Kommentoiko teillä lapset,jos ohi menee lihava ihminen?

  • Viestiketjun aloittaja elvi
  • Ensimmäinen viesti
elvi
Jos kommentoi niin miten?särähti vaan uimarannalla korvaan,kun eräs lapsi(n.5v) sanoi ohi menevästa naisesta,että tuo nainen on niin LÄSKI ettei mahdu ees uimapukuun(ei sillä kyllä ees ollut uimapukua..)

Minusta on outoa jos lapsen sanavarasto sisältää sanan läski...meillä lapset ei kiinnitä mitään huomiota lihaviin,laihoihin,kehitysvammaisiin tms.mitään huomiota,koska me itsekkään emme sitä tee,saatika että kommentoisimme lapsillemme niitä...Onhan läskille muitakin sanoja käytettävissä;pyöreä,tukeva jne...tuo läski ei vaan passaa lapsen suuhun...
 
Ei vielä onneksi. Ja jos joskus tekee niin, niin saa kyllä "ympäri korvia". Haluan kyllä opettaa lapsilleni, että kaikki on saman arvoisia ihmisiä. Oli ne minkälaisia ulkonäöltä tai miltä muulta ominaisuudelta tahansa.
 
tihis
eivät kommentoi lihavia, laihoja, lyhytkasvuisia, maahanmuuttajia jne. Viimeksi mainitusta on ollut erityisen paljon ns. tilaisuuksia, ja olen oikein odottanut jotain kommenttia, jotta pääsisin valistamaan. Mutta eivät ole huomanneet mitään erikoista... ;)
 
Ninne
Ei todellakaan kommentoi mitään. Juuri yksi päivä tuli vastaan sellanen kohtalisen lihava ihminen ja 6 vuotias tyttäreni sanoi näin: äiti, eikö olekkin kauniit kasvot tolla tätillä. Löysi heti jotain nättiä siitä :)
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Ninne:
Ei todellakaan kommentoi mitään. Juuri yksi päivä tuli vastaan sellanen kohtalisen lihava ihminen ja 6 vuotias tyttäreni sanoi näin: äiti, eikö olekkin kauniit kasvot tolla tätillä. Löysi heti jotain nättiä siitä :)
Ihana!!!
 
Rumpnisse
Alkuperäinen kirjoittaja elvi:
Jos kommentoi niin miten?särähti vaan uimarannalla korvaan,kun eräs lapsi(n.5v) sanoi ohi menevästa naisesta,että tuo nainen on niin LÄSKI ettei mahdu ees uimapukuun(ei sillä kyllä ees ollut uimapukua..)

Minusta on outoa jos lapsen sanavarasto sisältää sanan läski...meillä lapset ei kiinnitä mitään huomiota lihaviin,laihoihin,kehitysvammaisiin tms.mitään huomiota,koska me itsekkään emme sitä tee,saatika että kommentoisimme lapsillemme niitä...Onhan läskille muitakin sanoja käytettävissä;pyöreä,tukeva jne...tuo läski ei vaan passaa lapsen suuhun...
Lapseni on 2,5-vuotias, hänen sanavarastoonsa ei kuulu läski, mutta muuten hän on kyllä utelias ja saattaa sanoa "katso äiti", jos näkee erilaisia tai valtavirrasta poikkeavia ihmisiä, esim. kehitysvaimmaiset, ylipainoiset, rollaatorilla kävelevä vanhus jne.. Minusta se on ihan normaalia, lapsen uteliaisuutta. Lapset nyt vaan spontaanisti kiinniittää huomionsa erinäisiin asioihin ja reagoi niihin.
Jossain tietysti menee raja. Kyllä 5-vuotiaalle voi sanoa, ettei ketään pitäisi sanoa läskiksi tai muutenkaan ääneen kommentoida ulkonäköä.

Kerran näimme kaupassa sairaalloisen ylipainoisen naisen ja lapseni sanoi "iso täti", minua hävetti....
Mutta me vanhemmat emme kommentoi ihmisten ulkonäköä ikinä.
 
...
Lapsen suusta tuommoiset kommentit kertovat vain siitä, miten vanhemmat puhuvat. Jos pieni lapsi ei kuule noin puhuttavan ei hän luonnollisesti osaa kommentoidakaan noin ilkeästi muita ihmisiä.
 
Herra Majuri
Mun poika on kyllä kommentoinut niin lihavia, kuin muitakin variksenpeltättimen näkösiä naisia siitä asti, kun on oppinut puhumaan. Joskus meinaan tukehtua nauruun, pojan kommenteista.
 
anu
kyllä mun 4v poika on kerran sanonut että "äiti katso kun on lihava setä" mut mitä pahaa siinä on? toki opastin ettei sellaisesta tavata sanoa ääneen kun toinen voi loukkaantua siitä, mut rili - lapsihan vain havainnoi tosiasioita ja opettelee yhteiskunnan pelisääntöjä eli sitä mistä saa puhua ääneen. itse ei kotona ketään ulkonäköseikoista arvostella. Että ei meillä kyllä ainakaan vanhemmilta ole oppinut.
 
...
Ei semmoinen rehellinen kommentointi ole niin paha kuin tuommoinen haukkuminen. Eikös lihava ole melko korrekti sana, toisin kuin läski ja siihen sitten kommentiksi pari ivasanaa.
 
Ei, mutta yks päivä polki mies ilman paitaa kylillä ja kohalla mun likka katto ja sano veljelleen et hyyyyiiiii, tol ukkelil ei ollu paitaa päällä. Minä tietenkin sanomaan että noin saa sanoa lässyn lää, vaikka salaa mielessäni olin likan kanssa ihan täysin samaa mieltä :)
 
Eivät kommentoi. Eivät myöskään huomaa tummaihoisia, pyörätuolissa istuvia jne. erikseen, mutta saattavat ihmetellä esimerkiksi hauskanvärisiä vaatteita tai jotain erikoisempaa hattua, lähinnä positiivisesti.

Esimerkiksi esikoinen puhui koko eskarivuoden "Maijasta", aina leikkien yms. parissa viihtyivät. Kuulin vasta nyt kesällä että Maija on tummaihoinen :)

 
Kolmen äiti
Mulla on 3 lasta, nyt jo isoja. Jäin ihan pohtimaan tuota ap:n kysymää asiaa ja eipä tullut mieleen yhtään tuollaista kommenttia että olisivat koskaan vastaan tulevista laukoneet. En tiedä onko sillä mitään yhtäläisyyttä tähän ettei me vanhemmatkaan olla koskaan ääneen kommentoitu minkäänlaisia ihmisiä. Jokainen on omanlaisensa ja lapset ovat sen tajunneet opettamatta.
 
juu
musta on kyllä jotain mennyt pahasti pieleen jos lapsi on niin ulkonäkö keskeinen että kommentoi alvariinsa toisten ulkonäkä. meillä sukulais lapsi joka kysyy jatkuvasti jotain ulkonäköön liittyvaa.. esim, miksi sulla on niin iso maha? miksi sulla on tuo luomi? yms.. ulkonäkö asiat on sille musta vähän liian tärkeitä. en ole tälläiseen lapseen törmännyt aikaisemmin vaikka suht, paljon ollut tekemisissä lasten kanssa. itselläkin saman ikäisiä 2. eikä meillä noin paljon kommentoida. kysytään joskun nätisti että miksi.. yleensä eka multa eikä mennä suoraan rääkymään ihmisille kysymystä. todella epäkohteliasta musta. jotain käytöstapoja jo esim 6v pitäs osata. vaikka asiat kuinka kiinnostaa.
 
Ei. Valitettavasti kerran sanoi tummaihoisesta :" Äiti, kato toi setä on ihan musta ja sillä on ihan musta naama!". Onneksi olen ihan tietoisesti välttänyt käyttämästä sanaa neekeri jottei sellaisia ainakaan huutele....
 

Yhteistyössä