyrengas on yhtä tehokas ja varma oikein käytettynä kuin mikä tahansa muukin ehkäisymenetelmä =) Tekee vain niinkuin ohjeissa neuvotaan, niin varma on ehkäisyksi!! Toinen tietty olis se Evra-ehkäisylaastari... Laitetaan käsivarteen, pakaraan taikka muualle mihin vaatteet ei pääse hinkkaamaan. Joskus vuosia sitten käytin niitä mutten tykännyt. Mulla ne aina lähti irti reunoistaan. Ja jos oli käsivarressa, niin heti luultiin sitä nikotiinilaastariksi :'( Ei muutakuin ehkäisyrengasta kehiin :D Ei tarvi muistaa kuin kaksi kertaa kuukaudessa: ottaa 3 viikon päästä pois ja uusi siitä viikon päästä paikalleen. Yksinkertaista!!! En usko, että ehkäisyrenkaalla voidaan "hoitaa" runsaita kuukautisia... Niihin on varmaan muita pillereitä tai kierukka.
 
Tsianna
Nuvaring on mulle paras ehkäisymuoto, en luovu siitä ikinä:) Hormonit vapautuu tasaisesti, eikä mulle ainakaan mitään mielialavaihteluja ole tullut. Tissit on kasvaneet ja limakalvot huippukunnossa, joten seksikin maistuu. Todellakin pysyy sisällä se rengas, eikä sitä huomaa. Söpöt tarrat saa rengaspakkauksesta, josta sitten liimaan kalenteriin vaihtopäivän kohdalle. Kätevää kun saa ostaa kolmen kuukauden renkaat samalla kertaa, ei tarvitse apteekissakaan jatkuvasti ravata. Järkyttävät menkkaoireet loppuivat multa kuin seinään (menkkojen aikana ennen rengasta pyörtyilin, oksentelin, kuumeilin ja tietysti olin hemmetin kipeä) nyt kestää vuoto 3pv, ja sitäkin tulee kunnolla vain kahtena ekana päivänä.

Helppo käyttää, hintaa kuukautta kohden tulee ~13?. Nuvaringiä voi pitää ilman taukoja useamman kerran, joten menkoista ei tarvitse välittää kuin muutaman kerran vuodessa.

Ihanaa kun ehkäisyä ei tarvitse ajatella, saati muistaa kuin useemman viikon välein. Huolettomuus ja helppous on parhaita puolia. Ehdottomasti suosittelen Nuvaringiä. En tajua, miksi joku haluaa popsia pillereitä, ja hormonipitoisuus heittelee jatkuvasti ylös alas. Sitten jos on vaikka vatsa sekaisin, niin ehkäisytehot menee viemäristä alas.
 

Yhteistyössä