Korkea FSH

Huhuilen vielä näin erillisellä viestillä ihmisten kokemuksia korkeista FSH-arvoista! Meillä tilanne se, että ollaan yritetty toista lasta kohta 1,5v. Muutama kuukausi sitten tultiin luomusti raskaaksi, mutta se meni kesken rv7+0.

Tutkimuksissa selvisi että miehen siittiöissä on vikaan (0% normaalin muotoisia). Kuintekin virheet muodossa olivat semmoisia etteivät estä raskautumista kokonaan, on vaan vaikempaa. Lisäksi minun FSH oli 11. Kuulemma tämän ikäisellä pitäisi oll 5-7 ja alle 10 on viitearvo (netistä on löytynyt kyllä myös erilaisia viiterajoja :O )

Millaisia kokemuksia teillä on FSH-arvoista ja raskautumisesta? Millaisiin hoitoihin ollaan lähdetty ja millaisin tuloksin? Mitä teille on sanottu viitearvoista? Vaikuttaakohan stressi kuinka paljon lukuihin? Onko teillä joilla on tuo arvo mitattu, niin ollut eri mittausten välillä paljon heittoa? Onko teillä otettu myös AMH-arvo? Jos on, niin miten se on ollut suhteessa tuohon FSH:n? Kaikki info tervetullutta! Multa pitäisi varmaan estää pääsy googleen :O Ja pitäisi soittaa lääkärille, jotenkin siinä uutisia kuullessa ei saanut esitettyä kysymyksiä. Oli sen verran shokkiuutisia.

Ollaan menossa inssiin tammikuussa.... AMH-arvon testejä odotellaan ja mieheltä otetaan varmaan vielä se fragmentaatiotesti.
 
Ja tähän vielä lisäyksenä että AMH oli 1,7.... huomenna vasta soittoaika lääkärin kanssa. Ilmeisesti ei täysin katastrofaalinen? En ole vielä ehtinyt aloittaa googlemaratonia. Josko jollain olisi antaa jotain infoa mitä tämä voisi tarkoittaa? Nimimerkillä "ei varmasti nuku ensi yönä yhtään"...
 
Heippa. Mun FSH on sahannut valilla 9.9 - 14.6 ja sen takia yksi yksityislaakari ei taalla asuinmaassani Englannissa suostunut ottamaan meita IVF-asiakkaiksi. Onneksi toiselle yksityisklinikalle paastiin ja siella 3. IVF on ainakin viela toistaiseksi onnistunut, silla olen 12. viikolla raskaana. Kaksi ekaa yritysta meni pain seinia, silla ekasta sain vain 2 munasolua, joista toinen hedelmoittyi (nega) ja toisesta vain 1 muniksen, joka ei edes hedelmoittynyt. Kolmanteen yritykseen otettiin jareammat konstit: DHEA ja ubikinoni, jotka isoina annoksina ovat joittenkin tutkimusten mukaan parantaneet munasolujen laatua (korkea FSH:han on oire munasarjojen toiminnan hiipumisesta) seka pistokset, jotka lopettivat oman hormonitoimintani - mutta tama viimeinen oli lahinna hillitsemaan ankaraa endoani. Tassa onnistuneessa yrityksessa saatiin 5 munasolua, joista 2 hedelmoittyi hyvin ja molemmat istutettiin. Toinen sammahti, mutta toinen jatkoi. Ja olen siis 40-vuotias ja AMH oli mulla viime mittauksessa (2011) 2.75, mutta varmaan siita viela alentunut.

Kavin ravintoterapeutilla ja akupunktiossa yrityksena alentaa FSH:ta, koska joillekin se kuulemma toimii - mutta eipa juuri mulle. Olen kirjoittanut tasta toisessa ketjussa, oiskohan se tuo 'Alhainen anti-Muller-hormoni ja IVF', voit lukea sielta suosituksista, joita sain.

Meilla miehen simpat olivat priimatavaraa, joten en tieda, miten tuo teidan yhdistelmanne toimisi, mutta toivoa on aina! Jos minakin nelikymppinen vaikeine endoineni ja immuuniongelmineni olen viela raskaana, kylla se siita teillekin onnistuu. Pidan peukkuja.
 
Kiitos Lumi72 tuhannesti että vastasit :) Ihana kuulla onnistumistarina, onnea tuhannesti ja kilokaupalla tarrasukkia, vauvaliimaa, siis ihan mitä vaan tarvitaan :heart::heart::heart: Onneksi teillä alkaa olla viikot voiton puolella!

Kokeiltiinko teille ollenkaan inssejä vai mentiinkö suoraan järeämpiin hoitoihin? Täytyy pistää mieleen tuo DHEA ja upikinoni, ja yleensäkin tuo menetelmä :O Jos kerran vaikuttaa parantavasti munasolujen laatuun. Olen ajatellut ottaa kaikki vaihtoehtoisetkin keinot käyttöön, ensinnä vaikka akupunktioon. Tuli muuten mieleen, että ennen tuota keskenmennyttä raskautta kävin muutaman kerran akupunktiossa (voi olla sattumaakin, mutta epätoivoinen koittaa ihan kaikkea)! Kuinkahan nopeasti AMH arvo voi muuttua?

Jännittää kovasti huominen lääkärin soittoaika.... toisaalta olo voi helpottaa jos saadaan selkeä hoitosuunnitelma. Mies ottaa tämän kovin raskaasti... itse höpöttelen näitä täällä ja ystäville, mutta miehellä ei ole tämmöisiä verkostoja. Tämä on niin kovin surullista. Meille on suotu yksi ihana lapsi, mutta kyllä se silti sattuu kun haaveet kaatuu. Okei, meillä on vielä hoidot edessä että ei ne vielä ole kaatuneet. Lähinnä jännittää mitä tuleman pitää ja miten tässä käy...
 
Ja jatkan vielä.... lääkäri soitti ja hänen mukaansa tuo 1,7?g/l on hyvä arvo tai siis täysin normaali. Lumi: olikohan tuo sun luku siinä toisessa mittayksikössä? Non niin, elikkä ei kuulemma ole mitään hätää. Voidaan jatkaa ihan luomuna esim. kevääseen asti. Jos kovin alkaa ahdistamaan, niin voidaan mennä inssiin. Täytyy miettiä nyt. Miehen näytettä ja mun FSH arvoja kommentoi lähinnä, että ne on laboratoriotuloksia, parempi näyttö on aiemmin onnistunut raskaus ja tämä kesken mennyt. Kaikki ei ole aina niin mustavalkoista... Olo on tosi helpottunut, ainakin hetkellisesti :)
 
Jatkan yksinpuhelua... Kiinnostuin tuosta DHEAsta ja ubikinonista. Edelleen hämmästelen noita mun tutkimustuloksia. Voiskohan ajatella että reserviä löytyy, mutta laatu on mitä on? Ja nuo yllämainitut voisi jotenkin parantaa muniksen laatua.

Kuulisin mielellään lisää kokemuksia DHEAsta ja ubikinonista! Ilmeisesti siis ihan lapsettomuusklinikan lääkärärit ovat kirjoittaneet reseptejä? Onko tullut sivuoireita? Onko havaittu vaikutusta? Luin tuon 'Alhainen anti-Muller-hormoni ja IVF'-ketjun läpi (vaikkakin mulla nuo tutkimustulokset oli vähän erilaisia) ja siellä ainakin monessa kohtaa vilahti juurikin DHEA.
 
Nöhvi1, mä olen syönyt tuota dheata lokakuusta lähtien. Mulle sen määräsi julkisen puolen lääkäri, kun ensimmäisen IVF hoidon 6 solusta 5 oli roskaa. IVF:n soluosuus tehtiin ostopalveluna yksityisklinikalla Hesassa, joten oletan sillä olleen vaikutusta tähän, että yleensä sain dhea:t. Mun ongelma on alhainen amh, fsh on ok. Lapsettomuutta takana lähes 15 vuotta.

Oireita tuosta dheasta on tullut hyvin vähän, ensin tuli näppyjä naamaan, mutta ne hävisivät kahdessa viikossa. Suurin ”oire” on ehkä se, etten saa aamuöisin nukuttua, jos satun heräämään. Mulle määrättiin siis vain tuo dhea, Q10:sta ei ollut mitään puhetta, enkä kyllä osannut kysyäkään. Tuota Q10:han saa luontaistuotekaupoista.

Reilun vkon päästä starttaa 2 IVF, joten sitten olen viisaampi, onko dhealla ollut mitään vaikutusta munasolujeni laatuun. Sehän kumminkin on yksilöllistä, toisilla auttaa ja toisilla ei.
 
Voinpa minäkin hieman meidän tarinaa kertoa. Yritystä 1,5 v. ja perus tutkimuksissa ilmeni korkea fsh (pahimmillaan 18). Siitä jatkotutkimuksiin -> amh alle 0,2 joka on huonoin arvo. Suoraan ivf hoitoihin joista ensimmäisessä saatiin kohtuu hyvä solumäärä ja kaksi alkanutta raskautta, jotka kyllä menivät kesken. Toinen ivf -> ei päästy edes siirtoon asti. Ilmeisesti munikset niin huonolaatuisia. Kolmanteen ivf:n söin kaksi kk dhea:ta ja ubikinonia. Soluja saatiin lopulta vain yksi :( Mutta olen juuri plussannut siitä ainokaisesta. Ja toivon, että jaksaa loppuun asti.
 
Kiitos kun jaoitte kokemuksianne! Täytyy soitella väestöliitolle heti alkuvuodesta ja pyytää reseptiä (tai kysyä ainakin lääkärin mielipidettä). Se on totta, että kovin yksilöllistä varmaankin on tuo vaikutus mutta sitä on valmis kokeilemaan kaikkea. Huonouninen olen muutenkin, että se mahdollisena sivuvaikutuksena ei paljon muuta tilannetta.

Hiskias: niin, meillä menee sitten nuo hormonit ihan päinvastoin... mikäköhän siinäkin on, kun nuo hormonit ei mene "käsi kädessä"...? Pitkän tien olet sinä kyllä kulkenut :( 15 vuotta on ihan järjetön aika!! Sormet ja varpaat pystyssä että DHEA on tehnyt tehtävänsä ja seuraava IVF tuottaa tulosta!

Meriann: tuhannesti onnea :heart: Tarrasukkia ja vauvaliimaa (vai mites sitä sanotaan)! Kannustavaa kuulla tarinoita, missä on raskauduttu vaikka labratulokset ei niitä parhaimpia olekkaan. Harmi että toiset joutuu käymään sen kivisemmän tien ennen onnistumista.
 

Yhteistyössä