Kokemuksia toisesta synnytyksestä

Olisin kiinnostunut lukemaan kertomuksia ja kokemuksia, toisen lapsen synnyttämisestä, kun synnytyksien välissä on lähemmäs 4 vuotta.
Eli kauanko kesti verrattuna ensimmäiseen jnp.?
Voiko jo verrata ensisynnyttäjään?
Eli haluaisin vain pidemmän aikavälin kokemuksia :)

Itselläni jäi melkoiset traumat synnytyksestä ja siksi en ole aikaisemmin edes harkinnut uutta synnytystä.. nyt kun aikaa on kulunut ja todellakin haluan jo toisen lapsen, tuo synnytys tietenkin mietityttää, kun aikaakin ensimmäisestä on jo niin kauan!
 
Vastaan vaikka väliä olikin "vain" 3,5 vuotta :p

Eka synnytys käynnistettiin rv40+6 kun lapsivettä oli tihkunut jo muutaman päivän. Kokonaiskesto 9,5 tuntia, ilokaasu ja epiduraali, lopuksi imukuppi ku sykkeet laski vauvalla ja mun voimat loppu. Paska kokemus mut palkinto sitäkin ihanampi vaikka en saanutkaa heti rinnalle vaan pikkumies viettti ekan tuntinsa happikaapissa.

Toka synnytys olikin jotain ihan muuta josta jäi todella hyvä fiilis. Käynnistyi itsekseen supistuksilla kotona, kokonaiskesto hiukka yli 6 tuntia, synnärillä ehdin olla 2 tuntia ennen tytön syntymää. Sisätutkimus 2cm auki, vedet meni tarkkailuhuoneen lattialle sinne päästyäni ja siitä alkoi todella kivuliaat supparit kun tilanne tarkistettiin kipulääkitystä varten niin olin jo 7 cm auki - kaikki tapahtui tunnissa. Kipulääkkeenä sain vain kipupiikin joka ei vaikuttanut kipuihin, sai olon uneliaaksi ja pyörryttämään - ei enää ikinä kiitos tuota. Tyttö maailmassa muutamalla ponnistuksella. Kaikki meni hyvin ja nopsaan vaikka raskauden aikana pelkäsinkin esikoisen synnytyskokemuksen toistuvan.

Nyt tulossa kolmas, 2v 3kk väliä edelliseen synnytykseen ja oikein odotan tuota tapahtumaa. Ajattelin nytkin selvitä ilman kipulääkitystä jos edistyminen on yhtä nopsaa kuin edellisessä. Ainut huoli on että ymmärtää lähteä ajoissa sairaalaan kun on 45min ajomatka.
 
Minulla synnytysten väliilä on 4v,4kk. Ensimmäisen synnytys kesti 7,5h ja tämä toinen 3,5h. samalla lailla molemmat eteni, kovilla supistuksilla aivan yllättäen. ensimmäisessä olin auki 3cm sairaalaan mennessä, toisessa olin auki 5cm kun sairaalaan pääsin. ensimmäisessä sain epiduraalin, tässä toisessa spinaalin. spinaali kestikin minulla tässä toisessa synnytyksessä ponnistusvaiheeseenkin ja se oli suht helppo ainakin ensimmäiseen verrattuna jossa jo epiduraalin vaikutus lakkasi ennen ponnistusvaihetta. toinen synnytys oli huomattavasti helpompi ja nopeampi kuin ensimmäinen. tenssistä sain myös valtavan avun automatkaan joka kesti tunnin verran. en pelkäisi lähteä kolamtta synnyttämään viime synnytyksen perusteella!
 
Kiitos vastauksistanne!
Itsellä tulee 3.5 vuotta ensimmäisen lapsen synnytyksestä.
Minulla meni ihan ok ensimmäinen synnytys, mutta kesti yli 20 tuntia ja oli todella rankka, koska synnytys alkoi vesien menolla, ja siitä eteenpäin oli kivuliaita supistuksia noin 20 tuntia.
Epiduraalin otin kun olin 5 cm auki 16 tunnin jälkeen ja se auttoi, mutta laittaminen oli niin hirveää että siitä jäi pahimmat traumat.. mies ja kätilö piti minusta kiinni ja lääkäri survoi kaksinkäsin piikkiä selkään.. oli ihan hirveää, vaikka tuolla hetkellä minulla oli ilokaasua ja vielä supistus päällä:'( siksi toivoisin nyt että tämä toinen olisi nopeampi, jotta ei tarvisi ottaa tuota epiduraalia!
 

Yhteistyössä