Kokemuksia pudendaali- ja/tai paraservikaalipuudutuksesta?

itellä oli paraservikaalipuudutus ekassa synnytyksessä ja autto kyllä tosi hyvin. Puudutuksen laitto ei ees sattunu, tosin oli kyl kovat kivut ennen sitä. Sillä hoitu koko synnytys, tosin kesti vain 3,5tuntia. Suosittelen lämpimästi ja aattelin itekkin seuraavaan kyl ottaa jos mahdollista.
 
Sain pojasta paracervikaalin. Auttoi 1,5h niin ettei vieny kipuja mutta lievensi niitä hyvin. Laittoa en muista kovinkaan eli ei tainnu paljoo sattua siinä tohinassa kun muutenki olin tosi kipee. Kaikki meni hyvin lapsella, ei tullu komplikaatioita. :wave:
 
Valpuri
Sain ensin parakervikaalin mikä auttoi hyvin eikä laittokaan tuntunut. Kun oli aika laittaa toinen para niin ei enää pystyttykään koska kohdunsuuta ei ollut jäljellä. Niinpä päättivät antaa purendaalin. Mikä sitten sattuikin aivan sikana. Voi olla että siitä oli kuitenkin apua sillä en tuntenut kipua takapuolessa ponnistusten aikana ja se ilmeisesti oli purendaalin tarkoituskin.
 
Minulle on laitettu yleensä paracervikaalipuudutus.
Puudutteen vaikutus, ts.auttaminen, vaikutaa valitettavasti hyvin paljon puudutteen laittavan lääkärin ammattitaito. Yhdellä kertaa apua ei oikeastaan ollut,laittajana silloin hyvin epävarma lääkäri. Muilla kerroilla kivut on olleet pois,ennenkuin lääkäri on ehtiny kättään ottaa sisästäni pois.
Kannatan kyseistä kivunlievitystä,en itse ole mitään muuta tarvinnut,ehtinyt saada kuuman suihkun lisäksi.
 
Minulle laitettiin paraservikaalipuudutus ja auttoi kipuihin aivan mielettömän hyvin. Laitto ei sattunut oikeastaan ollenkaan, pikkuisen nipisti. Muuta puudutusta ei koko synnytyksessä tarvittu. Paraservikaalin jälkeen ainoa tuntemus mitä supistuksista jäi oli kun vasenta pakaraa olisi krampannut supistuksen tullessa ja tämä ei tuntunut ollenkaan epämielyttävältä.
 
Mulle laitettiin pudendaali ja sen laitto oli ihan kauheeta. Olin varmaan muutenkin kipuherkempi synnytyksessä kun aqua-rakkuloitakaan ei pystytty laittamaan kuin toiselle puolelle. Toisekseen se pudendaali tuli varmaan liian myöhään, koska siitä ei ollut mitään hyötyä.
 
Paracervikaalitaivas
Paracervikaalin laitto sattui ihan järjettömästi, mutta auttoikin niin hyvin, etten todellakaan tiennyt sen jälkeen supistuksista mitään. Kun jotkut puhuu epiduraalitaivaasta, niin minulla oli paracervikaalitaivas. =) Vaikutus kesti minulla 1 h 15 min ja sen jälkeen laitettiin uudelleen. Sain puudutuksen 5 min päästä siitä, kun olin sen "tilannut". Eli eipä paljoa tarvinnut kärvistellä.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.02.2007 klo 14:48 Wilhelmiina kirjoitti:
Onko paracervikaali yhtäkuin kohdunkaulapuudute?Tässä mietin myös vaihtoehtoja kakkosen synnytykseen.Ekasta kun en ehtinyt saada muuta kun ilokaasua.Nyt olis kiva saada jotakin muutakin,jos vaan suinkin ehtii..
On :wave:
 
Ensin paracervikaalipuudutus, jonka laitto ei juuri tuntunut ja vei pariksi tunniksi kivut niin hyvin, että sain nukuttua. Myöhemmin, kun ei ollut enää jäljellä kohdunkaulaa, mihin pistää, laitettiin pudendaali. Sattui aivan eläimellisesti, eikä auttanut yhtään. Sama lääkäri oli kyseessä, joten tässä tapauksessa ei ollut taidosta kiinni. Yhden kokemuksen perusteella sanoisin, että antakaa tökkiä kohdunkaulaan, älkää emättimen seinämään.
 
Samoja kokemuksia jo kolmesta synnytyksestä.Mulla se etu ollut llisäks että kivut on laantuneet,myös se että kanava on lyhentynyt enneätysnopeeta ja aueennut samalla.
Esikoiseta sain puudutteen kun 4 cm auki ja tunnissa aukes loput!!

Kaksosista sain puudutteen ja puolessa tunnissa katosi ja aukesi.

kolmannessa aikaa menikin vain 15 minsaa,eli huippunopeeta.Tässä viimeisessä lääkäri sanoi että laittaa puudutteen neljään eri kohtaan,auttaa nopeemmin.Yleensä laitetaan kaulan molemmille puolille kerran.

Saa nähdä miten nopeeta tää neljäs meneekään!!!

rv:llä 27
 
kolmenäiti
Viimeisessä synnytyksessä sain paracervikaalin, koska epiduraalia ei enää ehditty laittaa. Laittaminen oli aivan kamalaa, koska mulla oli mielettömän kipeet supistukset, joissa ei ollut mitään taukoja, jonka aikana ois voitu laittaa. Puudutus ei auttanut yhtään. Se meni väärään paikkaan, joten jalka puutui täysin. Vielä seuraavana päivänäkään ei ollut tuntoa siinä. Kuten joku edellä mainitsi, niin tässä puudutuksessa vaikuttaa lääkärin taito. Tai siis toiset sen osaa paremmin kohdistaa oikeaan paikkaan.

Ponnistusvaiheeseen olin etukäteen toivonut jotain, koska ne ovat olleet minulla pitkät ja todella kivuliaat. Sain pudendaalin. Se oli tosi hyvä. Laittaminen oli taas järkyttävää, mutta sen jälkeen helpotti. Pahin kipu poistui, mutta tunto jäi ja supistuksetkin tuntui.
 
Mä sain molemmat. Kohdunkaulapuudutteen laitto tuntu häijyltä siinä suppareiden ohella. Ihan kun joku olisi repinyt jotain ulospäin. Pudendaalin laittoa en tuntenut ollenkaan. Olisiko johtunut siitä, että sain myös spinaalin, joka vei kivut ihanasti pois.
 
Mulla oli pudendaali, en tiennyt että semmonen oli edes laitettu en tuntenut mitään.
Jälkikäteen luin sairaalan papereista että lääkäri oli sen laittanut.
Mulla myös spinaalitila että ehkä siksi en tuntenut.
 

Yhteistyössä